سخن آشنا / برکات
سه‌شنبه   ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ / ۱۷:۳۸
دسته بندی: / برکات
کد خبر: ۱۰۶۱
تعداد بازدید: ۵۲۳۳

سخنرانی بین الصلاتین حجت الاسلام سید محمد حسین بدیعی فر امام جماعت نمازخانه ستاد سازمان، روز اول

جلسه اول: شکرگزاری

سلام علیکم. ان شاءالله خداوند توفیق بهره مندی از این ماه مبارک را به همه عنایت بفرماید.

همان طور که وجود گرانقدر پیامبر عظیم الشأن اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) مردم را جمع کردند و خطبه خواندند که یا ایها الناس ... ای مردم در این جا پیامبر اکرم همه مردم را خطاب قرار می دهد، پیامبری که هیچ گاه بی تدبیر صحبتی نمی کردند و از همه جوانب به امور نگاه می کردند، ایشان در پی این حرف به دنبال مقصودی هستند، مخاطب این حرف مؤمنان و مسلمانان نیستند، بلکه فرمودند: ای همه مردم ... ایها الناس انه قد اقبل الیکم شهر الله بالبرکة والرحمة والمغفرة شهر هو عندالله افضل الشهور و ایامه افضل الایام و لیالیه افضل اللیالی و ساعاته افضل الساعات " ای مردم، ماه خدا  ماه رمضان، با برکت و رحمت و آمرزش به شما روی آورده است، ماهی که نزد خدا بهترین ماه ها، روزهایش بهترین روزها، شب هایش بهترین شب ها و اوقاتش بهترین اوقات است.

با آمدن این ماه درهای برکت و رحمت خداوند گشوده می شود و سوغات این ماه بهره مندی از این نعمات الهی می باشد و خوشا به حال افرادی که شکرگزار این نعمت ها هستند.

شکر در بین ما مقوله ای فراموش شده است و از معضلاتی که در زندگی و جامعه به چشم می خورد، همین موضوع شکر و شکرگزاری است. فرقی هم نمی کند، شکر هم می تواند نسبت به خالق باشد، هم مخلوق؛ بسیاری از مشکلات نشأت گرفته از عدم شکرگزاری و رضایت مندی افراد می باشد.

متأسفانه جامعه به سمتی رفته که افراد نسبت به یکدیگر نگاه طلبکارانه دارند و این موضوع در مورد همه صدق می کند، زن و شوهر نسبت به یکدیگر، فرزند نسبت به پدر و مادر، کارمند نسبت به مدیر و مدیر نسبت به زیر دستانش؛ زیرا بسیارند انسان هایی که در هیچ زمان و شرایطی  از هیچ کسی رضایت ندارند، تا جایی که با سبک مدیریتی آن فرد آمیخته شده است. این عدم شکرگذاری از خالق به مراتب ضربه های سنگین می زند و باعث شاکر نبودن خداوند هم می شود. اگر انسان حس تقدیر و تشکر به زیر دست و بالادست خود داشته باشد، ارتباط با خداوند هم به درستی برقرار می شود که این شاکر بودن باید هم در زبان و هم در عمل نمود پیدا کند، در غیر این صورت حرف بی عمل در درگاه خداوند ارزشی ندارد.

شکر در عمل به معنای استفاده درست از نعمت های خداوند می باشد؛ برای مثال با چشمانی که خداوند عطا کرده گناه می کنیم، این مصداق بارز ناشکری می باشد، هرچند که بر زبان ذکر الحمدالله جاری است.

" وَإِذ تَأَذَّنَ رَبُّكُم لَئِن شَكَرتُم لَأَزيدَنَّكُم وَلَئِن كَفَرتُم إِنَّ عَذابي لَشَديدٌ " و (همچنین به خاطر بیاورید) هنگامی را که پروردگارتان اعلام داشت: اگر شکرگزاری کنید، (نعمت خود را) بر شما خواهم افزود؛ و اگر ناسپاسی کنید، مجازاتم شدید است.

خداوند هم مانند انسان ها، کم صبر نیست که تا بدی از کسی دید، تلافی کند؛ او زیاد حوصله می کند، آن قدر فرصت جبران می دهد، نعمت می دهد، صبر می کند که شاید بنده گناهکارش پشیمان شود؛ اما دریغا که هرچه بیشتر خداوند فزونی نعمت بدهد، بنده بیشتر غرق در اشتباهاتش می شود؛ اما به یکباره قهر خداوند شامل حالش می شود.

شکر امروز (روز اول رمضان الکریم ۱۴۴۰ ه.ق) باید درک این ماه و توفیق روزه داری باشد که خداوند نصیبمان کرد؛ چه بسا انسان هایی که سال گذشته بودند، اما امسال نیستند و از توفیقات این ماه بزرگ بهره ای نمی برند.

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

سلسله مباحث اخلاقی رمضان الکریم 1440 - نمازخانه ستاد سازمان

جلسه دوم: غنیمت دانستن ماه رمضان

سلام علیکم. روز دوم ماه مبارک رمضان هم آمد و به همین سرعت هم به اتمام می رسد.

یکی از مزایای ماه های قمری همین است که انسان گذر زمان را به خوبی متوجه می شود، برخلاف ماه های شمسی که توجه به مسائل اقتصادی و همانند آن بیشتر است.

شاید افرادی باشند که به دنبال تمام شدن زود هنگام این ماه باشند، امّا غافل از آنکه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرماید: اگر مردم قدر ماه مبارک رمضان را می دانستند، می گفتند: ای كاش همه سال رمضان بود. در ماه رمضان خواب و نفس كشیدن، عبادت است.

إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص خَطَبَنَا ذَاتَ يَوْمٍ فَقَالَ أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَيْكُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ وَ أَيَّامُهُ أَفْضَلُ الْأَيَّامِ وَ لَيَالِيهِ أَفْضَلُ اللَّيَالِی وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ وَ هُوَ شَهْرٌ دُعِيتُمْ فِيهِ إِلَى ضِيَافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِيهِ مِنْ أَهْلِ كَرَامَةِ اللَّهِ أَنْفَاسُكُمْ فِيهِ تَسْبِيحٌ وَ نَوْمُكُمْ فِيهِ عِبَادَةٌ وَ عَمَلُكُمْ فِيهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاؤُكُمْ فِيهِ مُسْتَجَابٌ.

پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: اى مردم، ماه خدا، با بركت‏ و رحمت و آمرزش به شما رو كرده است، ماهى كه نزد خدا از تمام ماه ها برتر است و روزهايش بهترين روزها و شبهايش بهترين شبها و ساعاتش بهترين ساعات است؛ آن ماهى است كه به مهمانى خدا دعوت شده‏ايد و در آن از اهل كرامت خدا گشته‏ايد. نفسهايتان در اين ماه تسبيح و خوابتان در آن عبادت است و اعمالتان در آن مقبول است و دعايتان مستجاب.

در این ماه، خداوند متعال میزبان است و ما مهمان های او هستیم. در این سفره، پر از نعمت های رنگارنگ است، ان شاءالله جزو کسانی نباشیم که از این سفره دست خالی و بی بهره بیرون بیاییم.

به عنوان مثال: تعدادی از افراد هستند که سفره دار و میزبان اند، چند نوع غذا تدارک می بینند، امّا هنگام غذا خوردن، صاحب مهمانی، نان و ماست می خورد، دیگران تعجب می کنند و می پرسند چنین سفره ای مهیا کردید اما خوتان را محروم کردید، پاسخ میدهد پزشک منع کرده است از خوردن این خوراکی ها، لذا باید تلاش کرد در این ماه جزو این افراد محروم نباشیم.

خوشا به سعادت کسانی که این بهره را ببرند البته این خود نیازمند شروطی است، همانطور که پیامبر عظیم الشأن اسلام در مورد ثواب این ماه فرمودند: هر الحمدالله و الله اکبر که روزه دار می گوید درختی در بهشت برایش در نظر گرفته می شود؛ ناگهان شخصی در جمعیت سوال کرد یا رسول الله اگر اینگونه باشد، هر کدام از ما باید باغ هایی در بهشت داشته باشیم؟ وجود مبارک پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند درست است اما هر فردی با اعمال بد خویش آتشی را به سمت آن باغ روانه می کند و اینطور می شود که آن باغ ها از بین می روند.

