سایر اخبار / سایر شرکت ها
شنبه   ۱۷ آبان ۱۳۹۹ / ۱۸:۲۷
کد خبر: ۱۳۵۱
تعداد بازدید: ۲۹۷۱
محمد جعفری اناری:

شرکت‌های حوزه انرژی باید پیشگامان بهره‌گیری از انرژی‌های نو و تجدید پذیر باشند

شرکت تولید و مدیریت نیروگاه زاگرس کوثر به عنوان یکی از موفق‌ترین نیروگاه‌های تولید برق کشور، با آگاهی از نیاز‌ها و آینده نگری در حوزه انرژی، سرمایه گذاری در تولید برق از انرژی‌های تجدید پذیر همچون بیوگاز و انرژی خورشیدی را آغاز نموده است.
شرکت‌های حوزه انرژی باید پیشگامان بهره‌گیری از انرژی‌های نو و تجدید پذیر باشند
 
به گزارش روابط عمومی سازمان اقتصادی کوثر، آینده جهان وابسته به انرژی‌های نو و تجدید پذیر خواهد بود. استفاده از نیروی طبیعت و انرژی‌هایی که کره‌ی زمین به رایگان در اختیار ما قرار داده است، با کاهش ذخایر سوخت‌های فسیلی همچون نفت و گاز در جهان به یک ضرورت تبدیل خواهد شد. به دنبال شروع عملیات اجرایی احداث نیروگاه بیوگاز دامی نیروگاه زاگرس، به ظرفیت یک مگاوات در در شریف آباد قزوین، مصاحبه‌ای با محمد جعفری اناری مدیر عامل این شرکت انجام شد.

نیروگاه‌های حرارتی عمده برق کشور را تولید می‌کنند


جعفری پیرامون انواع منابع تولید برق در جهان و ایران و سهم نیروگاه زاگرس در اکوسیستم تولید نیروی برق ایران گفت: برای تولید برق در جهان زیست سوخت‌ها، سوخت‌های فسیلی، گرمایش زمین، نیرو آب، انرژی هسته‌ای، انرژی جزر و مد، انرژی بادی و انواع دیگر انرژی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. ایران در حال حاضر بیش از ۸۰ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی دارد که ۶۴۸ مگاوات با پتانسیل مثبت ۳۲۰ مگاوات از این تولید بر عهده نیروگاه زاگرس می‌باشد که برای این منظور از انرژی حاصل از سوخت گاز و یا به صورت سیکل ترکیبی بهره می‌برد. در واقع بیش از ۷۳ درصد برق جهان با استفاده از سوخت‌های فسیلی تولید می‌شود. در بین انرژی‌های تجدید پذیر نیز استفاده از سیستم‌های برق‌آبی (۵/۱۶ درصد)، انرژی باد (۵/۵ درصد)، زیست سوخت‌ها (۲/۲ درصد) و انرژی خورشیدی با ۹/۱ درصد رواج بیشتری دارند. مقدار سرمایه گذاری اولیه کمتر برای تولید همان مقدار برق در سیستم سوخت فسیلی، انرژی گرمایی بسیار زیاد حاصل از سوخت این ترکیبات و دسترسی آسان و نسبتا ارزان به سوخت‌های فسیلی از دلایل رجحان این نوع نیروگاه‌ها در جهان هستند.
 
شرکت‌های حوزه انرژی باید پیشگامان بهره‌گیری از انرژی‌های نو و تجدید پذیر باشند
 

زاگرس پتانسیل زیادی برای تبدیل شدن به صادر کننده قدرتمند برق دارند


به گفته جعفری اناری: شرکت تولید و مدیریت نیروگاه زاگرس کوثر در گزارش فصلی بازار برق ایران مربوط به بهار سال ۱۳۹۸، نیروگاه زاگرس کوثر از نظر شاخص درصد آمادگی موفق به کسب رتبه اول و همچنین از نظر شاخص نرخ انرژی قابل تولید حائز رتبه چهارم شد و در میان ۵ نیروگاه برتر گازی قرارگرفت. وی ادامه داد: از طرف دیگر نیروزگاه زاگرس در تلاش دائمی برای غلبه بر چالش‌های تولید است. بهره‌گیری از سیستم خنک کن هوای ورودی به کمپرسور واحد‌های گازی نیروگاه که حدود ۳۲ مگاوات به ظرفیت قدرت عملی این نیروگاه در پیک بار می‌افزاید از جمله چنین اقداماتی است. گذشته از مسائل فنی، قرار گیری این نیروگاه در نزدیکی مرز عراق امکان صادرات برق را نیز فراهم می‌آورد، اما چالش‌هایی که این شرکت غیر دولتی با آن سر و کار دارد مانع انجام این کار شده است که از آن جمله ممانعت دولت از صادرات برق توسط بخش خصوصی را می‌توان نام برد. جعفری اناری افزود: تولید برق در نیروگاه‌ها طی شبانه روز و در فصول مختلف به صورت سینوسی تغییر می‌کند یعنی در ساعاتی از روز و در فصولی از سال مصرف برق پایین می‌آید و در ساعات دیگر و فصول دیگر تقاضا برای برق بیشتر می‌شود. زمانی که مصرف برق پایین است، نیروگاه با تمام ظرفیت فعالیت نمی‌کند. با توجه به اینکه امکان ذخیره سازی برق نیز وجود ندارد، می‌توان از این ظرفیت تولیدی برای صادرات و یا تولید رمز ارز استفاده نمود، اما متاسفانه ممانعت‌هایی که عموما از طرف دولت هستند مانع ارز آوری شرکت‌های خصوصی تولید برق می‌شوند.
 
