اخبار سازمان / انتصابات
شنبه   ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۳:۵۵
کد خبر: ۸۶۰
تعداد بازدید: ۷۱۲۹

 

 

برگزاری آئین نکوداشت روز خبرنگار با حضور مدیر عامل سازمان اقتصادی کوثر

مسیر خبرنگاری معمولا هم خطر دارد و هم آسیب، انشاء الله همیشه سعی ما بر این باشد که مسیری را هموار کنیم که خبرنگاران عزیز  با سلامت کامل و آزادی انعکاس خبر و اطلاعات نمایند.

مهندس اسکندری مدیر عامل سازمان اقتصادی کوثر در آئین نکوداشت روز خبرنگار گفت: جمله زیبایی از مقام معظم رهبری است که می‌فرماید خبرنگاران لحظات نابود شدنی و زوال یافتنی را تثبیت و ابدی می‌کنند؛ بنابراین آنچه که تثبیت می‌شود باید با واقعیت تطبیق داده شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان اقتصادی کوثر، مدیرعامل سازمان در دیدار صمیمانه اهالی رسانه که یکصد و نود دقیقه به طول انجامید پس از تقدیر و تبریک روز خبرنگار به فعالان خبر حاضر در جلسه، فیلمی از فعالیت‌های مؤثر اقتصادی سازمان اکران نمود که مورد استقبال اهالی رسانه قرار گرفت.

با مدیریت صحیح می‌توان به خودکفایی ملی رسید و بر توانمندی داخلی تکیه کرد. مهندس محمدرضا اسکندری در دیدار امروز خود بر نقش مهمی که سازمان اقتصادی کوثر در پویایی اقتصاد کشور با تکیه بر اصول موضوعه ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: ما هیچ نگرانی نداریم، حتی اگر سخت‌ترین تحریم‌ها اعمال شود، هیچ مشکلی نخواهیم داشت و توان تولید و تأمین ۱۰۰ درصد مرغ و تخم مرغ کشور را داریم.

در ادامه نشست، مهندس اسکندری به شرح برخی اقدامات مهم و اثرگذار چند ساله اخیر و بالأخص یک ساله گذشته که گزارش  تفصیلی آن به بهانه برگزاری مجمع عمومی سالانه سازمان در دسترس حاضرین قرار گرفته بود پرداخت و در خصوص ساماندهی برنامه‌های هدفمند حوزه‌های کسب و کار سازمان اقتصادی کوثر گفت:  اقدامات اساسی در مورد تدوین سند راهبردی ۵ ساله با چشم انداز ۱۴۰۰ انجام گرفته  که انشالله انتهای سال جاری کمیته بازنگری برای تدوین سند ۵ ساله دوم جلسات خود را آغاز می‌نماید و در این راستا، تدوین برنامه‌های عملیاتی سند راهبردی، برای فعالیت در مدار شاخص‌های اقتصاد مقاومتی و اصول موضوعه ابلاغی از دفتر مقام معظم رهبری تلاش‌های بسیار جدی صورت گرفته است. در جریان عملیاتی شدن اسناد بالادستی، اقداماتی، چون فعالیت در مناطق کمتر توسعه یافته، حمایت از طرح‌های دانش بنیان و نوآورانه (روناک)، مردمی کردن اقتصاد (واگذاری شرکت‌ها در بازار سرمایه)، ایجاد زنجیره‌های ارزش (زنجیره‌های شمال شرق)، توجه به بومی کردن تکنولوژی‌های موردنیاز (قفس سازی) و چابک‌سازی و سامان‌دهی فعالیت‌ها (کاهش تعداد شرکت‌ها) انجام گرفته است.

وی همچنین با اشاره به اقدام در خصوص روناک به عنوان اولین رویداد نوآورانه و استارت‌آپی سازمان اقتصادی کوثر با محوریت کشاورزی، مسأله حمایت این مجموعه را از طرح‌های دانش بنیان و نوآورانه در برنامه خود قرارداده و گفت: تلاش سازمان بر این است که روناک را بصورت برند مطرح کند، بطوری که هر صاحب ایده‌ای که با برند روناک تأییدیه طرح بگیرد، پروژه آن با حمایت سازمان وارد بازار خواهد شد.

