کشاورزی / گروه کشاورزی
سه‌شنبه   ۲۲ آبان ۱۳۹۷ / ۱۵:۲۷
کد خبر: ۹۰۹
تعداد بازدید: ۸۶۸۲

آموزش و پژوهش وجه تمایز سازمان اقتصادی کوثر با سایر بنگاه های اقتصادی مشابه/ همکاری سازمان اقتصادی کوثر با سازمان فرهنگی سیاحتی کوثر/ هفت رشته فعالیت در افق 5 ساله گروه

(بخش اول گفتگو)

دکتر مجتبی نوروزی مدیرعامل گروه سرمایه گذاری کشاورزی کوثر در گفتگوی اختصاصی با روابط عمومی سازمان اقتصادی کوثر، آخرین اقدامات، خدمات و دستاوردهای گروه را تشریح کرد.

هفت رشته فعالیت (زنجیره مرغ گوشتی، زنجیره مرغ تخم گذار، زنجیره آبزی پروری، زنجیره دام سنگین، زنجیره دام سبک، زنجیره زراعت و باغبانی و زنجیره خدمات) در افق پنج ساله گروه سرمایه گذاری کشاورزی کوثر

وی با بیان این که در افق پنج ساله گروه، هفت رشته فعالیت و زنجیره دیده شده که زنجیره مرغ گوشتی از اجداد تا مرغ گوشتی، زنجیره مرغ تخم گذار از اجداد تا تخم مرغ، زنجیره آبزی پروری از لاین تا تخم چشم زده، بچه ماهی، زنجیره دام سنگین، زنجیره دام سبک، زنجیره زراعت و باغبانی و زنجیره خدمات (بازرگانی، آزمایشگاه، مکانیزاسیون  و ...) را شامل می شود.

دکتر مجتبی نوروزی گفت: گروه سرمایه گذاری کشاورزی کوثر فعالیت‌های بسیار متنوع، ریشه‌ای و پایه‌ای دارد و این گستردگی فعالیت ها که با هدایت مدیرعامل محترم سازمان اقتصادی کوثر به حمدلله در سال های اخیر آغاز شده است، با دوره های گذشته، قابل قیاس نیست.

وی خاطر نشان کرد: به یاری خداوند، تا دو ماه آینده سایت پرورش مرغ مادر گوشتی فریمان وابسته به زنجیره شمال شرق کشور به ظرفیت 52 هزار قطعه آماده افتتاح خواهد بود.

مدیرعامل گروه سرمایه گذاری کشاورزی کوثر در ادامه اظهار داشت: سایت 80 هزار قطعه ای مرغ مادر تخمگذار شرکت مرغک در سلطانیه استان زنجان که قادر خواهد بود 25 درصد کل جوجه مورد نیاز کشور از نظر تولید تخم‌مرغ و مرغ تخم‌گذار تجاری را تأمین ‌کند، از دیگر پروژه‌های حوزه‌ طیور  است در شرف افتتاح می باشد.

وی همچنین گفت: کانون یابی برای احداث مرغ اجداد زربال در استان اردبیل آغاز شده است که با توجه به بازدیدها، ارزیابی ها و هماهنگی های انجام شده در خصوص آغاز عملیات طرح، به حول و قوه الهی در ماه های آتی این پروژه اجرایی خواهد شد که در واقع دو واحد از اجداد زربال هستند که از استان مازندران به استان اردبیل منتقل می شوند.

دکتر نوروزی ادامه داد: تمامی پروژه های گروه سرمایه گذاری کشاورزی کوثر در مناطق کمتر توسعه یافته است که البته از نظر امکانات پرورشی، از مناطق خوب تلقی می شوند؛ در همین راستا نگاه دیگری که گروه سرمایه گذاری کشاورزی در اجرای طرح ها دارد، بحث پدافند غیرعامل است که تمرکز واحدهای اجداد و مادری را از استان‌های شلوغ طیوری از جمله مازندران، گیلان و گلستان خارج کند و به سراغ مناطقی که عاری از بیماری هستند، برود و بر همین اساس دو فارم در منطقه خطرپذیر چندار کردان سلطانیه که ویلاسازی در آن تا مرز طرح های ما آمده است را تعطیل و به منطقه‌ای که تا به حال هیچ چیز سهمی در زمینه‌ تولید مرغ مادر و تخمگذار نداشته، منتقل خواهیم کرد.

