اخبار سازمان / مراسمات
چهارشنبه   ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ / ۲۱:۵۶
کد خبر: ۱۲۸۷
تعداد بازدید: ۳۲۸۰
در آئین گرامیداشت چهل و یکمین سال پیروزی انقلاب اسلامی:

شکست استعمار آمریکایی در مبارزه روحانیت و انقلابیون با استبداد

شکست استعمار آمریکایی در مبارزه روحانیت و انقلابیون با استبداد
 
به گزارش روابط عمومی سازمان اقتصادی کوثر آئین گرامیداشت ایام الله دهه فجر و آغاز چهل و دومین سال پیروزی انقلاب کبیر اسلامی در روز دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ در نمازخانه ستاد سازمان با حضور محمدمهدی عبد خدایی دبیر کل جمعیت فدائیان اسلام، محمدرضا اسکندری مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر، محمدرضا باقری عضو هیئت‌مدیره، مالک رحمتی عضو هیئت‌مدیره و قائم‌مقام مدیرعامل، مدیران و کارکنان سازمان برگزار شد.

 

پیمان بغداد و بذر استعمارگرایی آمریکا


محمدمهدی عبد خدایی در این نشست به نقش آمریکا استعمار و استبداد سیاسی و اقتصادی در جهان و تاریخ‌نگاری برخی وقایع مؤثر در شکل‌گیری تخاصم دیرینه آمریکایی با ملت ایران اشاره کرد و گفت: بنده آخرین فردی از جمعیت فدائیان اسلام هستم که می‌بایست توسط رژیم پهلوی اعدام می‌شد. سال ۱۳۳۴ در آخرین جلسه‌ای که با شهید نواب صفوی (رحمه الله علیه) داشتیم با موضوع پیمان نظامی بغداد یا سنتو بود. آن زمان شاه می‌خواست بعد از ۲۸ مرداد به سازمان نظامی بغداد و غرب بپیوندند.

وی افزود: دلیل استقبال و مشارکت ایران در پیمان بغداد آن بود که آمریکا بزرگ‌ترین ثروتمندی بود که در جنگ جهانی دوم هیچ خسارتی ندید، حتی یک بمب هم در واشنگتن منفجر نشد. درصورتی‌که در جنگ جهانی دوم اقتصاد و صنایع کشور‌های اروپایی ازجمله انگلستان، ایتالیا، فرانسه و آمریکا با میانگین ۸۵ تا ۹۰ درصد آسیب‌دیده بود. اینجاست که نقش آمریکا در بازسازی صنایع و اقتصاد پررنگ شد و همین نکته باعث سلطه این کشور بر اقتصاد اروپا گردید.

 

پیاده سازی اصل چهار ترومن در کشور‌های جهان سوم


عبد خدایی اظهار داشت: طرح مارشال برای سرمایه‌گذاری آمریکا در اروپا و اصلاح صنایع و اقتصاد کشور‌های آن قاره بود. به همین دلیل است که تا به امروز اروپا به دنبال آمریکاست، چون سرمایه آمریکا همچنان در اروپا کار می‌کند. بر اساس اصل چهار هری ترومن رئیس‌جمهور وقت آمریکا به نام «بازسازی اقتصاد دنیا»، طرح استعماری برای کشور‌های جهان سوم پیاده‌سازی شد که هدف از آن ترقی کشور‌های در حال رشد بود. آمریکا به دنبال استعمار آن کشور‌ها در حوزه کشاورزی، دامداری و صنایع وابسته و مرتبط با آن حوزه‌ها از جمله تغییر بذر گندم و یا فروش جوجه‌های یک روزه مرغ و سایر محصولات بود و این‌ در واقع یک استعماری فرا نو است.

