کشاورزی / طیور گوشتی
شنبه   ۰۷ مهر ۱۳۹۷ / ۱۶:۳۱
کد خبر: ۹۰۵
تعداد بازدید: ۱۸۴۶۱

در مقاطعی از تاریخ یک سرزمین در شرایط دشواری ها، متخصصان، کارشناسان و مدیرانی هستند که با خضوع و در کمال تواضع بی آنکه شعار دهند در عرصه عمل و اجرا و تامین نیازمندی های مردم و جلب رضایت آنان در سکوت و آرامش، ضریب هوشیاری و دقت عمل خود را در عرصه تولید مواد غذایی افزایش می دهند و در کنار آن می کوشند تا با خلاقیت و ابتکار عمل، کالای مورد نیاز و ضروری جامعه مصرف را با کاهش ضایعات و افزایش بهره وری، در بالاترین کیفیت و قیمت های پایین تر عرضه کنند.

شعار آنان برای حمایت از نظام، دست یابی به موفقیت های بیشتر در عرصه تولید است. این بخشی از مفاهیمی است که «مهندس رحمن محمدی» مدیر عامل مجتمع تولید گوشت «مرغ ماهان» در ابتدای گفتگوی اختصاصی خود با خبرنگار پایگاه خبری کشاورزی آینده جهان بیان می دارد و با طرح شعار «ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند» می گوید: آنچه که در این شعار برای ما فعالان تولید در عرصه دام و طیور مفهوم می یابد افزایش تولید و تامین نیاز مردم است، به ویژه در شرایطی که دشمنی غدار و سرسخت ما را در محاصره اقتصادی قرار داده است.

مجموعه ای توانمند و پیشرو در صنعت طیور کشور

رحمن محمدی می گوید: ما در شرایط یک «اقتصاد جنگی» نیستیم بلکه یک «جنگ اقتصادی» پر دامنه بر کشور و ملت ما تحمیل شده است. باید در جبهه حنگ اقتصادی مجهز شویم و یکی از تجهیزات مهم برای مقابله با تحریم ها، چرخانیدن چرخ تولید به ویژه تولید مواد غذایی است. رحمن محمدی در فراز دیگری از گفتگوی خود می افزاید: در چنین شرایطی می باید در عرصه تولید و اداره امور کلان کشور از مدیریت های تجربی توام با آزمون و خطا فاصله بگیریم و نظام مدیریت عملی و نظام مند را جایگزین و در دستور کار قرار دهیم زیرا مدیریت های متداولِ آزمون و خطا در بسیاری از موارد موجب ضرر و زیان به واحدها و در نهایت خسران ملی خواهد شد.

وی در بخش دیگری از مقدمه گفتار خود برای معرفی توانایی ها، تحولات و راهبردهای مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان می گوید: برای افزایش ضریب امنیت غذایی در حوزه فرایندهای کشاورزی و به طور کلی تمامی فعالیت های مدیریتی و اداره واحدهای تولیدی به طور عام می بایست نظام سیسمی بر اساس آخرین تحولات علمی در حوزه مدیریت و با نگرش به وضعیت بازار، چه در داخل و چه خارج از کشور حاکم شود.

وی یادآور شد: در چنین نوع مدیریتی است که نقاط قوت و دستاوردها و یا نقاظ ضعف و مشکل ساز خارج از جایگاه افراد سریعا برجسته و آشکار می شود. در چنین نظام مدیریتی سیستم عمل می کند و خلاقیت های مدیریتی و فردی یا نقاط ضعف مدیریتی آشکارتر می شود.

مجموعه ای توانمند و پیشرو در صنعت طیور کشور

* سیر تکامل و تکوین مجتمع تولیدی گوشت مرغ ماهان

مهندس رحمن محمدی در ادامه گفتگوی خود در پاسخ این سوال که «مجتمع تولیدی گوشت مرغ ماهان در چه سالی تاسیس و فعالیت های خود را آغاز کرد؟»، گفت: این مجتمع مراحل مختلفی برای رسیدن به وضعیت کنونی طی کرده است. ابتدا در 14 آبان 1369 به صورت سهامی خاص تاسیس و با نام «فرآور» ثبت شد که در تاریخ 4 آذر 1370 به «مرغدانه تهران» و بعد از آن در 23 بهمن همان سال به مجتمع تولید گوشت «مرغ ماهان» تغییر نام یافته است. البته در آبان سال 85، از سهامی خاص به عام و در ادامه حسب سیاست ها و برنامه های سازمان اقتصادی کوثر درسال 1391مجددا به سهامی عام تغییر وضعیت داد.

