اخبار سازمان / مراسمات
چهارشنبه   ۱۲ دی ۱۳۹۷ / ۱۲:۴۵
کد خبر: ۹۶۸
تعداد بازدید: ۷۹۶۲

کسب بصیرت؛ قطب نمای شناخت راه و مانع نفوذ دشمن

به گزارش روابط عمومی سازمان اقتصادی کوثر، آئین نکوداشت حماسه نهم دی در سازمان برگزار شد. محمدرضا باقری عضو هیأت مدیره سازمان در این مراسم، تأکید کرد نهم دی، روز حماسه و اقتدار ملت بزرگ و شهید پرور ایران اسلامی است که آن را گرامی و مبارک می‌داریم.

وی اظهار داشت: حضور آگاهانه و مقتدرانه ملت ایران در نهم دی ماه سال ۱۳۸۸ حماسه ماندگار و به یاد ماندنی بود؛ همه افراد حضور پیدا کردند، همان کسانی که از عملکرد‌ها گله داشتند و نگران بودند، همان طور که امروز هم شکایت‌ها و نارضایتی‌ها وجود دارد، امّا مردم عزیز همیشه در صحنه برای نظام، اسلام و انقلاب حضور پیدا کرده و می‌کنند.

عضو هیأت مدیره سازمان تصریح کرد: آن کسانی که در جبهه‌ها بودند و درک کردند، به یاد دارند که اگر راه را نمی‌دانستیم، نقشه خوانی نمی‌دانستیم و قطب نما نداشتیم، راه را گم می‌کردیم و به ناگاه در چنگ دشمنان اسیر می‌شدیم، امروز، قطب نما همان بصیرت است که باید به وسیله آن، راه را شناخت.

وی  افزود: بصیرت مانع نفوذ دشمن می‌شود، در غیاب بصیرت نفوذ رخ می‌دهد، فرقی هم نمی‌کند، هم در میان عوام اتفاق می‌افتد، هم در میان خواص که در این قشر، خطرها، ضربه‌ها و خسارات بیشتری را در پی دارد، همانطور که در این چهل سال انقلاب آن را تجربه کردیم.

محمدرضا باقری با اشاره به عوامل نفوذ دشمن و از بین بردن بصیرت، تأکید کرد: اولین عامل نفوذ، دنیا طلبی، رفاه طلبی و زیاده خواهی است، این‌ها هستند که زمینه‌های بصیرت را کور می‌کنند و در دومین عامل با کم خردی و اهل فکر نبودن مواجه ایم که حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) در کلام متقن خود صراحتاً اشاره می‌فرمایند:

" لا بَصیرَهَ لِمَن لا فِکَر لَهُ؛ آن که اندیشه‌ای ندارد، بی بصیرت است"

وی ادامه داد: در حدیث دیگری با همان مضمون از امام حسن مجتبی (علیه السلام) آمده که می‌فرمایند: " عَجِبْتُ لِمَنْ یَتَفکَّرُ فی مأکُولِهِ کَیفَ لا یَتَفَکَّرُ فی مَعْقُولِهِ فَیُجنِّبُ بَطْنَهُ ما یُؤذِیْهِ وَ یُودِعُ صَدْرَهُ ما یُرْدِیْهِ؛ تعجب می‏کنم از کسانی که در غذای جسم خود فکر می‏کنند، ولی در امور معنوی و غذای روح خویش اندیشه نمی‏کنند؛ شکم خود را از طعام مضرّ حفظ می‏کنند، ولی از افکار پلیدی که روان را می‏آلاید، پرهیز نمی‏کنند. "

باقری ادامه داد: مصداق این احادیث می‌تواند در همه اقشار جامعه بروز پیدا کند، چنان که ممکن است فردی تحصیلات عالیه داشته، امّا بصیرت نداشته باشد.

وی افزود: هوی و هوس یکی دیگر از عوامل بصیرت زدایی است، همان طور که درکتاب  شریف نهج ابلاغه، حضرت امیر المؤمنین (علیه السلام) می‌فرمایند: " الهَوی شَریکُ العَمی؛ هوا و هوس، شریک کوری دل و بصر است. "

محمدرضا باقری تأکید کرد: غفلت و لجبازی دو عامل پُر خطر دیگر هستند که از اهمیت بسزایی برخوردارند تا جایی که در چهل سالگی انقلاب کبیر اسلامی باید بررسی کرد در چه جایی از آن ضربه خوردیم.