پیامبر گرانقدر اسلام فرمودند: با قلوب پاک و طاهر و نیت های خالص خدا را بخوانید.

حتی غذا خوردن هم باید برای رضای خداوند باشد بدین معنا که فرد بگوید خدایا این غذا را خوردم تا با نیرو در راه تو خدمت کنم، پس این غذا خوردن هم نوعی عبادت محسوب می شود.

و همینطور که بانویی می خواهد برای اهل منزل غذا بپزد اگر به نیت این باشد که برای محبین حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) آشپزی کند، ثواب و ارزش این کاری که شاید به ظاهر کار معنوی و الهی نباشد، بیشتر و والاتر خواهد بود، با این اوصاف در این ماه پر برکت اگر نیت کارهایمان خالص باشد، عمل مان جایگاه رفیعی می گیرد و ارزش معنوی بسیار بالایی خواهد داشت.

در روزهای آینده پیرامون جایگاه قرآن کریم بحث خواهیم کرد، در راستای ارزش و مقام قرآن و آیاتش حضرت محمد مصطفی(صلی الله علیه و آله) فرمودند: اگر سوره حمد را بر میت خواندید و زنده شد، تعجب نکنید. لذا در ادامه ماه مبارک در کنار ادعیه و قرائت روزانه قرآن سوره حمد را به نیت شفای مریضان بخوانیم که ان شاءالله به حق این ماه عزیز لباس عافیت بر تن کنند، این چنین است جایگاه قرآن و کلام خداوند.

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

سلسله مباحث اخلاقی رمضان الکریم 1440 - نمازخانه ستاد سازمان

جلسه سوم: عمل متقن

سلام علیکم. قسمتی از خطبه شعبانیه هست که می فرماید: فَاسْأَلُوا اللَّهَ رَبَّکمْ بِنِیاتٍ صَادِقَةٍ وَ قُلُوبٍ طَاهِرَةٍ أَنْ یوَفِّقَکمْ لِصِیامِهِ وَ تِلَاوَةِ کتَابِهِ (پس با نیتهای راست و دلهای پاک، از خدا درخواست کنید که شما را برای روزه و تلاوت قرآن توفیق دهد)

نکته مهم این خطبه، نیت خالص است که وجود آن، رفع مشکلات در زندگی فردی و اجتماعی و استحکام خانواده را رقم می زند.

بانویی که با نیت پاک و خالص و به بهترین شکل کارش را انجام می دهد، نتایج بسیار ارزنده ای خواهد گرفت و اگر روزی همسرش تقدیر و تشکری از او نکرد، ناراحت نمی شود و گِله ای نمی کند، زیرا او در انجام کارها با خداوند معامله کرده و رضای خدا نیز مدنظر اوست.

این موضوع در تمام امورات صدق می کند، در محل کار هم اگر کار فقط برای رضای پروردگار باشد تلاش بر این است که به بهترین نحو ممکن انجام شود، دیگر اتلاف وقت و کم گذاشتن از بین می رود.

وجود برخی مشکلات و موانع در کار هم به همین جهت است که رضایت و معامله با بنده خدا بجای رضای خداوند متعال اهمیت دارد که در واقع ریشه این مشکلات، عدم نیت الهی و خالص در زندگی است.

روزی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) به تشییع جنازه مسلمانی می روند، بعد از اتمام مراسم و قرار دادن سنگ لحد بر روی میت و خاک ریختن، حضرت جلو آمدند و تأکید کردند این قبر را محکم کنند، مسلمانان تعجب کردند و پرسیدند یا رسول الله این قبر همانند قبرهای دیگر است دلیل تأکید شما به محکم کاری در چه چیزی است؟ پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند خداوند رحمت کند کسی را که کاری انجام دهد و در آن متقن و استوار باشد.

در این ماه مبارک باید مراقب نفس و رسوخ شیطان در وجودمان باشیم، چه بسا که افرادی توفیق عبادات در این ماه را داشتند و اما اکنون بی بهره ماندند.

از سویی، راه ورود شیطان به هر فرد متفاوت است و شیطان هرکسی را به طریقی به سمت خود می کشاند و این همان داستان مشهور شیطان و طناب هایش است که بعضی ها را با طناب های سنگین می کشد، بعضی ها با طناب های سبک تر، بعضی ها نیز که کارهایشان صحیح و الهی باشد با زنجیر و در آخر بعضی افراد هیچ نیازی به غل و زنجیر و طناب ندارند و خودشان به دنبال شیطان می روند.

توفیق به این معناست که دعا کنیم جزو دسته ای نباشیم که بدون هیچ طناب و زنجیری به دنبال شیطان برویم و در گناه غرق شویم که لحظه ای اگر خداوند نگاهش را بردارد نمی دانیم به کجا راهی خواهیم شد.

در مطالعات زیست شناختی نشان داده‌اند که اگر قورباغه‌ای را در ظرفی بیندازیم و آن ظرف را با آب محیط زندگی‌اش پر کنیم و بعد آب را آرام آرام گرم کنیم، قورباغه سرجایش می‌ماند و هیچ واکنشی نسبت به افزایش تدریجی حرارت یا تغییر محیط نشان نمی‌دهد و پس این که آب به جوش می‌آید و قورباغه می‌میرد و از سوی دیگر اگر قورباغه‌ای را در ظرفی پر از آب جوش بیندازیم بی‌درنگ بیرون می‌پرد، سوخته، امّا زنده است!

گاهی ما هم مثل قورباغه‌ای آب پز می‌شویم و متوجّه تغییرات نیستیم، گمان داریم که همه چیز رو به ‌راه است و یا شرایط نامطلوبی که در آن هستیم گذراست در حالی بدون آنکه بدانیم در باتلاقی از گناه و اشتباه غرق شده ایم و راهی برای بازگشت خودمان نگذاشته ایم.

مثال دیگر این داستان هم جامعه امروزی است که در آن زندگی می کنیم با تمام فسادها و خلأهایش، شاید در زمان گذشته هیچ گاه چنین جامعه ای را متصور نبودیم اما اکنون به راحتی شرایط پذیرفته و زندگی می کنیم.

ان شاأالله به حق این ماه مبارک خداوند همه ما را عاقبت به خیر کند و توفیق صیام و عبادت در این ماه را روزی همه بگرداند.

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

سلسله مباحث اخلاقی رمضان الکریم 1440 - نمازخانه ستاد سازمان

جلسه چهارم: قدر دانستن رمضان

سلام علیکم. وقتی شخصی قرآن را تلاوت می کند، اگر آن را بفهمد و به فرامینش عمل کند، این کتاب الهی، نور خودش را نمایان می کند و شفاءً للناس می شود، شفا برای تمام بیماری های مردم.

برای مثال در قرآن کریم آمده که وجود مبارک حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) که برترین اشرف مخلوقات است، با تعدادی از همسران خود اختلاف دارند، این بدین معناست که اختلاف امری طبیعی است و ممکن است بین هر فرد یا زن و شوهری باشد؛ اما صبوری کردن و تحمل بر این اختلاف، هنر می خواهد و نیاز است در این شرایط به دستورات خداوند و قرآنی که خواندیم، عمل کنیم.

در خطبه شعبانیه پیامبر عظیم الشأن اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند: " فَإِنَّ الشَّقِی مَنْ حُرِمَ غُفْرَانَ اللَّهِ فِی هَذَا الشَّهْرِ الْعَظِیمِ " به درستی که شقی و بد عاقبت، کسی است که از آمرزش خدا در این ماه بزرگ محروم شود.

همان طور که در برخی از  احادیث آمده است، بعضی از گناهان فقط در ماه مبارک رمضان بخشیده می شود؛ این نشان دهنده عظمت و برکت این ماه عزیز می باشد و اگر این ماه بگذرد و بنده مورد عفو خداوند قرار نگیرد، باید تا ماه رمضان سال آینده صبر کند.

