بازنشر / اقتصادی
چهارشنبه   ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۵
کد خبر: ۱۶۰۰
تعداد بازدید: ۶۴۷

اعمال عوارض پلکانی صادراتی برای تنظیم بازار داخلی

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت گفت: اعمال عوارض پلکانی برای کالاهای صادراتی برای تنظیم بازار داخلی است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، سیف‌الله امیری با بیان اینکه  اعمال عوارض پلکانی برای کالاها براساس بند ۸ مصوبه عوارض صادراتی مصوب 24 اسفندماه سال گذشته ستاد تنظیم بازار است، گفت: این عوارض به‌منظور تنظیم بازار داخل و تأمین نیاز مصرف‌کنندگان داخلی است تا بازار داخل به هیچ عنوان دچار تلاطم نشود.

وی افزود: در شرایطی که بازار به‌صورت پایدار باشد مشکلی در تأمین و تنظیم بازار وجود ندارد، اما زمانی که شرایط بازار تحت شرایطی مانند بحران روسیه و اوکراین ناپایدار شده و بازارها رشد یک باره داشته باشند، اعمال عوارض کمک می‌کند تا قیمت‌های داخل را به‌گونه‌ای تنظیم کنیم که تولیدکنندگان، کالاهای خود را به مقدار دلخواه صادر نکنند.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت با تأکید بر اینکه اعمال این عوارض به‌منظور تنظیم بازار داخل است، افزود: هدف اصلی از اجرای مصوبه عوارض صادراتی، تأمین نیاز داخلی مصرف‌کنندگان است.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت بابیان اینکه روز گذشته عوارض گمرکی را به‌کل گمرکات کشور اعلام کردیم، گفت: تعیین عوارض پلکانی بر مبنای هفته نخست دی‌ماه ۱۴۰۰ تعیین و تصویب‌شده است و با توجه به پلکانی بودن این عوارض، ماهانه قابل‌تغییر است؛ بنابراین درصورتی‌که میزان رشد نسبت به مبنا، یعنی اول دی‌ماه ۵ درصد باشد، عوارض ۲ درصد گرفته می‌شود.

امیری گفت: رشد ۵ تا ۱۰ درصدی عوارض ۵ درصد، رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی عوارض ۸ درصدی، رشد ۱۵ تا ۲۰ درصدی عوارض ۱۱ درصدی، رشد ۲۰ تا ۲۵ درصدی عوارض ۱۴ درصدی، رشد ۲۵ تا ۳۰ درصدی عوارض ۱۷ درصد، رشد ۳۰ تا ۳۵ درصدی عوارض ۲۰ درصد و رشد ۳۵ تا ۴۰ درصدی عوارض ۲۲ درصد خواهند داشت و بالاترین عوارض هم ۲۲ درصد است.

وی ادامه داد: این عوارض برای تمامی کالاهایی که در این مصوبه به آن اشاره‌شده در نظر گرفته‌شده است و ماهانه قابل‌تغییر است و امیدواریم که با این اعمال عوارض، مشکل داخلی برطرف شده و تولیدکنندگان اصلی در ابتدا بازار داخل را تنظیم کنند و بعد صادرات انجام دهند.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت در پایان یادآور شد: هدف ما تسهیل امور فعالان اقتصادی است و هرکسی از تولیدکنندگان یا صادرکنندگان در خصوص عوارض یاد شده که به گمرکات کشور اعلام شده، مشکلی داشته یا احساس می کند که اشتباه محاسباتی صورت گرفته، می‌تواند از طریق انجمن‌های مربوطه با معاون معادن و فرآوری مواد مکاتبه کند تا نسبت به رفع آن اقدام کنیم.

انتهای پیام/

آخرین اخبار

سخن‌نگاشت | پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳

پیام تسلیت دکتر فخاری برای درگذشت والده دکتر باقری

امروز فرزند شهید بودن یک آزمون است

طی مقدمات عملیات ساخت پروژه رفاهی نوشهر

کوثر راهی جز نخبه محوری و نقشه های دانش بنیان ندارد

آیت الله رئیسی در افتتاحیه نمایشگاه روایت خدمت 

تبیین دستاوردها در نمایشگاه روایت خدمت

علی عفتی مدیرعامل شرکت مرغ اجداد زربال شد

لزوم نگرش راهبردی به نفت

دعوت مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر به حضور در انتخابات

گام های پایانی معین کوثر تا هوشمندسازی

میثم صفرزاده فرمانده بسیج سازمان اقتصادی کوثر شد

کیفیت بالا بازار بتلند را به رشد سه برابری رساند

ارتقاء جایگاه زاگرس در میان نیروگاه های کشور

پیام تسلیت دکتر فخاری بخاطر درگذشت مادر شهیدان اسماعیلی

گزارش تصویری | حضور دکتر فخاری در نمایشگاه مطبوعات

چگونه سهم مردم در اقتصاد افزایش می یابد؟

اقتصاد با تامین مالی پروژه های توسعه تولید رشد میکند

مدرس زاده معاون توسعه همکاری های بخش خصوصی معاونت علمی ریاست جمهوری شد

دو گزارش از شرکت کشت و صنعت خاوردشت

پربازدیدترین اخبار