 

نقش اساسی شهید نواب صفوی در جریان ملی شدن نهضت نفت


دبیر کل جمعیت فدائیان اسلام در ادامه با اشاره به مبارزات ضد استکبار سید مجتبی نواب صفوی در دوران پهلوی، چگونگی شهادت وی را تشریح کرد: در زندان برازجان که زندان بانان آن از حزب توده بودند، آنان به زندانی که مقاومت می‌کرد احترام می‌گذاشتند، من، چون در زمان حبس کسی را معرفی نکرده و از شهید نواب صفوی (رحمه الله علیه) به عنوان رهبر یاد کرده بودم مورد احترام آنان واقع شدم. یکی از آن‌ها با من در مورد چگونگی شهادت نواب صفوی (رحمه الله علیه) سخن گفت و اظهار داشت که حزب توده به وی ظلم کرده، زیرا آنجایی که به گمان آن‌ها سید مجتبی نواب صفوی مزدور انگلیس به حساب می‌آمد اشتباه کرده اند و بالعکس این شهید بزرگوار در شکل گیری ملی شدن نهضت نفت نقش پررنگ و اساسی ایفا کرده بود.
 
شکست استعمار آمریکایی در مبارزه روحانیت و انقلابیون با استبداد

 

نقش ایمان و مقاومت شهدای انقلاب در تزلزل بنیاد رژیم پهلوی


وی ادامه داد: این افسر حزب توده که همزمان با شهید نواب صفوی (رحمه الله علیه) زندانی بود نقل می‌کند که در ۲۵ دی ماه ۱۳۳۴ آن شهید توسط ارتشبد محمد تقی مجیدی محکوم به مرگ شد. فردای آن روز من در سلول خودم گوشم را به دیوار چسباندم و صحبت‌های سیدّ را با همرزمان خود گوش کردم. شهید نواب صفوی (رحمه الله علیه) خطاب به یاران خود گفت بگذارید قرآن بخوانم و بدون هیچ لرزی و با صدای آرام در زندان قزل قلعه آیه ۱۱۱ از سوره توبه «إِنَّ اللَّهَ اشتَرى مِنَ المُؤمِنینَ أَنفُسَهُم وَأَموالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ یُقاتِلونَ فی سَبیلِ اللَّهِ فَیَقتُلونَ وَیُقتَلونَ وَعدًا عَلَیهِ حَقًّا فِی التَّوراةِ وَالإِنجیلِ وَالقُرآنِ وَمَن أَوفى بِعَهدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاستَبشِروا بِبَیعِکُمُ الَّذی بایَعتُم بِهِ وَذلِکَ هُوَ الفَوزُ العَظیمُ» که آیه جهاد و مرگ است را خواند.

عبدخدایی افزود: به نقل از این افسر، سپس آن شهید خطاب به دوستان خود گفت آماده باشید که در شب شهادت مادرمان حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) کشته می‌شویم، او منتظر ماست. تنها وصیت شهید سید مجتبی نواب صفوی (رحمه الله علیه) این بود که گفت لباس روحانیتم را به من بدهید و چشمان من و برادرنم را هم نبندید تا مردانه بمیریم. می‌خواهم جدّم محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) با چشمان باز و با این لباس مرا ببیند و سپس گفت از هر قطره خون ما برادرانی تربیت خواهند شد که می‌ایستند و علیه آمریکا مبارزه می‌کنند.

 

تحقق استعمار آمریکا با اعدام بنیادگرایان اسلامی در کشور‌های مسلمان


دبیر کل جمعیت فدائیان اسلام اظهار داشت: آمریکا پیمان ناتو را همانند سیتو برای محافظت از سرمایه و ثروت خود در کشور‌ها و منطقه‌های مختلف جهان طرح ریزی و پیاده سازی کرد تا امروز نیز این پیمان پا برجاست و به کشتار مسلمانان می‌پردازد. آمریکا در پیمان بغداد مبنایی را پایه ریزی کرد که بر اساس آن بنیادگر‌های اسلامی می‌بایست اعدام شوند تا فاتحه اسلام خوانده شود و به نام آن در کشور جنبش یا انقلابی صورت نگیرد. آخرین غافله این بنیادگرا‌ها شهید نواب صفوی (رحمه الله علیه) بود که آمریکایی‌ها به دنبال از میان بردن او بودند. نکته جالب این است که شاه که عامل این مزدوران بود، ۲۶ دی ماه ۱۳۳۴ حکم اعدام شهید نواب صفوی (رحمه الله علیه) را امضاء کرد و بیست و سه سال بعد در همان روز یعنی ۲۶ دی ماه ۱۳۵۷ از ایران فرار می‌کند.