ایشان نیز یاد آورد شد که برای ورود به بازار سرمایه در راستای مردمی‌کردن فعالیت‌ها، به طوری که در سال ۹۷ بالای ۸۰ درصد پورتفوی سازمان در بازار سرمایه عرضه می‌شود اهتمام جدی ورزیده شده است که می‌تواند به مواردی، چون عرضه بخشی از سهام گروه کشاورزی، عرضه بخشی از سهام نیروگاه زاگرس، عرضه بخشی از سهام شرکت ماهان، عرضه بخشی از سهام شرکت کشت و صنعت شریف آباد و عرضه بخشی از سهام شرکت صنایع و معادن کوثر  اشاره کرد.

در ادامه این دیدار پرسش یکی از خبرنگارن حاضر اینگونه مطرح شد که آیا تنوع در سرمایه گذاری از معدن، جمکو و کشاورزی باعث از بین رفتن تخصص نمی‌شود؟

مدیر عامل سازمان اقتصادی کوثر در پاسخ گفت: حوزه‌های کسب و کاری که اشاره شد کاملا از هم جدا هستند مثلا در هلدینگ کشاورزی تمام افراد تخصص مرتبط با کشاورزی دارند یا در حوزه معادن نیز هر فردی باتوجه به تخصص خود مشغول به کار است. در سه چهار سال اخیر در حوزه اکتشاف گروه معادن جزو رتبه‌های برتر کشور بوده بطوری که در مراسم سالیانه وزارت صنعت گروه معادن لوح تقدیر دریافت کرده است.

وی همچنین گفت: یکی از حوزه‌هایی که سازمان تصمیم به توسعه آن دارد معادن است. در گروه معادن که تا به حال فقط در حوزه سنگ‌های ساختمانی کار کرده ایم، مطالعات اکتشافی انجام شده و الان در مرحله انتظار برای صدور مجوز هستیم و البته عملیات اجرایی را برای سنگ‌های فلزی انجام داده ایم. برای مثال در حوزه پهنه اکتشافی که در نائین اصفهان انجام شد هدف اکتشافی ما مس، طلا و فلزات پایه بوده است. در اکتشافات دیگر هم مانند کرمان هدف ما مس و طلا بود که به آن رسیدیم، در خراسان به آهن، در کهگیلویه و بویراحمد به فسفات و بوکسیت و در اردبیل مس و فلزات بوده که این اکتشافات نهایی شده و گزارشات آن تحویل وزارت صنعت داده شده و منتظر مجوز‌ها هستیم. برای شروع کار احداث، مجوز عملیات اکتشاف تا مرحله تدوین و دریافت گواهی پیش رفته است.

وی همچنین اشاره کرد: در حوزه‌های خدمات فنی مهندسی موضوع را تثبیت می‌کنیم دیگر توسعه نمی‌دهیم و از آن خارج می‌شویم برای مثال سیمکات و هادی برق را ادغام کرده ایم. هادی برق مجموعه‌ای بود که کابل‌های ساختمانی و مخابراتی را تهیه می‌کرد و شر کت سیمکات کابل‌های فشار قوی و ضعیف و شبکه‌های بزرگ را انجام داده است. وقتی ما می‌گوییم خروج پیدا کرده ایم به این  معنا نیست که چوب حراج بزنیم، چون در مرحله اول رشته فعالیت باید زنده باشد، فعال باشد بعد از آن خارج می‌شویم البته کسی که آن را می‌خرد باید فعالیتش را ادامه دهد و باید به قیمت واگذار شود ما به هر قیمتی خروج پیدا نمی‌کنیم.

