اخبار سازمان / انتصابات
دوشنبه   ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ / ۱۴:۴۴
کد خبر: ۵۵۲
تعداد بازدید: ۷۰۰۵

سازمان اقتصادی کوثر در مسیر تحقق "ما می‌توانیم"

اسکندری با اشاره به ماهیت اقتصادی فعالیت‌های سازمان اقتصادی کوثر عنوان کرد: افزایش بهره‌وری اقتصادی یکی از اولویت‌های همیشگی این سازمان در همه عرصه‌های فعالیت بوده است.


سازمان اقتصادی کوثر در مسیر تحقق عینی تفکر

 

سازمان اقتصادی کوثر در مسیر تحقق عینی تفکر " ما می‌توانیم "

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر گفت: تفکر " ما می‌توانیم " مربوط به اندیشه امام راحل عظیم الشأن (قدس سره) و رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) است و سازمان اقتصادی کوثر به دنبال تحقق عینی تفکر " ما می‌توانیم " است. به گزارش روابط عمومی سازمان اقتصادی کوثر، محمدرضا اسکندری در دیدار نوروزی و نشست صمیمانه با خبرنگاران و مدیران مسئول رسانه‌ها با اشاره به فعالیت‌های سازمان اقتصادی کوثر از نخستین سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: این مجموعه اقتصادی، صرفاً به امور تولیدی می‌پردازد و در این راستا، بدون استفاده از رانت و انحصار یا کمک‌های دولتی، فعالیت‌های خود را سازمان‌دهی می‌کند.

وی افزود: سود عملکرد سازمان اقتصادی کوثر بعد از برگزاری جلسه سالیانه مجمع، صرف امور تولیدی می شود.

وی ادامه داد: همه طرح‌های اقتصادی در مجمع مورد بررسی و تصویب قرار می‌گیرد و در این بین حداقل ۳۵ درصد از سود سالیانه به امور توسعه‌ای اختصاص می‌یابد، البته در بعضی سال‌ها این رقم به ۵۰ درصد هم رسیده است.

مجموعه مدیریتی جوان و ایثارگر سازمان حاصل رویش‌های انقلاب اسلامی

اسکندری با اشاره به لزوم جوان‌گرایی در مجموعه‌های اقتصادی و مدیریتی، خاطرنشان کرد: در سال ۸۸ متوسط سن مدیران سازمان ۶۲ سال بود، اما در حال حاضر این رقم به زیر ۴۰ سال رسیده و می‌توان گفت: مجموعه مدیریتی حاضر، حاصل رویش‌های انقلاب اسلامی هستند.

وی با بیان این‌که شرکت‌های وابسته فراوانی با سازمان اقتصادی کوثر همکاری می‌کنند، گفت: مدیران عامل این شرکت‌ها نیز جزو نیرو‌های جوان و خلاق هستند که در رشته‌های گوناگون دارای تخصص بوده و حداقل مدارک تحصیلی آن‌ها کارشناسی ارشد در حوزه‌های تخصصی خودشان است؛ ۹۰ درصد مدیران حاضر از جامعه هدف، خانواده معظم شهدا و ایثارگران به شمار می‌روند.

حفظ روند سوددهی و پیشرفت علی رغم مشکلات اقتصادی کشور

محمدرضا اسکندری با بیان این‌که کارنامه فعالیت شرکت‌های تابعه به این سازمان، نشان‌دهنده عملکرد موفق آن‌ها می‌باشد، گفت: طی سال‌های اخیر که شاهد مشکلات اقتصادی در سطح کشور هستیم، این شرکت‌ها توانسته‌اند با برنامه‌ریزی مناسب، معضلات را پشت سر بگذارند و پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و روند سوددهی خود را حفظ کنند.

وی تصریح کرد: در حوزه کشاورزی ۱۳ پروژه بزرگ طی سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید که اعتبار در نظر گرفته شده برای آن‌ها بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان بود و نکته حائز اهمیت این که بیشتر آن‌ها در مناطق کمتر توسعه یافته، استان‌های ایلام، کرمانشاه، قزوین، زنجان و کهگیلویه و بویراحمد اجرایی شد.


بهره‌برداری از پروژه‌های گروه کشاورزی با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲۸۰ میلیارد تومان تا پایان سال جاری

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر خاطرنشان کرد: در حال حاضر بالغ بر ۲۸۰ میلیارد تومان پروژه در بخش کشاورزی هم در دست اقدام است که تا پایان سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری می‌رسند؛ سعی بر این بوده که این طرح‌ها در راستای سیاست‌های توسعه‌ای وزارت جهادکشاورزی باشند.

محمدرضا اسکندری با بیان این که سازمان اقتصادی کوثر مسئول کشاورزی کشور نیست، خاطرنشان کرد: در عین حال برخی اقدامات الگویی را در دستور کار قرار داده‌ایم که در صورت توسعه آن‌ها، می‌توان بر بسیاری از مشکلات فائق آمد.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر افزود: گروه سلامت این سازمان نیز فعالیت‌های گسترده‌ای همچون ساخت تجهیزات پزشکی (شرکت تهران الکتریک) و مدیریت بیمارستانی را بر عهده دارد.

وی به طراحی و تولید انواع الکتروموتور‌های صنعتی، ضد انفجار و ضد آتش توسط شرکت جمکو اشاره و خاطرنشان کرد: نیروگاه زاگرس کوثر در استان کرمانشاه نیز جزو زیرمجموعه‌های این سازمان محسوب می‌شود؛ همچنین دو واحد تولید کابل‌های فشار قوی، فشار ضعیف و خودنگهدار در استان‌های قزوین و آذربایجان غربی (شرکت هادی برق) فعال هستند که تولیدات آن‌ها، بهترین کیفیت داخلی را دارند.

