اخبار سازمان / مراسمات
چهارشنبه   ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ / ۲۰:۲۰
کد خبر: ۸۸۸
تعداد بازدید: ۶۷۳۳

استفاده از کالای ایرانی و حمایت از تولید ملی، مصداق بارز امر به معروف و دعوت به خوبی ها؛ و نهی از مصرف کالای خارجی و نفی از وابستگی به غرب، مصداق عینی نهی از منکر

به گزارش روابط عمومی سازمان اقتصادی کوثر، آئین نکوداشت هفته احیاء امر به معروف و نهی از منکر همزمان با دهه اول محرم الحرام ۱۴۴۰ و ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت ابی عبدالله الحسین (علیه السلام) در نمازخانه ستاد سازمان برگزار شد.

دکتر مالک رحمتی عضو هیات مدیره و قائم مقام مدیرعامل سازمان در دومین روز از هفته احیاء امر به معروف و نهی از منکر که به نام " حمایت جهادی از تولید ملی و کارگر ایرانی با خرید کالای ایرانی " مزین شده بود، با تاکید بر این که ترویج فرهنگ اصلاح الگوی مصرف و پرهیز جدی از احتکار، باید بیش از پیش در شرایط جنگ اقتصادی مورد توجه قرار گیرد، گفت: امروز استفاده از کالای ایرانی و حمایت از تولید ملی، مصداق بارز امر به معروف و دعوت به خوبی هاست و نهی از مصرف کالای خارجی و نفی از وابستگی به غرب، مصداق عینی نهی از منکر است.

وی گفت: آنچه که فکر می‌کنم دنیا و آخرت ما را آباد می‌کند و این عکس شهدا که اینجا هستند هم یادآور این رشادت‌ها و این جانبازی‌ها و این شهادت‌ها هست امر به معروف و نهی از منکر است. اگر این آمرین به معروف و ناهین عن المنکر نبودند قطعا چنین جلساتی امروز برگزار نمی‌شد و یک سرنوشت دیگری بر ما مستوری می‌شد و این به برکت ایثار آنان و آزادی خواهان و آمرین به معروفی از جمله شیخ ابراهیم زکزاکی و امثال اینهاست.

رئیس شورای سیاست گذاری فرهنگی سازمان گفت: در این ایام که ایام عزا و سوگواری و توجه هست انشالله بتوانیم به آن اهداف والی و غایی که امام حسین (علیه السلام) در اول حرکتشان اشاره کردند که " من برای امر به معروف و نهی از منکر  قیام می‌کنم "در این ایام و با آن فلسفه و هدف انشالله که یک ارتباطی را بگیریم. اول کلام را متبرک می‌کنم به فرمایش امام حسین (علیه السلام) که در فلسفه قیام خودشان اشاره و می‌فرمایند که: إِنّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَ لا بَطَرًا و َلا مُفْسِدًا وَ لا ظالِمًا وَ إِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاْصْلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی، أُریدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهی عَنِ الْمُنْکَرِ وَأَسیر بِسیرَه ِجَدّی وَ أَبی عَلِی بْنِ أَبیطالِب.  امام حسین (علیه السلام) صراحتا فرمودند که من نه از روی خودخواهی نه از روی خوشگذرانی نه برای فساد یا ستمگری قیام نکردم بلکه برای اینکه به امر به معروف و نهی از منکر عمل بکنم و به سیره جدم و پدرم. پس یگانه هدف امام حسین (علیه السلام) می‌شود امر به معروف و نهی از منکر.

یک سوال به ذهن انسان  وجود می‌آید که سایر انبیاء مگر چه کار کردند، خود وجود نازنین حضرت رسول (صلوات الله علیه) چه کار کرد حضرت آدم (علیه السلام)، مگر حضرت عیسی (علیه السلام) چه کار کرند؟ همه انبیا راهشان راه امر به معروف و نهی از منکر است، همه انبیا. وقتی آن‌ها با انحرافات جامعه خود مواجه می‌گردند، این خواهد شد که امام حسین (علیه السلام) شهید راه امر به معروف و نهی از منکر می‌گردد.