شرکت‌های حوزه انرژی باید پیشگامان بهره‌گیری از انرژی‌های نو و تجدید پذیر باشند
 

حضور در بازار سرمایه و ورود به حوزه انرژی‌های تجدید پذیر نشان از آینده نگری دارند


نمایش نام شرکت نیروگاه زاگرس با نماد «بزاگرس» بر روی تابلو بازار سرمایه نقطه عطفی در فعالیت‌های این شرکت به شمار می‌آید. مدیرعامل جوان این شرکت در اره اهداف بورسی کردن نیروگاه زاگرس گفت: شفاف‌تر شدن اطلاعات مالی شرکت برای عموم، سمت و سوی بورسی گرفتن فعالیت‌ها، برنامه‌ها و اهداف و همچنین انگیزه گرفتن کارکنان و سهامداران شرکت از جمله آثار مثبت ورود به بازار سرمایه هستند. با معرفی نماد «بزاگرس» در بازار سرمایه، این شرکت جزء اولین شرکت‌های سازمان اقتصادی کوثر بود که عرضه سهام آن به صورت عمومی انجام گرفت و این کار راه را برای سایر شرکت‌ها نیز باز کرد. از آن پس برآورده کردن انتظارات سهامداران به دغدغه‌ی مهم شرکت تبدیل شده است. به نظر می‌رسد که بورس در آینده به عضو جدایی ناپذیر اقتصاد کشور تبدیل شود و نقش شرکت‌های حاضر در بورس رفته رفته در اقتصاد ملی پر رنگ‌تر شود؛ لذا این یک فرصت و یک گام رو به جلو برای تولید کنندگان خواهد بود تا در ادامه سیاست‌های اقتصادی نظام، برای تجلی کشور بکوشیم.

برنده شدن جایزه ملی تعالی برای سه سال پیاپی


به بیان جعفری: «اینکه موفق شدیم جایزه ملی تعالی سازمانی را سه سال پیاپی برنده شویم، نشان از عزم راسخ ما برای پیشرفت و خدمت رسانی بوده». تصمیم شرکت برای ورود به حوزه انرژی‌های تجدید پذیر، پس از مطالعات بنیادین در خصوص امکان استفاده از ظرفیت‌های درون سازمانی، هم افزایی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی به منظور تقویت اقتصاد درونزاد نیز در راستای تعالی صنعت نیروگاهی کشور بوده است.

جعفری اناری پیرامون هدف و نحوره ورود شرکت تحت مدیریت خود به حوزه انرژی‌های تجدید پذیر گفت: پیش از این خبر احداث اولین نیروگاه بیوگاز دامی کشور با استفاده از به‌روزترین فناوری‌های دنیا و در راستای استفاده از انرژی‌های نو، حفاظت از محیط زیست، توسعه بازار و تنوع تولید توسط این شرکت منتشر شده و پیرو برگزاری کمیسیون معاملات بازگشایی پاکات”ج” مناقصه “پروژه مهندسی، خرید، تامین تجهیزات، ساخت، نصب، احداث و راه اندازی نیروگاه بیوگاز دامی به ظرفیت یک مگاوات به صورت EPC “، به شرکت “فنی و مهندسی توان آزمایان” به عنوان برنده مناقصه واگذار گردیده بود. در این پروژه که به منظور بهره‌گیری از زنجیره ارزشی در هلدینگ کشاورزی سازمان اقتصادی کوثر، در نزدیکی یکی از مزارع دام پروری این هلدینگ اجرایی می‍شود، تلاش شده تا از فضولات حیوانی برای تولید برق استفاده گردد. در واقع گاز متان متصاعد شده از این فضولات برای تولید انرژی و الکتریسیته به کار می‌رود. گاز دی اکسید کربن حاصله نیز برای مصارف گلخانه‌ای جمع آوری می‌شود. چنین پروژه‌هایی در نوع خود بهترین روش برای افزایش بهره‌وری انرژی و تکمیل زنجیره ارزشی می‌باشند. رواج این نوع فعالیت‌های بهینه سازی انرژی در صنایع مختلف و بها دادن به زنجیره ارزشی در تمامی صنایع می‌تواند کارایی اقتصادی با به طور معنی‌دار بهبود بخشد.
 