محمدرضا اسکندری افزود: شرکت تولید تلویزیون تحت برند شهاب نیز از زیرمجموعه‌های سازمان اقتصادی کوثر به شمار می‌رود، این شرکت در سال‌های اخیر با استفاده از فناوری‌های روز دنیا و همکاری با شرکت‌های برجسته بین‌المللی توانسته است تولیداتی با ۵۰ درصد زیر قیمت برند‌های جهانی و گارانتی مناسب دو ساله به بازار عرضه کند.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر همچنین از تفاهم‌نامه همکاری با فروشگاه‌های اتکا برای توزیع تلویزیون‌های تولیدی این مجموعه خبر داد و عنوان کرد: تبلیغات شهری و تلویزیونی در این زمینه صورت گرفته تا در سال حمایت از کالای ایرانی، فرهنگ‌سازی برای استفاده از تولیدات داخلی محقق شود.

اسکندری افزود: احداث تونل‌های جدید در جاده هراز و بعد از منطقه امامزاده هاشم، توسط شرکت پیماب صورت گرفته، ولی در مجموع، سازمان اقتصادی کوثر در حوزه‌های آبی و خاکی، بهره‌بردار نهایی نیست.

وی با اشاره به فعالیت‌های سازمان در زمینه معادن گفت: مطالعات اکتشافی فراوانی در سطح کشور توسط سازمان اقتصادی کوثر صورت گرفته و نتایج آن‌ها تحویل وزارت صنعت، معدن و تجارت شده است تا مجوز‌های لازم برای ایجاد واحد‌های بهره‌بردار صادر شوند؛ در حال حاضر پنج عرصه مطالعاتی را در دست اقدام داریم.

ورود گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنایع و معادن کوثر به عرصه معادن فلزی همچون طلا و آهن

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر به عرصه‌های اکتشافی حوزه معدن اشاره کرد و افزود: گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنایع و معادن کوثر تاکنون بیشتر در حوزه سنگ‌های ساختمانی فعال بوده، ولی مطالعات اخیر برای ورود به عرصه معادن فلزی صورت گرفته و ظرفیت‌های خوبی هم مورد بررسی قرار گرفته‌اند که در زمینه استخراج فلزاتی همچون طلا و آهن بوده‌اند.

اسکندری گفت: عرصه‌های مختلفی توسط این سازمان مورد مطالعه قرار گرفته تا ذخایر موجود شناسایی شوند، ولی در نهایت حق انتخابی به مکتشفان می‌دهند که یکی از آن‌ها را برگزیند؛ در نائین و بعد از مطالعات اکتشافی، عرصه‌ای ۴۰۰ هکتاری برای استخراج طلا و مس از سوی سازمان انتخاب شده است، زیرا که جزو قوی‌ترین ذخایر معدنی کشور در این زمینه محسوب می‌شود.

محمدرضا اسکندری تصریح کرد: در اردبیل نیز مطالعات اکتشافی داشته‌ایم، ولی روال کار این است که همه عرصه مورد اکتشاف به مجری مطالعات تعلق نمی‌گیرد، بلکه حدود ۵ درصد آن به صورت انتخابی در اختیارش قرار می‌گیرد.

وی به راه‌اندازی مدرن‌ترین واحد تولید مبلمان شهری توسط سازمان اقتصادی کوثر در سال ۱۳۹۶ در استان البرز اشاره کرد و گفت: در سال جاری به دنبال ایجاد خط تولید دوم این محصولات هستیم، البته بستگی به این مسأله دارد که راه‌آهن مایل به خریداری محصولات باشد.

اسکندری با اشاره به ظرفیت‌های گسترده معدنی کشور در نقاط مختلف گفت: به گفته برخی کارشناسان، معادن ایران از ظرفیت‌های نفتی ایران بیشتر هستند، ولی تاکنون فقط از ۱۰ درصد آن‌ها استفاده کرده‌ایم، زیرا بوروکراسی شدیدی برای کسب مجوز‌های لازم در این زمینه وجود دارد.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر به سرمایه انسانی سازمان اشاره کرد و گفت: سازمان از نیرو‌های ثابت و فصلی استفاده می‌کند و می‌توان گفت: در مجموع برای ۹ هزار نفر اشتغال‌زایی صورت گرفته است. اسکندری افزود: نیرو‌های حاضر در بخش‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه سازمان همگی در حوزه کاری خود دارای تخصص لازم هستند و این مسأله در کنار جوان‌گرایی، مجموعه سازمان را هدفمند و دارای عملکرد قوی کرده است، همچنین دوره‌های آموزشی عمومی و تخصصی هم در صورت نیاز برای نیرو‌های مورد استفاده برگزار می‌شود.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر افزود: کمیته آموزش در سازمان اقتصادی کوثر ایجاد شده و نیازمندی‌های موجود را بر اساس تقویم سالیانه، مورد توجه قرار می‌دهد تا بتوان دوره‌های آموزشی لازم را برگزار کرد.

وی با بیان این که پژوهش‌های صورت گرفته در این کمیته، همگی جنبه کاربردی دارند، خاطرنشان کرد: هر یک از پژوهش‌ها برای رفع یکی از مشکلات و نیاز‌های مجموعه سازمان صورت می‌گیرند.