مهندس اسکندری در ادامه بحث توسعه بخشی حوزه‌های سازمان بیان کرد که شرکت سرمایه گذاری سبحان بدلیل آنکه اشباع شده بود باید از آن خارج می‌شدیم که البته باید گفت: خوشبختانه در سال ۹۶ سهام آن را به دو برابر قیمت تابلوی بورس به فروش رساندیم. در گذشته چهار شرکت بازرگانی داشتیم و همه را تجمیع کردیم در یک شرکت گنجاندیم که در درجه اول تأمین نیاز‌های نهاد‌های زیر مجموعه را انجام دهد و بعد صادرات محصولات تولیدی کشور را آغاز کند و اینکه، چون ابتدای راه هستیم فعالیتش در حال توسعه است. در گروه کشاورزی نیز یکسری فعالیت‌ها را پیش بینی کرده ایم که البته توسعه آن نسبت به معادن محدود‌تر است.

وی بیان داشت: سازمان اقتصادی کوثر در ۹ حوزه ورود پیدا کرده که یکی از آن‌ها تثبیت و از یکی دیگر خارج شده است. در چهار حوزه دیگر سلامت و بهداشت، ساختمان و خدمات وابسته، برق و انرژی و منابع وابسته که منظور از برق نیروگاه سازی است توسعه تدریجی و سه حوزه باقی مانده معدن، بازرگانی، خدمات و حمل و نقل و خدمات مالی و سرمایه‌گذاری را توسعه زیاد داده ایم. در خصوص شرکت نیروگاه زاگرس باید گفت که در حال توسعه است و هم اکنون نیروگاه گازی بوده که تبدیل می‌شود به سیکل ترکیبی که تمام مراحل آن طی شده و تلاشمان بر این است که در هفته دولت کلنگ زنی تکمیلی آن انجام شود. البته علت تأخیر در انجام کلنگ زنی انتخاب شریک داخلی بود. سازمان اقتصادی کوثر با هدف استفاده از توانمندی‌های داخلی و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، قرارداد این پروژه را با شریک آلمانی خود امضاء نکرد تا با این کار، انجام مرحله سیکل ترکیبی را تماماً با نیروی داخلی به انجام رساند.

مدیر عامل سازمان اقتصادی اذعان داشت با وجود بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) که از همان ابتدا زیر نظر سازمان بوده است ضرورتی برای ساخت و راه اندازی بیمارستان‌های دیگر در دستور کار نیست، سازمان تنها در مجاورت این بیمارستان مرکز جامع سرطان کشور را راه اندازی کرده که در آینده نزدیک از آن بهره‌برداری خواهد شد.

وی افزود: بدلیل تعدد حوزه‌های فعالیت سازمان، تلاش می‌کنیم هم افزایی میان شرکت‌ها اتفاق بیافتد تا برای بهره برداری و یا توسعه از توان یکدیگر استفاده نمایند.

مهندس اسکندری در پاسخ به سوال یکی فعالان خبری در حوزه کشاورزی مبنی بر نقش سازمان اقتصادی کوثر در شرایط تاریخی امروز و اقتصاد کشور چیست؟ گفت:: وقتی در برهه‌ای از زمان دولت به دلیل شیوع بیماری هایی، چون آنفولانزای مرغی مجبور به واردات مرغ و تخم مرغ شد، چگونه پس از مدتی مشکل را حل نمود؟ بی شک نقش مهم سازمان در جبران خسارت‌ها و برون رفت از شرایط بحرانی بازار مرغ و تخم مرغ در آن زمان بی بدیل بوده است. ظرفیت‌های موجود در حوزه طیور شرکت‌های تابعه، می‌تواند تا ۲ سال آینده، ۱۰۰ % نیاز کشور را تأمین کند. ما هیچ نگرانی نداریم، حتی اگر سخت‌ترین تحریم‌ها اعمال شود، تا ۲ سال آینده در خصوص تولید و تأمین مرغ و تخم مرغ کشور و حتی اگر هیچ توسعه‌ای ندهیم، هیچ مشکلی نخواهیم داشت. ایشان به این نکته نیز اشاره کرد که بسته شرایط بحران کشور در سال ۱۳۸۸ و در زمان مسئولیت بنده در وزارت جهاد و کشاورزی تدوین شده بود و در حال حاضر اگر اجرایی شود نیز می‌تواند تضمین عدم ایجاد هرگونه مشکل در بازار مرغ را بدهد. گله‌ای که می‌توان به مسئولین گفت: این است که علی رغم شرایط تحریم، راه حل برون رفت از آن را ارائه نمی‌دهند. در خصوص بیماری‌های طیور باید گفت که ورود بیماری‌ها ممکن است ناشی از ضعف دستگاه‌ها و یا روش‌های وارداتی محصول است. آزمایشگاه تخصصی سازمان، برای خروج از دامنه خطا‌های کنترلی، قبل از ورود واکسن به کشور آن را مورد آزمایش قرار می‌دهد. البته این را باید اشاره کرد که برای هر مسأله‌ای در حوزه واردات دستگاه کنترل کننده‌ای وجود دارد، پس اگر بیماری یا مشکی پیش آمده باشد کنترل‌ها ضعیف است.

