کشاورزی / طیور تخمگذار
يکشنبه   ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۹:۵۹
کد خبر: ۱۰۱۸
تعداد بازدید: ۱۴۱۲۱

گزارش ویژه از مزرعه کوثر ماکیان با مدیریت فرزند معظم شهید، مهندس زینب مهربخش

زینب مهربخش متولد 1363 در تهران و فرزند شهید ایرج مهربخش که در عملیات کربلای 5، شلمچه سال 65 به مقام والای شهادت نائل شدند می باشد، وی فارغ التحصیل مقطع کارشناسی در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی ارشد در رشته MBA از دانشکده مدیریت واحد تهران مرکز و از سال 95، طلبه سطح 3 حوزه علمیه جامعه الزهرا قم است. مهربخش متربی خانواده ای ایثارگر با دو شهید، یک جانباز 70 درصدی اعصاب و روان و یک جاوید الأثر بوده که با تکیه بر توانایی های تخصصی و مهارتی خود از سال 1392 تاکنون در حال خدمت به عنوان عضو هیأت مدیره شرکت توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی کوثر می باشد. وی مسئولیت های عدیده ای همچون معاون تولید و معاون تحقیق و توسعه شرکت توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی کوثر را بر عهده داشته و مدیریت پروژه های"بازسازی کارخانه آرد نشاسته یاسوج"، "بومی سازی تِرولی سِتِری جهت اخذ لایسنس از شرکت پیترسایم بلژیک تا تولید انبوه آن" را قبول وظیفه کرده و در حال حاضر مدیریت مزرعه کوثر ماکیان را عهده دار می باشد.

زینب مهربخش در گفتگوی اختصاصی با روابط عمومی سازمان اقتصادی کوثر با گرامیداشت یاد و نام شهید والامقام ایرج مهربخش، به نقل کلام محبت آمیزی از پدر بزرگوار خود، بیان داشت: با توجه به اینکه پدر در 2 سالگی من به مقام والای شهادت نائل شد و متاسفانه فرصت درک آن عزیز را نداشتم، تنها خاطره ای که از وی نسبت به بنده از بستگان نقل می شود آن است که ایشان ابزار علاقه شدیدی به من داشته و این شعر را همواره زمزمه می کردند که:

زینبی و به لقب زین أبی          سرفرازی امیر عربی

فخر مادر به تو دختر دارد               کی فلک مثل تو اختر دارد

مدیر مزرعه کوثر ماکیان گفت: فارم 2 شرکت مرغک به پیشنهاد مدیرعامل گروه سرمایه گذاری کشاورزی کوثر جهت اجرای پروژه پرورش ماکیان اعم از بوقلمون، بلدرچین وکبک، 15 آذر سال جاری در اختیار اینجانب قرار گرفت؛ فرآیند آماده سازی طبق برآوردها سه ماه به طول می انجامید که با همکاری مطلوب مدیریت و پرسنل شرکت مرغک به صورت شبانه روزی و جهادی ظرف مدت 19 روز انجام شد.

وی افزود: پس از آماده سازی در مدت دو هفته کلیه تجهیزات مورد نیاز خریداری و نصب شد، به جهت توانمند سازی نیروی انسانی  دوره های مدیریت پرورش بوقلمون و بلدرچین بصورت فشرده درمزرعه برگزار شد.

مهربخش اظهار داشت: اولین جوجه ریزی 10 بهمن ماه به صورت گله 7500 تایی بلدرچین و در مرحله بعد گله 13 هزار تایی کبک و سپس در دوره دوم بلدرچین پرواری با تعداد 16 هزار قطعه تأمین شد، همچنین اول اسفند ماه جوجه ریزی به تعداد 1300 قطعه بوقلمون انجام شد و ان شالله به فضل الهی 22 اسفند ماه جاری 25 هزار قطعه بلدرچین تخم گذار به مزرعه ملحق خواهد شد.

مدیر مزرعه کوثر ماکیان بیان کرد: در ابتدای فعالیت، رویکرد آزمایشی بود، امّا حسب دستور مدیرعامل گروه سرمایه گذاری کشاورزی کوثر، مرحله تولید را آغاز کردیم که قطعاً نیازمند برنامه ریزی گسترده تر درفرآیندهای جوجه ریزی و تأمین اقلام مورد نیاز مزرعه می باشد و به یاری خداوند گام های بعدی محکم تر و استوارتر برداشته خواهد شد.

وی تصریح کرد: نکته قابل تأمل در جریان فعالیت مزرعه کوثر ماکیان پتانسیل دو رویکرد می باشد: 1- فعالیت اقتصادی 2- جنگ اقتصادی است و معتقدم چنان چه تنها رویکرد فعالیت اقتصادی داریم پرورش بوقلمون به لحاظ توجیه اقتصادی و بازگشت سرمایه مناسب، در پیش روی ماست و چنان چه مقصود جنگ اقتصادی است و ما سربازان آن، پرورش هر سه پرنده جهت تأمین امنیت غذایی قشر آسیب پذیر و کم درآمد جهت دسترسی آسان به منابع پروتئینی (به دلیل افزایش بیش ازحد هزینه های تأمین گوشت دام) می تواند در دستور کار قرار گیرد.

مهربخش یادآور شد: در حال حاضر در حوزه اشتغال زایی در مزرعه کوثر ماکیان 12 نفر به صورت مستقیم و 20 نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار شده اند.