اسکندری افزود: برخی دانشجویان دوره دکتری، برای نگارش پایان‌نامه‌هایشان با سازمان اقتصادی کوثر همکاری می‌کنند؛ دو درصد سود خالص مجموعه به حوزه پژوهش و آموزش اختصاص یافته تا در این زمینه شاهد پیشرفت باشیم.

وی با اشاره به توسعه چشمگیر واحد‌هایی که در اختیار سازمان اقتصادی کوثر قرار می‌گیرند، گفت: همواره سعی بر این بوده که بهترین طرح برای استفاده از منابع آبی موجود اجرایی شود، به طوری که بهره‌وری زیرمجموعه‌های سازمان در همه مناطق، بالاتر از میانگین منطقه است.

وی گفت: سازمان اقتصادی کوثر در شرایط کنونی اقتصادی کشور، برای بیش از ۷ هزار نفر به صورت ثابت ایجاد اشتغال کرده و یک ریال حقوق عقب افتاده در مجموعه آن وجود ندارد، ضمن این‌که سوددهی لازم را نیز داشته‌ایم و  تمایل چندانی به دریافت تسهیلات بانکی نداریم.

مسئولان باید برنامه مدونی برای استفاده از ظرفیت‌های کشور ارائه دهند تا جوانان متخصص وارد میدان شوند

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر اضافه کرد: مسئولان ذی‌ربط باید برنامه مدونی برای استفاده از ظرفیت‌های کشور ارائه دهند تا جوانان متخصص وارد میدان شوند، ولی می‌بینیم بسیاری از مسئولان، اعتقادی به این ظرفیت‌ها ندارند و فقط یأس و نا امیدی را به کشور تزریق می‌کنند و باید گفت: این افراد، عامل نفوذی در سیستم اقتصادی کشور هستند.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر تصریح کرد: دو تفکر " ما می‌توانیم " و " ما نمی‌توانیم " از ابتدای پیروزی انقلاب وجود داشته‌اند؛ اندیشه نخست مربوط به امام راحل و رهبر معظم انقلاب است و تفکر دوم را کسانی مطرح می‌کنند که یا ظرفیت‌های کشور را قبول ندارند یا عامل نفوذی هستند.

وی با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر این‌که در جنگی اقتصادی با دشمنان به سر می‌بریم، گفت: بر این اساس برخی عوامل نفوذی، سعی می‌کنند جبهه داخلی را تضعیف کنند؛ در سالی که به نام حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده، ساز مخالف می‌زنند و می‌گویند امکان کار و فعالیت وجود ندارد!

اسکندری خاطرنشان کرد: در هر حوزه‌ای که وارد می‌شویم، آن‌هایی که سردمدار شعار " ما نمی‌توانیم " هستند، بهانه‌های مختلفی می‌آورند، زمانی کمبود آب را مطرح می‌کنند و زمانی بهانه‌ای دیگر؛ ولی هیچ وقت راهکاری برای مدیریت بحران‌های کنونی ارائه نمی‌دهند.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب به توانمندی متخصصان داخلی ایمان دارند و در بیاناتشان بر این مسأله تأکید می‌کنند، افزود: حقیقت آن است که مشکل اساسی کشور، گرفتاری در بند شعار " ما نمی‌توانیم " است؛ در حوزه اقتصاد، گرفتار افرادی نفوذی شده‌ایم که حرکت رو به پیشرفت کشور را کُند می‌کنند و البته این مسأله مربوط به یک یا دو دولت نیست، بلکه در سال‌های بعد از انقلاب، همیشه این افراد حضور داشته‌اند. وی ادامه داد: هر جا شعار " ما می‌توانیم " حاکم بوده، شاهد پیشرفت بوده‌ایم که مثال بارز آن صنایع دفاعی کشور است، ولی در حوزه‌های مدیریت اقتصادی که بیشتر گرفتار افراد معتقد به شعار " ما نمی‌توانیم " هستند، مشکلات زیادی وجود دارد.

کار مشترک با پژوهشگاه رؤیان به منظور تولید مواد ژنی در زمینه توسعه دام، مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر به منظور تولید بذر‌های استراتژیک (سالیکورنیا پرشیا) و مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران برای تکثیر و کشت بافت گیاهی

اسکندری با تأکید بر باور عمومی نسبت به ظرفیت‌های مختلف کشور عنوان کرد: کار مشترک با پژوهشگاه رویان به منظور تولید مواد ژنی در زمینه توسعه دام، مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر به منظور تولید بذر‌های استراتژیک (سالیکورنیا پرشیا) و مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران برای تکثیر و کشت بافت گیاهی، از جمله اقدامات سازمان اقتصادی کوثر و در راستای بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها به شمار می‌روند.

وی تصریح کرد: ۳ هزار کیلومتر خط ساحلی در کشور وجود دارد که استفاده چندانی از آن‌ها نمی‌شود، همچنین اراضی مختلف با آب شور، از دیگر ظرفیت‌های موجود محسوب می‌شود که باید برای بهره‌برداری از آن‌ها برنامه مدونی وجود داشته باشد، البته سازمان اقتصادی کوثر به تازگی وارد این عرصه شده است.

اسکندری از تولید بذر‌های جدید اصلاح شده خبر داد و گفت: به عنوان اولین محصول، بذر چغندرقند با بسته‌بندی کاملاً استاندارد به تولید انبوه رسیده است. وی تصریح کرد: دولت دهم و فعلی باید نسبت به مسئله ریزگرد‌ها پاسخگو باشند، چرا که طرح جامع جلوگیری از ریزگرد‌ها در سال ۱۳۸۷ تصویب شده، ولی هنوز جنبه اجرایی به خود نگرفته است.