مهندس محمدی مدیرعامل مجتمع تولیدی گوشت مرغ ماهان می گوید: از همان سال 1369 این مجتمع با هدف پرورش طیور، تولید گوشت مرغ و تخم مرغ، خوراک طیور، جوجه یک روزه و در نهایت کشتار و بسته بندی، فعالیت خود را آغاز نمود و در حال حاضر با هفت فارم مادر در مناطق کرمان، ساری، خرم آباد و دو فارم مشارکتی در آبیک و سلطانیه و یک فارم پرورش پولت تخم گذار در هشتگرد به همراه یک کارخانه دان در کرمان و دو کارخانه جوجه کشی در ورامین و ماهان از جایگاه تاثیرگذار و ممتازی در صنعت طیور کشور برخوردار است.

مجموعه ای توانمند و پیشرو در صنعت طیور کشور

* مجموعه ای قدرتمند با ظرفیت پرورش 490 هزار قطعه مرغ مادر

مهندس محمدی که مدت کمی است به عنوان مدیر عامل این مجتمع فعالیت می کند در پاسخ سوال خبرنگار ما که «ظرفیت مجموعه واحدهای تحت پوشش مجتمع مرغ ماهان چقدر است؟»، با تسلط کامل که نشان از سابقه مدیریت ایشان در بخش های مختلف تولیدی و اقتصادی دارد می گوید: مجتمع با بهره گیری از واحدهای تولیدی خود مستقر در استان های کرمان، تهران، قزوین، البرز، زنجان، مازندارن و لرستان ظرفیت پرورش 490 هزار قطعه مرغ مادر را داراست که محصول تولیدی این واحدها به دلیل گستردگی در سراسر کشور با سهولت بیشتر به دست مرغداران گوشتی می رسد.

وی افزود: یکی از تدابیر مقتضی و پیش بینی های درست در مجموعه ماهان، احداث کارخانه دان مستقر در منطقه ماهان با ظرفیت 25 هزار تن در سال است که نیاز تمامی مزارع مجتمع ماهان را تامین می کند.

* اطلاع رسانی و ارتقاء آگاهی مشتریان

رحمن محمدی مدیر عامل مجتمع گوشت مرغ ماهان به ضرورت برقراری دو سویه و توام با شناخت و آگاهی برای انتخاب آگاهانه مشتریان و خریداران محصولات این مجتمع اشاره می کند و با تاکید بر این نکته که افزایش دانش فنی و ارتقا و آگاهی های کاربردی مشتریان موجب افزایش بهره وری و تثبیت موقعیت مجموعه خواهد شد، گفت: آموزش مشتریان و آشنا کردن آنان با شیوه های مطلوب بهره بردای از محصولات، اصلی مهم و تعیین کننده در جلب و جذب مشتریان و افزایش راندمان تولید به شمار می رود لذا از طرق مختلف سعی کرده ایم که به این موضوع بپردازیم، از جمله چاپ و انتشار جزوات آموزشی در خصوص مراحل مختلف پرورش نیمچه های گوشتی و توزیع آنها از محل جوجه کشی های شرکت، ترجمه، چاپ و انتشار «راهنمای پرورش مرغ گوشتی راس 308»، گرچه محدود ولی به عنوان یک مرجع مورد استفاده مرغداران قرار گرفته است، طراحی و راه اندازی سایت شرکت مرغ ماهان که بازسازی و گسترش آن در مراحل نهایی خود می باشد، حضور مستقیم و بلاواسطه کارشناسان واحد خدمات مشتری در واحدهایی که با مشکل مواجه شده اند یا شکایت دارند و پاسخ به درخواست واحدهایی که نیازمند بازدید و مشاوره هستند و اطلاع رسانی توامان در این مراجعات، نظر سنجی از مرغداران به صورت مستقیم در سمینارها و کنفرانس ها و به شیوه های مجازی موجود، برگزاری کلاس ها و کارگاه های آموزشی و حضور در نمایشگاه های مطرح برای برقراری ارتباط مستقیم با مرغداران از جمله فعالیت های اطلاع رسانی و ایجاد رابطه دو سویه با مرغداران می باشد که به زودی این مجموعه اطلاع رسانی و مشتری مداری را به صورت متمرکز و سازمان یافته باایده های نو ارتقا و گسترش خواهیم داد.