افتتاح طرح های مولد، ارزش آفرین و متعالی در حوزه طیور با هدف توسعه، صادرات و اشتغال زایی مستقیم  

مدیرعامل گروه سرمایه گذاری کشاورزی کوثر تأکید کرد: در حوزه طیور و در شرکت زربال، یک کشتارگاه خط یک و خط دو دار صنعتی کامل به طور کامل بازسازی شده که امیدواریم تا پایان سال افتتاح شود؛ ویژگی این کشتارگاه، اخذ کد IR سازمان دامپزشکی و قابلیت صادراتی است؛ در این کشتارگاه کلیه سیستم‌های بهداشتی بین‌المللی از جمله سیستم نظارت بهداشتی ویژه (HACCP) رعایت شده است که ان شاء الله به عنوان یکی از بهترین کشتارگاه‌های سطح کشور افتتاح خواهد شد.

وی تصریح کرد: احداث مرکز بسته ‌بندی و قطعه بندی مرغ در شرکت کاسپین کوثر برای شرق استان مازندران در جاده‌ نکا رو به اتمام است و تا دو ماه آینده ان شاالله آماده افتتاح خواهد بود که پیش بینی میزان اشتغال مستقیم در آن 20 نفر می باشد.

دکتر مجتبی نوروزی افزود: در حال طرح نویسی مرکز توسعه 50 ‌هزار مرغ تخم‌گذار در شهرستان یاسوج استان کهگیلویه و بویراحمد هستیم که 50 هزار مرغ تخم‌گذار به ظرفیت کنونی اضافه خواهد شد.

وی همچنین در این گفتگوی 120 دقیقه ای، به کانون یابی سایت پرورش 70 هزار قطعه ای مرغ مادر در منطقه آسمان آباد استان ایلام اظهار داشت:  بنا داریم در استان ایلام یک کارخانه جوجه‌کشی 20 میلیون قطعه ای را احداث کنیم که با این دو پروسه توسعه ای، در منطقه غرب کشور زنجیره ای خواهیم داشت که 100 هزار مرغ مادر در چگینی استان لرستان و 70 هزار مرغ مادر هم در استان ایلام که در راستای اجرای زنجیره ها و صادرات جوجه یک روزه به کشور عراق است صورت می گیرد.

مدیرعامل گروه سرمایه گذاری کشاورزی کوثر به ادغام برخی شرکت های گروه در راستای چابک سازی، کاهش هزینه ها و کاهش قیمت تمام شده اشاره و از مشارکت یک میلیون قطعه در هر دوره با بخش خصوصی در زنجیره شمال شرق کشور خبر داد.

وی یادآور شد: سه فروشگاه مکتوس در شهر مشهد در راستای عرضه مستقیم محصولات در حال فعالیت هستند که قصد داریم در افق پنج ساله، این فروشگاه‌ها را در تهران و سایر شهرهای کشور برای توزیع سراسری محصولات تولیدی گروه کشاورزی، افتتاح کنیم.

 

آموزش و پژوهش وجه تمایز سازمان اقتصادی کوثر با سایر بنگاه های اقتصادی مشابه/ همکاری سازمان اقتصادی کوثر با سازمان فرهنگی سیاحتی کوثر/ هفت رشته فعالیت در افق 5 ساله گروه

(بخش دوم گفتگو)

مدیرعامل گروه سرمایه ­گذاری کشاورزی کوثر در ادامه به تشریح خدمات و دستاوردهای زنجیره دام سبک اشاره و بیان داشت: فاز اول سایت دینوَر کرمانشاه وابسته به شرکت تولیدی اجداد سپیدان کوثر با 6 هزار رأس در آینده نزدیک آماده افتتاح می ­باشد؛ همچنین زمینه آغاز به کار فاز اول سایت پِشرت در منطقه دودانگه ساری با 4 هزار رأس و زمینی در سامیان استان اردبیل مهیا است و کارهای مطالعاتی نیز در استان کردستان جهت ایجاد سایت دام سبک از برنامه­ های دیگر گروه در زنجیره دام سبک صورت گرفته است.

بستر سازی زراعت، پرورش مرکبات، واردات گاو سمینتال و اجرای پروژه های آبزی در مناطق کمتر توسعه یافته  

وی پیرامون فعالیت­های گروه در حوزه زراعت و باغبانی گفت: عملیات اجرایی دو سایت گلخانه ای در شهرستان اسلام آباد استان کرمانشاه و در شهرستان هلیلاین استان ایلام آغاز شده است؛ همچنین زمینی هزار هکتاری در شهرستان قصر شیرین برای ایجاد سایت علوفه و باغبانی برای پرورش مرکبات (زیتون، انگور، پرتقال، نارنج و خرما) در اختیار گرفته ایم، که در منطقه دشت عباس استان ایلام نیز قصد داریم حدود 500 هکتار زمین را جهت کشت علوفه مهیا کنیم.