تدوین طرح الگویی توسعه جامع اراضی دلتایی و کانون‌های گرد و غبار

محمدرضا اسکندری با اشاره به تدوین طرح الگویی توسعه جامع اراضی دلتایی و کانون‌های گرد و غبار توسط سازمان اقتصادی کوثر گفت: پشتیبانی مالی این طرح که جنبه اقتصادی هم دارد و حدود ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، توسط سازمان صورت می‌گیرد.

وی همچنین گفت: جلساتی هم با استانداری خوزستان در این زمینه داشته‌ایم تا علاوه بر مهار ریزگردها، بهره‌برداری اقتصادی در حوزه کشاورزی هم صورت بگیرد که شامل کاشت گیاه سالیکورنیا و برخی دیگر از گونه‌های درختی، استفاده از آب دریا و ایجاد استخر‌هایی برای جمع‌آوری نزولات جوی است و ۳۰ هزار هکتار را پوشش می‌دهد.

محمدرضا اسکندری بیان کرد: برخی اراضی تحت اختیار سازمان اقتصادی کوثر در ورامین با مشکل شوری مواجه هستند و برای مقابله با این مسأله، باغ ۲۲۰ هکتاری پسته کاملاً مکانیزه با سیستم آبیاری قطره‌ای راه‌اندازی شده است. مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر با بیان این‌که رونق تولید داخلی، هدف اصلی سازمان است، گفت: مجموعه این اقدامات با قوت ادامه دارند و همکاری‌های گسترده‌ای نیز با اساتید دانشگاهی برای تقویت این روند صورت گرفته است.

وی ادامه داد: پروژه‌های کشاورزی، دامداری (سبک و سنگین) و پرورش ماهی، طی ماه‌های آینده در استان‌های مختلف کشور همچون اردبیل، کرمانشاه، تهران و لرستان به بهره‌برداری می‌رسند.

اسکندری از توافق با مرکز سرم‌سازی رازی خبر داد و افزود: به دنبال واگذاری تولید برخی از سرم‌ها به سازمان اقتصادی کوثر هستیم.

وی با بیان این‌که رویکرد جدید سازمان اقتصادی کوثر، معرفی عملکرد این مجموعه اقتصادی است، گفت: در حوزه کشاورزی و دامداری، به دنبال معرفی یک برند جدید لبنی هستیم، چرا که ظرفیت تولید روزانه ۲۰۰ تن شیر در سازمان اقتصادی کوثر وجود دارد و می‌توان از این فرصت استفاده بهینه داشت؛ البته در حال حاضر محصولاتی با برند " رابتا " در بازار توزیع می‌شوند.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر با تأکید بر این‌که گاهی اوقات جوابی به درخواست‌های سرمایه‌گذاری این سازمان داده نمی‌شود، افزود: کارنامه سازمان اقتصادی کوثر بیانگر عملکرد موفق آن در حوزه‌های مختلف است و نشان می‌دهد می‌توان با اتکاء به نیرو‌های داخلی و اعتماد به مجموعه‌های این چنینی، استفاده مطلوبی از ظرفیت‌های درونی داشت.

افزایش بهره‌وری اقتصادی، اولویت سازمان اقتصادی کوثر در همه عرصه‌های فعالیت

اسکندری با اشاره به ماهیت اقتصادی فعالیت‌های سازمان اقتصادی کوثر عنوان کرد: افزایش بهره‌وری اقتصادی یکی از اولویت‌های همیشگی این سازمان در همه عرصه‌های فعالیت بوده است، به عنوان مثال یکی از واحد‌های تابعه کوثر که در نیشابور راه‌اندازی شده، در حال حاضر ۱۷ نوع محصول تولید می‌کند، در حالی که از ابتدا طراحی برای تولید ۶ محصول صورت گرفته بود؛ این مرکز در حال حاضر بهترین واحد روغن‌کشی کشور محسوب می‌شود و حتی روش‌هایی را برای روغن‌گیری از دانه گوجه‌فرنگی ابداع کرده، ضمن این‌که برای بیش از ۱۰۰ نفر اشتغال‌زایی ایجاد کرده است. وی پیرامون این‌که ۸۵ درصد ظرفیت مرغ گوشتی کشور در اختیار سازمان اقتصادی کوثر است، گفت: این انحصار نیست؛ ما در یک رقابت و دو ماراتن، به لحاظ علمی و فنی و خدمات پس از فروش و کار‌های کارشناسی شبانه‌روزی به این اندکس‌ها دست پیدا کردیم، چرا بیشتر مرغداران کشور علاقه به پرورش نژاد راس دارند؟ به این دلیل که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر و با خدمات و کار‌های علمی که به روی آن صورت گرفته، بهترین نژاد است و یا چرا ۵۰ درصد ظرفیت مرغ تخم گذار کشور در اختیار نژادی است که در سازمان اقتصادی کوثر است؟ به دلیل اندکس‌های تولید و ضریب رشد خوب و تولید تخم مرغ خوبی است که انجام می‌شود و یا در حوزه آبزی‌پروری بزرگترین تولیدکننده ماهیان سردابی کشور هستیم.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر به شروع طرح‌های آبزی‌پروری در این سازمان از ۸ سال گذشته تاکنون، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بزرگ‌ترین مجموعه‌های آبزی‌پروری در استان‌های مختلف از جمله تهران، لرستان و کرمانشاه توسط سازمان اقتصادی کوثر راه‌اندازی شده است.

