اخبار سازمان / انتصابات
يکشنبه   ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ / ۱۰:۱۰
کد خبر: ۱۲۹
تعداد بازدید: ۲۷۵۶
در گفتگو با دکتر مالک رحمتی مطرح شد:

گزارش تفصیلی از طرح استعدادیابی کوثر

معاونت منابع و پشتیبانی سازمان اقتصادی کوثر از انجام طرح استعدادیابی این سازمان خبر داد.
مالک رحمتی در گفتگو با روابط عمومی سازمان اقتصادی کوثر گفت: طرحی را که در سازمان تحت عنوان شناسایی استعداد‌های درخشان پیگیری می‌کنیم یک عقبه فکری قوی دارد و این عقبه با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که می‌فرمایند: یکی از ثروت‌های این مملکت نیروی انسانی جامعه است، و باتوجه به اینکه متاسفانه در نظام مدیریتی برخی از مدیران به دلیل عدم توانایی لازم برای استفاده از این گنجینه، این فرصت را یک نوع تهدید تلقی می‌کنند، مطرح شد.

وی ادامه داد: درحال حاضر در جامعه ما حدود ۱۰ میلیون فارغ التحصیل، ۵ میلیون دانشجو و ۳۳ میلیون نفر واجد شرایط کاری هستند که این خود بزرگترین ثروت یک جامعه محسوب می‌شود زمانی که بتوان بهره برداری لازم از این افراد بشود.

هنر استفاده از نیروی انسانی را نداریم

رحمتی در ادامه افزود: کشور ما خیلی ثروتمند است. برخی از کشور‌ها معادن دارند، برخی اقلیم چهارگانه، برخی محصولات کشاورزی دارند، اما آن ثروتی که نمام نشدنی است ثروت نیروی انسانی است. امروز ما در نظام مدیریتی بین المللی شاهد هستیم کشور‌هایی موفق هستند که توانستند مدیرانی را در نظام مدیریتی کشور نهادینه کنند. کشور ما هم اگر از نظر جمعیتی یک درصد جمعیت دنیا را داشته باشد منابعی که در اختیار دارد بیش از چند درصد منابع دنیا است، اما بنده خیلی روی این ثروت عظیم تأکید ندارم چرا که ثروت عظیم و بزرگ را نیروی انسانی جامعه می‌دانم که ما هنر استفاده از این ثروت را نداریم. هرچند که در برخی از منابع دیگر نیز متاسفانه در بهینه استفاده کردن آن‌ها موفق عمل نکرده ایم. چنانچه مقام معظم رهبری در فرمایشات نوروزی و همچنین در فروردین ۱۳۹۶ در دیدار مردمی در مشهد فرمودند که ما از معادن استفاده لازم را نکردیم.

توجه به منابع انسانی در برنامه توسعه کشور قرار گیرد

معاونت منابع و پشتیبانی سازمان در ادامه اظهار کرد: به نظر من مهمتر از مطالب فوق بحث استفاده شایسته از نیروی انسانی موجود در کشور است. براحتی ما میتوانیم به جای صادرات بسیاری از اقلام، صادرات مدیر داشته باشیم. کما اینکه بسیاری از نخبگان ایرانی امروز در نهاد‌های پیشرفته دنیا یکه تازی می‌کنند. این می‌تواند یک درآمد هنگفتی را برای کشور داشته باشد که خیلی هم مورد تأکید واقع شده، ولی متأسفانه یک نظام منسجم که بتواند این را تبدیل به یک ثروت کند وجود ندارد و امیدواریم که در برنامه‌های توسعه کشور اندکی هم به بحث توسعه منابع انسانی دقت شود.

