اخبار سازمان / گزارش ویژه
يکشنبه   ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ / ۲۰:۲۸
کد خبر: ۱۱۷۸
تعداد بازدید: ۹۷۶۹
حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی: ما نیازمند اقتصادی هماهنگ با فرهنگ اسلامی ایرانی هستیم
 
به گزارش روابط عمومی سازمان اقتصادی کوثر حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان این که دیدن افرادی که شبانه روز برای مردم، جامعه و انقلاب زحمت می‌کشند، قابل تقدیر است، گفت: در حق بزرگواری و معرفت این ملت شریف هرچقدر تلاش بشود، باز هم کم است و حق آن‌ها ادا نخواهد شد.

وی افزود: قبل از انقلاب بعضی از خوبان با اصرار برای مبارزه مسلحانه با دشمن از حضرت امام (رضوان الله تعالی علیه) اجازه گرفتند، اما امام اجازه صادر نکردند؛ امام فرمودند: مدل مبارزاتی ما از مسیر مبارزه مسلحانه نمی‌گذرد، ما مدل مبارزاتی خودمان را داریم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: قبل و بعد از انقلاب عده دیگری از خوبان به دنبال صدور اجازه از حضرت امام برای ایجاد حزب بودند و باز هم امام فرمودند: مدل کاری ما با حزب پیش نخواهد رفت؛ ما به دنبال مدل متفاوتی هستیم که در جهان حرفی برای گفتن داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی با تأکید بر این که ما به دنبال هویت و شخصیت ایرانی اسلامی هستیم که در سلوک اجتماعی ما و همین طور در تمامی ابعاد از جمله  اقتصاد جلوه می‌کند؛ افزود: اقتصاد ما باید متفاوت عمل کند که هماهنگ با فرهنگ ایرانی و اسلامی باشد و بیرون آمده از درون مکتب ما باشد؛ اقتصاد ما باید مردمی باشد و نه نفتی به این معنا که بر پایه تلاش مردم رقم خورده باشد.

وی با بیان این حدیث از حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) که دست خود را به زانو بگیرید و به دیگران متکی نباشید؛ ادامه داد: در این مکتب انسان‌ها به این شکل پرورش می‌یابند؛ اقتصاد مقاومتی بعد از تحریم مطرح نمی‌شود، بلکه این تئوری ممتاز و متفاوت ما است؛ همچنان که حضرت علی (علیه السلام) در نامه معروف خودش به عثمان بن‏ حنیف می‏ فرماید: (الا ان الشجرة البریة اصلب عودا و الروائع الخضرة ارق جلودا و النباتات البدویة اقوی و قودا و ابطا خمودا) آگاه باشید درختان بیابانی، چوب‏شان سخت‏ تر و درختان کناره جویبار پوست‏شان نازک ‏تر است. درختان بیابانی که با باران سیراب می‏ شوند آتش چوبشان شعله ‏ورتر و پر دوام ‏تر است. مراد امام این است که، چون درخت‏های بیابان در شداید و سختی ‏ها رشد و نمو می ‏کنند، از درختان دیگر سخت ‏تر هستند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: این بدین معنا نیست که قصد داریم به مردم سختی بدهیم، بلکه یاد می‌گیریم مقاوم باشیم و در این راه مسیر گفتمان سازی بسیار مهم است و باید مانند نزول تدریجی آیات قرآن کریم به آرامی شکل بگیرد؛ اما این مسأله زمانی مطرح شد که چشم امید خیلی‌ها به بیرون دوخته شده بود و در واقع در آن شرایط وقت مناسبی برای بازگو کردن آن بود و چه زمانی به آن تأکید شد؟ زمانی که برجام به امضا رسید. آن هنگام بود که رهبر معظم انقلاب فرمودند: اعتماد نکنید، زیرا ضربه آن را خواهید خورد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: امروز زمان جا انداختن واژه اقتصاد مقاومتی در جامعه است و روند گفتمان سازی مقام معظم رهبری چه به جا و مناسب بود، اقتصاد و نظام ما مردم محور است؛ همان طور که حضرت آقا فرمودند: ما این الگو را (مردم سالاری دینی) را از دل نهج البلاغه استخراج کردیم نه تقلید از الگو‌های غربی؛ بنابراین مسأله اول هویت و الگو پیشرفت و سبک زندگی متفاوتی است که ما باید برای خود برگزینیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی با بیان این که اگر تا به حال جایی را اشتباه و یا حرکت اشتباهی انجام دادیم، از این پس نخواهیم گذاشت اشتباهی رخ بدهد؛ گفت: اگر نفت باعث شد ما به انسان‌هایی وابسته تبدیل شویم، از این پس اجازه نخواهیم داد چیزی ما را به خود وابسته کند، زیرا صدمات زیادی به مردم از اقتصاد نفت محور وارد شد؛ اقتصاد مقاومتی اقتصادی درون زا، برون گرا، مردم بنیاد، دانش بنیاد، عدالت محور است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی یکی از ویژگی‌های هویتی ما در انقلاب اسلامی را جوان گرایی دانست و افزود: جوان گرایی حرف جدیدی نیست، بلکه از سالیان گذشته مطرح شده بود چه در مکتب تشیع و چه در ابتدای بنیان گذاری جمهوری اسلامی ایران این مبحث موردی بود که به آن پرداخته شده بود، اما امروز زمان آن است که بیشتر از پیش بر این اصل پافشاری شود؛ هویت و الگوی فکری و مدل نگاه تمدنی ما می‌گوید جوانان محور و پیشران هستند و یکی از محور‌های اقتصاد مقاومتی این است که جوانان در آن نقش بسیار مهم و پررنگی خواهند داشت.