وی با بیان این که طرح‌های جدیدی برای استفاده از توان داخلی در زمینه پرورش آبزیان مد نظر سازمان قرار دارد، گفت: تا پیش از این تجهیزاتی از نروژ یا چین خریداری می‌شدند که با تمهیدات اندیشیده شده، دانش فنی این محصولات از جمله قفس‌های مورد نیاز زیر آب توسط متخصصان سازمان به وجود آمده و برای ساخت آن‌ها نیز از مجموعه‌های ایرانی و نه الزاماً داخل مجموعه سازمان، استفاده شده است. اسکندری اضافه کرد: قفس‌های ساخت ایران که در خلیج فارس نصب شده‌اند، ارزان‌تر از نمونه‌های خارجی و با کیفیت بالا هستند.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر با بیان این‌که ماهی تیلاپیا، یک ظرفیت برای آبزی‌پروری است، گفت: البته سازمان محیط زیست مخالف پرورش این ماهی در ایران است، زیرا گونه مهاجم شناخته می‌شود، اما حرف ما این است اگر این‌گونه به درد کشورمان نمی‌خورد، چرا وارد می‌شود؟ اما مجوز تولید آن را نمی‌دهند!

وی تصریح کرد: تا زمانی که تیلاپیا وارد کشور می‌شود، کسی از ماهیان سردآبی داخلی همچون قزل‌آلا استقبال نخواهد کرد و این در صورتی است که اجازه تولید آن در داخل داده نمی‌شود.

محمدرضا اسکندری ادامه داد: این سازمان در زمینه طیور گوشتی و تخم‌گذار، دام سبک، بز و گوسفند به شکل صنعتی در کشور برنامه دارد؛ با توجه به مراتع کشور و وضعیت کم آبی، لاجرم باید برای تأمین بخشی از گوشت کشور به پرورش دام سبک روی آورد و یا در مورد بحث شتر باید با توجه به اقلیمی که در کشور داریم، برای آن تعریف کنیم؛ زیرا جمعیت شتر در کشورمان در حال انقراض است، بنابراین با مرکز رویان کار‌های ژنتیکی انجام داده‌ایم و قطعاً به صادرات هم توجه جدی داریم.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر خاطرنشان کرد: صادرات کنونی کشور برنامه منظم و مدونی ندارد و حتی بازار کشور‌های همسایه را هم از دست داده‌ایم، به طوری که بازار عراق هم اکنون در اختیار ترکیه است.

وی ادامه داد: سازمان اقتصادی کوثر زمانی این پیشنهاد را ارائه داد که گوشت مرغ تولیدی خود را به طور کامل صادر کند، ولی دولت این تضمین را نداد که در آینده، صادرات را محدود نکند، در حالی که در صورت عدم وجود تضمین، نمی‌توان با کشور‌های خارجی وارد معامله چندین ساله شد.

اسکندری با بیان این‌که دولت‌ها، حاضر به پرداخت هزینه تصمیم‌های خود نیستند، خاطرنشان کرد: شعار افزایش صادرات، زمانی جنبه اجرایی به خود می‌گیرد که سیاست‌های کلی مشخص باشند و بتوانیم تضمین ثبات قوانین را هم بدهیم وگرنه تولیدکنندگان به تنهایی نمی‌توانند وارد حوزه بازاریابی خارجی شوند.

وی گفت: برنامه سازمان اقتصادی کوثر این بود که ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار تن گوشت مرغ در استان‌های غربی کشور و ظرفیت صادرات به عراق را فراهم کند، ولی در حال حاضر حتی یک کیلو گوشت مرغ صادراتی نداریم. مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر افزود: عربستان سعودی بدون تعرفه گمرکی، محصولات خود را به عراق صادر می‌کند، ولی برای تولیدکنندگان ایرانی ۴۰ درصد تعرفه در نظر گرفته شده است.

محمدرضا اسکندری در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) بیش از ۱۰ سال است که نامگذاری سال را بر اساس شعار‌های اقتصادی انجام می‌دهند، گفت: سازمان اقتصادی کوثر در همین راستا به دنبال بومی‌سازی فناوری‌های مختلف بوده است.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر گفت: حقیقت آن است که در ایران، استفاده چندانی از فناوری‌های جدید برای بهره‌برداری بهینه از منابع آبی نشده در حالی که اگر از این شیوه‌ها استفاده کنیم، کمبود آب نخواهیم داشت.

اسکندری با اشاره به بهره‌وری بهینه از منابع آبی در استخر‌های پرورش ماهی سازمان اقتصادی کوثر، گفت: در برخی پروژه‌ها حتی از آب استفاده شده مرحله نخست، در گلخانه‌های حاشیه‌ای استفاده می‌شود.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر افزود: ۴۱۳ میلیارد متر مکعب میانگین ورودی سالیانه آب به حوزه‌های آبریز کشور است که در سال جاری شاهد کمترین میزان آن در ۵۰ سال اخیر بوده‌ایم، به طوری که بر اساس پیش‌بینی‌ها تا پایان سال آبی جاری، این رقم به کمی بیش از ۲۰۰ میلیارد متر مکعب خواهد رسید و بر این اساس و در سال زراعی جدید، با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد؛ بنابراین نیازمند برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح و بهینه منابع آبی کشور هستیم.

وی با بیان این‌که منابع آبی غیر متعارف در کشور فراوان هستند، گفت: در عین حال طرح ویژه‌ای برای بهره‌برداری از این منابع وجود ندارد.