* ظرفیت واحدهای تولیدی تحت پوشش و استقرار آنان در نقاط مختلف کشور

مدیر عامل مجتمع تولید گوشت ماهان در مورد ظرفیت های زیرمجموعه و پراکندگی جغرافیایی آنان می گوید: اولین فارم های شرکت در استان کرمان شامل چهار فارم 55 هزار قطعه ای مادر گوشتی در منطقه ماهان در دهه هفتاد احداث و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

در استان مازندران سه فارم مادر گوشتی با ظرفیت مجموع 100 هزار قطعه در منطقه ساری از سال 88 به مجموعه ماهان اضافه و در حال فعالیت است.

وی یادآور شد: در استان زنجان یک فارم 30 هزار قطعه ای با موقعیت و شرایط مطلوب در منطقه سلطانیه به صورت طرح مشارکت با بخش خصوصی از سال 91 مشغول فعالیت است.

همچنین در استان قزوین و البرز یک فارم مادر گوشتی با ظرفیت 30 هزار قطعه در منطقه آبیک و یک فارم پرورش پولت تخم گذار با ظرفیت سالیانه 945 هزار قطعه در منطقه هشتگرد تحت نظارت شرکت ماهان و با مشارکت شرکت پیشگامان کشاورزی کوثر در حال فعالیت هستند و در استان لرستان فارم پرورش مرغ مادر گوشتی پیشرفته و مدرن 110 هزار قطعه ای سراب دوره لرستان با ظرفیت 110 هزار قطعه در دو فارم جداگانه دایر است.    

* کارخانجات جوجه کشی در خدمت کاهش هزینه های تولید

مهندس محمدی مدیر عامل مجتمع تولیدی گوشت مرغ ماهان به یک حلقه از زنجیره تولید این مجتمع اشاره می کند و می گوید: کارخانه جوجه کشی ورامین با ظرفیت 20 میلیون عدد تخم مرغ نطفه دار از سال 1385 به مجموعه ماهان اضافه گردیده و مشغول فعالیت می باشد. این کارخانه پیش از آن در بدو تاسیس یعنی سال 1376 متعلق به کشت و صنعت اشراق بود.

مهندس محمدی می افزاید: کارخانه جوجه کشی ماهان در سال 1379 با ظرفیت 20 میلیون تخم مرغ نطفه دار راه اندازی گردیده و در خدمت مجتمع می باشد. گفتنی است که این کارخانه مجهز با تولید بهترین و با کیفیت ترین جوجه های یکروزه جزء مطرح ترین کارخانجات جوجه کشی صنعت مرغداری کشور است و منشا خدمات قابل توجهی در عرصه تولید گوشت مرغ به شمار می رود.

* چگونگی پیشگیری از وقوع بحران های صنعت مرغداری و یا کاهش دامنه آنها

از مهندس محمدی سوال می کنم: نظر شما به عنوان مدیری کارآزموده و مطلع در مورد بحران های هرازگاهی در صنعت تولید گوشت مرغ و تخم مرغ و راهکار اساسی برای تثبیت موقعیت تولید از نظر شما چیست و چه توصیه هایی به دولت و مرغداران برای کاهش دامنه بحران ها دارید؟

می گوید: دولت در چارچوب وظایف حاکمیتی و سیاست ها و برنامه های خود علی القاعده باید حامی تولید و تولید کنندگان باشد، از سوی دیگر، حسب همین وظایف و در چارچوب امنیت غذایی در مقابل تامین پروتئین برای مصرف کنندگان مسئولیت دارد. ایجاد تعادل و هماهنگی میان این دو از مهم ترین و حساس ترین وظایف دولت به شمار می رود ولی متاسفانه بعضا با دخالت نابهنگام و غیر کارشناسی در عرصه کم یا زیاد شدن تولید و یا بازار و ایجاد محدودیت و نرخ گذاری های حساب نشده و دستوری مشکلاتی عمده برای صنعت طیور ایجاد می شود. مثلا تعزیرات به حیطه قیمت گذاری جوجه یک روزه یا دیگر محصولا صنعت وارد می شود و تعادل فرایند عرضه و تقاضا به هم می ریزد.

ورود حساب نشده و بدون ارزیابی کافی و جامع از میزان تولید، قیمت و نرخ دان و نهاده ها و هزینه های مختلف سربار در صنعت مرغداری نمی تواند به حل مشکل و یا بحران و نوسان قیمت منجر شود و در انتهای این دخالت های غیرکارشناسانه و احدهای تولیدی متحمل ضرر و زیان شده و بعضااز چرخه تولید خارج شده اند.