وی در ادامه بخش‌های از بیانیه گام دوم انقلاب را قرائت نمود: «اقتصاد یک نقطه کلیدیِ تعیین‌کننده است. اقتصاد قوی، نقطه قوّت و عامل مهمّ سلطه‌ناپذیری و نفوذناپذیری کشور است و اقتصاد ضعیف، نقطه ضعف و زمینه ساز نفوذ و سلطه و دخالت دشمنان است. فقر و غنا در مادیات و معنویّات بشر، اثر می‌گذارد. اقتصاد البتّه هدف جامعه اسلامی نیست، امّا وسیله‌ای است که بدون آن نمی‌توان به هدف‌ها رسید. تأکید بر تقویت اقتصاد مستقلّ کشور که مبتنی بر تولید انبوه و باکیفیّت و توزیع عدالت‌محور و مصرف به‌اندازه و بی‌اسراف و مناسبات مدیریّتی خردمندانه است و در سال‌های اخیر از سوی اینجانب بار‌ها تکرار و بر آن تأکید شده، به‌خاطر همین تأثیر شگرفی است که اقتصاد می‌تواند بر زندگی امروز و فردای جامعه بگذارد. انقلاب اسلامی راه نجات از اقتصاد ضعیف و وابسته و فاسد دوران طاغوت را به ما نشان داد، ولی عملکرد‌های ضعیف، اقتصاد کشور را از بیرون و درون دچار چالش ساخته است. چالش بیرونی تحریم و وسوسه ها‌ی دشمن است که در صورت اصلاح مشکل درونی، کم‌اثر و حتّی بی‌اثر خواهد شد. چالش درونی عبارت از عیوب ساختاری و ضعف‌های مدیریّتی است. مهم‌ترین عیوب، وابستگی اقتصاد به نفت، دولتی بودن بخش‌هایی از اقتصاد که در حیطه وظایف دولت نیست، نگاه به خارج و نه به توان و ظرفیّت داخلی، استفاده اندک از ظرفیّت نیروی انسانی کشور، بودجه‌بندی معیوب و نامتوازن، و سرانجام عدم ثبات سیاست‌های اجرایی اقتصاد و عدم رعایت اولویت‌ها و وجود هزینه‌های زائد و حتّی مسرفانه در بخش‌هایی از دستگاه‌های حکومتی است. نتیجه این‌ها مشکلات زندگی مردم از قبیل: بیکاری جوان ها، فقر درآمدی در طبقه ضعیف و امثال آن است. راه‌حلّ این مشکلات،  سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. جوانان عزیز در سراسر کشور بدانند که همه راه‌حل‌ها در داخل کشور است. این که کسی گمان کند که «مشکلات اقتصادی صرفاً ناشی از تحریم است و علّت تحریم هم مقاومت ضدّ استکباری و تسلیم نشدن در برابر دشمن است؛ پس راه‌حل، زانو زدن در برابر دشمن و بوسه زدن بر پنجه گرگ است» خطایی نابخشودنی است. این تحلیل سراپا غلط، هرچند گاه از زبان و قلم برخی غفلت‌زدگان داخلی صادر می‌شود، امّا منشأ آن، کانون‌های فکر و توطئه خارجی است که با صد زبان به تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران و افکار عمومی داخلی القاء می‌شود.»