خداوند متعال تخفیف دیگری هم داده است و آن حضور در صحرای عرفات در روز عرفه می باشد که دست ما از این حضور کوتاه است. در این لحظات ملکوتی که زمان استجابت می باشد، دعا می کنیم که ان شاءالله به زودی نابودی آل سعود را شاهد باشیم و حرمین شریفین به دست صاحبان اصلی خود باز گردد.

 در ادامه حضرت می فرماید: " وَ اذْکرُوا بِجُوعِکمْ وَ عَطَشِکمْ فِیهِ جُوعَ یوْمِ الْقِیامَةِ وَ عَطَشَهُ " و به گرسنگی و تشنگی خود در این ماه، گرسنگی و تشنگی روز قیامت را یاد کنید. این نکته بسیار مهم است که همواره با یاد قیامت و اعتقاد به معاد زندگی کنیم.

امروز اگر مدیران، کارکنان و افراد جامعه خواستار اشتغال و زندگی خوبی هستند، باید بسیار قیامت را یاد کنند؛ زیرا سرمایه و استعداد به وفور یافت می شود، اما این عدم یاد قیامت است که در کارها خلل ایجاد می کند. دلیل اشتباهات رفتاری و اخلاقی هم همین موضوع می باشد؛ همه باید بدانند سؤال و جوابی پیش رو خواهد بود و خدایی که پاسخ تمام خوبی ها و بدی ها را می دهد.

" نَزَلَ جَبْرَئِيلُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَلَى اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ لَهُ «يَا جَبْرَئِيلُ عِظْنِي» فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ عِشْ مَا شِئْتَ فَإِنَّكَ مَيِّتٌ وَ أَحْبِبْ مَنْ شِئْتَ فَإِنَّكَ مُفَارِقُهُ وَ اِعْمَلْ مَا شِئْتَ فَإِنَّكَ مُلاَقِيهِ شَرَفُ اَلْمُؤْمِنِ صَلاَتُهُ بِاللَّيْلِ وَ عِزُّهُ كَفُّ اَلْأَذَى عَنِ اَلنَّاسِ "

جبرئيل (سلام الله علیه) بر پيامبر خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم )نازل گرديد؛ آن حضرت به او فرمود: اى جبرئيل مرا موعظه كن، جبرئيل گفت: اى محمّد ! تو هر گونه كه مى‌خواهى زندگى كن (ولى بدان كه ناگزير) خواهى مُرد و هر كس را مى‌خواهى دوست بدار، ولى در آخر روزى از او جدا خواهى شد و هر چه مى‌خواهى انجام ده كه بالاخره آن را ملاقات خواهى كرد، بدان كه شرف و بزرگى مؤمن، نماز شب او است و عزّت و سرافرازى مؤمن، خوددارى او از آزار رسانيدن به مردمان است.

مفهوم این داستان تأکید بر یاد مرگ بودن دارد، چرا که با یاد مرگ و قیامت است که انسان سعی دارد مراقب اعمال و رفتار خود باشد. چنان که در جایی دیگر حضرت می فرمایند:  " و اذکروا بجوعکم و عطشکم فیه جوع یوم القیامه و عطشه " با گرسنگی و تشنگی خویش به یاد گرسنگی و تشنگی روز قیامت بیفتید.

ان شاءالله در قیامت با حضرات معصومین (علیهم السلام) محشور شویم با ذکر صلواتی بر محمد و آل محمد.

انتهای پیام /

سلسله مباحث اخلاقی رمضان الکریم 1440 - نمازخانه ستاد سازمان

جلسه پنجم: عظمت و پاداش صدقه

سلام علیکم. نقل شده است که روزی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نماز را شروع کردند، تکبیره الاحرام و بسم الله الرحمن الرحیم، سوره حمد را خواندند؛ در این هنگام فردی وارد شد و نماز را به حضرت اقتدا کرد، بعد از اتمام نماز، آمد خدمت حضرت و عرضه داشت یا رسول الله ! زمانی که به نماز جماعت رسیدم، شما اقامه را بسته بودید، تکبیره الاحرام و بسم الله الرحمن الرحیم را هم گفته بودید، می خواهم بدانم به چه مقدار انفاق کنم تا ثواب این زمانی که به نماز جماعت نرسیده ام را به دست بیاورم ؟ پیامبر عظیم الشأن اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) در جواب فرمودند: اگر هر آن چیزی که در زمین است را در راه خدا انفاق کنید، ثوابی که به واسطه تأخیر در نماز جماعت از دست داده اید را نمی توانید کسب کنید. چنین جایگاهی را خداوند برای نماز جماعت در نظر گرفته است.امروز که در این سازمان برنامه نماز جماعت برپاست، باشد که عزیزان بیشترین استفاده را از این سفره الهی ببرند و بنده بسیار خوشحالم در سازمانی نماز برپا می کنم که مدیران و کارکنانش اهتمام ویژه ای برای این برنامه قائل هستند؛ متأسفانه در طول دوره خدمت بسیار دیده ام که مدیران به هیچ وجه در نماز جماعت حاضر نمی شوند.در ادامه خطبه شعبانیه پیامبر گرانقدر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند: " وَ تَصَدَّقُوا عَلَی فُقَرَائِکمْ وَ مَسَاکینِکمْ "  و بر فقیران و مسکینان خود صدقه دهید.سنت حسنه صدقه دادن به چه اندازه ارزشمند است. در حدیثی آمده است که امام سجاد (علیه السلام) وقتی صدقه می‌دادند، دست فقیر را می‌بوسید و می‌فرمود: صدقه قبل از این که به دست بنده خدا برسد به دست خداوند می‌رسد، این حدیث از امام صادق (علیه السلام) هم نقل شده است.اساس و مبنای نظام اقتصاد اسلامی هم به این شکل است که افرادی که توانایی مالی دارند، به فقرا و زیر دستانشان کمک کنند و این کمک صرفاً جنبه مالی ندارد، بلکه هرکسی هر کمکی در توانش بود و قادر به انجام آن بود، دریغ نکند.ابن عباس می گوید: حضرت امام حسن مجتبی (علیه السلام) در مسجد الحرام اعتکاف نموده و مشغول طواف خانه کعبه بود که مردی از شیعیان خدمتش آمد و گفت: یابن رسول الله ! من به فلان شخص مقداری بدهکارم؛ اگر ممکن است شما قرض مرا ادا کنید. فرمودند: متأسفانه در حال حاضر پولی در اختیار ندارم. گفت: پس از او بخواهید که به من مهلت بدهد. او مرا تهدید کرده که اگر بدهی خود را نپردازم، مرا زندان می اندازد. حضرت طواف خود را قطع کرد و همراه آن مرد به راه افتاد تا نزد طلبکارش برود و از او مهلت بگیرد.ابن عباس می گوید: من گفتم یابن رسول الله ! گویا فراموش کردید که در مسجد قصد اعتکاف کرده اید؟ (چون شخص معتکف، قبل از پایان ایام اعتکاف، حق خروج از مسجد را ندارد) فرمود: فراموش نکرده ام، ولی از پدرم شنیدم که پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: هرکس حاجت برادر مؤمن خود را برآورد، چنانست که سالیانی طولانی به عبادت پروردگار و شب زنده داری گذرانده باشد؛ و کمک به دیگران زمانی ارزشمند است که بی منت و بی توقع باشد، چنان که خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: " لَا تُبْطِلُوا صَدَقَتِکُم بِٱلْمَنِّ وَٱلْأَذَى " بخشش‌های خود را با منت و آزار، باطل نسازید !اگر به سیره اهل بیت (علیهم السلام) رجوع کنیم، می بینیم که زمانی که لطفی در حق فردی می کردند، انتظار هیچ پاسخ و یا حتی تشکری نداشتند، اما هستند افرادی که در ازای کمک به دیگران به دفعات منت می گذارند.حفظ آبرو و شخصیت فقرا از ویژگی های اخلاقی حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) بود. پیوسته دست گیرنده احساس شرمندگی دارد، خصوصاً اگر چشم گیرنده به چشم دهنده افتد و یا اگر انفاق همراه با منّت و یا خیلی آشکار باشد، باعث خجالت بیشتر کمک گیرندگان می شود.امامان معصوم (علیهم السلام) از جمله حضرت رضا (علیه السلام) سخت به حفظ شخصیّت، کرامت و حیثیت افراد توجه داشتند؛ لذا سعی می کردند اغلب شب ها و یا از پشت پرده دور از چشم مردم به فقرا رسیدگی نمایند.در روایات اسلامی به اندازه‌ای به این موضوع (اصلاح ذات البین) اهمیت داده شده است که به عناوین مختلفی مردم را به این امر تشویق و ترغیب کرده‌اند. در بعضی از روایات به عنوان بهترین صدقه و در روایتی دیگر به عنوان بهترین عبادت از آن یاد کرده‌اند.از حضرت امام صادق (علیه السلام) روایتی نقل می‌کند که فرمود: " صَدَقَةٌ یُحِبُّهَا اللهُ إصْلاحٌ بَیْنَ النّاسِ إذا تَفاسَدوُا وَ تَقارُبٌ بَیْنَهُمْ إذا تَباعَدوُا " صدقه و بخششی را که خدا دوست می‌دارد، اصلاح بین مردم است هنگامی که به فساد گرایند [با یکدیگر اختلاف پیدا کنند]، و نزدیک ساختن آن ها به یکدیگر است زمانی که از هم دور شوند.ان شاءالله توفیق این اعمال نیک نصیبمان بگردد به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد.

