کشاورزی / گروه کشاورزی
دوشنبه   ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۷:۵۲
کد خبر: ۹۸۶
تعداد بازدید: ۹۸۱۵
معاون امور تولیدات دامی در حاشیه بازدید از شرکت مجتمع تولید مرغ اجداد سیپیدان کوثر مطرح کرد:

دستاوردهای محصولات دامی در چهلمین سال انقلاب/ تولید گوشت مرغ 15 برابر شد

دستاوردهای محصولات دامی در چهلمین سال انقلاب/ تولید گوشت مرغ 15 برابر شد

مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی امروز در حاشیه بازدید از شرکت مجتمع تولید مرغ اجداد سیپیدان کوثر در منطقه ورامین با اشاره به دستاوردهای محصولات پروتئینی کشور در طی ۴۰ سال گذشته پس از انقلاب اسلامی، گفت: در سال ۵۷ بر اساس آمار فائو تولید شیر ۲ میلیون و ۶۲۰ هزار تن بود که این رقم در سال ۹۷ با افزایش ۴.۱ برابر به ۱۰.۷ میلیون تن رسید. همچنین تولید گوشت قرمز از ۳۹۷ هزار تن به ۸۶۰ هزار تن، تولید مرغ از ۱۶۰ هزار تن به ۲.۴ میلیون تن و تخم‌مرغ از ۱۶۰ هزار تن به ۹۰۰ هزار تن رسیده است.

به گفته وی طی ۴۰ سال گذشته تولید شیر کشور ۴.۱ برابر، گوشت ۲.۵ برابر، مرغ ۱۵ برابر و تخم‌مرغ ۵.۶ برابر رشد یافته است. معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی همچنین گفت: تولید عسل هم که جزو محصولات پروتئینی نیست، اما در معاونت امور دام مدیریت می‌شود. در سال ۵۷ به ۶.۶ هزار تن بود که با رشد ۱۳.۳ درصد به ۸۸ هزار تن افزایش یافته است.

رضایی با اشاره به سرانه مصرف مواد پروتئینی در کشور گفت: سرانه مصرف شیر ۱۱۵ کیلوگرم، گوشت قرمز ۱۲ کیلوگرم، مرغ ۲۹ کیلوگرم و تخم‌مرغ ۱۱ کیلوگرم است.

دستاوردهای محصولات دامی در چهلمین سال انقلاب/ تولید گوشت مرغ 15 برابر شد

وی همچنین با اشاره به اینکه کل پروتئین مورد نیاز جامعه از طریق محصولات پروتئینی تامین می‌شود، گفت: هر انسان بالغ به ازای هر یک کیلوگرم وزن، یک گرم پروتئین لازم دارد که لازم است یک سوم آن از پروتئین حیوانی تامین شود.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: ۳۶ و نیم گرم مصرف پروتئین کشور از محصولات پروتئینی به دست می‌آید که حدود ۲۸ و نیم گرم آن از محل تولیدات داخل و یک گرم از محل گوشت‌ وارداتی تأمین می‌شود.

رضایی همچنین با اشاره به اینکه حدود ۱۲۰ هزار تن میانگین نیاز کشور به واردات گوشت است، گفت:‌این کمبود از طریق پروتئین‌های سایر محصولات مرغ، تخم‌مرغ و شیر تامین می‌شود و اینها قابل جایگزینی با همدیگر هستند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در سال ۹۷ گفت: در حوزه دام کوچک ۵۳ واحد با ظرفیت ۳۳۰ هزار راس راه‌اندازی شد و همچنین ۶۰ واحد گاوداری با ۱۱۰ هزار راس دام به تولید دام کشور اضافه شد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی از برنامه‌های پیش‌بینی شده تا سال ۱۴۰۰ برای افزایش ظرفیت تولید محصولات پروتئینی در کشور گفت: در سال ۹۷ تعداد دام‌های کوچک از نوع بز تحت مدیریت اصلاح نژاد ۵۰ هزار راس بود که پیش‌بینی شده تا سال ۱۴۰۰ این رقم به ۳۴۰ هزار راس افزایش یابد که باعث می‌شود تولید شیر ۴۶۰ هزار تن و تولید گوشت قرمز ۲۰ هزار تن بیشتر شود.