وی همچنین بیان کرد: امر به معروف، امر به همه خوبی‌ها ست و نهی از منکر، نهی از همه زشتی ها. مگر  دین غیر از خوبی ها، عمل به خوبی‌ها و دوری از زشتی هاست؟ امام باقر (علیه السلام) فرمود: هل الدین إلا الحبٌ و البغض؟ کل دین به این کلام معنی می‌شود که دوست داشتن برا خدا و انجام کار‌هایی که خداوند فرمود: انجام بدهید و دوری گزیدن از کار‌هایی که الله تبارک و تعالی فرمودند: از آن‌ها پرهیز کنید. بنابرین اهمیت امر به معروف و نهی از منکر برای هیچکدام از ما پوشیده نیست. آنچه که ما را کمی غافل می‌کند این فراموشی است که نسبت به این مقوله پیدا می‌کنیم و سریع یادمان می‌رود؛ بنابراین به تعبیر مقام معظم رهبری که در یک جمله زیبایی فرمودند: امام حسین (علیه السلام) قیام کرد تا آن واجب بزرگی را که عبارت از تجدید بنای نظام و جامعه اسلامی، یا قیام در مقابل انحرافات بزرگ در جامعه اسلامی است، انجام دهد و به تعبیری، ما اگر امر به معروف را از دین خارج کنیم از دین هیچ چیزی نمی‌ماند مثل نظام‌های بازرسی، امنیتی و نظارتی بر سازمان ها. اگر ما آن‌ها را از سازمان خارج بکنیم از او چیزی نمی‌ماند.

قائم مقام سازمان گفت: یک سازمان در طول فرآیند عمر خود با یک سری انحرافات مواجه می‌شود. برای اینکه جلوی انحرافات گرفته شود یک نظام بازرسی، یک نظام حراستی برای آن تشکیل می‌دهند تا منافذش را بگیرد. در رشد انسانی هم همین است. وقتی که انسان می‌خواهد خودش را به تعبیری به تعالی و به آن هدف غایی برساند؛ بزرگان می‌فرمایند: که"مراقبه بکند"، "محاسبه بکند". بالاترین و بزرگترین امر به معروف و نهی از منکر همین است که انسان با خودش خلوتی بکند ببیند که چه کار زشتی انجام داده استغفار کند و چه کار خوبی انجام داده است تقویت کند.

وی اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر را اگر از دین جدا بکنید به یک تعبیری از دین چیزی نمی‌ماند و ما می‌بینیم که امام حسین (علیه السلام) در جامعه خود انحراف می‌بیند و آن مثال معروف را می‌فرماید: "دین یک لباس مغلوب شده است"، بالعکس پوشیدند و دین شده لقلقه زبان، از آن چیزی نمانده است؛ لذا من برای امر به معروف و نهی از منکر قیام می‌کنم تا دین را زنده کنم. به یک عبارتی ضامن بقای دین و در کنار آن ضامن بقای اسلام امر به معروف و نهی از منکر است. چه در جامعه امیرالمؤمنین (علیه السلام) باشد، چه جامعه رسول الله (صلوات الله علیه) باشد، جامعه روح الله (ره) یا همین جامعه کنونی که ما هستیم، هیچ فرقی نمی‌کند. اگر از این جامعه ضامن بقا را بگیریم به انحراف کشیده می‌شود.

این عضو هیأت مدیره با اشاره به مصادیق انقلاب امام حسین (علیه السلام) و تشابه بنیادی آن با انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی دقیقاً مَثَل و مانند انقلاب امام حسین (علیه السلام) است. چرا که امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) ادامه کار امام حسین (علیه السلام) را انجام می‌دهد. می‌گوید جامعه دچار انحراف شده که باید از آن دوری بجوید و یک سری معروف‌ها باید در جامعه انجام بپذیرد که این اقدام منجر به انقلاب اسلامی و این رشادت‌هایی که بزرگان ما انجام دادند شد و ادامه همین مسیر هم هست یعنی ما باید این پرچم را به دست نائب بر حقش برسانیم و به صاحب اصلی آن امام زمان (علیه السلام) تا این سلسله آمران به معروف انشالله به نتیجه نهایی و غایی خود برسد.

وی افزود: شاید بعضی‌ها برایشان سوال پیش بیاید وقتی امر به معروف که واجب است و آنقدر مهم، چرا ما نمی‌گوئیم که واجب عینی است می‌گوئیم واجب کفایی. بعضی از واجب‌ها آثارشان از خودشان خیلی جلوتر است، در مورد امر به معروف می‌فرمایند که: "اشرف الفرائض" می‌فرمایند: "بها تقام الفرائض" یعنی اشرف فریضه‌ها امر به معروف است. اگر این فریضه انجام گردد بقا، قوام و پایداری همه فرائض تضمین می‌شود. خلاصه می‌کنم که درست است امر به معروف یک واجب دینی و شرعی است، اما امروزه در شرایط کنونی، یک وظیفه انقلابی و سیاسی است و نظام جمهوری اسلام ایران در یک مقطع و یک برهه زمانی قرار گرفته که اگر امر به معروف و نهی از منکر را از این نظام حذف بکنیم دچار چالش‌های جدی می‌شویم، کما اینکه در برهه‌هایی از زمان بدلیل کم توجهی به این فریضه بزرگ، کشور را با چالش‌های جدی مواجه کردیم از جمله در مسائل اقتصادی.