سلسله مباحث اخلاقی رمضان الکریم 1440 - نمازخانه ستاد سازمان

جلسه ششم: دوری از تکبر و خودبرتربینی

سلام علیکم. امروز میخواهیم ادامه فراز را بخوانیم که فراز زیبا و کاربردی در زندگی و رفتار ما در ارتباط با دیگران است. وجود ختمی مرتبت حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند: " وَقِّرُوا كِبَارَكُمْ وَ ارْحَمُوا صِغَارَكُمْ وَ صِلُوا أَرْحَامَكُمْ " سه توصیه؛ یکی این که نسبت به بزرگترها احترام بگذاریم، نسبت به کودکان رحم کنیم و نسبت به ارحام هم صله رحم را به جا بیاوریم.

احترام نسبت به بزرگتر جایگاهی است که به تدریج رنگ خودش را در زندگی های ما متأسفانه از دست می دهد؛ جایگاه پدر، جایگاه مادر، جایگاه فرزند؛ در گذشته اگر مشکلی پیش می‌آمد، سراغ بزرگتر خانواده می‌رفتند، او پادرمیانی می‌کرد و مشکل حل می‌شد، اما امروزه این جایگاه در حال کمرنگ شدن است و بعد می‌گوییم چرا این همه مشکل وجود دارد و اگر با مشکل مواجه شدیم، می‌گوییم کجا باید برویم ؟

در این ماه مبارک رمضان تمرین کنیم نسبت به بزرگترها احترام بگذاریم؛ این بزرگتر بودن گاهی مواقع موضوع سن هست، فردی هست که سنش از بغیه بالاتر است، گاهی درجات دیگری است؛ علمش اوست که نشانگر بزرگی اوست و گاهی نشانه بزرگی او تقوای اوست. جایگاه اوست که نشان می‌دهد بزرگتر است و باید مقبولیت کنیم و متاسفانه برخی از ما برعکس آن انجام می‌دهیم وخودمان را بزرگتر می‌پنداریم خود بزرگتر بینی داریم و آن چیزی که انسان را نابود می‌کند همین خودبرتربینی است؛ نگاه کنید شیطان چند هزار سال به درگاه خداوند عبادت می‌کند، عبادتی که شیطان انجام داده، عددی هم بخواهیم حساب کنیم، هیچ یک از ما نتوانسته ایم انجام دهیم.

شیطان به واسطه عُجبی و حسادت نسبت به آدم که من از آدم بالاترم و به او سجده نمی‌کنم، از جایگاهی که داشت، سقوط کرد؛ وجود پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) در یک بخشی از خطبه غدیر به مردم این‌گونه فرمودند: مردم ! نکند که نسبت به علی حسادت کنید که شیطان نسبت به آدم حسادت کرد و آن اتفاقات برایش افتاد.

کربلا چگونه به وجود آمد ؟ عده‌ای فکر می‌کردند که ما بهتریم، ما برتریم، ما جایگاه‌مان بالاتر است؛ نسبت به حضرت ابا عبدالله (سلام الله علیه) حسادت کردند. برخی از ما این‌گونه هستیم و خودمان را بالاتر می‌بینم و همین باعث می‌شود از آن جایگاهی که داریم، سقوط کنیم؛ همین اختلافات پیش می‌آید تا انسان خودش را نشکند و به جایگاهی نرسد.  دو طرف با هم دعوایشان می‌شود، چه در محل کار، چه در خانه؛ یکی از طرف‌ها اگر خودش را نشکند، اختلاف همین گونه ادامه پیدا می‌کند. این که انسان خودش را بشکند و آن عُجب و کبر و غرور را زیر پا بگذارد، این عمل ایشان باعث می‌شود اختلافات حل شود.

اگه مدیری که جایگاهی دارد، مسئولی که خودش را برتر از دیگران نداند، همان باعث می‌شود خیلی از مشکلات حل شود.

قرآن معیار مشخص می‌کند آن کسی که جایگاهش بالاتر است، آن کسی که برتر هست، آن کسی که در نزد خداوند متعال، ارزش و جایگاه دارد إِنَّ أَكرَمَكُم عِندَ اللَّهِ أَتقاكُم آن فرد کسی است که تقوا دارد؛ منتهی ما تا جایگاهی پیدا می‌کنیم، بنده از خودم می‌گویم لباس پیغمبر را می‌پوشیم، تا دکتر می‌شویم، مدیر می‌شویم، همه چیز را فراموش می‌کنیم و ای کاش از روی شایستگی باشد که متأسفانه خیلی وقت‌ها شایستگی نیست؛ دری به تخته می‌خورد، به تعبیری ژن خوب می‌شود و امثالهم و یک مسئولیت و جایگاهی پیدا می‌کند؛ خداوند را بنده قائل نیست که در تاریخ هم هست.

بنده خدایی می‌رسد خدمت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و از ایشان درخواست می‌کند که مشکلات مالی زیاد است، شما مرحمتی بفرمایید که زندگیم سر و سامانی بگیرد. حضرت چند درهمی را به او صله دادند؛ این فرد با همان چند درهمی که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)  به او داده بودند، کنار مسجد حجره‌ای گرفتند و کار و کاسبی راه انداختند و وضع و درآمد خوبی پیدا کردند؛ کم کم دیگر رای نماز خواندن به مسجد نمی‌آمد، هر وقت وجود مبارک پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) از مقابل دکان آن فرد عبور می‌کردند، ناراحت می‌شدند و می‌فرمودند: قبل از این برای نماز خواندن به مسجد می آمد.

روزی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به آن شخص گفت: فلانی ! قبل از این برای نماز خواندن به مسجد می‌آمدی؛ چه شده است که دیگر نمی‌آیی ؟ آن مرد گفت: یا رسول الله ! اگر بخواهم برای نماز بیایم و کار را رها کنم، کار و کاسبی بهم می‌خورد، برای همین بعداً می‌خوانم؛ پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بسیار ناراحت شد. ندا آمد آن چند درهمی که به او داده‌ای از او بگیر؛ حضرت آمدند و فرمودند: فلانی دیگر وضعت خوب شده است، اگر ممکن است آن چند درهم را بازگردان. آن مرد گفت: یا رسول الله ! چند درهم که مبلغی نیست، چند برابر آن را می‌دهم؛ رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: نه همان چند درهم کافیست.

آن مرد آن چند درهم را به پیامبر داد، چند روزی نگذشت که تمام آورده‌اش را از دست داد. این است داستان ما که یک وقت عُجب نگیرد که تا به جایگاهی رسیدیم، می‌توانیم هر کاری که بخواهیم بکنیم.