وی افزود: در هفته‌ای که گذشت همکاران ما، خوشبختانه مسأله افک تجاری مورد نیاز سازمان را حل کردند. زنجیره اقتصادی سازمان برای تحقق برنامه و بودجه مصوب، افزایش و ارتقای کیفیت کاری در شرکت‌های تابعه تلاش خود را در انجام فعالیت‌هایی که نام می‌برم انجام داده است:

-دریافت ۸۲ درصدی گزارشات و اظهارنظر‌های مقبول از حسابرس و بازرس محترم درخصوص فعالیت شرکت‌های تابعه

-اخذ گزارش مقبول برای ششمین بار جهت فعالیت‌های ستاد سازمان اقتصادی کوثر

-در سایه تلاش و فعالیت شبانه‌روزی همکاران با رویکرد جهادی

-تحقق ۱۳۶ درصدی سود ناخالص

-تحقق ۱۷۴ درصدی سود عملیاتی

-تحقق ۱۵۳ درصدی سود خالص سازمان

-در سال مزین به تولید و اشتغالزایی رقم خورد که حاکی از توجه و اهتمام جدی به مقوله تولید است. مفتخریم سازمان اقتصادی کوثر بالای نود درصد شرکت‌هایش تولیدی می‌باشند.

-افتتاح باغ پسته مکانیزه فخرآباد شرکت اشراق

-افتتاح فارم مرغ مادر ۱۰۰ هزار قطعه چگینی

-افتتاح رسمی ۳۰۰۰ رأسی دام سبک اجداد سپیدان و پرورش شتر

-پروژه‌های پرورشی گاو شیری شریف‌آباد

-پروژه‌های پرورش ماهی در قفس تنگه حمام، سد ایوشان و انعقاد قرارداد راه‌اندازی گلخانه در شرکای خارجی اسپانیایی و ترکیه‌ای در کرمانشاه و ایلام

مدیر عامل سازمان گفت:: در سال ۸۴ زمانی که در وزارت بودم گفتند گوشت قرمز وارداتی با کیفیت نیست. در بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که عوامل کنترل برای تأیید محصول در مبدأ به درستی انجام وظیفه نمی‌کردند و بعضاً کشور مبدأ هر گاوی را ذبح می‌کرد. بطور مثال محموله گوشت قرمز از گاو‌های بالای دوسال و یا چندبار زایمان کرده تهیه می‌شد و در نتیجه ما مجبور شدیم کنترل‌ها را مجدداً در داخل بیشتر کنیم. سازمان اقتصادی کوثر دو سال است در رابطه با دام‌ها در حال تحقیق می‌باشد که دام‌های پربازده را جایگزین دام‌های کم بازده کند که هدف از آن پربازده کردن گلّه در مناطق است و نژاد‌های داخلی را با هم تلفیق کرد. سازمان اقتصادی کوثر این پروژه را در استان‌های کرمانشاه، مازندران، اردبیل و کردستان آغاز کرده است.