شرکت‌های حوزه انرژی باید پیشگامان بهره‌گیری از انرژی‌های نو و تجدید پذیر باشند
 

چالش‌ها فراوان هستند، اما عزم متخصصان بیشتر است


جهان به سمت استفاده از انرژی‌های غیر فسیلی در حرکت است. به گفته جعفری اناری شرکت تولید و مدیریت نیروگاه زاگرس کوثر نیز کاملا از این واقعیت اگاه بوده و توسعه بهره برداری از انرژی‌های تجدید پذیر همچون انرژی خورشیدی و برق‌آبی را در برنامه‌های خود دارد. وی ادامه داد: با اینکه چالش‌های بسیار زیادی در مسیر تولید، فروش و صادرات برق وجود دارد، متخصصان شرکت تلاش می‌کنند با بالاترین کیفیت بهترین خدمات را ارئه نمایند. چالش‌های فنی به خصوص در زمان اورهال نیروگاه‌ها، پرداخت‌های دیر هنگام توسط دولت، قیمت ناعادلانه خرید برق از نیروگاه توسط دولت و ... از چالش‌های مهم این شرکت و شرکت‌های تولید برق دیگر هستند.

با وجود تمام این چالش‌ها، مشکلات قابل حل بوده و فرصت‌های بسیاری نیز پیش رو قرار دارند. برای مثال با اجرایی شدن قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر برای حمایت از تولید کنندگان راه‌های جدیدی گشوده می‌شود. امکان فروش برق به طور مستقیم به کارخانجات و شهرک‌های صنعتی نیز می‌تواند بسیاری از مشکلات صنایع را از نظر انرژی حل کند. در کنار این‌ها خلاقیت‌های متخصصان جوان و آموزش دیده نیروگاه که با ایده‌های ناب به سراغ ایجاد بازار‌های جدید می‌روند در شکوفایی این صنعت بی تاثیر نخواهد بود.

در کل می‌توان از بیانات جعفری چنین برداشت نمود که با وجود چالش‌های فراوان در مسیر تولید برق، شرکت نیروگاه زاگرس با تمام قوا – چه در راستای بهینه سازی و افزایش تولید برق از طریق سیکل ترکیبی و گاز و چه از طریق انرژی‌های تجدید پذیر – پیش می‌رود. شفافیت فعالیت‌های این سازمان در بازار سرمایه نیز مزید بر علت بوده و تیم مدیریت این شرکت را برآن می‌دارد تا برای حفاظت از سرمایه‌های عموم تمام تلاش خویش را به کار بندند.
 
انتهای پیام/
 
آخرین اخبار

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

جهش تولید، عامل مهمی در تقویت معیشت مردم است

اقتصاد کشور با خودکفایی های کوثر توانمندتر شد

افزایش تولید کلزا در مزارع پیشگامان توسعه کشاورزی کوثر

بهره برداری از "داشبورد رصد بازار مسکن" در گروه معین کوثر

اخذ گواهینامه IR توسط شرکت مرغک

نماینده بنیاد شهید گواهینامه بین المللی حمایت از حقوق معنوی را از آن خود کرد

سخن‌نگاشت | پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳

پیام تسلیت دکتر فخاری برای درگذشت والده دکتر باقری

امروز فرزند شهید بودن یک آزمون است

طی مقدمات عملیات ساخت پروژه رفاهی نوشهر

کوثر راهی جز نخبه محوری و نقشه های دانش بنیان ندارد

آیت الله رئیسی در افتتاحیه نمایشگاه روایت خدمت 

تبیین دستاوردها در نمایشگاه روایت خدمت

علی عفتی مدیرعامل شرکت مرغ اجداد زربال شد

لزوم نگرش راهبردی به نفت

دعوت مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر به حضور در انتخابات

گام های پایانی معین کوثر تا هوشمندسازی

میثم صفرزاده فرمانده بسیج سازمان اقتصادی کوثر شد

کیفیت بالا بازار بتلند را به رشد سه برابری رساند

پربازدیدترین اخبار