 لذا وجود مبارک پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: در این ماه نسبت به بزرگتر‌ها احترام بگذارید، کوچکترها را رحم کنید و هوای آن ها را داشته باشید و نسبت به ارحام صله رحم را به جا بیاورید و ان شاءالله خداوند توفیق همه این موارد را ابتدا به بنده و بعد هم به همه بزرگواران عطا کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

سلسله مباحث اخلاقی رمضان الکریم 1440 - نمازخانه ستاد سازمان

جلسه هفتم: مقام و جایگاه حضرت خدیجه کبری (سلام الله علیها)

سلام علیکم. فردا روز دهم ماه مبارک رمضان مصادف با وفات ام المؤمنین حضرت خدیجه کبری (سلام الله علیها) است؛ بانوی بزرگواری که هرچه داشتند در طبق اخلاص در راه اسلام و برای وجود مبارک پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) گذاشته و فدا کردند؛ بانویی که در احادیث از ایشان با لقب طاهره یاد می کنند آن هم در زمانی که جاهلیت بر مردم حاکم بود.

 ایشان به چهار، پنج نسل قبل با پیامبر گرانقدر اسلام نیز در یک نسب هستند و به غیر از این نسب والا، در منطقه حجاز از شرافت بالایی برخوردار بودند. ایشان به دختر قریش شهرت داشتند و به همین دلیل مردم قریش منتظر ازدواج این بانوی والا مقام بودند که چه شخصی را به عنوان همسر می پذیرند.

یکی از ظلم هایی که در حق حضرت خدیجه (سلام الله علیها) شد، این شایعه بود که ایشان قبل از پیامبر دو مرتبه ازدواج کرده و دارای چند فرزند بوده اند؛ اما این روایات کذب بوده و اولین ازدواج این بانوی مطهره، با پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بوده و این موضوع صرفاً ضرباتی است که مخالفین و معاندین سعی دارند به این بانوی بزرگوار وارد کنند.

برخی از اهالی قریش و به منظور تمسخر در مراسم ازدواج پیامبر مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) با حضرت خدیجه کبری (سلام الله علیها) آمدند تا بحث مهریه را پیش بکشند، اما آن بانوی بزرگوار پیش از آن ها بیان داشت که هر میزان مهریه را قبیله طلب کند، از ثروت خودشان پرداخت خواهند کرد.

این بانوی بزرگوار هر چیزی که داشتند در راه اسلام خرج کردند؛ حتی با وجود آن همه دارایی و ثروتی که داشتند، در روزهای آخر عمر شریف ایشان در شعب ابی طالب، نصف خرما را در یک یا دو روز می خوردند؛ ایشان برای اسلام از جان مایه گذاشتند و در آخر در همان شعب ابی طالب از دنیا رفتند که وجود مبارک پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) آن سال را عام الحزن نامید.

علاقه پیامبر مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) به خدیجه کبری (سلام الله علیها) باعث شد تا هیچ گاه در زمان حیات آن بانو با زن دیگری ازدواج نکردند و بعدها نیز عایشه نقل می کند که وجود مبارک پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)  هر گاه از منزل خارج می شدند، از ام المؤمنین بانوی بزرگوار خدیجه کبری (سلام الله علیها) یاد می کردند. عایشه نیز نقل می کردند که روزی من به نشانه اعتراض به پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) گفتم که آن بانو، پیرزنی بود که از دنیا رفتند، خداوند بهتر از ایشان به شما عنایت کرده است؛ ناگهان وجود مبارک پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بر من خشم کردند و گفتند که هیچ کسی برای من خدیجه کبری (سلام الله علیها) نمی شود، آن روز که همه به من پشت کردند، او تنها کسی بود که پشتیبانیم کرد و اولین بانویی بود که اسلام آورد.

زنان قریش، بر ام المؤمنین خدیجه کبری (سلام الله علیها) سخت گرفتند و او را تحریم کردند، حتی در زمان وضع حمل حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا (سلام الله علیها) که برای یک زن سخت ترین شرایط است و بودن زنان دیگر کنار او می تواند به راحتی این وضع را انجام دهد، نسبت به او بی اعتنا بودند و در آخر حوریان بهشتی آمدند و به این بانوی طاهره یاری رساندند.

وجود مبارک پیامبر(صلوات الله علیه و آله) فرمودند: زنان برتر عالم چهار نفرند، مریم (سلام الله علیها)، آسیه زن فرعون (سلام الله علیها)، خدیجه ام المؤمنین (سلام الله علیها) و صدیقه کبری (سلام الله علیها) هستند که برترین آن ها نیز حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است.

در عظمت این بانوی بزرگوار همین بس که والده ماجده صدیقه کبری فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است. ایشان هیچ گاه از وجود مبارک پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در طول حیات طیبه خود درخواستی را نداشتند، تا مبادا پیامبر عظیم الشأن نتوانند آن درخواست را اجابت کنند.

ایشان تنها درخواستی که در آخرین روزهای عمر خود از وجود مبارک پیامبر (صلوات الله علیه و آله و سلم)  داشتند این بود که حضرت صدیقه (سلام الله علیها) را نزد پیامبر فرستادند تا از ایشان درخواست کند عبایی که وجود مبارک پیامبر (صلوات الله علیه و آله) با آن عبادت می کردند را به جای کفن در زمان وفات به دور بدن ایشان بپیچد که در آن لحظه حضرت جبرئیل آمد و کفن های بهشتی را آورد و یکی از آنها نصیب حضرت ام المؤمنین خدیجه کبری (سلام الله علیها) شد.

خداوند به حق ام المؤمنین خدیجه کبری (سلام الله علیها) هرچه زودتر این چشمان ما را به جمال منور حجت بن الحسن (اروحنا له الفداء) روشن کند و حرمین شریفین را از دست غاصبین آن ها، آل سعود بدتر از یهود باز پس بگیرد و حرم های زیبا برای اهل بیت (علیهم السلام) و ام المؤمنین خدیجه کبری(سلام الله علیها) بسازیم. به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد.

جلسه هشتم: نهی عادت ناپسند غیبت

سلام علیکم. زمان افطار که می رسد اگر انسان با خودش صادق باشد، می بیند که به چیزی بند نیست، از این همه خودبینی وغرور با یک روز نیاشامیدن و نخوردن چیزی باقی نمی ماند. حقیقتاً همه چیز ازآن خداوند است و اگر لحظه ای الطافش را از ما دور کند، معلوم نیست چه بلایی سرمان خواهد آمد. لذا خداوند را شاکریم که توفیق صیام در این ماه مبارک را نصیبمان کرد.وجود مبارک پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در این ماه سه نکته را توصیه می کنند که اگر سرلوحه کار خود قرار دهیم، مانع بسیاری از مشکلات می شود:

  1. وَ احفَظُوا ألسِنَتَکم (و زبان های خود را از آن چه نباید گفت)
  2. وغَضّوا عَمّا لایحِلّ النَّظرُ إلیه أبصارَکم (و چشم های خود را از آن چه نباید دید)
  3. و عمّا لایحلّ الإستِماعُ إلیه أسماعَکم (و گوش هایتان را از آن چه نباید شنید حفظ کنید)

