اخبار سازمان / انتصابات
چهارشنبه   ۲۰ دی ۱۳۹۶ / ۱۵:۴۷
کد خبر: ۵۱۱
تعداد بازدید: ۲۵۷۳

گره‌گشایی از کار یک مؤمن، ده برابر این طواف، فضیلت دارد

حجت الاسلام والمسلمین دست­‌پرور استاد اخلاق مطرح کرد: گره‌گشایی از کار یک مؤمن، ده برابر این طواف، فضیلت دارد
 

 

گره‌گشایی از کار یک مؤمن، ده برابر این طواف، فضیلت دارد

 

به گزارش روابط عمومی سازمان اقتصادی کوثر، همایش آشنایی با ظرفیت‌های بازار سرمایه و آینده اقتصاد ایران با حضور اعضای هیأت‌مدیره، مدیران ستادی و مدیران عامل شرکت‌های تابعه سازمان در مشهد مقدس برگزار شد.

در این همایش، حجت الاسلام والمسلمین دست‌­پرور استاد اخلاق با بیان انواع شیوه‌های تربیتی، دو نوع شیوه را متذکر شدند: یک شیوه تربیتی جناب سلمان و دیگری شیوه تربیتی جناب لقمان.

وی گفت: در شیوه تربیتی جناب سلمان، نخبه گرایی بود، بدین معنا که ایشان به دنبال نخبگان بود و آن قدر این موضوع را دنبال کرد تا به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) رسید و در کنار ایشان ماندگار شد تا جایی که سلمان منّا اهل‌البیت شد؛ اما در مقابل، جناب لقمان به دنبال نخبگان نبود، همان طورکه گفتند ادب از که آموختی، گفت: از بی ادبان؛ لذا وقتی بنده را در مجالس به عنوان معلم اخلاق دعوت می‌کنند، به شیوه لقمانی عمل می‌کنم.

حجت الاسلام والمسلمین دست پرور افزود: در بحث مدیریت هم این موضوع از فرد و در نهایت خانواده و جامعه شروع می‌شود تا به امت و ملت می‌رسد.

وی با بیان این­که یک مدیر قدرت این را دارد که افراد تحت مدیریت خود را استبدادگرا یا آزاد تربیت کند؛ گروهی باشند که اهل آزاد­ اندیشی باشند یا فکر و اندیشه آنان اسیر باشد، تصریح کرد: مدیر مسئولیت دارد، حدیثی در این باب وجود دارد که می‌فرماید " کُلُکُّم راعٍ و کُلُکُّم مَسئولٌ عَن رَعِیَتِهِ " این مدیریت مرتبط با مدیریت نیروی انسانی است؛ اما مدیریت دیگر، حدیثی از حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) است که می‌فرمایند: " اتقوا الله فی‏ عباده و بلاده، فانکم مسئولون حتی عن البقاع و البهائم " خدا را در نظر بگیرید، هم در مورد بندگانش و هم در مورد سرزمین­ها و چهار پایان؛ زیرا مسئولیت‏ شما این قدر عمومیت دارد که حتی در مورد بقعه­ها و سرزمین­ها و در مورد حیوانات و چهار پایان از شما سؤال می­‏شود.

این استاد اخلاق در ادامه حدیثی از پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را یادآور شدند که فرمودند: " هر کس جلودار مسئول عده‏‌ای از مسلمانان شود، در حالی که می‏داند در بین مسلمین ‏فردی بهتر از او وجود دارد؛ پس خائن به خدا، رسولش و مسلمانان خواهد بود. "

وی همچنین شاخصه‌های عبودیت را در سه مورد تبیین کرد و گفت: سنت، نیت و اولویت، سه شاخصه عبودیت است؛ سنت یعنی عمل ما با رساله مجتهد، هم خوانی داشته باشد (واجبات و محرمات)؛ نیت یعنی خالص باشد که اخلاص در سه مرحله مطرح است: اخلاص در نیت (گرفتار شرک و ریا نشویم)، اخلاص در عمل (عمل ما گرفتار فساد نشود) و اخلاص در دین (گفتار بدعت و التقاط نشویم).

حجت­الاسلام والمسلمین دست­پرور در ادامه به حدیثی از معصوم اشاره کرد و افزود: حضرت صادق (علیه السلام) می‌فرمایند: " هرکس خانه خدا را طواف کند، خداوند عزوجل شش هزار حسنه برای او می‌نویسد و شش هزار گناه از او می‌آمرزد و شش هزار درجه به وی عطا می‌فرماید و شش هزار حاجت از او برآورده می‌سازد. سپس فرمودند: قَضَاءُ حَاجَةِ الْمُؤْمِنِ أَفْضَلُ مِنْ طَوَافٍ وَ طَوَافٍ حَتَّى عَدَّ عَشْراً؛ گره‌گشایی از کار یک مؤمن، ده برابر این طواف، فضیلت دارد! "

این استاد اخلاق در پایان با تأکید بر این­که مدیریت، صبر می­خواهد، گفت: دو نوع مدیریت در قرآن کریم ذکر شده است؛ دسته اول، افراد تحت مدیریت شان را به جهنم می­برند، اما دسته دوم، با معیار‌های قرآنی و اسلامی حرکت می­کنند که مهمترین دست­‌مایه و ویژگی یک مدیر هم در این آیه، صبر و بردباری است. /
آخرین اخبار

سخن‌نگاشت | پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳

پیام تسلیت دکتر فخاری برای درگذشت والده دکتر باقری

امروز فرزند شهید بودن یک آزمون است

طی مقدمات عملیات ساخت پروژه رفاهی نوشهر

کوثر راهی جز نخبه محوری و نقشه های دانش بنیان ندارد

آیت الله رئیسی در افتتاحیه نمایشگاه روایت خدمت 

تبیین دستاوردها در نمایشگاه روایت خدمت

علی عفتی مدیرعامل شرکت مرغ اجداد زربال شد

لزوم نگرش راهبردی به نفت

دعوت مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر به حضور در انتخابات

گام های پایانی معین کوثر تا هوشمندسازی

میثم صفرزاده فرمانده بسیج سازمان اقتصادی کوثر شد

کیفیت بالا بازار بتلند را به رشد سه برابری رساند

ارتقاء جایگاه زاگرس در میان نیروگاه های کشور

پیام تسلیت دکتر فخاری بخاطر درگذشت مادر شهیدان اسماعیلی

گزارش تصویری | حضور دکتر فخاری در نمایشگاه مطبوعات

چگونه سهم مردم در اقتصاد افزایش می یابد؟

اقتصاد با تامین مالی پروژه های توسعه تولید رشد میکند

مدرس زاده معاون توسعه همکاری های بخش خصوصی معاونت علمی ریاست جمهوری شد

دو گزارش از شرکت کشت و صنعت خاوردشت

پربازدیدترین اخبار