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی در پایان به سخنانی از امام راحل (قدس سره) و مقام معظم رهبری به شرح ذیل اشار کرد: «امروز خمینی آغوش و سینه خویش را برای تیر‌های بلا و حوادث سخت و برابر همه توپ‌ها و موشک‌های دشمنان باز کرده است و همچون همه عاشقان شهادت، برای درک شهادت روزشماری می‌کند.» [۱]
 
«او (امام) بت‌ها را شکست و باور‌های شرک‌آلود را زدود. او به همه فهماند که انسان کامل شدن، علی‌وار زیستن و تا نزدیکی مرز‌های عصمت پیش رفتن، افسانه نیست.» [۲]
 
وی با بیان این که بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری جوانان به دلیل زلال‌تر بودنشان به آسمان نزدیک‌تر هستند، بنابراین آسان‌تر می‌توانند حرکت کنند، افزود: به اعتقاد بنده شما مدیران جوان در تبیین اقتصاد مقاومتی از هر فرد دیگری برای جامعه خود. مفیدتر هستند.
 
انتهای پیام /


[۱]صحیفه امام خمینی جلد ۲۱ صفحات ۸۷

[۲]بخشی از بیانات امام خامنه‌ای در پیام به ملت شریف ایران در چهلمین روز ارتحال امام خمینی (ره)
آخرین اخبار

سخن‌نگاشت | پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳

پیام تسلیت دکتر فخاری برای درگذشت والده دکتر باقری

امروز فرزند شهید بودن یک آزمون است

طی مقدمات عملیات ساخت پروژه رفاهی نوشهر

کوثر راهی جز نخبه محوری و نقشه های دانش بنیان ندارد

آیت الله رئیسی در افتتاحیه نمایشگاه روایت خدمت 

تبیین دستاوردها در نمایشگاه روایت خدمت

علی عفتی مدیرعامل شرکت مرغ اجداد زربال شد

لزوم نگرش راهبردی به نفت

دعوت مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر به حضور در انتخابات

گام های پایانی معین کوثر تا هوشمندسازی

میثم صفرزاده فرمانده بسیج سازمان اقتصادی کوثر شد

کیفیت بالا بازار بتلند را به رشد سه برابری رساند

ارتقاء جایگاه زاگرس در میان نیروگاه های کشور

پیام تسلیت دکتر فخاری بخاطر درگذشت مادر شهیدان اسماعیلی

گزارش تصویری | حضور دکتر فخاری در نمایشگاه مطبوعات

چگونه سهم مردم در اقتصاد افزایش می یابد؟

اقتصاد با تامین مالی پروژه های توسعه تولید رشد میکند

مدرس زاده معاون توسعه همکاری های بخش خصوصی معاونت علمی ریاست جمهوری شد

دو گزارش از شرکت کشت و صنعت خاوردشت

پربازدیدترین اخبار