صفحه نخست / بازرگانی و حمل و نقل
شنبه   ۱۲ فروردين ۱۳۹۶ / ۱۵:۰۲
کد خبر: ۸۷
تعداد بازدید: ۳۵۸۱
بخش اول: گفت وگو در مورد پروژه های شرکت کاونده

پروژه های شرکت کاونده از زبان مدیر عامل

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت سهامی صنعتی، معدنی و تجارتی کاونده در گفت وگویی با سایت سازمان اقتصادی کوثر به معرفی مجموعه تحت مدیریت خود پرداخت.

مهندس «بابک اسماعیلی» مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت سهامی صنعتی، معدنی و تجارتی کاونده در گفت وگویی با سایت سازمان اقتصادی کوثر به معرفی مجموعه تحت مدیریت خود پرداخت. وی در این گفت با برشمردن حوزه های فعالیت شرکت کاونده، به پرسش هایی در مورد برنامه های فعلی و آتی شرکت و چالش های پیش روی این بنگاه تجاری پاسخ داد.

سوال: برای شروع بحث توضیحاتی را در مورد شرکت صنعتی، معدنی و تجارتی «کاونده» ارائه کنید؟

اسماعیلی: شرکت کاونده از مجموعه شرکت های مستقل سازمان اقتصادی «کوثر» است که عمده ماموریت آن در حوزه بازرگانی است. بیشتر فعالیت این شرکت در حوزه صادرات بوده است.

 

سوال: حوزه هایی را که شرکت کاونده، فعالیت های تجاری خود را در آن ها گسترش می دهد تشریح کنید؟

اسماعیلی: فعالیت شرکت بین سال های 90 تا 92 کاهش پیدا کرد اما با استقرار تیم جدید در سال 93 دامنه فعالیت ها تغییر پیدا کرد و فعالیت ها بر حوزه بازرگانی و صنعتی متمرکز شد. شرکت بر فعالیت هایی با هدف برندسازی تاکید بیشتری دارد. در حوزه بازرگانی شرکت موضوع صادرات مواد غذایی را دنبال می کند. با این هدف مواد غذایی را که قابلیت صادراتی دارند همچون زعفران، میوه و میوه خشک، عسل و خشبکار را برای مصرف داخلی و صادرات تولید و عرضه می کند. در این راستا شرکت کاونده، برند «لارینا» را نیز به ثبت رسانده و اکنون محصول زعفران ممتاز این برند وارد بازار شده است. همچنین شرکت تولید خشکبار و عسل با همین نام را آغاز کرده است. اگرچه هدف شرکت کاونده بیشتر صادرات به بازار منطقه است اما در داخل نیز این قابلیت طراحی و برنامه ریزی شده است.

 

سوال: آیا کاونده تنها در حوزه عرضه و تجارت مواد غذایی فعالیت می کند؟

اسماعیلی: با توجه به این موضوع که کاونده از شرکت های زیر مجموعه سازمان اقتصادی کوثر است و این سازمان از بزرگترین هلدینگ ها در بخش کشاورزی و مواد غذایی است به طور طبیعی تمرکز اصلی ما بر مواد غذایی و صنایع وابسته بوده است اما در عین حال به حوزه های صنعتی و خدماتی دیگر نیز ورود پیدا کرده است.

به عنوان نمونه با همین رویکرد متنوع سازی خدمات، شرکت راه اندازی فروشگاه اینترنتی «لارین شاپ» را نیز دنبال کرده است و در 22 بهمن سال جاری آن را افتتاح کرد. این فروشگاه اینترنتی در مرحله نخست به صورت تخصصی در بازار جواهرآلات و صنایع دستی فعالیت می کند و پس از آن مرحله به مرحله سبد عرضه کالایی خود را گسترش می دهد.

 

سوال: شرکت کاونده پیشوند صنعتی را نیز با خود یدک می کشد آدر این زمینه چه فعالیتی را انجام داده اید؟

اسماعیلی: یکی از ابر پروژه های شرکت کاونده و «سازمان اقتصادی کوثر» پروژه ساخت «پارک لجستیک» در منطقه آزاد چابهار است. ما تاکنون به معنای واقعی پارک لجستیک یا دهکده بارگیری در ایران نداشتیم. با توجه به موقعیت ممتازی که منطقه آزاد چاهبار دارد و براساس ابلاغیه رهبری در جهت توسعه مکران این پروژه برای ساخت پایانه بندرگاهی در دستور کار قرار گرفت.