دکتر رحمتی با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران در اصل ۸ قانون اساسی بحث امر به معروف و نهی از منکر را در همان اوایل به خوبی می‌بیند گفت: همه اصول قانون اساسی برای همه و برای همه دولت‌ها هم مهم بوده است مانند اصولی که در مورد شورا‌ها بود. یک دولتی آمد و گفت: باید در همه شهرستان‌ها شورا‌های شهر و روستا و امثال این‌ها راه اندازی شود، خوب هم بود ما مخالف نیستیم، ولی چرا یک دولتی نمی‌آید و بگوید این هم یکی از اصول قانون اساسی است، این امر به معروف و نهی از منکر ساز و کارش چیست؛ چگونه مردم بر مردم نظارت بکنند؟ چگونه مردم بر مسئولین نظارت بکنند؟ چگونه مسئولین بر مردم نظارت بکنند؟ البته منظور از نظارت، امر به معروف و نهی از منکر است. این هم یکی از اصول قانون اساسی است. ما در اصول قانون اساسی متأسفانه کم کاری کردیم اگر ما به این اصل به معنای حقیقی خودش و به جایگاه واقعی آن توجه می‌کردیم امروز به اینجا نمی‌رسیدیم که رسیدیم.

معاون توسعه و پشتیبانی سازمان در ادامه افزود: امر به معروف و نه از منکر یک تکلیف سازمانی نیست. هر کس فکر کند امر به معروف و نهی از منکر یک تکلیف سازمانی است خیانت کرده به این اصل بسیار عظیم و بزرگ. این یک تکلیف شرعی و یک تکلیف انقلابی است. هر کس دلش برای جامعه می‌سوزد باید از ساختار‌های اداری، آن را خارج کند. بعضی وقت‌ها فکر می‌کنند اگر اداره کل روابط عمومی داریم پس یک اداره کل امر به معروف و نهی از منکر هم باید تأسیس کنیم، نه آن موقع دقیقاً همان روزی است که این اصل آرام آرام با انحرافاتی مواجه می‌شود. امروز در جامعه ما اگر امر به معروف و نهی از منکر در مسائل اقتصادی پرداخته می‌شد وضع و اوضاع ما این نبود. چند مثال می‌زنم. فرهنگ مصرف مردم. چه اتفاقی افتاده است که یک آن همه مردم را به یک فرهنگی وادار کردیم که دو برابر مصرفشان خرید کنند؟ جالب آن است که صدا و سیما هم پخش می‌کند و همه با خنده می‌گویند بله می‌ترسیم گران شود ما هم خریدیم. پس امر به معروف انجام نشده و انجام نمی‌شود.

قائم مقام سازمان تأکید کرد: احتکار و گران فروشی، این‌ها را با تعزیرات و بگیر و ببند‌ها نمی‌شود درست کرد. این‌ها را با امر به معروف و نهی از منکری که مکانیزم اصطلاحاً نظام نظارت درونی می‌شود باید درست کرد، فرهنگ مردم را با این لَیّن می‌شود درست کرد. وی همچنین افزود: نظام اداری ما. بعضی‌ها فساد را خیلی بزرگ کردند و این ظلم است به نظام. فساد کم کاری است. کسی که دارد کم کاری می‌کند در واقع فساد می‌کند. کسی که کارش را به نحو احسن انجام نمی‌دهد، کار مردم را امروز و فردا می‌کند هم فساد می‌کند. ولی فساد‌های واضح را بزرگ کردند و آن را در یک مرحله‌ای بردند. بعضی از فساد‌ها در درون ما هست که اصلا از آن غافلیم. "امروز برو فردا بیا". این فساد است، این امر به معروف و نهی از منکر می‌خواهد.  

دکتر رحمتی همچنین بیان کرد: نظام آموزشی، نظام اداری و کار مفید ما امر به معروف می‌خواهد این‌ها شلاق نمی‌خواهد. امروز یک استاد دانشگاه یا یک معلم چند دقیقه از ۱۰۰ دقیقه را درس می‌دهد، یک کارمند از ۸ ساعت کار خود چند دقیقه کار انجام می‌دهد. چه کسی کار به او دارد؟ این‌ها امر به معروف می‌خواهد. مکانیزم خیلی خیلی عجیبی است، ولی ما آن را بوسیدیم و کنار گذاشتیم؛ ما فکر می‌کنیم که اگر چند تار مو بیرون بود باید به آن تذکر دهیم که باید هم بدهیم و این فقط امر به معروف است. این ظلم در حق امر به معروف و نهی از منکر است که فقط در مسائل فرهنگی آن را در نظر بگیریم.