هدف نهایی ما شایسته سالاری است

وی با اشاره به اینکه: ما براین معتقدیم که در منابع انسانی اتفاقی که باید بیافتد ابتدا انتخاب شایسته است افزود: اگر نیروی انسانی را شما شایسته انتخاب کنید قدم اول را خوب برداشتید. مرحله دوم این است که این نیروی شایسته، شایسته آموزش داده شود. یعنی اگر بتوانیم در بحث انتخاب شایسته درست عمل کنیم، باید شایسته پرورش بدهیم و شایسته پروری کنیم؛ و قدم سوم که هدف نهایی ماست عبارت است از شایسته سالاری.

متاسفانه ما اصولا به آخرین مرحله تاکید داریم. اصولاً فقط اهل شعار دادن هستیم. شایسته سالاری دو مقدمه دارد:ابتدا باید شایسته انتخاب کرد و شایسته پرورش داد تا برسیم به مرحله شایسته سالاری

اگر در نظام مدیریتی کشور ما چنین سیستمی پیاده شود و درهمه مدیران ارشد، مدیران میانی و کارشناسان نخبه با روش سیستماتیک برای این چارچوب اجرا شود قطعاً نتیجه بسیار خوبی را به دست خواهیم آورد.

بسیاری از محققین معتقدند که اگر مدیر شایسته انتخاب شود کارایی او هشت برابر فردی است که بدون شایستگی انتخاب شده است. یعنی اگر ما یک سازمان یا شرکت و یا یک اداره‌ای را تحویل یک مدیر شایسته دهیم این مدیر به اندازه هشت مدیر عادی کارایی خواهد داشت که شاهد توسعه و رشد اقتصادی و همچنین جهش را در نظام‌های متعدد فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و حتی نظامی را خواهیم بود.

باید کار را به نیرو‌های کارآمد بسپاریم

رحمتی خاطرنشان کرد: در کشور ارزیابی از مدیران توسط کانون مدیران انجام شده که نتیجه آن بسیار قابل توجه است. در این ارزیابی مدیران در ۴ رده‌ی مدیران ارشد، مدیران میانی، مدیران پایه و کارشناسان انجام شده که نشان می‌دهد در بحث مدیران ارشد ۵۹ درصد شایستگی و یا استاندارد لازم را برای آن سمت نداشته و ۲۷ درصد استاندارد لازم را داشتند و ۱۴ درصد از آن استاندارد بالاتر بودند. یعنی اگر ۲۷ درصد را با ۱۴ درصد ادغام کنیم حدود ۴۱ درصد از مدیران ارشد ما در این جامعه آماری استاندارد لازم را برای مدیریت را دارا بوده و ۵۹ درصد فاقد استاندارد لازم یا پایین‌تر از آن استاندارد لازم بودند. همچنین ۶۱ درصد از مدیران میانی که در این جامعه بررسی بوده اند حد استاندارد را نداشته اند. مدیران پایه نیز ۵۸ درصد از این جامعه آماری را تشکیل می‌دهند. جالب اینجاست که در بحث کارشناسی هم همین مشکل را داریم. در بحث کارشناسی ۵۱ درصد از کارشناسان ما در این جامعه آماری از استاندارد لازم برخوردار نبودند؛ لذا باید توجه شود که اگر بخواهیم رشد و یا تولید ملی اتفاق بیافتد با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری باید کار را به نیرو‌های کارآمد بسپاریم.

نحوه انتخاب مدیران کارآمد

ایشان در جواب سوال مبنی بر اینکه نحوه انتخاب مدیران کارآمد چگونه است گفت: روشی که در سازمان داریم به دنبال مدیریت و شناسایی استعداد‌های درخشان هستیم. این روش آماری به ما نشان خواهد داد که اگر بتوانیم از این ذخیره‌هایی که شناسایی می‌شوند به درستی استفاده شود مستقیم به رشد تولید ملی و به اشتغالزایی مولد و پایدار کمک خواهد کرد؛ لذا ما در این سازمان شعار خود را این قرار دادیم که شایسته انتخاب کنیم، شایسته پرورش دهیم تا به سمت شایسته سالاری حرکت کنیم.