محمدرضا اسکندری همچنین در بخش دیگری از سخنان خود، به آمار وارادات گوشت در کشور اشاره کرد و گفت: ۸ ماه اول سال ۹۶ طبق آمار گمرک، مبادی رسمی کشور بیش از ۳۹۰ میلیون دلار گوشت قرمز به کشور وارد شده است که عدد ریالی آن ۱۶۰۰ میلیارد تومان است که پیش بینی سال ۲ هزار میلیارد تومان است، یعنی در ۴ ماه بعدی سال؛ ۸۷ هزار تن واردات گوشت قرمز در این ۸ ماه بوده است که حدود ۱۰۰ هزار تن سالیانه وارد می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر افزود: زمانی که وزارت جهادکشاورزی را تحویل دادیم، گوشت قرمز در قصابی‌ها کیلویی ۷ هزار تومان فروخته می‌شد، طی ۸ سال شاهد افزایش ۷ برابری آن بوده‌ایم؛ در این بین افرادی هستند که سود می‌برند و قیمت‌ها را فراتر از هزینه‌های واقعی صورت گرفته افزایش می‌دهند.

اسکندری گفت: هر کیلوگرم گوشت قرمز به قیمت ۴.۴ دلار وارد کشور می‌شود که با احتساب دلار ۴۲۰۰ تومانی، قیمت آن کمتر از ۲۰ هزار تومان است، ولی در فروشگاه‌ها به قیمت ۳۳ هزار تومان به فروش می‌رسد، در این بین گروهی افراد هستند که از این قیمت‌گذاری سود می‌برند.

وی با طرح این سؤال که چرا پرورش‌دهندگان صنعتی دام سبک، برای خرید محصولات حوزه اجداد سپیدان در صف انتظار هستند؟ گفت: ما در زمینه دام سبک، نمی‌توانیم پاسخ‌گوی نیاز‌های کشور باشیم.

محمدرضا اسکندری در دیدار نوروزی و نشست صمیمانه با خبرنگاران و مدیران مسئول رسانه‌ها همچنین با بیان این‌که ۲۰۰ نژاد دام سبک در دنیا وجود دارد که البته ۵ تا ۱۰ نوع آن‌ها مورد استفاده هستند، افزود: سازمان اقتصادی کوثر پایه‌های ژنتیکی مادر و پدر را وارد کشور کرده، ولی سنگ‌اندازی‌های زیادی در این مسیر صورت گرفته است.

وی ادامه داد: بنا داریم لایه ژنتیکی دام سبک را در استان‌های اردبیل، کرمانشاه و مازندران ایجاد و سطح توزیع را به صورت اقماری شروع کنیم، ضمن این‌که جانمایی نخستین گله اقماری هم با همکاری اساتید دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران صورت گرفته و معتقدیم اگر این کار به صورت کامل انجام شود، نه تنها واردکننده گوسفند نخواهیم بود؛ بلکه جزو صادرکنندگان این محصول می‌شویم و نکته خیلی مهم آن‌که ما به ازای هر ۵ تن تولید گوشت قرمز، یک نفر اشتغال در حوزه کشاورزی خواهیم داشت و اگر فکری به حال تکنولوژی نکنیم، با این جمعیت، قطعاً روند واردات تصاعدی خواهد بود.

هیچ‌وقت به دنبال این نبودیم که با توجه به نوسانات بازار قیمت‌ها را افزایش دهیم

محمدرضا اسکندری با بیان این‌که در گروه کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر جلوی افزایش قیمت بی رویه گرفته شده است، گفت: هیچ وقت به دنبال این نبوده‌ایم که با توجه به نوسانات بازار، قیمت‌ها را افزایش دهیم.

وی به فراز و فرود‌های حوزه کشاورزی ایران در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره و تصریح کرد: چهار وزیر تاکنون، زمام امور این عرصه را در اختیار داشته‌اند که باید پاسخگوی عملکرد خود و همچنین انتقادات مستند از دوره‌های غیر از خود باشند؛ این آمادگی وجود دارد که در مناظره‌ای مستقیم، عملکرد این دوره‌ها را مورد نقد قرار دهیم. مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر تأکید کرد: اگر از منابع داخلی و از ظرفیت‌های کشور به درستی استفاده شود، می‌توانیم نیاز ۳۰۰ میلیون ایرانی را هم تأمین کنیم.

وی با بیان این‌که در دوران وزارت و دیگر دوره‌ها همواره تولید داخلی را ملاک عمل قرار داده‌ایم، عنوان کرد: اعتقاد داشتیم خرید تضمینی، دلال‌پرور و ظلم به کشاورز است، به همین دلیل قیمت تضمینی را در دوران وزارت نهادینه کردیم که شامل سود نهایی کشاورز هم بود.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر افزود: تا پیش از این مسئولیت وزارت جهادکشاورزی، تعاون روستایی فقط چند محصول را خریداری می‌کرد، ولی با برنامه‌ریزی صورت گرفته، این رقم به بیش از ۱۰۰ محصول رسید، اما در دولت دهم مشاهده کردیم نمی‌توانند این‌گونه طرح‌ها را اجرایی کنند.

وی همچنین تصریح کرد: در کمیسیون ۵ نفره با حضور برخی وزرای دولت مخالف واردات برخی محصولات بودیم و امضا هم نمی‌کردیم؛ ماده ۱۶ بر این اساس تدوین شد که واردات و صادرات جزو اختیارات وزیر جهادکشاورزی باشد نه کمیسیون پنج نفره، این قانون در ابتدای دولت دهم ابلاغ شد و البته مخالفانی داشت و حتی نامه‌هایی نیز به شورای نگهبان ارسال شد که این قانون ایراد دارد.

