سایر اخبار / کشاورزی
شنبه   ۲۴ آبان ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۳
کد خبر: ۱۳۵۲
تعداد بازدید: ۲۷۱۹۱
رحمان محمدی، مدیرعامل شرکت ماهان:

صادرات گوشت مرغ راه‌حل برون رفت از بحران‌های صنعت مرغداری

در مصاحبه‌ای با دکتر رحمان محمدی مدیر عامل مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان مسیر موفقیت‌های این شرکت مورد کند و کاو قرار گرفته و راهکار‌های برون رفت از چالش‌های فعلی صنعت مرغداری بررسی شد.
صادرات گوشت مرغ راه‌حل برون رفت از بحران‌های صنعت مرغداری
 
به گزارش روابط عمومی سازمان اقتصادی کوثر، شرکت مجتمع تولید گوشت مرغ ماهان که در سال ۱۳۶۹ تاسیس شده، بر اساس اسانامه رسمی شرکت در انجام عملیات مرغداری، پرورش طیور، تولید گوشت مرغ، تخم مرغ، خوراک دان، جوجه یک روزه و در نهایت کشتار و بسته بندی می‌تواند حضور داشته باشد. با این وجود شرکت حاضر در تولید جوجه یک روزه شهرت ملی دارد و ثبت نماد این شرکت در تابلو بازار سرمایه نیز بر ارزش‌های آن افزوده است.
 

برنامه ریزی تولید بر اساس زنجیره تأمین عامل اصلی در جهش تولید


به بیان دکتر محمدی، شرکت ماهان با بهره‌گیری از واحد‌های تولیدی مستقر در نقاط مختلف کشور از جمله کرمان، تهران، قزوین، البرز، زنجان، مازندران و لرستان ظرفیت پرورش ۴۹۰ هزار قطعه مرغ مادر را دارا می‌باشد. اما آنچه موفقیت‌های این شرکت را منجر شده پایبندی به برنامه ریزی‌های دقیق و منسجم برای ایجاد چارت سازمانی تخصصی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های زنجیره یکپارچه تولید گوشت مرغ بوده است. تولید ۳۷۰۰ تن گوشت مرغ طی دوره نه ماهه سال و ایجاد و تقویت برند ماهان نیز در راستای تکمیل و بهینه سازی زنجیره تولید بوده است. دکتر محمدی افزود که عملیات هوشمندانه برای بهره گیری از منابع برای حفاظت از دارایی‌های سرمایه گذاران وظیفه این شرکت است، لذا مدیریت این سیستم تولیدی کاملاً بر اساس برنامه و اهداف پیش بینی شده انجام می‌گیرد.
 

صادرات گوشت مرغ راه‌حل برون رفت از بحران‌های صنعت مرغداری


بهره‌گیری از حداکثر پتانسیل زنجیره تأمین ما را به اهداف تولیدی می‌رساند


با وجود اینکه در دوره‌های مختلف، صنعت طیور دچار چالش‌های متعددی شده است، اما این صنعت ظرفیت بسیار زیادی دارد که با مدیریت صحیح زنجیره تولید می‌توان این ظرفیت‌ها را در راستای جهش تولید مورد استفاده قرار داد. شرکت ماهان نیز برای بهره‌گیری از این پتانسیل تلاش دارد تا در بازار تهران بزرگ حضور داشته باشد و برای این منظور توسعه آتی واحد‌های البرز و سمنان مدنظر هستند. به عبارت دیگر استراتژی اول ایجاد پایداری در تأمین گوشت مرغ می‌باشد تا بازار از نظر حضور این برند دچار کمبود نشود. در مرحله بعدی کسب سود با کیفیت و حذف واسطه‌ها در زنجیره می‌توان نه تنها هزینه تمام شده بلکه قیمت مصرف کننده را نیز کاهش دهد.
 

صادرات گوشت مرغ راه‌حل برون رفت از بحران‌های صنعت مرغداری

 

صادرات راهکار تقویت تولید کننده‌ها


دکتر محمدی با بیان تعدادی از چالش‌های صنعت گوشت مرغ اظهار کردند که عدم دسترسی مناسب به نهاده‌های غذایی برای مرغدار‌ها به یک چالش تبدیل شده است و لذا بسیاری از مرغداری‌ها با کمتر از ظرفیت اسمی خود در حال تولید هستند که همین امر کاهش عرضه را در پی دارد. برای برون رفت از چنین مشکلی باید ارز آوری در حوزه تولید گوشت مرغ اتفاق بیافتد تا ارز حاصله برای تأمین نهاده مورد استفاده قرار گیرد. شرکت‌های بسیار زیادی در کشور از جمله ماهان توانایی بالایی برای تولید محصولات صادراتی دارند که امکان اتصال زنجیره تولید گوشت مرغ داخلی به زنجیره‌های بین المللی را محیا خواهد کرد. در کنار امکان صادرات گوشت مرغ، برندسازی می‌تواند محصولات ایرانی را حداقل در کشور‌های همسایه بر سر زبان‌ها بیاندازد، زیرا که کیفیت تولیدات ایران بسیار مناسب است.


