اخبار سازمان / گزارش ویژه
يکشنبه   ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۹:۰۴
کد خبر: ۱۳۸۶
تعداد بازدید: ۳۸۷۰
دانش در کنار باور‌های ارزشی مسیر حرکت سازمان اقتصادی کوثر در صنعت و کشاورزی است
 
به گزارش روابط عمومی سازمان اقتصادی کوثر، شب گذشته ۲۳ اسفندماه ۹۹ و به مناسبت بزرگداشت مقام شهدا؛ دکتر جواد وکیلی معاون برنامه ریزی و اقتصادی سازمان با رادیو اقتصاد به گفتگو نشست و به تشریح بخشی از رویکرد‌ها و برنامه‌های عملیاتی شده سازمان در سال جهش تولید پرداخت. به گفته ی وکیلی، سازمان اقتصادی کوثر با توجه به خصوصیات نهادی آن ارزش های خاص خود را دارد و لذا تابع چهارچوب های ارزشی می باشد و فعالیت های آن بر اساس سیاست های ابلاغ شده ای است که که یک نهاد انقلابی باید از آن ها پیروی نماید. این سیاست ها مصلحت اقتصادی کشور را در نظر گرفته اند و لذا از منظر اقتصادی نیز این سازمان فعالیت های متنوعی دارد که البته بخش کشاورزی وزین تر و پررنگ تر از سایر بخش های اقتصادی می باشد. وی در ادامه، بخش صنعت (که در حال تکمیل زنجیره ها می باشد)، بخش انرژی، بخش سلامت و بخش عمران و زیرساخت را از جمله سایر حوزه فعالیت‌هایی شمردند که در سازمان به آن‌ها پرداخته می‌شود.
 

مقابله و مقاومت در برابر چالش ها در همراهی با مردم

 

وکیلی اظهار داشت که در سال جهش تولید چالش های خاصی نیز وجود داشتند که بحث تحریم ها و علی الخصوص بیماری کرونا کسب و کار‌های بسیاری از جمله سازمان اقتصادی کوثر را تحت تأثیر قرار دادند. با این حال تلاش شد تا اقداماتی شایسته برای مقابله با این چالش ها انجام شود. وی ادامه داد: بر اساس تکالیف این سازمان، رقابتی با بخش خصوصی وجود ندارد بلکه سازمان باید به کمک صنعت بیاید. سازمان اقتصادی کوثر نه تنها رقیب تولید کننده ها نیست، بلکه سعی کرده است به طرق مختلفی تولید کنندگان را حمایت نماید تا بتوانند از این چالش ها عبور کنند.
 

برنامه های سازمان، تحقق صنعت دانش بنیان و تکمیل زنجیره ارزش را دنبال می کنند

 
معاون برنامه ریزی و اقتصادی سازمان با تبیین رویکرد‌های کلی دنبال شده این مجموعه در سال جهش تولید ادامه داد: در برنامه‌های امسال دو ویژگی اصلی مورد تأکید بوده اند:
۱) توجه به زنجیره ارزش و تأمین در حوزه کشاورزی و سایر صنایع و همچنین
۲) سیاست دانش بنیانی و تکیه بر نوآوری و فناوری و حضور فعال در اکوسیستم نوآوری کشور.

وکیلی با اشاره به مجموعه طرح‌ها و پروژه‌های افتتاح شده سازمان طی روز‌های اخیر، برخی ویژگی‌ها و اثرات کلان این پروژه‌ها را شمرد و افزود: با تکیه بر رویکرد‌هایی که اشاره شد و در عرصه عمل، به طور اخص می‌توانم به ۱۸ پروژه که در روز مبعث و همچنین در آستانه روز شهید و به دستور رئیس جمهور محترم افتتاح شدند اشاره کنم. ایستگاه بهبود و اصلاح ژنتیکی دام سبک در ابهر زنجان که یک کار کاملاً دانش بنیان می‌باشد و آثار مثبت آن در اقتصاد دام کشور در آینده مشهودتر خواهد بود و از تأثیرات آن می‌توان به بهبود بهره وری تولید گوشت دام سبک اشاره کرد. همراه با این پروژه، طرح پرورش دام سبک در بخش دینور استان کرمانشاه نیز افتتاح گردید که برای تکمیل زنجیره ارزشی دام سبک اهمیت زیادی دارد. حدود ۱۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری در این حوزه انجام شده که ثمرات آن از جمله قرار گرفتن در آستانه خودکفایی تولید گوشت دام سبک و همچنین شیر در آینده مشاهده خواهد شد.
 