نکته اول بسیار حائز اهمیت می باشد، چنان که روایات متعددی در این باب گفته شده است. حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) درباره «زبان» نکته مهمی فرمودند: «اللِّسانُ جِرْمُهُ صَغِيرٌ وَ جُرمُهُ كَبيرٌ وَ عَظيمِ» زبان عنصرى با جِرم و حجمى سبك و كوچك است اما جُرمش سنگین و بزرگ است. زمان و مکان هم مانع زبان نمی شود، بعضی گناهان مانند گناهِ چشم برای این که مبتلا به آن شویم وجود نامحرم لازم است، اما زبان در هر موقعیتی اگر حفظ نشود، منجر به ارتکاب گناه خواهد شد. در حدیثی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده است: " مادامی که انسان در مسجد نشسته و در انتظار نماز است و زبانش شروع به غیبت نکند برای او حسنه می نویسند. " این حدیث بدین معناست که در مسجد و خانه خدا هم انسان می تواند معصیت کند.متأسفانه بسیاری از گناهانی که با زبان انجام می شود، در بین مردم تبدیل به امری عادی شده و قبح آن از بین رفته است. شخصی خدمت بزرگی رسید و از او درخواست کرد ذکر یا چله ای به او یاد دهد تا به مراتب بالایی برسد، پاسخ داد: چهل روز دروغ نگو ! زیرا اگر انسان بتواند چهل روز دروغ را ترک کند دیگر سراغ هیچ گناهی نخواهد رفت.حضرت امام حسن عسکری (علیه السلام) فرمودند: " جُعِلَتِ الخَبائِثُ فی بیتٍ، و الْکِذْبُ مَفاتیحُ ها همه‌ پلیدی‌ها در خانه‌ای قرار داده شده و کلید همه‌ آنها، دروغ است. "  در ادارات برای جایگاه و منصبی بالاتر چقدر دروغ گفته می شود و این ها موضوعاتی است که برای همه درک شده و آشناست.از آیت الله سید محمد حسینی همدانی(رحمت الله علیه) نقل است که داخل دهان آیت الله سید علی قاضی طباطبایی (رحمت الله علیه) کبود بود، از ایشان علت را پرسیدم؟ ایشان مدت ها پاسخ مرا نداد؛ بعدها و با کلی اصرار، عرض کردم که به جهت تعلیم می پرسم و قصد دیگری ندارم؛ باز به من چیزی نفرمود تا این که روزی در جلسه خلوتی فرمودند: آقا سید محمد ! برای طی مسیر طولانی سیر و سلوک، سختی های فراوانی را باید تحمل کرد و از مطالب زیادی نیز باید گذشت؛ آقا سید محمد ! من در آغاز این راه در دوران جوانی برای این که جلوی افسار گسیختگی زبانم را بگیرم و توانایی بازداری آن را داشته باشم، 26 سال ریگ در دهان گذارده بودم که از صحبت و سخن فرسایی خودداری کنم، این ها اثرات آن دوران است ! از عادات منفی مرسوم در جامعه امروز این است که می بینیم فردی مسلمان و با اعتقاد است، اما به راحتی با گفتن جملاتی چون «غیبتش نباشه اما...» گناه کبیره غیبت را مرتکب می شود.ان شاءالله در این ماه مبارک این عادات ناپسند را ترک کنیم و توفیق بندگی واقعی خداوند را داشته باشیم به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد.

سلسله مباحث اخلاقی رمضان الکریم 1440 - نمازخانه ستاد سازمان

جلسه نهم: پرهیز از نامحرم

سلام علیکم. در مورد فواید و مضرات زبان نکاتی را عرض کردیم، اما نکته اینجاست که با زبان، هم می توان گناه کرد و هم در راه ثواب استفاده کرد، به طوری که بسیاری از گره ها و مشکلات موجود را می توان با محبت کردن، عذرخواهی کردن، تعریف و تمجید کردن حل کرد.

نکته دیگر؛ کنترل چشم است که باید از نامحرم حفظ شود. چیزی که حلال نباشد، نباید به آن نگاه کرد. در روایتی از حضرت امام صادق (علیه السلام) آمده است که: " من نظر إلی امرأهٍ فَرفَعَ بصرَه إلی السماء أو غمّضَ بصرَه لَم یرتَدَّ إلیه بصرُه حتی یزوِّجَه الله عزّوجلّ مِنَ الحُور العین " کسی که نگاهش به زنی (نامحرم) بیفتد و فوراً چشم خود را به طرف آسمان کند یا آن را فرو ببندد، چشم خود را برهم نمی زند، مگر این که خدای بزرگ و بلند مرتبه از حوریان بهشتی به ازدواج او درآورد.

در روایتی دیگر از این امام مصوم (علیه السلام) نقل شده است که فرمودند: " أوَّلُ النَّظرَهِ لَکَ وَالثّانِیَهُ عَلَیکَ وَ لا لَکَ وَالثّالِثَهُ فیها الهَلاکُ " نگاه اوّل از آنِ توست، نگاه دوم به زیان توست نه به سود تو و نگاه سوم مایه هلاکت است"

کار دشمن نیز همین است که از راه های فرهنگی وارد شود و ضربه بزند؛ همان طور که حضرت آقا چندین سال است تأکید بر شبیخون فرهنگی و جنگ نرم دارند و در مثالی ایشان نقل می کنند:  اسپانیا که در قدیم آندلس نامیده می شد، درسال 711 میلادی توسط مسلمین فتح شد و مسلمانان حدود 800 سال بر آن حکومت کردند که هنوز هم آثار معماری و بناهای اسلامی در جای جای آن به چشم می خورد. بارها مسیحیان بر این کشور تاختند اما مسلمانان مقاومت نمودند و آنها را شکست می دادند بعد از شکست های پی درپی مسیحیان برای غلبه بر آندلس، آنها به یک حیله فرهنگی متوسل شدند و دختران بی پوشش اروپایی را روانه اسپانیا نمودند، این دختران، جوانان مسلمان را فاسد کرده و کم کم آن ها را گرفتار فحشا نمودند و این معصیت چنان سریع رواج یافت که دامن سردمداران را هم آلوده کرد و آن گاه که درخت از داخل تهی شد، یک حمله نظامی در سال 1492 میلادی مسلمین را از پای در آورد. صد هزار نفر کشته شدند و بقیه تسلیم شدند و زندگی نکبت باری را تحت حکومت مسیحیت آغاز نمودند و اینان نیز یا به تدریج کشته می شدند یا به دین مسیحیت می گرویدند. پس از مدتی مسیحیان به آن ها نیز رحم ننمودند و دین آن ها را تقیه حساب کرده و همه را از دم تیغ گذرانده یا به مهاجرت وادار نمودند.

این سزای بی عفتی و هوشمند نبودن است؛ کاری که امروز دشمن در جامعه ما در حال انجام آن هست و خوب متوجه شده که از کجا وارد شود و چگونه نقشه خود را عملی کند. چرا باید امروز شاهد سستی، اختلافات و بی اعتمادی در بین خانواده ها باشیم؟ این موارد دقیقا نشأت گرفته از همین بی بند و باری ها و بی عفتی هاست.

همه ما این مسائل و اثراتش را دیده ایم؛ اما متأسفانه باز هم عده ای در برابر دستورات دینی مقاومت می کنند، غافل از آن که تمام این دستورات مبنی بر تدبیر و مصلحت خداوند می باشد.

یکی از نیازهای زن و مرد هم کلام شدن با یکدیگر است. امروزه با وجود این که اختلاط به وفور در جامعه مشاهده می شود و از لحاظ شرع و عرف هم خلافی انجام نمی گیرد و این امر برای رفع نیاز هم صحبتی در طول روز کافی است و می بینیم که دیگر تمایلی برای زن و یا مرد نسبت به یکدیگر باقی نمی ماند و همین امر باعث سرد شدن زندگی می شود.

مشکل دیگر، رفتن جامعه به سمت بد حجابی و بی اعتقادی است، در حالی که دین مبین اسلام بر حجب و حیا افراد نسبت به یکدیگر و حتی پدر و مادر نسبت به فرزندانشان تأکید می کند که یکی از دلایل تأکید اسلام به امر حیا و عفت را می توان قوام و استحکام خانواده دانست.

از خداوند متعال درخواست می کنیم حیا و عفت و غیرت را از ما و خانواده هایمان نگیرد. به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

سلسله مباحث اخلاقی رمضان الکریم 1440 - نمازخانه ستاد سازمان

جلسه دهم: چگونگی اعمال صحیح و مقبول

سلام علیکم. به آن قسمتی از خطبه شریف شعبانیه رسیدیم که وجود پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) به محافظت از چشم توصیه کردند. البته که چشم می تواند انسان را از حریم هایی مانند محرم و نامحرم و ارتباطاتی که در این بین وجود دارد، محافظت کند.

در حدیثی آمده است که ناسپاس ترین عضو بدن چشم است و محافظت از آن سخت؛ به تعبیری چشم چرانی می کند. جالب است که برای این امر، بهانه هایی می آوریم که در روز قیامت جوابگو نیست، به عنوان مثال می گوییم که الان جوان هستیم، زیبایی داریم و شهوت داریم.