محمدرضا اسکندری با بیان این‌که بند به بند این قانون توسط کارشناسان خُبره و در دوران وزارت نوشته شد، افزود: هنوز هم برخی بند‌های این قانون به درستی اجرا نمی‌شود. مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر تأکید کرد: در این قانون راهکار‌هایی برای حل مشکل کم آبی ارائه شده، ولی در حال حاضر و حتی در دولت دهم اجرایی نشدند، در حالی‌که امروز همه از مشکل آب می‌گویند. وی با بیان این‌که قانون الگوی کشت باید به صورت لایحه به مجلس ارائه می‌شد، خاطرنشان کرد: بیش از ۲ سال، گروهی از کارشناسان بر روی الگوی کشت، کار تحقیقاتی انجام دادند.

اسکندری انتقال دانشکده‌های کشاورزی به وزارت جهادکشاورزی را یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته برای توسعه فعالیت‌های علمی در زمینه خودکفایی دانست و تصریح کرد: در حال حاضر این بند در قانون بهره‌وری وجود دارد که تعداد و رشته‌های مورد نیاز باید توسط وزارت جهادکشاورزی بهوزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام شود، ولی در حال حاضر این قانون اجرایی نمی‌شود.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر با بیان این‌که رکورد تولید گندم داخلی در سال ۱۳۸۶ هنوز جابه‌جا نشده است، گفت: در زمان وزارت، ۶.۵ میلیون تن چغندرقند توسط کارخانه‌ها از کشاورزان خریداری شد؛ همچنین بیشترین خرید دانه‌های روغنی در این زمان بوده است. وی تصریح کرد: در زمان وزارت ما نبود که شکر زرد خریداری شود و در کارخانه‌های داخلی به شکر سفید تبدیل شود یا این‌که ۵ میلیون تن گندم وارد و به نام تولید داخلی اعلام شود!

حمایت از تولید داخلی یعنی انتقال علم و دانش به مزارع پرداخت به موقع پول کشاورز ثابت کردیم

محمدرضا اسکندری با بیان این که هنوز علم و دانش کشاورزی به مزارع ایرانی وارد نشده است، گفت: اگر این کار صورت بگیرد، آن‌گاه می‌توانیم اعلام کنیم از تولید داخلی حمایت کرده‌ایم.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر گفت: حرف ما این بود که اگر کشاورزان پول محصولاتشان را به موقع دریافت کنند، مشکلاتشان برطرف می‌شود و رضایت‌مندی هم در سطح کشور گسترش می‌یابد و این، نخستین گام در راه حمایت از تولید داخلی است.

کیفیت گندم داخلی از گندم وارداتی بالاتر است

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر با بیان این که در دوران وزارت، ثابت کردیم کیفیت گندم داخلی از گندم وارداتی بالاتر است، گفت: ادعا نمی‌کنیم بهترین کیفیت گندم دنیا را داریم، ولی آن‌چه در داخل تولید می‌شود، بهتر از آن چیزی است که از خارج وارد می‌کنیم؛ حتی امروزه می‌بینیم برای ارتقا کیفی محصول وارداتی، آن را با گندم داخلی مخلوط می‌کنند! وی تصریح کرد: واردکنندگان گندم، نزدیک‌ترین گندم به خوراک دائمی و دارای کمترین استاندارد‌های خوراک انسانی البته با کمترین قیمت را در کشور توزیع می‌کنند.

اسکندری با تأکید بر این‌که باید شرایط داخل کشور برای کشاورزان را در نظر بگیریم، عنوان کرد: اعتقاد نداریم کیفیت گندم ایرانی پایین‌تر از انواع مشابه خارجی است، بلکه این موضوع، بهانه‌ای است برای واردات گندم! مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر افزود: راه حل اساسی کمبود مشکل آب و نیز جلوگیری از سیل در کشور، توسعه آبخیزداری و آبخوان‌داری است.

وی با بیان این‌که در دوران وزارت، بحث هوشمندسازی کشاورزی مطرح شد، خاطرنشان کرد: اگر این روند ادامه می‌یافت شاهد تحولات عمیقی در این حوزه بودیم. اسکندری با بیان این که بحران مدیریت آب در کشور وجود دارد، نه بحران آب؛ گفت: کشاورزی سنتی در کنار برخی سدسازی‌ها، سبب شده منابع آبی هدر بروند و راندمان تولید گندم هم نسبت به کشور‌های مشابه ایران، کمتر باشد.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر افزود: گندم محصولی نیست که آب زیادی برای کشت آن مصرف شود، ولی مشکل اینجاست که شیوه‌های کشت یا آبیاری ما جدید و به روز نیستند.

وی با تأکید بر این‌که تأمین محصول استراتژیکی مثل گندم نباید به خارجی‌ها واگذار شود، گفت: حتی کشور‌های وابسته هم در این زمینه دغدغه دارند و برای خرید گندم از کشاورزان داخلی، حاضر به پرداخت هزینه‌هایی بیشتر نسبت به محصول خارجی هستند.

اسکندری خواستار اجرای همه بند‌های قانون بهره‌وری شد و خاطرنشان کرد: اگر این قانون به صورت کامل اجرایی شود، شاهد رفع بسیاری از مشکلات کنونی خواهیم بود.

وی در ادامه گفت: کشت فراسرزمینی اتفاقی است که باید بیفتد، ولی این مسأله نیازمند زمینه‌ها و شرایطی است که رعایت آن‌ها ضروری است؛ در دیگر کشور‌ها می‌توان زمین‌هایی را برای این امر اختصاص داد، ولی لازم است دولت ایران، طرف مقابل کشور خودمان باشد.