با توجه به جامعه هدف اقدام به اعلام فراخوان عمومی کردیم

معاونت منابع و پشتیبانی سازمان گفت:. باتوجه به حدود ۶ هزار نفری که با سازمان اقتصادی کوثر در ارتباط هستند و بدنه مدیریتی و کارشناسی ما را تشکیل می‌دهند اقدام به اعلام فرخوان عمومی کردیم. با این طرح این بستر آماده کرده ایم که هر عزیزی فکر می‌کند دارای استعدادی است و در حال حاضر از آن استعداد استفاده نمی‌شود می‌تواند اقدام به ثبت نام نماید تا بتوانیم از این استعداد‌ها در مسیر رشد سازمان و در مسیر افزایش تولید داخلی و تولید ملی استفاده کنیم. بعد از مرحله ارزیابی و شناسایی، شایسته پروری اتفاق خواهد افتاد و آموزش‌های لازم برای رشد و بالندگی این نیرو‌ها را در برنامه کاری خواهیم داشت.

با اجرای این طرح قطعاً شاهد یک انقلاب نیروی انسانی خواهیم بود

رحمتی با بیان اینکه اگر در نظام مدیریتی کشور که براساس آمار اعلام شده دو میلیون و سیصد هزار نفر هستند، ۱۰ درصد افرادی باشند که دارای ایده هستند و از این ۱۰ درصد یک درصد افرادی را پیدا کنیم که درکنار خلاقیت، افراد کارآمدی بوده و توان اجرایی دارند، این یک درصد می‌تواند ایده‌های نخبگان مملکت و افرادی که دارای خلاقیت هستند را تبدیل به عمل و پروژه کنند قطعاً یک انقلاب نیروی انسانی را در جامعه شاهد خواهیم بود و امیدواریم که ما به عنوان یک نمونه کوچک در سالی که مزین شده به سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال موفق به این کار بشویم. اگر ما می‌خواهیم اقتصاد مملکت، اقتصاد مقاومتی باشد و با هرتکانه‌ای مشکلات و مسایلی ایجاد نشود برای شناسایی این افراد باید سیستم داشته باشیم و این روش لاجرم باید در همه نهاد‌ها و سازمان‌ها نهادینه و پیاده بشود.

آیتم‌های مورد نظر در شناسایی افراد در طرح استعدادیابی

معاونت منابع و پشتیبانی سازمان در ادامه افزود: نظر به اینکه بسیاری از آزمون و خطا‌هایی که در سازمان اقتصادی کوثر رخ داده ناشی از این است که انتخاب نیروی اصلی را از ابتدا درست و با شناسایی آیتم‌هایی که متناسب با آن شغل باشد انتخاب نکرده ایم، که بعد از مدتی مواجه شده ایم به اینکه نتیجه مطلوبی بدست نیاورده ایم.

ایشان با اشاره به اینکه شاید سوال دیگری باشد مبنی براین که در شناسایی نیرو‌های شایسته چه آیتم‌هایی را مدنظر قرارخواهید داد اظهار کرد: در اقتصاد کشور که مهمترین دغدغه مقام معظم رهبری و جامعه امروز می‌باشد دنبال این هستیم که برای انتخاب نیرو‌های شایسته آیتم‌هایی را مدنظر داریم. اولین نکته‌ی مهم در بحث شناسایی استعداد‌ها، نیروی انسانی با تفکر راهبردی است. اساساً بسیاری از مدیران ما با تفکر راهبردی بیگانه بوده و بیشتر مبنی بر اطلاعات شخصی یا سبک مدیریتی خود اقدام می‌کنند. هرفردی می‌تواند تفکر راهبردی داشته باشد باید شناسایی بشود. برخی صرفاً نیروی اجرایی محض هستند لذا یکی از مولفه‌هایی که خیلی تأکید داریم این است که فرد با تفکر راهبردی آشنا باشد.

