سایر اخبار / کشاورزی
دوشنبه   ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ / ۱۲:۳۱
کد خبر: ۱۱۹۳
تعداد بازدید: ۱۰۶۶۱

توانایی خودکفایی در تولید تخم چشم زده قزل آلا ظرف ۳ سال

عمار صالحی فارسانی مدیرعامل شرکت آبزی اکسیر کوثر گفت: اتحادیه‌ها به کمک سازمان اقتصادی کوثر می‌توانند ظرف مدت سه سال ایران را دوباره در تولید چشم تخم زده ماهی قزل آلا به استقلال برسانند.
عمار صالحی مدیرعامل شرکت آبزی اکسیر کوثر
 
عمار صالحی فارسانی مدیرعامل شرکت آبزی اکسیر کوثر و عضو هیأت مدیره اتحادیه ماهیان سردآبی اظهار کرد: بر اساس آمار اعلام سازمان دامپزشکی کشور ۲۵۰ میلیون قطعه تخم چشم زده ماهی قزل آلا در سال گذشته به کشور آمده است، اما برای واردات این محصول به جای ۲ تا ۲.۵ میلیون یورو حدود ۵ میلیون یورو هزینه شده و ۲.۵ تا ۳ میلیون یورو ارز دولتی در این مسیر گم شده است.

وی با بیان این که برای واردات تخم چشم زده ماهی قزل آلا با ارز دولتی بیش اظهاری صورت گرفته است، افزود: قیمت هر هزار عدد تخم چشم زده ۱۰ الی ۱۳ یورو در سال ۹۶ بوده، اما در سال ۹۷ بعد از تخصیص ارز واردکنندگان پرفرم‌های بالاتری ارائه دادند، به طوری که برای هزار عدد تخم ۲۵ یورو نشان دادند، این در حالی است که در کشور‌های اروپایی قیمت کالا‌ها یکسان است و تورمی ندارند.

مدیرعامل شرکت آبزی اکسیر کوثر ادامه داد: یارانه اختصاصی برای واردات تخم چشم زده را می‌توان در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار داد تا از طریق آن اقدام به اصلاح نژاد تولیدات داخلی کرده و از وارت بی نیاز شویم.

وی تصریح کرد: با اختصاص ارز به واردات تخم چشم زده ماهی قزل آلا در واقع به جای این که به تولیدکننده داخلی یارانه داده شود، یارانه در اختیار تولیدکننده خارجی قرار گرفته و در کشور‌های فرانسه و اسپانیا با پول ایران اشتغال زایی ایجاد شده است.

صالحی فارسانی با بیان این که بهتر است دولت به جای اختصاص ارز به تخم ماهی به خوراک ماهی یارانه دهد تا گوشت ماهی به قیمت کمتری به دست مصرف کننده برسد، اظهار داشت: دولت به واردات پودر ماهی که ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه تولید ماهی قزل آلا را تشکیل می‌دهد، ارز دولتی اختصاص داده نمی‌دهد؛ اما برای تخم چشم زده که تنها دو درصد هزینه‌های تولید را تشکیل می‌دهد، ارز می‌دهد که این امر در راستای حمایت از تولید داخلی نیست؛ از طرفی اجازه صادرات پودر ماهی داده می‌شود که باعث گران‌تر شدن هزینه‌های تولید ماهی قزل آلا می‌شود.

مدیرعامل شرکت آبزی اکسیر کوثر با بیان این که قیمت پودر ماهی ۵ برابر شده است، افزود: در یک سال اخیر پودر ماهی کیلکا از ۵ هزار تومان به ۲۸ تومان رسیده و صادراتی شدن این محصول قیمت‌ها را بالا برده است و نمونه دیگر پودر ماهی از ۳ هزار تومان به ۱۶ هزار تومان رسیده است.

صالحی فارسانی تأکید کرد: قیمت ماهی قزل آلا برای مصرف کننده نیز از ۱۶ هزار تومان به ۳۵ هزار تومان رسیده است، در صورتی که خوارک و پودر ماهی صادر نمی‌شد، در سال جاری شاهد گرانی ماهی نبودیم.

وی ادامه داد: اختصاص ارز دولتی به واردات تخم چشم زده قزل آلا موجب از بین رفتن تولید داخلی تخم چشم زده است؛ تفاوت قیمت هر عدد تخم چشم زده با ارز دولتی با نمونه مشابه تولید شده در داخل ۲۰۰ تومان تفاوت دارد.

مدیرعامل شرکت آبزی اکسیر کوثر افزود: در صورتی که ارز به واردات تخم چشم زده اختصاص داده نمی‌شد، بهترین فرصت ورود شرکت‌های خارجی به کشورمان برای انتقال تکنولوژی و تولید در داخلی بود؛ زیرا دیگر واردات با ارز آزاد به صرفه نیست.

صالحی فارسانی گفت: هدف افراد معدودی از بین بردن لایه بالایی زنجیره تولید ماهی قزل آلا در کشور است که این امر با اختصاص ارز دولتی به واردات اتفاق افتاده است.

وی اظهار داشت: اتحادیه‌ها به کمک سازمان اقتصادی کوثر می‌توانند ظرف مدت سه سال ایران را دوباره در تولید چشم تخم زده ماهی قزل آلا به استقلال برسانند؛ ایران قبل از بروز بیماری‌ها در تولید چشم زده ماهی قزل آلا خودکفا بود و حتی صادرات نیز داشت؛ در صورتی که دولت به واردات ارز ۴۲۰۰ تومانی ندهد، دوباره می‌توانیم به خودکفایی برسم.

عضو هیأت مدیره اتحادیه ماهیان سردآبی با بیان این که برآورد سازمان شیلات درباره ماهی قزل آلا دقیق نیست و این امر باعث واردات بیشتر از نیاز تخم چشم زده شده است، افزود: در نتیجه پرواربندان برای فروش هر کیلوگرم ماهی ۵ تا ۱۰ هزار تومان ضرر می‌کنند و باعث می‌شود که تولید این محصول در سال آینده کاهش یابد.

انتهای پیام /
 
منبع: تسنیم
آخرین اخبار

سخن‌نگاشت | پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳

پیام تسلیت دکتر فخاری برای درگذشت والده دکتر باقری

امروز فرزند شهید بودن یک آزمون است

طی مقدمات عملیات ساخت پروژه رفاهی نوشهر

کوثر راهی جز نخبه محوری و نقشه های دانش بنیان ندارد

آیت الله رئیسی در افتتاحیه نمایشگاه روایت خدمت 

تبیین دستاوردها در نمایشگاه روایت خدمت

علی عفتی مدیرعامل شرکت مرغ اجداد زربال شد

لزوم نگرش راهبردی به نفت

دعوت مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر به حضور در انتخابات

گام های پایانی معین کوثر تا هوشمندسازی

میثم صفرزاده فرمانده بسیج سازمان اقتصادی کوثر شد

کیفیت بالا بازار بتلند را به رشد سه برابری رساند

ارتقاء جایگاه زاگرس در میان نیروگاه های کشور

پیام تسلیت دکتر فخاری بخاطر درگذشت مادر شهیدان اسماعیلی

گزارش تصویری | حضور دکتر فخاری در نمایشگاه مطبوعات

چگونه سهم مردم در اقتصاد افزایش می یابد؟

اقتصاد با تامین مالی پروژه های توسعه تولید رشد میکند

مدرس زاده معاون توسعه همکاری های بخش خصوصی معاونت علمی ریاست جمهوری شد

دو گزارش از شرکت کشت و صنعت خاوردشت

پربازدیدترین اخبار