شفاف سازی یکی از اهداف مهم ورود به بازار سرمایه


محمدی در توضیح اینکه حضور نماد شرکت در تابلو بازار سرمایه چه تاثیری بر این شرکت داشته افزود که حضور در بازار سرمایه برای شرکت‌ها در وهله اول اجرایی کردن دستور مقام معظم رهبری برای شفاف سازی فعالیت‌های اقتصادی است و با توجه به اینکه شرکت ماهان زیرمجموعه سازمان اقتصادی کوثر و وابسته به بنیاد شهید می‌باشد، شفاف سازی یکی از راهبرد‌های اصلی به شمار می‌آید. از همین رو عرضه اولیه ۱۴ درصد از سهام شرکت در اسفند ماه ۱۳۹۷ اتفاق افتاد که یکی از اولین شرکت‌های سازمان اقتصادی کوثر بود که با نماد "زماهان" وارد بورس شد. در تاریخ ۲۷ مهر ماه ۱۳۹۹ ارزش این شرکت ۹۵۶ میلیارد تومان بوده که نسبت به ارزش ابتدای سال ۴۰ درصد رشد نشان می‌دهد. به گفته محمدی، در شش ماهه اول سال به تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۹، ۳۱۶ میلیون سهم معامله شده است که به طور میانگین ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار سهم در هر روز مورد معامله قرار گرفته که ارزشی معادل ۹۲۱ میلیارد تومان داشته است. یعنی روزانه ۵ میلیارد تومان از سهام شرکت در بازار گردش دارد. مدیریت موفق شرکت برای بازار بورس و احساس وظیفه نسبت به سرمایه گذاران را می‌توان در این نکته جست و جو نمود که در ۱۹۰ روز معاملاتی هیچ تأخیری در درج اطلاعیه‌های این شرکت نبوده و جزو اولین شرکت‌های بورس می‌باشد که اقدام به برگزاری مجمع به صورت آنلاین نموده تا سهامداران در خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار نگیرند.


رکورد جهانی ماهان در تولید مرغ


محمدی افزود: اظهار نظر در مورد ظرفیت‌های تولیدی ایران و ظرفیت شرکا ماهان در تولید مرغ بدون مبنا نیست، زیرا تولید ۱۶۵.۶ جوجه در گله ساری به ازای هر سر مرغ تا سن ۶۰ هفتگی نشان واضحی از این ادعا می‌باشد که ۲۷ قطعه بیشتر از رکورد تولید اعلام شده توسط شرکت خارجی می‌باشد. اگر همین ۲۷ عدد را در تعداد جوجه‌ها ضرب کنیم عدد بسیار بزرگی می‌شود که یک جهش در تولید به شمار می‌آید. واحد‌های دیگر نیز می‌توانند به چنین تولیداتی دست یابند و دور از انتظار نیست. برای مثال در واحد کرمان و زنجان نیز به این عدد نزدیک شده‌ایم.
 
 
صادرات گوشت مرغ راه‌حل برون رفت از بحران‌های صنعت مرغداری

محمدی در ادامه بیان گزارش شش ماهه شرکت در حوزه تجارت، چرخش از خام فروشی جوجه یک روزه به تولید محصولات فراوری شده را نیز از موفقیت‌های تولید این شرکت بیان کرد. در حوزه مالی نیز گزارش حسابرسی مقبول و بدون تأخیر بوده‌اند و موفقیت‌های بسیاری نیز در مدیریت داخلی شرکت حاصل شده که کارایی عملیات سازمانی را به شدت افزایش داده است. جوانگرایی شرکت در راستای سیاست‌های کلان سازمان اقتصادی کوثر و استفاده از منابع داخلی درونزایی اقتصاد این شرکت را شکوفا کرده است. برای مثال ۵۰۰ نیروی انسانی که ۴۵۰ نیرو در بخش تولید مشغول به کار هستند و با ساختار سازمانی بهینه شده چالاکی سیستم را باعث شده‌اند.

در مجموع می‌توان چنین خلاصه نمود که با وجود چالش‌های زیاد صنعت مرغداری، شرکت ماهان توانسته از ظرفیت‌های موجود بهره برده و برای بهبود وضعیت شرکت در آینده برنامه ریزی نماید. افزایش تولید و ایجاد پایداری، استفاده از پتانسیل زنجیره تولید، ارزش افزایی در بازار و اتصال به بازار‌های بین المللی از جمله دستاورد‌ها و اهداف شرکت به شمار می‌آیند.
 
انتهای پیام / 
 
آخرین اخبار

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

جهش تولید، عامل مهمی در تقویت معیشت مردم است

اقتصاد کشور با خودکفایی های کوثر توانمندتر شد

افزایش تولید کلزا در مزارع پیشگامان توسعه کشاورزی کوثر

بهره برداری از "داشبورد رصد بازار مسکن" در گروه معین کوثر

اخذ گواهینامه IR توسط شرکت مرغک

نماینده بنیاد شهید گواهینامه بین المللی حمایت از حقوق معنوی را از آن خود کرد

سخن‌نگاشت | پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳

پیام تسلیت دکتر فخاری برای درگذشت والده دکتر باقری

امروز فرزند شهید بودن یک آزمون است

طی مقدمات عملیات ساخت پروژه رفاهی نوشهر

کوثر راهی جز نخبه محوری و نقشه های دانش بنیان ندارد

آیت الله رئیسی در افتتاحیه نمایشگاه روایت خدمت 

تبیین دستاوردها در نمایشگاه روایت خدمت

علی عفتی مدیرعامل شرکت مرغ اجداد زربال شد

لزوم نگرش راهبردی به نفت

دعوت مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر به حضور در انتخابات

گام های پایانی معین کوثر تا هوشمندسازی

میثم صفرزاده فرمانده بسیج سازمان اقتصادی کوثر شد

کیفیت بالا بازار بتلند را به رشد سه برابری رساند

پربازدیدترین اخبار