هیچ کشوری به اندازه ایران قوانین بی نقص و قوانین جامعی ندارد لذا مشکل ما قوانین و برنامه نیست مشکل ما نیروی انسانی است که باید خودش را متناسب با برنامه‌ها مجهز کند بنابراین مدیری که می‌خواهد در سیستم اقتصادی کارآمد باشد باید تفکر راهبردی داشته باشد.

نکته دومی که مورد توجه است درهمین جامعه آماری همه خلاق و نوآور نیستند از آنجایی که اصولاً از افراد خلاق نتوانسته ایم استفاده لازم را ببریم لذا خیلی تأکید داریم که نیرو‌های خلاق را شناسایی کنیم. اگر ما در بسیاری از عرصه‌ها بویژه در بحث انتقال تکنولوژی بتوانیم نیرو‌های خلاق را به نحو احسن بکار ببریم قطعاً در انتقال تکنولوژی سرعت عمل بسیار بالایی را خواهیم داشت و با یک جهشی نتیجه آن را در اقتصاد کشور مشاهده خواهیم کرد.

نکته بعدی که خیلی به دنبال آن هستیم بحث مسئولیت پذیری است. بسیاری از مدیران ذاتاً افراد مسئولیت پذیر نیستند بنا به یک سیستمی وارد شده اند و مسئولیتی گرفته اند. ما به دنبال این هستیم که افرادی را شناسایی کنیم که مسئولیت پذیر باشند تا بتواند ما را به سر مقصود خودمان برساند.

آیتم بعدی مورد توجه ما شجاعت در تصمیم گیری است. ما به دنبال این هستیم که آیا این مدیر شجاعت تصمیم گیری را دارد. از آنجایی که بسیاری از مسایل مملکت بویژه در مسایل اقتصادی شجاعت در تصمیم گیری است لذا این آیتم بسیار اثرگذاری است در نیروی انسانی

نکته بعدی که بسیار مهم است قدرت رهبری است. انتخاب و شناسایی این که این فرد تا چه اندازه قدرت رهبری دارد.

نکته دیگر در شناسایی استعداد‌ها، افرادی که خود مدیریتی دارند. خودمدیریتی آیتم مهمی است که نیروی انسانی ما بتواند در قدم اول داشته باشد.

نکته بعدی مدیریت ریسک است. لازمه رسیدن به رشد و توسعه این است که مدیریت ریسک انجام بدهیم. به طور مثال اگر در هشت سال دفاع مقدس موفق بودیم وجود افرادی که خلاق، نوآور و ریسک پذیر بودند.

نکته بعدی بحث مهارت برنامه ریزی است. گذشت آن زمانی که هیئتی عمل کنیم. باشد. حتما باید برای لحظه لحظه برنامه ریزی داشته باشیم. مهارت برنامه ریزی یکی از ابزار‌های مهم نیاز یک مدیر است که باید ما این موضوع را مورد سنجش قرار دهیم.

نکته آخری که در این بحث دارم توجه به بحث کار گروهی است. اگر ما بتوانیم در عین شناسایی نیرو‌ها، افرادی را پیدا کنیم که روحیه کار گروهی داشته باشند حتماًٌ و یقیناً موفق خواهیم شد؛ لذا ما در سازمان اقتصادی کوثر انشاءالله بر آن هستیم که همه کارشناسان و مدیران ارشد را که برای شناسایی استعداد‌ها راه انداختیم به سرانجام برسانیم و بتوانیم یک الگوی کوچکی را در سازمان داشته باشیم تا برای بسیاری از نهاد‌ها و سازمان‌های دیگر الگو باشد که اگر این سیستم پیاده بشود شایسته پروری و جانشین پروری خود را نشان خواهد داد.