در حدیثی نقل شده است که فردای قیامت جوانی را می آورند و می گویند چرا گناه کردی؟ می گوید جوان بودم، زیبایی داشتم و شهوت داشتم، به خاطر همین در معصیت افتادم که نقل است یوسف پیامبر (علیه السلام) در آنجا وارد می شود، سپس ندا سر داده خواهد شد تو زیبا بودی یا یوسف پیغمبر که در اوج جوانی خودش را حفظ کرد، اما تو حفظ نکردی؟ اگر دختر جوانی باشد از او سوال می کنند که چرا معصیت کردی و او بگوید زیبا و جوان بودم و شهوت داشتم و به گناه افتادم، می گویند ندا سر داده می شود و مریم مقدس (سلام الله علیها) را می آورند و می گویند تو زیبا بودی یا مریم که او خودش را حفظ کرد و تو نکردی ؟

توصیه بعدی وجود مبارک پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) پیرامون گوش است. انسان باید گوش خود را از گناه حفظ کند؛ از آن چیزی که حلال نیست و می شنود و معصیت الهی است حفظ کند.

و همین است که با حفظ زبان، چشم و گوش، روزه ای که انسان می گیرد، روزه بطن و شکم نخواهد بود و خدای نکرده زمانی نرسد که بگویند آن همه تشنگی و گرسنگی که شما کشیدید، به درد خودتان می خورد و قابل قبول نیست، زیرا یک عمل هست، مقبول، و یک عمل صحیح. عمل صحیح، همانی است که در رساله آمده، مثلا آداب نماز و وضو چگونه است یا حمد و سوره باید چگونه قرائت شود، روزه مبطلاتش چه هست و چه نیست و اگر همه آن موارد رعایت شود، می گویند آن روزه و نماز صحیح است، در صورتی که قبول درگاه حق شود.

اثراتی را که برای روزه و نماز نوشته اند زمانی در زندگی انسان خودش را نشان دهد که خداوند نماز و روزه را قبول کند البته شروطی دارد که همین شروط باعث می شود آن نماز و روزه قبول واقع شود. یکی از شروطی که می توان اثراتش در زندگی ما نمایان شود آن است که چشم و گوش و زبان ما هم روزه باشد.

فردی منزلی داشت که غصبی بود، به او گفتند: نمازی که در این خانه به جا می آوری قبول نیست زیرا خانه تو غصبی است؛ گفت فکر آن را نیز کرده ام و هر شب برای نماز به مسجد می روم. این داستان خیلی از ما است که بسیاری از گناهان و کارهایی را انجام می دهیم اما تسبیح دستمان می گیریم، ذکر می گوییم و روزه می گیریم، در صورتی که این روزه و اعمال اثر و فایده ای ندارد.

درست است به واسطه روزه گرفتن، معصیت مرتکب نمی شویم و بعد هم در این مورد مواخذه نخواهیم شد که چرا روزه نگرفته ایم و نماز نخوانده ایم؛ اما یادمان باشد، نمازی که تنها عن الفحشا و المنکر است آن نمازی خواهد بود که مورد مقبول خداوند قرار بگیرد.

گاهاً می گوییم خداوندا، ما که نماز می خوانیم و روزه می گیریم چرا گناه مرتکب می شویم؟ این مسأله نشان می دهد نمازی که ما خوانده ایم مورد مقبول خداوند نبوده است و فردای قیامت می گویند تشنگی و گرسنگی را که کشیده ای به درد خودت می خورد.

لذا وجود مبارک پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) توصیه کردند که فقط این روزه و صیام روزه بطن و شکم نباشد، بلکه چشم، گوش و زبان انسان و تمام جوارح آن باید روزه باشد. اگر در این ماه تمرین کنیم که معصیت نکنیم و خودمان را حفظ کنیم، ان شاالله در بقیه سال هم خودمان را حفظ خواهیم کرد.

پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله و سلم) در ادامه خطبه می فرمایند: " وتَحَنَّنوا عَلى أیتامِ النّاسِ، یُتَحَنَّن عَلى أیتامِکُم. در این ایام نسبت به ایتام مردم مهربان باشیم تا نسبت به ایتام ما هم مهربان باشند. "

فردی به خدمت وجود مبارک پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) آمد و عرضه داشت یا رسول الله، قلبم سنگ شده است زیرا قلب انسان زنگار می زند و سیاه می شود؛ یا رسول الله چه کاری انجام دهم که این زنگار از قلبم پاک شود. حضرت فرمودند: دست نوازش بر سر یتیم بکشید، البته دست نوازش این نیست که فقط دست بکشید، بلکه بی مایه فطیر است و باید همراه آن دست کشیدن چیزی هم داده شود و همین کار باعث خواهد شد که قلب آدم جلا پیدا کند.

 نکته مهم این است که وجود مبارک پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: همان طور که دوست دارید بعداً با ایتام شما رفتار کنند، رفتار کنید. این نکته اساسی است نه نسبت به یتیم بلکه نسبت به همه اعمال مان که هر طور دوست داریم با خودمان برخورد کنند با دیگران برخورد کنیم، ما فقط یک طرفه می بینیم و می گوییم نسبت به دیگران می توانیم هر کاری بکنیم اما دیگران نسبت به ما کاری انجام ندهد.

 خیلی از مشکلات هم که پیش می آید از همین دیدگاه است؛ همان طوری که دوست داریم دیگران پشت سر ما حرف نزند، اذیت و آزاری به ما نرسد و با ما مهربانی کنند، ما هم باید نسبت به دیگران این طور رفتار کنیم و اگر اینگونه شود، خیلی از زندگی ها رونق پیدا می کنند و خیلی از کارهایمان درونش صفا و صمیمیت ایجاد می شود.

 زیرا دید ما این طور است که فلانی کرد، دیدی که ما داریم این است که چون بقیه انجام می دهند، من هم باید اینگونه بکنم؛ اگر ما انجام ندهیم عقب افتاده ایم. اما توصیه دین این است که ما انجام دهیم تا دیگران نیز انجام دهند و ما این کار زشت را انجام ندهیم تا دیگران نیز انجام ندهند، این توصیه دین اسلام است. لذا سرلوحه عمل ما باید آن باشد که هر آنچه برای خودمان می پسندیم، برای دیگران نیز بپسندیم و هر آنچه برای خودمان نمی پسندیم، برای دیگران هم نپسندیم.

ان شاالله خداوند در این ماه و به برکت میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (علیه السلام) همه آنهایی را که عرض کردم ابتدا برای خود بنده و بعد هم عزیزان بشنویم و یاد بگیریم و عمل کنیم. به حق صلوات بر محمد و آل محمد.

 

سلسله مباحث اخلاقی رمضان الکریم 1440 - نمازخانه ستاد سازمان

جلسه یازدهم: قبولی توبه در شب قدر به درگاه خداوند

سلام علیکم. سالروز ولادت با سعادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (علیه السلام) را تبریک عرض می کنم. برگزاری این مراسمات از سنت های خوب است که باید فراموش نشود، خداوند ان شاءالله این سنت ها را از ما نگیرد و مورد درگاهش قرار دهد.

در آستانه شب های قدر هستیم، وجود مبارک پیامبر فرمودند:" وَ ﺗُﻮﺑُﻮا إِﻟﻰ اﻟﻠَّﻪِ ﻣِﻦْ ذُﻧُﻮﺑِﻜُﻢْ وَ ارْﻓَﻌُﻮا " در این ماه از گناهانی که کرده ایم به درگاه خداوند توبه کنیم و بالاخص در شب های قدر؛ چه عجایبی در این شب ها وجود دارد که ما متوجه نمی شویم، واقعیت این است که متوجه نمی شویم چه اتفاقی در این شب می افتد. لیلهَ القَدرِ خَیرٌ مِن اَلفِ شَهر به اندازه یک عمر در این شب اتفاقاتی می افتد و اگر انسان این یک شب را بتواند درک کرد، چه بسا کل عمر خود را بیمه می کند.

لذا در این شب ها به درگاه خداوند توبه کنیم از گناهانی که کرده ایم، خداوند گناهانمان را می بخشد و از پرونده اعمالمان حذف می کند. البته توبه انسان باید طوری باشد که علاوه بر ابراز پشیمانی، این نیُت را هم داشته باشد که دیگر آن عمل را مرتکب نشود، بلکه جبران نیز بکند.