این استاد دانشگاه افزود: در خصوص مسائل سیاسی. یک حکومت جاعلی بنام اسرائیل بوجود می‌آید. جهان عرب باید در مقابلش موضع بگیرد در مقابل آن امر به معروف و نهی از منکر بکنند. سکوت در مقابل بعضی از خلاف ها، یعنی اگر امر به معروف نکنید آن سکوت حرام است. بنده از خودم عرض نمی‌کنم در رساله آمده است. یک سکوت بین المللی منجر به این شده که یک رژیم غاصبی بوجود آمد. همه ضربه‌هایی که دین مبین اسلام دارد می‌بیند از وجود همین رژیم غاصبِ اشغالگرِ کودک کش که هر چه بدی هست برای اوست می‌باشد. چرا آقایان یک بار امر به معروف و نهی از منکر نکردند. امروز اتفاقاتی در عرصه بین الملل می‌افتد که بعضی از این به ظاهر مسلمان ها، وهابی‌ها و یهودی صفت‌ها یک بیانیه هم صادر نمی‌کنند. این ناشی از آن است که ما داریم امر به معروف را ترک می‌کنیم. یک نهی از منکر هم مثال بزنم. بعضی وقت‌ها فکر می‌کنیم حالا یک نه نگوییم. ببینید اثر یک نه چیست؟ برادران یوسف او را دارند ته ِ. چاه می‌اندازند تا بکشند، آیه دهم سوره یوسف در قرآن کریم است. یکی از برادر‌ها یک نهی از منکر اعظم می‌کند می‌گوید او را نکشید، برادر‌ها می‌خواهند یوسف را بکشند او یک نهی از منکر می‌کند، نهی از منکر اعظم می‌گوید او را نکشید، ولی زندایش کنید. یک نهی از منکر ببینید چه اثری را بوجود می‌آورد یک یوسفی را نگه می‌دارد و یک جهان را نجات می‌دهد. یک بشریتی را اصلاح می‌کند. ببینید بعضی وقت‌ها یک اثراتی هست که ما واقعاً از آن غافلیم. مؤکداً می‌گویم که واقعاً از آن غافلیم.

ایشان با تأکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر تنها مقوله ایست که اگر ما به این سازوکار و مکانیزم دست پیدا بکنیم در سیاست امروز فساد بوجود نمی‌آمد، مسئولین به این جا‌ها نمی‌رسیدند، در اقتصاد و در فرهنگ این وضع را نداشتیم گفت: وقتی ما امر به معروف را بوسیدیم و کنار گذاشتیم یا با آن برخورد تشریفاتی یا اداری و سازمانی کردیم؛ تکلیف امر به معروف هم اینگونه می‌شود. امر به معروف یک مقوله سیال همه جانبه است.

عضو هیأت مدیره اشاره کرد: چرا نمی‌توانیم؟ چون هیچ جا آموزش نمی‌بینیم. من خودم را عرض می‌کنم من امر به معروف و نهی از منکر را کجا یاد گرفتم؟ نظام آموزشی، نظام تربیتی و نظام مذهبی ما در مساجد، حسینیه‌ها و اماکن فرهنگی و اجتماعی کجا آموزش می‌دهند که "بچه‌ها یکی از کار‌های خوب، امر به معروف است" امروز بچه من کلاس مسائل اجتماعی و دفاع شخصی می‌رود، ولی کجا دیدیم که کلاس امر به معروف در کنار زبان آموزی و حفظ کردن قرآن را آموزش می‌دهند؟ این بچه باید از همان سنین بتواند امر به معروف و نهی از منکر را یاد بگیرد. حالا اگر یکی مثل من شد که لاتغیر است چطور می‌خواهد یاد بگیرد که چگونه امر به معروف کند؟ نظام آموزشی ما در مورد بزرگترین مکانیزیمی که ضمانت سلامت سیستم ما را دارد به آن ظلم می‌کند یا کم توجهی.

