اخبار سازمان / گزارش ویژه
جمعه   ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۳:۴۹
کد خبر: ۱۵۷۷
تعداد بازدید: ۲۰۵۷
اولین الکتروموتور غول پیکر سنکرون داخلی رونمایی شد / نیروگاه خورشیدی ۵ مگاواتی زاگرس طی مراسمی به بهره‌برداری رسید
 
به گزارش روابط عمومی سازمان اقتصادی کوثر امروز ۲۶ اسفند ماه ۱۴۰۰، دکتر سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امنور ایثارگران، از پروژه منحصر به فرد تولید الکتروموتور غول پیکر سنکرون ۴ هزار اسب بخار شرکت جمکو رونمایی و نیروگاه خورشیدی ۵ مگاواتی سفید دشت در استان چهارمحال و بختیاری شرکت تولید و مدیریت نیروگاه زاگرس کوثر را افتتاح کرد.
 
در این آئین دکتر ناصر فخاری مدیرعامل و نائب رئیس هیئت مدیره سازمان اقتصادی کوثر، حامد عین افشار مدیرعامل گروه سرمایه گذاری توسعه صنعت کوثر صبا، غلامعلی حیدری استاندار چهارمحال و بختیاری و برخی نمایندگان استانی و پارلمانی خراسان رضوی و چهارمحال و بختیاری حضور داشتند. 
 
الکتروموتور غول پیکر سنکرون با توان الکتریکی ۴ هزار اسب بخار و تعداد ۳۴ قطب برای اولین بار در کشور توسط شرکت صنایع ماشین‌های الکتریکی جوین (جمکو) تولید شده است. ارزش این الکتروموتور بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال است.
 

اولین الکتروموتور غول پیکر سنکرون داخلی رونمایی شد / نیروگاه خورشیدی ۵ مگاواتی زاگرس طی مراسمی به بهره‌برداری رسید


جمکو با ساخت این نوع موتور دانش فنی ساخت الکتروموتور‌های سنکرون را به دست آورد

 
اکنون با ساخت این دستگاه دانش ساخت الکتروموتور‌های سنکرون را به دست آورده‌ایم. پیش از این موتور‌های آسنکرون یا القایی را می‌ساختیم، اما دانش ساخت سنکرون را نداشتیم. در کشور حدود ۳۰ دستگاه از این الکتروموتور موجود است که با توجه به استهلاک این دستگاه نیاز کشور به آن حدود ۴ دستگاه در سال است. جمکو با ایجاد شرایط لازم می‌تواند در سال ۲ دستگاه از این الکتروموتور را تولید کند.


صنایع مس بدون موتور‌های الکتریکی سنکرون غیر فعال خواهند شد


از این نوع الکتروموتور‌های سنکرون به تعداد بالا در صنعت مس در معادنی همچون مس سرچشمه، مس میدوک، قلعه زری، خاتون آباد و حتی مس سونگون، به خصوص در استان کرمان و محدوده اصفهان استفاده می‌شود که همه آن‌ها وارداتی هستند و مبدا آن‌ها عمدتاً آمریکا و کانادا است.

براساس آمار رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت (در سال ۹۳ به‌عنوان آخرین گزارش در این زمینه)، ۷۱ معدن مس فعال و ۲۰ معدن مس غیرفعال و ۹ معدن مس در حال تجهیز در کشور داریم. بر پایه این گزارش، استان کرمان با ۲۴ معدن فعال مس در رتبه نخست قرار دارد.

بدون موتور‌های الکتریکی سنکرون نه تنها این معادن نمی‌توانند به کار خود ادامه دهند بلکه بدون این موتور‌ها هیچ معدن جدید مس راه اندازی نخواهد شد.

استخراج سالانه مس در کشور بیش از ۲۴ میلیون تن است، البته ذخایر قطعی آن در کشور بیش از ۲ میلیارد تن است که استان‌های مختلف به دنبال گواهی کشف برای استخراج از معادن جدید خود هستند. به جز ۳ استان بوشهر، خوزستان و ایلام سایر استان‌های ایران دارای ذخایری از مس با تیپ‌بندی‌های مختلف هستند.


تولید داخلی موتور‌های سنکرون یک ضرورت است

 
جایگزین کردن موتور‌های موجود هزینه‌های بسیار بالایی دارد به طوری که هر کدام از آن‌ها حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیارد تومان قیمت دارد. علاوه بر این چالش‌های دیگری نیز پیش می‌آید از جمله اینکه تأمین آن‌ها مشکل بوده و در صورت تامین هم، انتقال پول به کشور فروشنده به دلیل تحریم‌های بانکی با مشکل روبرو می‌شود. کشور‌های خارجی هم تمایلی به فروش این موتور‌ها به ایران ندارند.

امروز که چندین سال از شروع به کار صنایع یاد شده می‌گذرد نیاز به جایگزین کردن موتور‌های سنکرون ضرورتاً احساس می‌شود. برای راه‌اندازی خطوط جدید نیز نیاز به این نوع موتور‌های الکتریکی است تا بتوان معادن جدیدی را راه اندازی کرد. برای مثال در یکی از معادن کرمان خطوط آسیاب و سنگ‌شکن در حال راه‌اندازی هستند، اما تأمین موتور‌های مورد نیاز آن‌ها از خارج کشور عملا غیرممکن است لذا برای خودکفایی در حوزه معدن به شدت به این موتور‌ها نیازمند هستیم.