انحصار شکنی فناوری‌های راهبردی

وی در ادامه به سایر دستاورد‌های دانش بنیان سازمان در سال جهش تولید اشاره نموده و بیان کرد: از کار‌های دانش بنیان دیگر که در سازمان انجام شده، ساخت ماشین جوجه کشی کاملا هوشمند می باشد که فناوری آن پیش از این در اختیار تنها چهار کشور بود. انتقال جنین دام سنگین نژاد سیمنتال به عنوان یک طرح دانش بنیان در راستای خودکفایی صنعت دام سنگین کشور اهمیت زیادی دارد، به طوری که ۳۶۰ دام دو منظوره نژاد سیمنتال در نتیجه ی این طرح تولید خواهند شد و ۲۱ میلیارد و ۲۰۵ میلیون ریال سرمایه گذاری برای این طرح حتماً اثرات بزرگی در پی دارد. از جمله طرح های بسیار مهم دیگر دانش بنیان، تولید مولد‌های ماهی می باشد. در واقع پیش از این ایران کاملا وابسته به واردات این محصول مهم و استراتژیک بود که با اجرایی شدن این طرح با ظرفیت ۱۰۰ میلیون قطعه تخم چشم زده ماهی قزل آلا بخشی از نیاز کشور جبران می شود.
 
وکیلی توجه به توسعه مناطق کمتر برخوردار را نیز از جمله ویژگی‌های طرح‌های اقتصادی دنبال شده در این سازمان عنوان کرد و در همین راستا افزود: احداث بزرگ ترین گلخانه هیدروپونیک غرب کشور در هلیلان ایلام با ظرفیت حدود ۵۰۰ نفر اشتغال و تولید ۱۷۰۰ تن انواع محصولات گلخانه ای با آخرین استاندارد‌های جهانی پروژه بزرگ دیگری بود که در روز‌های پایانی سال ۹۹ افتتاح شد و امکان صادرات و ارزآوری را نیز فراهم خواهد کرد.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی سازمان ضمن اشاره به دستاورد‌های حوزه‌های غیر کشاورزی سازمان ادامه داد: گذشته از بخش کشاورزی، سازمان اقتصادی کوثر در بخش صنعت و تولید الکتروموتور‌های فشار قوی چهارهزار اسب بخار کار بی نظیری انجام داد. کاری که فقط شرکت های بزرگ دنیا همچون زیمنس انجام می دادند. البته پیش از این نیز الکتروموتور‌های ضد انفجار تولید شده توسط این سازمان رونمایی شده بودند.

وکیلی در پایان افزود: در مجموع، سیاست دانش بنیانی و قطع وابستگی در اقتصاد ملی به منظور ایجاد خودکفایی در این سازمان دنبال می شود. این سازمان یک نهاد اقتصادی-اجتماعی است و نام مقدس خانواده شهدا و ایثارگران بر این سازمان ارزش والایی به آن می بخشد.
 
انتهای پیام / 
 
 
 
 
آخرین اخبار

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

جهش تولید، عامل مهمی در تقویت معیشت مردم است

اقتصاد کشور با خودکفایی های کوثر توانمندتر شد

افزایش تولید کلزا در مزارع پیشگامان توسعه کشاورزی کوثر

بهره برداری از "داشبورد رصد بازار مسکن" در گروه معین کوثر

اخذ گواهینامه IR توسط شرکت مرغک

نماینده بنیاد شهید گواهینامه بین المللی حمایت از حقوق معنوی را از آن خود کرد

سخن‌نگاشت | پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳

پیام تسلیت دکتر فخاری برای درگذشت والده دکتر باقری

امروز فرزند شهید بودن یک آزمون است

طی مقدمات عملیات ساخت پروژه رفاهی نوشهر

کوثر راهی جز نخبه محوری و نقشه های دانش بنیان ندارد

آیت الله رئیسی در افتتاحیه نمایشگاه روایت خدمت 

تبیین دستاوردها در نمایشگاه روایت خدمت

علی عفتی مدیرعامل شرکت مرغ اجداد زربال شد

لزوم نگرش راهبردی به نفت

دعوت مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر به حضور در انتخابات

گام های پایانی معین کوثر تا هوشمندسازی

میثم صفرزاده فرمانده بسیج سازمان اقتصادی کوثر شد

کیفیت بالا بازار بتلند را به رشد سه برابری رساند

پربازدیدترین اخبار