 

تغییر واژه استعمار، دلیل محکم مبارزات جهان اسلام با استکبار


وی بیان کرد: برای من پرسش بود چرا انقلابی که می‌توانست در سال ۱۳۲۴ به ثمر برسد در سال ۱۳۵۷ به نتیجه رسید. پاسخ را می‌توان در تحقیقات تاریخی یافت. واژه استعمار که به معنی طلب آبادانی بود، بعد از جنگ دوم جهانی به دلیل شکنجه‌های مردم مسلمان کشور‌های اسلامی که توسط استعمارگران دیده بودند، معنی آن عوض شد. نظریه پردازان وقت اظهار داشتند که انقلاب نتیجه تکامل ابزار تولید است. همه در انتظار شکل گیری انقلاب سوسیالیستی در کشور‌هایی مانند انگلستان، فرانسه و یا آلمان بودند، اما اینگونه نشد. دلیل آن بود که کشوری مانند انگلستان با ۱۷ میلیون جمعیت، کشوری مانند هند با ۴۰۰ میلیون جمعیت را مستعمره خود کرده بود و از صنایعی مانند پشم که در هند تولید و فروخته می‌شد به جهان قالب کند. در ایران هم رضا شاه بر اساس نصیحت آتاتورک و به بهانه ترقی می‌خواست که لباس همه اقوام ایرانی را متحد الشکل و لباس پشمی را جایگزین کند.


خصوصیت امام راحل (قدس سره)، مشتق از اندیشه بنیادگران اسلامی


محمد مهدی عبدخدایی در پایان سخنان خود گفت: در واقع مبارزه شهید نواب صفوی (رحمه الله علیه) در مخالفت با پیمان بغداد و دیگر روحانیون و انقلابیون در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ بود که بنیاد مخالفت با استعمار آمریکا را پایه ریزی کرد و تا به امروز هم این حرکت و اعتقاد پا بر جاست. مهم ترین ویژگی حضرت امام خمینی (قدس سره) این بود که هم نظریه پرداز، جریان ساز، انقلابی، فرهنگ ساز، استعمار ستیز و هم آرمان گرا بود. این خصوصیت امام راحل (رحمه الله علیه) که مشتق از مبارزات روحانیون پیش از او بود باعث تولد انقلاب کبیر اسلامی شد که امروز استقلال، عزت و غرور را برای ملت ایران به همراه دارد.

انتهای پیام /
 
آخرین اخبار

سخن‌نگاشت | پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳

پیام تسلیت دکتر فخاری برای درگذشت والده دکتر باقری

امروز فرزند شهید بودن یک آزمون است

طی مقدمات عملیات ساخت پروژه رفاهی نوشهر

کوثر راهی جز نخبه محوری و نقشه های دانش بنیان ندارد

آیت الله رئیسی در افتتاحیه نمایشگاه روایت خدمت 

تبیین دستاوردها در نمایشگاه روایت خدمت

علی عفتی مدیرعامل شرکت مرغ اجداد زربال شد

لزوم نگرش راهبردی به نفت

دعوت مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر به حضور در انتخابات

گام های پایانی معین کوثر تا هوشمندسازی

میثم صفرزاده فرمانده بسیج سازمان اقتصادی کوثر شد

کیفیت بالا بازار بتلند را به رشد سه برابری رساند

ارتقاء جایگاه زاگرس در میان نیروگاه های کشور

پیام تسلیت دکتر فخاری بخاطر درگذشت مادر شهیدان اسماعیلی

گزارش تصویری | حضور دکتر فخاری در نمایشگاه مطبوعات

چگونه سهم مردم در اقتصاد افزایش می یابد؟

اقتصاد با تامین مالی پروژه های توسعه تولید رشد میکند

مدرس زاده معاون توسعه همکاری های بخش خصوصی معاونت علمی ریاست جمهوری شد

دو گزارش از شرکت کشت و صنعت خاوردشت

پربازدیدترین اخبار