تکیه بر نیروی انسانی داخلی کمک به تولید و اشتغال است

رحمتی گفت: به عنوان فردی که شاید چندین سال است در ادارات و سیستم‌های مختلف کار کرده ام یکی از راز‌های موفقیت این است که اگر بخواهیم در جامعه به اقتصاد مقاومتی عمل بکنیم، به تولید و اشتغال و خودکفایی برسیم و دشمنان از اینکه نتوانند ضربه‌ای به ما بزنند، تکیه بر نیروی انسانی داخلی است. باید بتوانیم افرادی را انتخاب کنیم که معتقد به این راه باشند.

وی افزود: دربحث شناسایی استعداد‌ها، در کنار مقوله کارآمدی و تخصص و علم مدیریت منابع انسانی، مقوله دیگری که برای ما اهمیت دارد بحث تعهد و تدین کاری است که اگر در جامعه‌ای این کم رنگ بشود بهترین علم را هم که داشته باشند نتیجه نخواهد داد؛ لذا در جامعه ما انشاءالله در سالی که مزین به این اسم است افرادی باید در مدیریت‌ها فعالیت کنند که هم متعهد، متدین و کارآمد باشند.

رحمتی با اشاره به کلام مقام معظم رهبری در بحث نیروی انسانی افزود: هرآنچه بنده گفتم توضیح همین دو الی سه خط فرمایش معظم له است که می‌فرمایند: بحث توسعه نیروی انسانی و استفاده از نیروی انسانی مفید و موثر از شاخص‌هایی است که کارآمدی و توانمندی و ظرفیت جامعه مورد سنجش قرار می‌گیرد. نیروی انسانی صالح، چابک و برخوردار از فکر و مدیریت صحیح در کنار ایستادگی، عظم راسخ، توکل به خدا و امید به آینده راهگشاترین عناصر در رساندن ایران اسلامی به جایگاه بزرگ تاریخی و متناسب با شأن آن است.

شایسته سالاری، شایسته پروری و شایسته گزینی شعار ماست

معاونت منابع و پشتیبانی سازمان در پایان اظهار امیدواری کرد که سازمان اقتصادی کوثر به عنوان جزء کوچکی از مردم و نهاد‌ها بتواند این شایسته سالاری و شایسته پروری و شایسته گزینی را شعار و سرلوحه کار خود قرار داده و مدیران و کارشناسان شایسته‌ای را انتخاب کرده و قدم کوچکی را در تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال با مدیران کارآمد، متعهد و انقلابی در اقتصاد کشور ثبت و ضبط کند.

انتهای پیام /
آخرین اخبار

سخن‌نگاشت | پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳

پیام تسلیت دکتر فخاری برای درگذشت والده دکتر باقری

امروز فرزند شهید بودن یک آزمون است

طی مقدمات عملیات ساخت پروژه رفاهی نوشهر

کوثر راهی جز نخبه محوری و نقشه های دانش بنیان ندارد

آیت الله رئیسی در افتتاحیه نمایشگاه روایت خدمت 

تبیین دستاوردها در نمایشگاه روایت خدمت

علی عفتی مدیرعامل شرکت مرغ اجداد زربال شد

لزوم نگرش راهبردی به نفت

دعوت مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر به حضور در انتخابات

گام های پایانی معین کوثر تا هوشمندسازی

میثم صفرزاده فرمانده بسیج سازمان اقتصادی کوثر شد

کیفیت بالا بازار بتلند را به رشد سه برابری رساند

ارتقاء جایگاه زاگرس در میان نیروگاه های کشور

پیام تسلیت دکتر فخاری بخاطر درگذشت مادر شهیدان اسماعیلی

گزارش تصویری | حضور دکتر فخاری در نمایشگاه مطبوعات

چگونه سهم مردم در اقتصاد افزایش می یابد؟

اقتصاد با تامین مالی پروژه های توسعه تولید رشد میکند

مدرس زاده معاون توسعه همکاری های بخش خصوصی معاونت علمی ریاست جمهوری شد

دو گزارش از شرکت کشت و صنعت خاوردشت

پربازدیدترین اخبار