مهندس محمدی گفت: خروج بخشی از واحدهای تولیدی از چرخه تولید منجر به کمبود عرضه گوشت مرغ یا تخم مرغ می شود. مصرف کنندگان هم با قیمت های نامتعادل مواجه و آن بخش از جامعه که از قدرت خرید پایینی برخوردارند آسیب می بینند.

محمدی گفت: چه بسا این دخالت های غیرکارشناسانه به دفاع از تولید یا مصرف، منجر به کمبود کالا و در هم ریختن نظم زنجیره تولید و در نهایت واردات همان کالا با قیمت گرانتر و به زیان منافع ملی و مردم شده است.

* تشکل ها باید با ارائه برنامه جامع و مقبول به تنظیم بازار کمک کنند

مدیر عامل مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان در بخش دیگری از سخنان خود به نقش بخش خصوصی اشاره می کند و می گوید: بخش خصوصی تولید کننده گوشت مرغ و تخم مرغ که در چرخه نوسانات مداوم و شدید قیمت آسیب دیده است، به محض بهبود شرایط بازار و متعادل شدن قیمت، بدون رعایت الزامات صنعت و توجه به فصل تقاضای مصرف و شرایط تولید، با عملکرد خود محورانه مشکلاتی برای خود و صنعت طیور کشور ایجاد می کند و تشکل های صنعت هر کدام جدای از هم بدون تبعیت از یک برنامه و سیاست منسجم و یا ارائه برنامه ای مقبول برای تمام حلقه های تولید عمل می کنند.

با چنین شیوه مدیریتی صنعت سامان نمی یابد، حال آنکه تشکل ها می توانند در یک اجماع و هم فکری در مقاطع خاص برای تمام حلقه های زنجیره اعم از واحدهای اجداد مادر، جوجه ریزی در واحدهای گوشتی و تلاش برای ایجاد صادرات منظم، قابل اتکا و مستمر، بازار داخل را تنظیم و نگذارند مازاد تولید موجب بحران و نوسان قیمت شود.

محمدی گفت: در تمام دنیا بخش عمده ای از بازار توسط خود تولید کنندگان یا زنجیره ها (اینتگریشن) و یا هولدینگ های بزرگ به نفع تولید و مصرف تنظیم می شود و این موضوع یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای رشد و ارتقاء صنعت مرغداری کشور به شمار می رود.

از مدیر عامل مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان می پرسم: افزایش نرخ ارز بر فعالیت های شما چه تاثیری داشته است؟ آیا افزایش نرخ ارز صادراتی می تواند دریچه ای برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر و در مسیر صادرات مرغ و تخم مرغ به منطقه ایجاد کند؟ در پاسخ می گوید: با توجه به استقبال خوب و قابل توجه بازار داخلی از جوجه های یک روزه تولید مرغ ماهان در سال های گذشته و قبل از افزایش نرخ ارز اقدامی جدی و سازمان یافته برای صادرات جوجه یک روزه یا تخم مرغ نطفه دار نشده بود و اگر مواردی هم وجود داشت از طریق افراد واسطه و غیر سازمان یافته صورت گرفته بود، اما گذشته از افزایش نرخ ارز، حسب سیاست ها و رهنمودهای مهندس اسکندری مدیر عامل محترم سازمان اقتصادی کوثر که با دیدی همه جانبه به تولید می نگرد و بحث صادرات محصولات مجموعه واحدهای تحت پوشش این سازمان را پس از تامین نیاز داخل در دستور کار قرار داده است، این موضوع در شرکت سرمایه گذاری کشاورزی کوثر مطرح است که صادرات را با نگرش تنظیم بازار داخل در شرایطی که ممکن است مازاد تولید تنظیم بازار را به هم بریزد به صورت سازمان یافته و متمرکز دنبال کنیم.

* تعرفه 50 درصدی عراق برای مرغ ایران

محمدی یادآور شد: در شرایط حذف و یا کاهش تعرفه های صادراتی می توان از شرایط فراهم شده ناشی از افزایش نرخ ارز استفاده کرد. به عبارتی، صادرات می تواند مقوم تولید داخل و ایجاد ارزش افزوده بهتر در واحدهای تولیدی شود اما در شرایط پیش آمده، بعضی از کشورهای منطقه از جمله عراق به هر دلیل که خارج از این گفتگوست، برای محصول گوشت مرغ ایران تعرفه 50 درصدی در نظر گرفته است، این در حالی است که همین تعرفه برای ترکیه حدود 8 تا 10 درصد است. این موضوع را دولت باید در چارچوب بحث های دیپلماتیک مد نظر قرار دهد.