مهندس اسکندری در مسأله آب بیان داشت: ما در کشور به اندازه کافی آب برای کشت و زراعت داریم، اگر کسی گفته است که ۹۰ درصد آب کشور در حوزه کشاورزی صرف می‌شود و از آن ۶۰ درصد هدر می‌رود، این نکته دقیقا به این معناست که کشور مشکل آب ندارد، اما مدیریت ضعیف است و عمل کارشناسی انجام نمی‌شود. من در سال ۱۳۸۸ لایحه الگوی کشت را به هیئت دولت بردم، امّا چرا تا به حال به قانون تبدیل نشده است؟ در مسأله گندم، بنده همچنان اعتقاد دارم که کیفیت گندم داخلی بسیار بالاتر از گندم وارداتی است.   بنده اعتقاد دارم آقای حجتی وزیر بحران است. اگر بگذارند کار کند. ایشان از نظر جهادی از ما پیشکسوت‌تر است.

وی پیشنهاد‌های کارشناسانه خود را در خصوص برون رفت از شرایط بحران اقتصادی کشور را اینگونه بیان کرد که: می‌توان در تولید گیاهان علوفه‌ای شور دوست، کشت فراسرزمینی، ایجاد ۴۵۰۰۰ هکتار گلخانه برای کاشت صیفی جات و سبزیجات و زرع برنج بصورت کاشت خشک مانند گندم اقدام کرد. این طرح‌ها و پیشنهاد‌ها که منجر به اشتغال زایی در حوزه‌های کشتیرانی، روغنکشی و صرفه جویی در بیش از ۷ میلیارد متر مکعب آب می‌شود از جمله راهکار‌های قابل اجرا و عملیاتی شدن در خصوص برون رفت از شرایط بحرانی آب و تحریم‌های اقتصادی، توانمندسازی و فعال نمودن عوامل داخلی در راستای اقتصاد مقاومتی است.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر گفت: در تمامی عرصه ها، نکته حائز اهمیت و بسیار ارزشمندی که در سطوح مختلف مدیریتی و عملیاتی فعالیت‌های سازمان همواره در دستور کار قرار دارد توجه جدی به مسئله بهره‌وری و منابع انسانی و جوانگرایی و به کارگیری جامعه هدف، در عرصه‌های مدیریتی سازمان و شرکت‌های تابعه است. کاهش چشمگیر میانگین سنی مدیران از ۶۰ به کمتر از ۳۸ و  شایسته‌گزینی (راه‌اندازی کانون ارزیابی مدیران)، شایسته‌پروری (آموزش‌های منظم و دوره‌ای)، شایسته‌سالاری از جمله این اقدامات می‌باشد و در این میان از ۱۱ درصد مدیران جامعه هدف در سال ۸۸ هم‌اکنون ۷۰ درصد اعضای هیأت‌مدیره شرکت‌ها و مدیران سازمان از جامعه هدف و خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران و جانبازان هستند.

انتهای پیام/
آخرین اخبار

سخن‌نگاشت | پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳

پیام تسلیت دکتر فخاری برای درگذشت والده دکتر باقری

امروز فرزند شهید بودن یک آزمون است

طی مقدمات عملیات ساخت پروژه رفاهی نوشهر

کوثر راهی جز نخبه محوری و نقشه های دانش بنیان ندارد

آیت الله رئیسی در افتتاحیه نمایشگاه روایت خدمت 

تبیین دستاوردها در نمایشگاه روایت خدمت

علی عفتی مدیرعامل شرکت مرغ اجداد زربال شد

لزوم نگرش راهبردی به نفت

دعوت مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر به حضور در انتخابات

گام های پایانی معین کوثر تا هوشمندسازی

میثم صفرزاده فرمانده بسیج سازمان اقتصادی کوثر شد

کیفیت بالا بازار بتلند را به رشد سه برابری رساند

ارتقاء جایگاه زاگرس در میان نیروگاه های کشور

پیام تسلیت دکتر فخاری بخاطر درگذشت مادر شهیدان اسماعیلی

گزارش تصویری | حضور دکتر فخاری در نمایشگاه مطبوعات

چگونه سهم مردم در اقتصاد افزایش می یابد؟

اقتصاد با تامین مالی پروژه های توسعه تولید رشد میکند

مدرس زاده معاون توسعه همکاری های بخش خصوصی معاونت علمی ریاست جمهوری شد

دو گزارش از شرکت کشت و صنعت خاوردشت

پربازدیدترین اخبار