اسکندری کشت فراسرزمینی را موجب رونق ترانزیت و بنادر کشور دانست و افزود: در حقیقت باید به نوعی این کار را انجام دهیم که هدفمند و دارای نفع برای ملت ایران باشد و علاوه بر این، قیمت تمام شده محصولات نسبت به آن چه وارد می‌شوند هم کاهش یابد؛ البته اجازه چنین اقداماتی به سازمان اقتصادی کوثر داده نشد!

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر با اشاره به محصولات تراریخته گفت: در دوران وزارت، موافق تحقیقات در این زمینه، اما مخالف کشت و بهره‌برداری از آن‌ها بودیم و لایحه ایمنی زیستی محصولات کشاورزی هم در همان زمان به مجلس ارسال شد. وی ادامه داد: لازم است گل‌خانه‌های ویژه محصولات تراریخته احداث شوند که طرح آن‌ها در زمان وزارت، ارائه و تصویب و در دولت بعدی، اجرایی شد.

محمدرضا اسکندری با بیان این‌که برخی افراد، کاسبان محصولات تراریخته هستند، گفت: آن‌ها مأموریت دارند که در این زمینه وارد عمل شوند و لایحه بذر را نیز در همین راستا ارائه کردند.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر خاطرنشان کرد: چند شرکت بزرگ که بزرگ‌ترین آن‌ها یک شرکت صهیونیستی است، تولید بذر‌های تراریخته و همچنین سموم کشاورزی را در انحصار دارند. وی با بیان این‌‎که لازم است ایمنی‌سنجی بذر و محصولات کشاورزی به عنوان مسأله‌ای مهم مورد توجه قرار بگیرد، گفت: کشور‌های اروپایی از توسعه کشاورزی تراریخته جلوگیری می‌کنند، ولی عده‌ای در داخل نمی‌خواهند این کار صورت بگیرد.

محمدرضا اسکندری با بیان این‌که در سازمان اقتصادی کوثر نیز از مخالفان توسعه محصولات تراریخته حمایت می‌شود، خاطرنشان کرد: لازم است بر دانش‌های مختلف از جمله دستکاری ژنتیکی بذر‌های گیاهی مسلط باشیم و بر همین اساس آزمایشگاه‌های مدرن یکی از نیاز‌های اساسی به شمار می‌رود.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر افزود: طی نمونه‌برداری‌های صورت گرفته محصول برنج ایرانی تراریخته نیست، ولی ممکن است برنج تراریخته از خارج وارد شود. وی تأکید کرد: با عضویت در کنوانسیون یوپو، مخالف هستیم، زیرا نفع چندانی برای ایران ندارد؛ ظرفیت کامل برای تولید بذر‌های مناسب با کشاورزی ایران در داخل وجود داشته و حتی برخی بذر‌های خارجی هم، اصلاح‌نژاد شده بذر‌های ایرانی هستند و هنوز نام ایرانی دارند.

اسکندری افزود: این‌که گفته می‌شود تنها با عضویت ایران در یوپو، بذر‌های مختلف در اختیار کشور قرار می‌گیرد، حرف درستی نیست؛ زیرا اعضای آن، دولت‌ها نیستند، بلکه برخی شرکت‌های قدرتمندی هستند که انحصار تولید بذر را در اختیار دارند و هرگاه تشخیص دهند، بذر لازم را به ایران نخواهند فروخت.

وی با تأکید بر این‌که مسئولان سیاست خارجی کشورمان در مذاکرات با کشور‌های خارجی، مسأله صادرات محصولات ایرانی را به خوبی مطرح نمی‌کنند، گفت: مشکل اساسی ما در سیاست‌گذاری‌های مربوط به صادرات است.

فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت راهکار حل مشکلات اقتصادی کشور

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر در پایان با بیان این‌که فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت، راهکار حل مشکلات اقتصادی کشور است، گفت: کار جهادی فقط مربوط به یک یا دو سازمان و وزارتخانه نیست، بلکه هر کس در هر جایگاهی باید این فرهنگ را سرلوحه قرار دهد.
 
انتهای پیام /
 

 

آخرین اخبار

پیام تسلیت دکتر فخاری برای درگذشت والده دکتر باقری

امروز فرزند شهید بودن یک آزمون است

طی مقدمات عملیات ساخت پروژه رفاهی نوشهر

کوثر راهی جز نخبه محوری و نقشه های دانش بنیان ندارد

آیت الله رئیسی در افتتاحیه نمایشگاه روایت خدمت 

تبیین دستاوردها در نمایشگاه روایت خدمت

علی عفتی مدیرعامل شرکت مرغ اجداد زربال شد

لزوم نگرش راهبردی به نفت

دعوت مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر به حضور در انتخابات

گام های پایانی معین کوثر تا هوشمندسازی

میثم صفرزاده فرمانده بسیج سازمان اقتصادی کوثر شد

کیفیت بالا بازار بتلند را به رشد سه برابری رساند

ارتقاء جایگاه زاگرس در میان نیروگاه های کشور

پیام تسلیت دکتر فخاری بخاطر درگذشت مادر شهیدان اسماعیلی

گزارش تصویری | حضور دکتر فخاری در نمایشگاه مطبوعات

چگونه سهم مردم در اقتصاد افزایش می یابد؟

اقتصاد با تامین مالی پروژه های توسعه تولید رشد میکند

مدرس زاده معاون توسعه همکاری های بخش خصوصی معاونت علمی ریاست جمهوری شد

دو گزارش از شرکت کشت و صنعت خاوردشت

افتتاح خط تولید پروتئین سویای انسانی

پربازدیدترین اخبار