رضایی همچنین در مورد دام سبک گوسفند گفت: امسال ۶۰ هزار راس گوسفند تحت مدیریت اصلاح نژاد قرار داشت که پیش‌بینی شده تا سال ۱۴۰۰ این رقم به ۸۰ هزار راس برسد که در این صورت ۸۰ هزار تن گوشت گوسفندی و ۲۵۰ هزار تن شیر با منشا گوسفندی به تولیدات کشور اضافه می‌شود.

وی همچنین درباره نژادهای گاو دو منظوره هم گفت: در سال جاری ۲۸۰ هزار راس دام دو منظوره وجود داشت که در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۱ میلیون راس خواهد رسید و پیش‌بینی می‌شود، ۵۵۰ هزار تن شیر و ۳۰ هزار تن گوشت قرمز به ظرفیت تولید کشور اضافه شود.

امروز گروه خبرنگاری به همراه مسئولان بخش کشاورزی از شرکت سپیدان کوثر متعلق به سازمان اقتصادی کوثر بازدید کردند.

در این مجموعه ۲ نژاد بز وارداتی به نام‌های سانن و آلپاین و همچنین ۵ نژاد معروف گوسفندی و همچنین نژادهای اصیل شتر نگهداری می‌شوند. آن طور که یاسر ترابی مدیرعامل این مجتمع تولیدی می‌گوید: هدف از نگهداری این نژادهای پرتولید، تولید آنها و معرفی به کشاورزان و تولید کنندگان است. اینها نژادهای پرتولید با عملکرد بالا هستند. نژادهای بز را  از فرانسه آورده‌اند که وزن بز نر از ۱۲ تا ۸۰ کیلوگرم و وزن بز ماده ۹ تا ۵۰ کیلوگرم است. میانگین تولید شیر آن ها هزار و ۱۲۲ کیلوگرم طی ۳۰۰ روز شیردهی است که با درصد چربی ۳.۵۸ درصد است.

دستاوردهای محصولات دامی در چهلمین سال انقلاب/ تولید گوشت مرغ 15 برابر شد

در این مجتمع وجود هزار بز پرتولید و 8 هزار گوسفند با نژادهای پرتولید پرورش می‌یابند. در کنار این مجتمع 7 مجتمع دیگر هم در 6 استان دیگر وجود دارد که حدود 60 هزار راس دام پرتولید پرورش می‌دهند.

پیش‌بینی شده با پرورش این دام‌های پرتولید در کشور تا سال 1400 سی تا 35 هزار تن به تولید گوشت کشور اضافه شود. از ویژگی‌های این بزها 4 قلوزایی است و گوسفندان هم سه قلوزا هستند، اما برنامه سازمان اقتصادی کوثر این است که با اصلاح نژاد این دام‌ها را به سه مرحله زایش 2 قلوزایی تبدیل کنند.

منبع: فارس
آخرین اخبار

سخن‌نگاشت | پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳

پیام تسلیت دکتر فخاری برای درگذشت والده دکتر باقری

امروز فرزند شهید بودن یک آزمون است

طی مقدمات عملیات ساخت پروژه رفاهی نوشهر

کوثر راهی جز نخبه محوری و نقشه های دانش بنیان ندارد

آیت الله رئیسی در افتتاحیه نمایشگاه روایت خدمت 

تبیین دستاوردها در نمایشگاه روایت خدمت

علی عفتی مدیرعامل شرکت مرغ اجداد زربال شد

لزوم نگرش راهبردی به نفت

دعوت مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر به حضور در انتخابات

گام های پایانی معین کوثر تا هوشمندسازی

میثم صفرزاده فرمانده بسیج سازمان اقتصادی کوثر شد

کیفیت بالا بازار بتلند را به رشد سه برابری رساند

ارتقاء جایگاه زاگرس در میان نیروگاه های کشور

پیام تسلیت دکتر فخاری بخاطر درگذشت مادر شهیدان اسماعیلی

گزارش تصویری | حضور دکتر فخاری در نمایشگاه مطبوعات

چگونه سهم مردم در اقتصاد افزایش می یابد؟

اقتصاد با تامین مالی پروژه های توسعه تولید رشد میکند

مدرس زاده معاون توسعه همکاری های بخش خصوصی معاونت علمی ریاست جمهوری شد

دو گزارش از شرکت کشت و صنعت خاوردشت

پربازدیدترین اخبار