وی با اشاره به انگیزه خود برای پذیرش این مسئولیت به عنوان یک بانو گفت: هدف از قبول مسئولیت و مدیریت مزرعه کوثر، تحقق این بیان مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) است که می فرمایند:" سلایق مختلف و هر کسى که احساس می کند توانایى دارد، بیاید وسط میدان " (بیانات در دیدار مردم قم 93/10/19) و در پی آن اشاره می کنند که مدیران باید بی حوصلگی را کنار گذاشته و فعالیت شبانه روزی کنند؛ من نیز احساس مسئولیت کردم و در این عرصه تمام تلاش خود را جهت هستی پذیری کلام رهبر عظیم الشأن در شرایط جنگ اقتصادی به انجام رسانده و امیدوارم به عنوان سربازی کوچک  در این جنگ به درستی ایفای نقش کنم.

زینب مهربخش در خصوص مسأله اشتغال و امور خانواده بیان کرد: من معتقدم که اولین وظیفه زن انجام درست وظایف در جایگاه مادری و همسری است، بعد از آن جایگاه اجتماعی او؛ بنده وقتی با تمام مشغلات کاری وارد محیط خانواده می شوم، تنها مسئولیتی که بر دوش می کشم، وظیفه فرزندداری و همسرداری است و تمام سعی خودم را برای تحقق بی کم و کاست این امر انجام می دهم.

مدیر مزرعه کوثر ماکیان گفت: پرورش بلدرچین بستری مناسب، مطلوب و توجیه پذیری از نظر اقتصادی برای ایجاد کارآفرینی به عنوان مشاغل خانگی است؛ به واسطه ویژگی هایی چون فضای مورد نیاز کم، بازده زمانی کوتاه مدت و میزان کم سرمایه گذاری ريالی و مقاومت بالای این پرنده نسبت به بیماری ها به دلیل طبیعت وحشی آن، کاملاً برای مشاغل خانگی قابل استفاده می باشد.

مهربخش در ادامه افزود: مزرعه کوثر ماکیان می تواند برای علاقه مندان به حوزه پرورش طیور تخمگذار و گوشتی و یا توسعه این کسب و کار، دوره های کوتاه مدت را برگزار کند و توانایی تأمین وعرضه  تخم نطفه دار و خوراکی، جوجه یکروزه و حتی گله مولد برای این  دسته از متقاضیان را خواهد داشت.

وی اظهار داشت: با محاسبه 70 درصدی از میزان 25 هزار تایی بلدرچین تخمگذار در مزرعه کوثر ماکیان، می توان پس از 35 روز به صورت روزانه 17 هزار تخم خوراکی یا نطفه دار بلدرچین را تولید کرد.

زینب مهربخش در خصوص سرانه تولید جهانی 400 میلیون قطعه بوقلمون در سال گفت: از این میزان، 50 میلیون آن در آلمان، 36 میلیون در انگلستان و مابقی در آمریکا و رژیم صهیونیستی تولید می شود و بزرگترین مصرف کننده گوشت بوقلمون در جهان آمریکاست، در صورتی که سرانه سالانه جوجه ریزی بوقلمون در ایران تنها 2 الی 3 میلیون قطعه می باشد که این میزان از جوجه ریزی و تولید، نتیجه کم کاری در حوزه پرورش بوقلمون است؛ این در حالی است که بازده زمانی بهره برداری از گوشت بوقلمون، 100 الی 120 روز می باشد که در هر دوره سه ماهه می توان 90 تن گوشت را عرضه کرد.

وی در پایان از حمایت ها و اعتماد مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر، مدیرعامل گروه سرمایه گذاری کشاورزی کوثر و مدیرعامل شرکت توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی کوثر در طول دوره خدمت و فعالیت خود در خانواده بزرگ سازمان تشکر و قدردانی کرد. 

گزارش ویژه از مزرعه کوثر ماکیان با مدیریت فرزند معظم شهید، مهندس زینب مهربخش

گزارش ویژه از مزرعه کوثر ماکیان با مدیریت فرزند معظم شهید، مهندس زینب مهربخش

انتهای پیام /

آخرین اخبار

سخن‌نگاشت | پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳

پیام تسلیت دکتر فخاری برای درگذشت والده دکتر باقری

امروز فرزند شهید بودن یک آزمون است

طی مقدمات عملیات ساخت پروژه رفاهی نوشهر

کوثر راهی جز نخبه محوری و نقشه های دانش بنیان ندارد

آیت الله رئیسی در افتتاحیه نمایشگاه روایت خدمت 

تبیین دستاوردها در نمایشگاه روایت خدمت

علی عفتی مدیرعامل شرکت مرغ اجداد زربال شد

لزوم نگرش راهبردی به نفت

دعوت مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر به حضور در انتخابات

گام های پایانی معین کوثر تا هوشمندسازی

میثم صفرزاده فرمانده بسیج سازمان اقتصادی کوثر شد

کیفیت بالا بازار بتلند را به رشد سه برابری رساند

ارتقاء جایگاه زاگرس در میان نیروگاه های کشور

پیام تسلیت دکتر فخاری بخاطر درگذشت مادر شهیدان اسماعیلی

گزارش تصویری | حضور دکتر فخاری در نمایشگاه مطبوعات

چگونه سهم مردم در اقتصاد افزایش می یابد؟

اقتصاد با تامین مالی پروژه های توسعه تولید رشد میکند

مدرس زاده معاون توسعه همکاری های بخش خصوصی معاونت علمی ریاست جمهوری شد

دو گزارش از شرکت کشت و صنعت خاوردشت

پربازدیدترین اخبار