غیر از موتور الکتریکی برای تمام دستگاه‌های مورد استفاده در معادن نیز همین فرآیند باید انجام گیرد. استقلال اقتصادی ایران نیز در گرو توانایی دسترسی به چنین فناوری‌هایی است و در شرایط فشار‌های فعلی بین‌المللی چنین تجهیزاتی برای کشور ضروری و استراتژیک هستند.

اجرای پروژه ساخت الکتروموتور سنکرون ۴ هزار اسب بخار که به مدت ۲ سال و سه ماه به طول انجامید، می‌تواند از خروج ۸۰۰ هزار دلار ارز جلوگیری کند. این پروژه به سفارش شرکت مس میدوک استان کرمان اجرایی و عملیاتی شد.
 
 
اولین الکتروموتور غول پیکر سنکرون داخلی رونمایی شد / نیروگاه خورشیدی ۵ مگاواتی زاگرس طی مراسمی به بهره‌برداری رسید
 

سریع ترین نیروگاه خورشیدی ساخته شده در کشور 

 
نیروگاه خورشیدی ۵ مگاواتی زاگرس که به مساحت ۱۰ هکتار در منطقه سفیددشت شهرستان بروجن واقع در استان چهارمحال و بختیاری ساخت و راه اندازی شده است، به عنوان اولین و بزرگترین نیروگاه مستقل استان در کمتر از ۶ ماه به بهره برداری رسید و به سریع‌ترین پروژه نیروگاهی اجرا شده در کشور تبدیل شد.
 
این نیروگاه می‌تواند برق ۳ هزار مشترک خانگی را تأمین و از مصرف ۳ میلیون لیتر گازوئیل در سال جلوگیری کند. نیروگاه خورشیدی ۵ مگاواتی با ۳۰۰ هزار نفرساعت کار بدون حادثه به مدت کمتر از ۶ ماه و در سخت‌ترین شرایط آب و هوایی ساخته شد و ظرفیت اشتغال ۵ نفر به طور مستقیم و ۱۰ نفر به طور غیر مستقیم را ایجاد کرده است.

اولین الکتروموتور غول پیکر سنکرون داخلی رونمایی شد / نیروگاه خورشیدی ۵ مگاواتی زاگرس طی مراسمی به بهره‌برداری رسید
 
از ویژگی‌های این پروژه مهم، استقرار سیستم مانیتورینگ محلی با طراحی و ساخت داخلی، استفاده از ظرفیت خلاقیت و طراحی جوانان کشور و طراحی خاص و مشترک ایرانی و آلمانی سازه خورشیدی مختص موقعیت مکانی پروژه با بالاترین استاندارد و کیفیت است که با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومان از محل سرمایه در گردش شرکت تولید و مدیریت نیروگاه زاگرس کوثر به بهره برداری رسید.

در گام بعدی برای توسعه این پروژه، تصمیم بر آن است که ظرفیت تولید برق تا ۲۰ مگاوات ارتقاء یابد. پروژه نیروگاه خورشیدی ۵ مگاواتی می‌تواند از خروج ۱ میلیون یورو ارز جلوگیری کند و تا ۴۰ درصد در عرصه تولید برق توسط پنل‌های خورشیدی، کشور را به خودکفایی برساند.

این نیروگاه توسط شرکت انرژی گستر دژ نیرو از شرکت‌های تابعه سازمان اقتصادی کوثر اجرا شده و جهت گسترش انرژی‌های تجدید پذیر و تولید برق از طریق نور خورشید عملیاتی شده است.

انتهای پیام/
 
آخرین اخبار

سخن‌نگاشت | پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳

پیام تسلیت دکتر فخاری برای درگذشت والده دکتر باقری

امروز فرزند شهید بودن یک آزمون است

طی مقدمات عملیات ساخت پروژه رفاهی نوشهر

کوثر راهی جز نخبه محوری و نقشه های دانش بنیان ندارد

آیت الله رئیسی در افتتاحیه نمایشگاه روایت خدمت 

تبیین دستاوردها در نمایشگاه روایت خدمت

علی عفتی مدیرعامل شرکت مرغ اجداد زربال شد

لزوم نگرش راهبردی به نفت

دعوت مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر به حضور در انتخابات

گام های پایانی معین کوثر تا هوشمندسازی

میثم صفرزاده فرمانده بسیج سازمان اقتصادی کوثر شد

کیفیت بالا بازار بتلند را به رشد سه برابری رساند

ارتقاء جایگاه زاگرس در میان نیروگاه های کشور

پیام تسلیت دکتر فخاری بخاطر درگذشت مادر شهیدان اسماعیلی

گزارش تصویری | حضور دکتر فخاری در نمایشگاه مطبوعات

چگونه سهم مردم در اقتصاد افزایش می یابد؟

اقتصاد با تامین مالی پروژه های توسعه تولید رشد میکند

مدرس زاده معاون توسعه همکاری های بخش خصوصی معاونت علمی ریاست جمهوری شد

دو گزارش از شرکت کشت و صنعت خاوردشت

پربازدیدترین اخبار