وی بیان داشت: انسان لجوج بر باور‌های نادرست خود پافشاری می‌کند، همان طور که در فتنه سال ۱۳۸۸ لجاجت موجب بحران شد و آن فاجعه بزرگ پیش آمد و در راستای آن افرادی بر آن موج سوار شدند که جهت مقاصد خود  بهره برداری هم کردند.

عضو هیأت مدیره سازمان گفت: اولین نکته در شناخت ولایت، کسب بصیرت است؛ توصیه‌های بسیاری در مورد امام شناسی و زمان شناسی شنیده ایم، همان طور که در این راه می‌بایست امام، نایب و رهبر خود را شناخت، باید یزید زمان خود را هم بشناسید. چنان که حضرت امام صادق (علیه السلام) فرمودند: " مَن ماتَ و لَم یعرف امام زمانِهِ ماتَ میتةً جاهِلیهً؛ هرکس بمیرد و امام زمانش را نشناسد، به مرگ جاهلیت مرده است. "

باقری در ادامه با اشاره به این که شناخت حقیقت، ولایت و امامت ضروری است، اظهار داشت: اگر در جاده به تابلو‌های راهنمایی دقت نکنید، سقوط می‌کنید و به بیراهه می‌روید؛ بنابراین داشتن فکر، اندیشه و تحلیل درست از قضایا امری بسیار مهم و قابل توجه است، در این راستا حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: " افکر تَستَبصِر؛ فکر و اندیشه کن تا بینا گردی. "

وی بیان کرد: نکته دیگر، رعایت تقواست،   تمام اعضا و جوارح ما باید تقوا داشته باشد؛ اگر تقوا پیشه نکنیم، بی بصیرت می‌شویم، خداوند متعال در آیه شریفه از قرآن کریم می‌فرماید: " یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقَانًا؛‌ای اهل ایمان، اگر خدا ترس و پرهیزکار شوید خدا به شما فرقان می‌بخشد، یعنی دیده بصیرت می‌دهد تا به نور باطن حق را از باطل فرق گذارید. "

عضو هیأت مدیره سازمان افزود: انسان در تمام امور خود باید حضور خدا را حس کند و بداند خداوند به تمام مسائل او آگاه است، همان طور که برای کودکی خردسال احترام قائل هستیم، باید در محضر خداوند هم به گونه‌ای رفتار کنیم که یقین داشته باشیم او حی و شاهد و ناظر است.

وی  ادامه داد: گاهی انسان کار نیکی انجام می‌دهد، اما با اعمال خود آن را می‌سوزاند، مصداق آن هم أُولَئِکَ الَّذِینَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ می‌باشد به این معنا که آنان کسانی ‏اند که اعمالشان به هدر رفته است و این می‌شود که باید از خداوند بخواهیم عاقبتمان را به خیر کند.

باقری خاطر نشان کرد: همان طور که اگر در نماز جماعت از امام جلو یا عقب بیفتیم، نمازمان باطل است؛ در راه امام شناسی هم اگر با امام حرکت نکنیم، راهمان باطل است؛ راه‌هایی که دشمن نفوذ می‌کند، شُبه افکنی است؛ پس چرا باید در انتشار شبهاتی که دشمن به روی آن کار می‌کند و می‌سازد دخیل باشیم؟ بر این اساس در قرآن کریم خداوند متعالی می‌فرماید: " یا أَهلَ الکِتابِ لِمَ تَلبِسونَ الحَقَّ بِالباطِلِ وَتَکتُمونَ الحَقَّ وَأَنتُم تَعلَمونَ‌ای اهل کتاب! چرا حق را با باطل مشتبه می‌کنید (تا دیگران نفهمند و گمراه شوند)، و حقیقت را پوشیده می‌دارید در حالی که می‌دانید. "

وی افزود: عامل دیگر نفوذ نیز ایجاد اختلاف است که با چند گروه کردن مردم و جامعه به و جود می‌آید.

