اخبار کشاورزی /
جمعه   ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ / ۱۳:۵۳
کد خبر: ۱۲۲
تعداد بازدید: ۵۱۴۲
پرونده «مرغک 40ساله» / معرفی شرکت

تولید 6 دهک از تخم‌مرغ ایران

شرکت مرغک در زنجیره تولید 60 درصد از تخم‌مرغهای ایران حضور دارد. مزارع این شرکت را در این گزارش ببینید.

به گزارش روابط عمومی سازمان اقتصادی کوثر، یکی از مهمترین زمینه‌های فعالیت هلدینگ کشاورزی کوثر، پرورش مرغ اجداد و مادر تخمگذار در مزارع شرکت «مرغک» است. این شرکت سهامی خاص سابقه بیش از چهل ساله داشته و از دهم خردادماه 1352 تاکنون به‌صورت مداوم فعال بوده است. 

مرغک با در اختيار داشتن واحد اجداد تخمگذار از سه دهه قبل، اولین و تنها توليدكننده مرغ تخمگذار نژاد HyLine در کشور بوده است. همچنين با کسب حدود 60 درصد از سهم بازار، بخش قابل توجهی از جوجه‌های تجاری تخمگذار مورد نياز واحدهای توليدكننده تخم‌مرغ را در هشت فارم و سه کارخانه جوجه‌کشی واقع در پنج استان کشور تأمین می‌کند. این شرکت با قدمت 44 سال، اولین تولیدکننده جوجه مادر تخمگذار در کشور و بزرگترین تولیدکننده جوجه تخمگذار تجاری در ایران است.


عملکرد منحصر به فرد گله‌­های اجداد این نژاد باعث شده کیفیت جوجه­‌های مادر تولیدی برای مشتریان، بسیار خوب و رضایت‌بخش باشد، به‌گونه‌ای‌که تلفات اولیه این جوجه‌های مادر تنها در حد یک درصد و در بسیاری از موارد حتی کمتر از یک درصد است.

فارم اجداد

این مزرعه در منطقه طالقان احداث شده و در رأس همه واحـدهای توليـدی ايـن شركـت فعاليـت می‌کند. فـارم اجـداد تخمگذار شرکـت مرغـک، دارای دو واحد مجزا از هم است که در فواصـل زمـانی مشخـص، يکـی از ايـن دو واحـد بـه‌تنـاوب پذيـرای يک گله اجداد است. اين واحـد از نظر موقعيـت جغرافـيايی به‌گونـه‌ای جانمایی شده که امکـان تأسيـس مـرغـداری در اطراف آن بسيار کم است. در واقـع محـل احداث این واحـد کاملاً ايـزوله بـوده و در نتيجه نکات مربوط به امنيت زيستی به نحـو احسـن رعايت شده است. به همين دليل از سـال 1364، کـه ايـن فـارم ساختـه شـد، تـاکنون کليه گلـه‌ها اجـداد پـرورش يافته دراين فارم در تمام طول زندگی از نظر بيماريهای مطرح و با اهميـت در صنعـت، منفی و پاک بـاقی مانـده‌اند و ايـن مورد يکـی از افتخـارات شرکت مرغک است.

فارمهای مادر

فارم يک - شرکت مرغک در منطقه طاووسيه در زمينی به مساحت 10 هکتار واقع شده است. در اين فارم، يک واحد پرورش مرغ مادر تخمگذار قرار دارد. کليه سالنهای فارمهای اجداد و مادر شرکت مرغک بجز واحد تبريز و گنجينه، دارای سيستم بستر نرده‌ای Slat-Litter هستند، به‌گونه‌ای که حدود 80-75 درصد از کف سالن را نرده و مابقی را بتن تشکيل می‌دهد. در فارم يک، کارخانه جوجه‌کشی شماره يک نيز قرار دارد. در این فارم، کارخانه دان شرکت نيز وجود دارد که دان مورد نياز فارم اجداد و نيز فارمهای مادر مستقر در محور کرج - قزوين را تامين می‌کند.

این فارم به‌نوعی واحد مرکزی تولید به شمار می‌رود. دامپزشک، مدير توليد، کارشناس توليد و مدير کارخانه جوجه‌کشی در اين فارم مستقر هستند. علاوه بر اين هماهنگی و تدارکات بين فارمها، حتی فارمهای مشهد، تبريز و قم نيز در این فارم انجام می‌شود.

فارم دو - فارم دو مرغهای مادر تخمگذار شرکت مرغک در منطقه کردان، در زمينی به مساحت تقريبي 14 هزار متر مربع قرار دارد.

فارم سه - فارم سه شرکت مرغک در منطقه زياران در زمينی به مساحت سی هکتار قرار گرفته و دارای چهار واحد مجزاست.

فارم چهار - در منطقه «قلعه چندار» در در زميني به مساحت تقریبی سه هکتار واقع شده است. تا سال 1364 که فارم اجداد ساخته نشده بود، اين فارم محل پرورش گله‌های اجداد شرکت مرغک بوده است. به عبارت ديگر از سال 1352 تا سال 1364 گله‌های اجداد در اين فارم پرورش داده می‌شدند. از اين دو سالن، يکی مخصوص خط پدری اجداد و دیگری مخصوص خط مادری اجداد بوده است. مدتی پس از انتقال واحد اجداد به فارم فعلی، چند سالن ديگر نيز در اين فارم ساخته شد و به اين ترتيب اين فارم با ظرفیتی بیشتر به‌عنوان يکی از فارمهای مادر شرکت مرغک مورد استفاده قرار گرفت.