آمده است که اگر گوشتی در بدن انسان با لقمه حرام جویده شده باشد، انسان باید سعی کند با توبه آن را آب کند که اثری از آن در بدنش نباشد. خداوند با آن عظمت و جایگاهی که دارد نسبت به بنده اش رئوف و مهربان است. اگر روزی بنده ای به خداوند بگوید اشتباه کردم، او را می بخشد.

ما هم باید سعی کنیم این گونه باشیم. اگر در زندگیمان کسی اشتباهی کرد و آمد از ما عذرخواهی کرد، ما هم ببخشیم و عذرخواهی دیگران را پذیرا باشیم و دل هایمان را ان شاءالله پاک کنیم و در شب قدر کینه ای در دل نداشته باشیم، به آن امید که ان شاءالله خداوند نیز ما را ببخشد و در حق یکدیگر دعا کنیم. به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جلسه دوازدهم: شأن لیله القدر و جایگاه امیرالمؤمنین (علیه السلام)

سلامٌ علیکم. ان شاء الله که طاعات و عبادات مقبول درگاه حق واقع شده باشد. اولین شب قدر گذشت. شب قدری که نمی دانیم چه شبی است، زیرا از فهم و درک ما خارج است.

 لِیلهَ القَدرِ خَیرٌ مِن اَلفِ شَهر اصلاً به چه معناست؟ یک شب، برتر از هزار شب باشد، برتر از هزاران ماه و به اندازه یک عمر از انسان در آن برکت و رحمت نهفته باشد؛ شبی که منصوب است به امیرالمؤمنین علی (علیه السلام).

 لذا حدیثی نورانی از معصوم  است که فرمودند: هرگاه خواستید با دشمنان ما احتجاج کنید و بر سر ولایت و امامت ما با دشمنان ما بحث کنید با سوره " اِنّا اَنزَلناه " بحث کنید. سوره اِنّا اَنزَلناه سوره امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) است. از معصومی سؤال شد که چگونه؟ حضرت فرمودند: که وجود مبارک پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در حال خواندن سوره مبارکه قدر بودند " إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ " ادامه سوره را که خواستند بخوانند، یعنی " تَنَزَّلُ الْمَلائِکَة " یک لحظه حضرت حالشان دگرگون شد و ادامه سوره را با دست مبارکشان بر روی خاک نوشتند؛ سؤال شد یا رسول الله ! علت این کار شما چه بود؟ وجود مبارک پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: آن زمانی که این ملائکه بر زمین نازل می شوند، من آن ها را با چشم می بینم " حَتَّی مَطْلَعِ الْفَجْرِ " آن ها به سمت زمین می آیند و فیوضات الهی را بر زمین نازل می کنند؛ سپس فرمودند: آن کسی که این ها بر او نازل می شود، من هستم؛ پیغمبر خدا؛ این ملائکه وقتی به سمت زمین می آیند باید برای کاری نازل شوند، اموری که از آسمان به سمت زمین می آیند بر قلب وجود مبارک پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نازل می شوند که حضرت فرمودند: یا علی ! بعد از من ملائکه این اموری را بر تو نازل خواهند کرد و بعد از تو بر فرزندان تو؛ این فضیلتی که هیچ کس نمی تواند آن را رد کند.

وقتی چنین فضیلتی برای امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) نقل و ذکر شد، دشمنان رفتند و حدیث را جعل کردند. بنی امیه برای جعل حدیث ید طولایی داشتند؛ یا احادیث را از بین می بردند یا جعل می کردند و شبیه آن را می ساختند. هر فضیلتی که در رابطه با امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) گفته شد را آن ها جعل کردند؛ وجود مبارک پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: " أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِيٌّ بَابُهَا فَمَنْ أَرَادَ الْعِلْمَ فَلْيَأْتِ الْبَابَ " آن را جعل کردند. وقتی پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: " إن حسن و حسین سیدا شباب أهل الجنه " احادیثی جمع آوری کردند که این و آن، سید پیران اهل الجنه هستند، برای جعل حدیث پول های کلانی می پرداختند.

معاویه از یکی از صحابه سؤال کرد که شأن نزول این آیه " وَمِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ از میان مردم و مؤمنین کسانی هستند که جانشان را به خاطر رضای خدا فدا می کنند " چیست؟ او گفت شأن نزول آن برای امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) و لیله النبی است؛ زمانی که در بستر پیامبر خوابیدند تا پیغمبر خدا ترور نشود، جان خودش را فدای وجود مبارک پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) کردند. دستور داد چند کیسه طلا و درهم در مقابل صحابه ریختند و گفت حالا بگو شأن نزول این آیه " وَ مِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ " در رابطه با چه کسی است؟ می گویند صحابی سکوتی کرد و گفت: هر چه فکر می کنم، نمی دانم شأن نزول این آیه در رابطه با چه کسی است؛ دستور داد سکه ها را دو برابر کنند و مجدداً پرسید: آن آیه ای را که خداوند می فرماید " وَ مِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ " شأن نزولش چیست؟ سکوتش بیشتر شد و گفت: خودم از دو لب پیامبر شنیدم که شأن نزول این آیه، در مورد ابن ملجم مرادی قاتل امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) است. این گونه حدیث جعل کردند.

امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در سال 40 به شهادت رسیدند و اکنون 1400 سال از شهادت ایشان می گذرد، نه تنها در زمان حضورشان غریب بودند، بلکه 1400 سال نیز غریب مانده اند و اگر که می خواهیم ظهور فرزندش، حجت بن الحسن العسکری (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را ببینیم و اگر می خواهیم منجی عالم بیاید باید امیرالمؤمنین (علیه السلام) از غربت خارج شود، باید ولایت علی (علیه السلام) جهانی شود.

در حق علی بن ابی طالب (علیه السلام) چه جفاهایی کردند، مانند دیشبی آن حضرت خواستند روانه مسجد شوند، اما زمین و زمان مانع از رفتن ایشان به مسجد شدند؛ حضرت به سمت مسجد روانه شدند و نماز را شروع کردند، در سجده بودند، اما یک لحظه صدایی آمد، ندای آسمانی " تَهدَمَت والله اَرکانَ الهُدی قُتِلَ عَلیُ المُرتَضی " اما حضرت علی (علیه السلام) فریاد زد: " فُزتُ وَ رَبُ الَکعبَه "؛ به والله حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) رستگار شد. نَسئَلُک اَلّلهُمَ و نَدعُوک بِاسمِکَ العَظیمِ الاَعظَم الاَعَزِ العَجَّلِ الاَکرَم. الهی بدم المظلوم یا الله و یاالله و یا الله.

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

انتهای پیام/

آخرین اخبار

توصیه مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) درباره شب های قدر

گزارش تصویری کارخانه سیم و کابل تبریز (سیمکات)

گزارش تصویری آزمایشگاه تشخیص دامپزشکی کوثر

شرکت سیمکات در مسیر سوددهی با کار مضاعف و افزایش تولید / صادرات بیش از 260 تن سیم و کابل در شرایط تحریم / آزمایشگاه شرکت، مرجع تأیید کیفیت و استاندارد در صنعت سیم و کابل کشور

شب های آسمانی قدر

گزارش تصویری آغاز دام ریزی پروژه 7500 رأسی مزرعه دینور کرمانشاه

اعلام آمادگی شرکت آکشاردهام استون هند براي همکاری های معدنی با گروه سرمایه گذاری توسعه صنایع و معادن کوثر

ارائه خدمات فروشگاه اینترنتی محصولات شرکت تولیدی اجداد سپیدان کوثر از عید سعید فطر

امضای توافق نامه همکاری بین شرکت تهران الکتریک و اتحادیه تعاونی های پس انداز و اعتباری ساحل عاج با حضور مسئولان وزارت تعاون و وزارت امور خارجه

سخنرانی دکتر حشمت الله قنبری همدانی استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام در جمع مدیران و کارکنان سازمان اقتصادی کوثر – 15 رمضان الکریم 1440

پربازدیدترین اخبار