عضو هیأت مدیره سازمان گفت: یکی دیگر از راه‌های نفوذ دشمن بهره گیری از نقاط ضعف است؛ وقتی دشمن نقاط ضعف مان را فهمید با استفاده از همان‌ها بر علیه مان می‌تازد و در این راه تمام تلاش خود را می‌کند، این‌ها هم نوعی شیطان هستند که با بهره گیری از ضعف ها، چالش‌هایی را برای انسان به وجود می‌آورند که در وهله نخست، این ضعف‌ها را در جامعه مورد شناسایی قرار داده و در همان زمینه برنامه ریزی می‌کند و این‌ها با بهره گیری از ابزار‌های جنگ نرم، تغییر سبک و الگوی زندگی اسلامی مردم را اسیر حیله‌های خود می‌کنند.

 محمدرضا باقری در ادامه با اشاره به تعابیر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در سال‌های گذشته با مضمون شبیخون فرهنگی، تهاجم فرهنگی و ناتوی فرهنگی، اظهار داشت: چقدر تلاش کرده ایم تا حیله‌ها را بشناسیم و علیه آن‌ها مبارزه کنیم؟ حیله‌های دشمن، طنزپردازی و لطیفه گویی در مورد ارزش‌ها و آرمان‌های اسلام و انقلاب، یکی از عوامل نفوذ دشمن بر افکار می‌باشد و دیگری انتشار اخبار کذب از سراسر دنیا بر علیه جمهوری اسلامی است که دشمن، شبانه روز در جهت پیشبرد اهداف خود کار می‌کنند.

وی با تأکید بر لزوم عدم شایعه پراکنی، گفت: همان طور که خداوند باری تعالی در قرآن کریم فرمودند: " وَ لا تَقفُ ما لَیسَ لَکَ بِهِ عِلمٌ إِنَّ السَّمعَ وَالبَصَرَ وَالفُؤادَ کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنهُ مَسئولًا، از آن چه به آن آگاهی نداری، پیروی مکن؛ چرا که گوش و چشم و دل، همه مسئولند. "

محمدرضا باقری در پایان گفت: آخرین راه نفوذ، تحریف است که تحریف همیشه با تحمیق همراه می‌شود؛ وقتی واقعیت‌ها را تحریف و افراد باور می‌کنند، در واقع آن فرد تحمیق هم شده است؛ به عنوان مثال در جریان عاشورا، تحریف کردند و به دنبال آن مردم تحمیق شدند که آن طور جسورانه مقابل امام خود ایستادند و جنگیدند؛ نقلی است از مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که فرمودند: دشمن اگر در براندازی موفق نشد، سراغ استحاله می‌رود و به دنبال استحاله، نفوذ را در سرلوحه برنامه خود قرار می‌دهد. وقتی دشمن در جنگ شکست خورد، مفاهیم را جابجا کرد، با جُک، شایعه و القا شبهات و بعد از شکست، سه شیوه براندازی سخت (به معنای جنگ، کودتا و ترور)؛ براندازی نرم و سپس نفوذ را که مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، تعبیر "رخنه بی صدا " برای آن بکار می‌برند را در برنامه خود قرار داد؛ این رخنه فقط از طریق شبکه‌های مجازی نیست؛ دقت و دقت و دقت و مراقبت، تنها راه است تا این که فتنه ۸۸‌ها تکرار نشوند. ان شاءالله

انتهای پیام/
آخرین اخبار

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

انتصاب سرپرست شرکت صنایع ماشین های الکتریکی جوین

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

جهش تولید، عامل مهمی در تقویت معیشت مردم است

اقتصاد کشور با خودکفایی های کوثر توانمندتر شد

افزایش تولید کلزا در مزارع پیشگامان توسعه کشاورزی کوثر

بهره برداری از "داشبورد رصد بازار مسکن" در گروه معین کوثر

اخذ گواهینامه IR توسط شرکت مرغک

نماینده بنیاد شهید گواهینامه بین المللی حمایت از حقوق معنوی را از آن خود کرد

سخن‌نگاشت | پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳

پیام تسلیت دکتر فخاری برای درگذشت والده دکتر باقری

امروز فرزند شهید بودن یک آزمون است

طی مقدمات عملیات ساخت پروژه رفاهی نوشهر

کوثر راهی جز نخبه محوری و نقشه های دانش بنیان ندارد

آیت الله رئیسی در افتتاحیه نمایشگاه روایت خدمت 

تبیین دستاوردها در نمایشگاه روایت خدمت

علی عفتی مدیرعامل شرکت مرغ اجداد زربال شد

لزوم نگرش راهبردی به نفت

دعوت مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر به حضور در انتخابات

گام های پایانی معین کوثر تا هوشمندسازی

پربازدیدترین اخبار