* برنامه های توسعه و نوآوری

از مهندس محمدی سوال می کنم: برنامه های توسعه و نوآوری شما چیست؟

می گوید: در دنیای امروز، بازاریابی، بازارسازی و آنچه که اصطلاحا «مارکتینگ» گفته می شود، با ایجاد «برند» موجب ایجاد ارزش افزوده بالاتر برای یک واحد تولیدی می شود و این یکی از شاخص های توسعه و رقابت در بازار به شمار می رود.

شرکت مرغ ماهان به دلیل سوابق درخشان مشتری مداری و رعایت اصول بازار از برند خوبی برخوردار است و می تواند توسعه پایدار و مستمری را دنبال کند، البته این توسعه منوط به ایجاد شرایط توسط نهادهای متولی تولید همانند وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت است و اگر سیاست های تولیدی و بازرگانی یکسانی با هدف حمایت از تولید داخل اتخاذ گردد، عرصه برای توسعه شرکت ماهان بیشتر فراهم می شود، ولی به هر حال برای بهبود فعالیت و افزایش درآمد در چارچوب رهنمودهای دکتر نوروزی مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری کشاورزی کوثر که به دلیل سابقه مدیریتش در سازمان دامپزشکی کشور بر مجموعه صنعت دام و طیور اشراف دارد و همچنین نوع نگرش توسعه گرای ایشان، توسعه یکی از الزامات شرکت ماهان است و شرکت ما پتانسیل های لازم در این عرصه را دارد.

* نگرش ها و پیشنهادات سازنده برای بهبود شرایط

در پایان از مدیر عامل شرکت ماهان می خواهم اگر پیام خاصی خطاب به مسئولان، دست اندرکاران و نمایندگان مجلس و در چارچوب حمایت از تولید گوشت مرغ و تخم مرغ و کمک به ایجاد امنیت غذایی دارند بیان کنند، ایشان پیشنهاداتی را برای بهبود تولید داخل در 5 بند به شرح ذیل مطرح می کنند:

1-    عدم تصویب قوانین و مصوباتی که موجبات ایجاد رانت را فراهم می آورند و در صورت ایجاد رانت، شکستن آن

2-    پرداخت تسهیلات کم بهره برای تجهیزات بهتر و بهینه سازی

3-    پرداخت بسته های یارانه ای و حمایتی فقط به تولید نهایی و محصول، نه به خط تولید (یارانه انرژی، حمل و نقل و شاید نهاده) زیرا در این صورت شرکت های با بهره وری بالا بهره مند خواهد شد

4-    ایجاد بسترهای لازم و قوانین جامع و حمایتی برای عرضه محصولات این بخش در بورس تخصصی جهت حذف شکل سنتی واسطه گری و دلالی و

5-    ایجاد مشوق های صادراتی متناسب با صنعت طیور

انتهای پیام/

آخرین اخبار

سخن‌نگاشت | پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳

پیام تسلیت دکتر فخاری برای درگذشت والده دکتر باقری

امروز فرزند شهید بودن یک آزمون است

طی مقدمات عملیات ساخت پروژه رفاهی نوشهر

کوثر راهی جز نخبه محوری و نقشه های دانش بنیان ندارد

آیت الله رئیسی در افتتاحیه نمایشگاه روایت خدمت 

تبیین دستاوردها در نمایشگاه روایت خدمت

علی عفتی مدیرعامل شرکت مرغ اجداد زربال شد

لزوم نگرش راهبردی به نفت

دعوت مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر به حضور در انتخابات

گام های پایانی معین کوثر تا هوشمندسازی

میثم صفرزاده فرمانده بسیج سازمان اقتصادی کوثر شد

کیفیت بالا بازار بتلند را به رشد سه برابری رساند

ارتقاء جایگاه زاگرس در میان نیروگاه های کشور

پیام تسلیت دکتر فخاری بخاطر درگذشت مادر شهیدان اسماعیلی

گزارش تصویری | حضور دکتر فخاری در نمایشگاه مطبوعات

چگونه سهم مردم در اقتصاد افزایش می یابد؟

اقتصاد با تامین مالی پروژه های توسعه تولید رشد میکند

مدرس زاده معاون توسعه همکاری های بخش خصوصی معاونت علمی ریاست جمهوری شد

دو گزارش از شرکت کشت و صنعت خاوردشت

پربازدیدترین اخبار