فارم شبستر - این فارم در جاده صوفيان به شبستر در زمينی به مساحت هفت هکتار واقع شده است.

فارم گنجينه - در منطقه‌ای به همين نام در 20 کيلومتری شهرستان قم در زمينی به مساحت 42 هکتار واقع شده و دارای 2 واحد جدا از هم است.

فارم شاندیز - فارم شاندیز در زمينی به مساحت پنج هکتار در منطقه شانديز مشهد واقع شده است.

فارم اخلمد - در زميني به مساحت پنج هکتار در منطقه اخلمد از توابع شهرستان چناران قرار گرفته است.

بخش سوم؛ کارخانجات جوجه کشی شرکت مرغک

تخم‌مرغهایی که قابلیت جوجه‌کشی داشته باشند، جهت استحصال جوجه يک روزه تخمگذار تجاری، از فارمهای مادر به کارخانجات جوجه‌کشی شرکت ارسال مي‌شوند. پس از خروج جوجه‌ها از تخم، عمل تخليه جوجه‌ها از هچر انجام مي‌شود. جوجه‌های مخلوط - که معمولا شامل 50 درصد مرغ و 50 درصد خروس هستند - به سالن تعيين جنسيت انتقال یافته و توسط افراد دوره ديده و با تجربه، جوجه مرغها از جوجه خروسها جدا می‌شوند. سپس جوجه خروسها معدوم شده و جوجه‌مرغها برای تزريق واکسن مارک در زير پوست ناحيه گردن به قسمت واکسيناسيون منتقل می‌شود.

پس از تزريق واکسن مارک، جوجه‌ها در داخل جعبه‌های مخصوص حمل جوجه انتقال يافته و به فارم مشتري ارسال می‌شوند. در جريان تعيين جنسيت و نيز تزريق واکسن مارک، جوجه‌های ضعيف و درجه دو، جداسازی شده و فقط جوجه‌های درجه يک به مشتری تحويل داده می‌شود. کارخانجات جوجه‌کشی شرکت مرغک شامل موارد زیر است:

کارخانه جدید جوجه کشی شرکت مرغک - این کارخانه، که مجهز به تکنولوژیهای روز دنیاست، در منطقه آبیک شهرستان قزوین واقع شده و ظرفیت تولید آن سالانه  40 میلیون عدد تخم‌مرغ نطفه‌دار است. تصویر بالا، حضور معاون اول رئیس‌جمهور، آقای دکتر جهانگیری را برای افتتاح این واحد نشان می‌دهد.

کارخانه شماره دو - این کارخانه در کيلومتر 25 جاده قديم کرج - قزوين در منطقه «تهران‌دشت» و در زمينی به مساحت 13 هزار مترمربع واقع شده است. اين کارخانه دارای چندین دستگاه ستر و هچر از نوع «يبگ‌جی» است که ظرفيت هر دستگاه ستر حدو 78 هزار عدد و هر دستگاه هچر 13 هزار عدد تخم‌مرغ است. جوجه‌های توليدشده اين کارخانه برای عمليات تعيين جنسيت و واکسيناسيون پس از تخليه از هچرها به کارخانه شماره يک ارسال می‌شود.

کارخانه شماره سه - این کارخانه در فارم اجداد واقع شده و فقط تخم‌مرغها‌ی نطفه‌دار حاصل از گله اجداد در اين كارخانه خوابانيده می‌شوند. محصول این کارخانه جوجه‌های يكروزه مادر تخمگذار است.

کارخانه شماره چهار - این کارخانه در زمينی به مساحت 9 هکتار در محدوده شهرستان شانديز در اراضی ساغشک واقع شده است. از اين کارخانه جهت خوابانيدن تخم‌مرغهای جوجه‌کشی فارم يک و فارم دو مشهد استفاده می‌شود.

انتهای پیام/*

آخرین اخبار

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

انتصاب سرپرست شرکت صنایع ماشین های الکتریکی جوین

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

جهش تولید، عامل مهمی در تقویت معیشت مردم است

اقتصاد کشور با خودکفایی های کوثر توانمندتر شد

افزایش تولید کلزا در مزارع پیشگامان توسعه کشاورزی کوثر

بهره برداری از "داشبورد رصد بازار مسکن" در گروه معین کوثر

اخذ گواهینامه IR توسط شرکت مرغک

نماینده بنیاد شهید گواهینامه بین المللی حمایت از حقوق معنوی را از آن خود کرد

سخن‌نگاشت | پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳

پیام تسلیت دکتر فخاری برای درگذشت والده دکتر باقری

امروز فرزند شهید بودن یک آزمون است

طی مقدمات عملیات ساخت پروژه رفاهی نوشهر

کوثر راهی جز نخبه محوری و نقشه های دانش بنیان ندارد

آیت الله رئیسی در افتتاحیه نمایشگاه روایت خدمت 

تبیین دستاوردها در نمایشگاه روایت خدمت

علی عفتی مدیرعامل شرکت مرغ اجداد زربال شد

لزوم نگرش راهبردی به نفت

دعوت مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر به حضور در انتخابات

گام های پایانی معین کوثر تا هوشمندسازی

پربازدیدترین اخبار