دکتر مجتبی نوروزی در ادامه به تشریح فعالیت ها و برنامه های گروه در عرصه دام سنگین پرداخت و گفت: در آینده نزدیک کلنگ احداث یک واحد گاوداری هزار رأسی در شهرستان ایوان استان ایلام را خواهیم داشت؛ همچنین موضوع واردات گاو سمینتال برای سایت هزار رأسی اشراق را با جدیت تا حصول نتیجه دنبال خواهیم کرد.

در ادامه این گفتگو، مدیرعامل گروه سرمایه­ گذاری کشاورزی کوثر به بیان برنامه ها و فعالیت های حوزه آبزی پروری اشاره و تصریح کرد: طرح اصلاح پرورش ماهیان خاویاری در کنار ساحل در سایت جفرود در دست بررسی و پرورش ماهی سردآبی قزل آلا در قفس در 24 حلقه در سد ایوشان، پرورش ماهیان خاویاری در قفس در سد تنگ حمام، پرورش چهار گونه ماهیان گرم آبی در قصر شیرین و سایت فیروزکوه و ماهیچال نیز در حال انجام است و فعال می باشد.

تشخیص به روز در حوزه آزمایشگاهی و لزوم رعایت پروتکل برندینگ برای جلب رضایت و اعتماد مردم 

دکتر مجتبی نوروزی در پاسخ به تشریح فعالیت های گروه در زمینه زنجیره خدمات و در حوزه پژوهش، یادآور شد: گروه سرمایه گذاری کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر دارای یکی از بهترین آزمایشگاه های کشور در زمینه های تشخیصی با تشخیص به روز می باشد که بیش از 800 هزار نمونه و به خصوص در حوزه محصولات تراریخته(GMO) در آن نمونه گیری و تشخیص داده شده است.

مدیرعامل گروه سرمایه ­گذاری کشاورزی کوثر ضمن اشاره به موضوع برندینگ در گروه گفت: چیزی که ما تحت عنوان برند و برندینگ به دنبال  آن هستیم، در واقع یک پروسه‌ است که از مرحله تولید و فرآیندهای آن تا بسته بندی و پخش محصول در بازار در قالب پروتکل برنامه ریزی شده که برای تثبیت آن در صحنه تجاری نیاز به زمان می باشد.

وی اظهار داشت: نکته حائر اهمیت در خصوص برند مکتوس این است که حداقل دو سه هزار صفحه اطلاعات و مقررات برای فعالیتِ ذیل آن وجود دارد از نحوه اجاره مرغ داری تا حمل از کشتارگاه و عرضه آن؛ افرادی که در تولید برند مشارکت می کنند نیز باید احساس مالکیت و دلسوزی به آن را داشته باشند؛ این گونه است که مردم در هنگام مصرف، آن زمان که طعم و مزه و سالم بودن مرغ را بچشند و مشاهده کنند خواهد توانست به برند اعتماد کنند؛ آن کسانی که می خواهند با تولیدکنندگان ما فعالیت و مشارکت کنند نیز موظف به رعایت پروتکل برند هستند.

دکتر مجتبی نوروزی متذکر شد: زربال یک برند بزرگ است، اما برای این که او نیز به عنوان برند با شرایطی که در پروتکل برندینگ مورد نظر گروه قرار بگیرد، باید این گونه عمل کند که مصرف کنندگان آن بتوانند تشخیص دهند در کدام استان تولید و در کدام کشتارگاه کشتار شده و زنجیره حمل آن چگونه است و آن را با اطلاعات درستی ردیابی کنند.

نقش سازمان اقتصادی کوثر در کنترل بازار مرغ و تخم مرغ و وجه تمایز آن با دیگر بنگاه های اقتصادی در شناسایی و حمایت از طرح‌های پژوهشی و کاربردی

وی با تأکید بر این که وجه تمایز سازمان اقتصادی کوثر به عنوان بنگاه اقتصادی در میان دیگر رقیبان خود در زمینه تولیدات کشاورزی و آبزی و دیگر محصولات گروه، توجه و بهره از دامنه تحقیقات علمی، پژوهشی و آموزشی در تولید آنهاست افزود: از نظر هزینه کرد در این بخش، در کمتر مجموعه و فعالیت اقتصادی در کشور را می توان مشابه گروه سرمایه گذاری کشاورزی یافت؛ ماهیانه یک جلسه دفاعیه از پروپوزال های کاربردی دانشگاهی در گروه برگزار می شود و حاصل آن بهره وری از دانش و علم به روز و ارتقاء کیفیت تولیدات در گروه است.