وی در ادامه تاکید کرد: امیدوار هستیم هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر را دوستان گرامی بدارند و این هفته را فرصت بدانیم. امام حسین (علیه السلام) می‌فرماید: اگر امر به معروف و نهی از منکر عملی شود همه واجبات سخت و آسان هم اجرا می‌گردد. مشکل اینجاست که ما امر به معروف و نهی از منکر را کاملا رها کردیم اصلا فراموشش کردیم یا آن را در حیطه بسیار خاص بردیم، مثلاً گمان می‌کنیم که امر به معروف و نهی از منکر فقط کار علماست. فکر می‌کنیم فقط باید بزرگتر‌ها امر به معروف و نهی از منکر بکنند نه شاید جوان یا نوجوانی یک تذکر را به آدم بدهد؛ چه معروف  باشد و چه نهی. امروز ما به شدت برای اینکه بخواهیم در جامعه آبادانی اتفاق بیافتد، امنیت باشد، کسب و کار رونق بگیرد، و یا می‌خواهیم سلامت جامعه به بهداشت روانی و بهداشت روحی برسد، نیازمند امر به معروف و نهی از منکر هستیم.

دکتر مالک رحمتی در پایان اظهار داشت: ببینید که دشمن در یک مورد با ما چه می‌کند. ما اکنون با دو تحریم مواجه هستیم. یک تحریم روانی و یک تحریم عملی است. کدام تحریم جلوتر است؟ قطعاً تحریم روانی. چه زمانی ما از امر به معروف و نهی از منکر برای حل این مسأله استفاده کردیم؟ امروز درست است که در ماه محرم هستیم، امّا قطعاً واعظین ما در‌های امر به معروف و نهی از منکر را در این ایام برای مردم باز بکنند که مردم آگاه باشید، هوشیار باشید، بیدار باشید. امروز اگر دشمن دارد بر ما این فشار می‌آورد ما خودمان با دستان خودمان نرویم به آن‌ها کمک بکنیم. این یک فشار روانی است که دارند بر مردم ما سوار می‌کنند. هر جا که بروی می‌بینی دشمن به برکت فضای مجازی دارد جلوتر از خودش حرکت می‌کند، ولی نیرو‌های انقلاب نیرو‌های ارزشی و ما‌هایی که در پشت جبهه هستیم نمی‌توانیم با این مکانیزم مواجه شویم. چرا که امروز فقط مردم می‌توانند این مسأله را حل کنند کار از دست مسئولین و رؤسا و این‌ها برنمی آید آن‌ها باید به مسئولیت خودشان عمل کنند، ولی روان و افکار عمومی را حتما ما باید کنترل کنیم. خیلی از ما در کارمان احتکار می‌کنیم می‌توانیم یک دستوری را امروز بدهیم و مشکلی را حل کنیم نمی‌دهیم می‌توانیم امروز گره‌ای را باز کنیم انجام نمی‌دهیم می‌توانیم امروز تصمیمی را بگیریم نمی‌گیریم این‌ها همه احتکار است و این‌ها همه نیازمند مکانیزمی است از خودمان به خودمان انشالله برسیم.

در پایان این آئین و با حضور مدیران ارشد سازمان، از تعدادی از آمران امر به معروف و ناهیان از منکر تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/
آخرین اخبار

سخن‌نگاشت | پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳

پیام تسلیت دکتر فخاری برای درگذشت والده دکتر باقری

امروز فرزند شهید بودن یک آزمون است

طی مقدمات عملیات ساخت پروژه رفاهی نوشهر

کوثر راهی جز نخبه محوری و نقشه های دانش بنیان ندارد

آیت الله رئیسی در افتتاحیه نمایشگاه روایت خدمت 

تبیین دستاوردها در نمایشگاه روایت خدمت

علی عفتی مدیرعامل شرکت مرغ اجداد زربال شد

لزوم نگرش راهبردی به نفت

دعوت مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر به حضور در انتخابات

گام های پایانی معین کوثر تا هوشمندسازی

میثم صفرزاده فرمانده بسیج سازمان اقتصادی کوثر شد

کیفیت بالا بازار بتلند را به رشد سه برابری رساند

ارتقاء جایگاه زاگرس در میان نیروگاه های کشور

پیام تسلیت دکتر فخاری بخاطر درگذشت مادر شهیدان اسماعیلی

گزارش تصویری | حضور دکتر فخاری در نمایشگاه مطبوعات

چگونه سهم مردم در اقتصاد افزایش می یابد؟

اقتصاد با تامین مالی پروژه های توسعه تولید رشد میکند

مدرس زاده معاون توسعه همکاری های بخش خصوصی معاونت علمی ریاست جمهوری شد

دو گزارش از شرکت کشت و صنعت خاوردشت

پربازدیدترین اخبار