وی تصریح کرد: در زمینه آموزش نیز کلاس هایی در سطوح بین المللی نیز برگزار می شود که مورد استقبال فعالان خصوصی قرار گرفته است؛ بهره برداران محصولات، توسط گروه رها نمی شوند؛ بلکه در زمینه آموزش نیز آن ها را حمایت و تقویت می کنیم.

مدیرعامل گروه سرمایه ­گذاری کشاورزی کوثر در ادامه به نقش سازمان اقتصادی کوثر در کنترل و مدیریت تنش های بازار مرغ و تخم مرغ به ویژه در شرایط جنگ اقتصادی و تحریم، اشاره و تأکید کرد: ما معتقدیم تحریم های موجود، برای بخش کشاورزی، فرصت است و سازمان اقتصادی کوثر در امنیت غذایی و ایمنی غذا، نقش بسزایی را به ویژه در سالیان اخیر ایفا کرده است.

دکتر مجتبی نوروزی در ادامه یادآور شد: سازمان اقتصادی کوثر در زمینه گوشت مرغ، 80 تا 85 درصد بازار جوجه یک روزه گوشتی را از نظر اجداد و 55 الی 60 درصد جوجه مادری تخم گذار کشور را در اختیار دارد.

همکاری سازمان اقتصادی کوثر و سازمان فرهنگی سیاحتی کوثر

دکتر مجتبی نوروزی از هم افزایی و همکاری سازمان اقتصادی کوثر و سازمان سیاحتی کوثر خبر داد و گفت: طرح پرورش و تکثیر گوزن ایرانی و همچنین پرورش ماهیان گرم آبی (چهار گونه کپور، فیتوفاگ، آمور و بیگ هِد) در استخرهای مجموعه فرهنگی آموزشی ایثار واقع در کردان استان البرز پیگیری و عملیاتی می شود.

مدیرعامل گروه سرمایه ­گذاری کشاورزی کوثر در پایان با تأکید بر این که برنامه و تلاش ما بر این بوده که تمامی پروژه ها و طرح ها در مناطق کمتر توسعه یافته و با هدف اشتغال زایی جامعه هدف و در راستای اهداف و سیاست های اقتصاد مقاومتی صورت می گیرد، افزود: یقیناً انتقال علم، دانش و فناوری در هر یک از قراردادها و تفاهم نامه های بین المللی در گروه، هدف اصلی است./

انتهای پیام/

 

آخرین اخبار

سخن‌نگاشت | پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳

پیام تسلیت دکتر فخاری برای درگذشت والده دکتر باقری

امروز فرزند شهید بودن یک آزمون است

طی مقدمات عملیات ساخت پروژه رفاهی نوشهر

کوثر راهی جز نخبه محوری و نقشه های دانش بنیان ندارد

آیت الله رئیسی در افتتاحیه نمایشگاه روایت خدمت 

تبیین دستاوردها در نمایشگاه روایت خدمت

علی عفتی مدیرعامل شرکت مرغ اجداد زربال شد

لزوم نگرش راهبردی به نفت

دعوت مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر به حضور در انتخابات

گام های پایانی معین کوثر تا هوشمندسازی

میثم صفرزاده فرمانده بسیج سازمان اقتصادی کوثر شد

کیفیت بالا بازار بتلند را به رشد سه برابری رساند

ارتقاء جایگاه زاگرس در میان نیروگاه های کشور

پیام تسلیت دکتر فخاری بخاطر درگذشت مادر شهیدان اسماعیلی

گزارش تصویری | حضور دکتر فخاری در نمایشگاه مطبوعات

چگونه سهم مردم در اقتصاد افزایش می یابد؟

اقتصاد با تامین مالی پروژه های توسعه تولید رشد میکند

مدرس زاده معاون توسعه همکاری های بخش خصوصی معاونت علمی ریاست جمهوری شد

دو گزارش از شرکت کشت و صنعت خاوردشت

پربازدیدترین اخبار