 

سوال: لطفا در مورد این پروژه عظیم صنعتی و زیربنایی بیشتر توضیح دهید؟

اسماعیلی: برنامه های گسترده ای از سوی نظام برای توسعه چابهار طراحی شده است و سازمان اقتصادی کوثر و شرکت کاونده نیز در بخش هایی از آن ورود کرده است. یکی از پروژه های بزرگ و راهبردی کشور در چابهار احداث نخستین پارک لجستیک ایران است که به ما سپرده شده است. این پروژه با همکاری چند مجموعه داخلی و خارجی تکمیل می شود. شرکا و سرمایه گذاران خارجی نیز در این پروژه حضور دارند و تاکنون مشارکت یک شرکت عمانی قطعی شده است و با دیگر کشورها نیز مذاکراتی صورت گرفته است.

سوال: حضور چه کشور یا شرکت های خارجی در ساخت پارک لجستیک چابهار نهایی شده است؟

اسماعیلی: مجموعه "ام. اچ. دی" عمان (MHD) که یکی از مهمترین بنگاه های تجاری اقتصادی عمان این کشور است که مدیریت آن با آقای «محمد هادی درویش» ازعمان است. ام.اچ.دی این پروژه با ما شریک است. ام.اچ دی از بزرگترین هلدینگ های تخصصی در عمان است که برای همکاری و مشارکت ابراز تمایل کرده است و مذاکراتی نیز صورت گرفته است. البته چند مجموعه داخلی که قابلیت بالایی دارند نیز در قالب یک کنسرسیوم به همراه مدیریت منطقه آزاد چابهار احداث این پارک لجستیک را دنبال می کنند. برخی کشورهای خارجی دیگر نیز مذاکراتی را با ما انجام داده اند.

در همایشی که اوایل بهمن ماه در منطقه آزاد چابهار با حضور معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد و سرمایه گذاران خارجی از کشورهای هند، پرتغال و چین در آن حضور پررنگی داشتند و برای همکاری ابراز تمایل زیادی کردند. اکنون به طور تقریبی به طور همزمان نزدیک 50 پروژه در حوزه های مهندسی، عمرانی، نیروگاهی و پالایشگاهی در چابهار در حال اجرا است. کاونده از طرف سازمان اقتصادی کوثر نیز مسئولیت انجام پروژه پارک لجستیک را برعهده گرفته است.

 

سوال: پارک لجستیک یا دهکده بار چه مفهوم و وظیفه ای دارد؟

اسماعیلی: قرار است تمام امکانات مورد نیاز در یک بندر مکانیزه بزرگ برای حمل و نگهداری کالا همچون بارانداز، اسکله برای توقف کشتی ها، انبارها، مسیر دسترسی، تجهیزات حمل همچون کامیون ها و جرثقیل ها و تمام امکانات مورد نیاز برای لجستیک (امور پشتیبانی) و حمل و نقل در قابل یک دهکده بار یا پارک لجستیک تعریف شود.

 

سوال: در مورد حجم، وسعت و پیشرفت این پروژه توضیح دهید؟

اسماعیلی: براساس برآوردهای اولیه این پروژه به سرمایه گذاری 1.2 میلیارد دلار نیازمند است. مسئولیت اصلی انجام آن نیز با شرکت کاونده است. رایزنی هایی با منطقه آزاد چابهار شده است و زمینی به مساحت 240 هکتار با موقعیت ممتاز در اختیارمان قرار گرفته است و انشاا.. کارها برای اتمام پروژه به سرانجام برسد.

براساس برنامه ها قرار است بزرگترین بندر ایران در چابهار ساخته شود و پارک لجستیک از بخش های اصلی این بندر به شمار می رود که کشتی های بزرگ نیز در آن می توانند پهلوگیری کنند. این پروژه بندرگاهی اکنون با سرعت خوبی پیش می رود، قرارگاه خاتم نیز در آن فعال است. اسکله بندر حدود 400 متر در آب دریای عمان پیشروی کرده است عمق آن نیز 9.5 متر است و اکنون برای پهلوگیری کشتی های بزرگ مناسب و آماده شده است. حتی چند کشتی هم اکنون مشغول تخلیه و بارگیری کالا هستند. در آخرین دیدارم از روند پروژه، کارها برای نصب چهار جرثقیل عظیم بندرگاهی که در نوع خود در ایران بی نظیر هستند فراهم شده بود.

 

سوال: اهمیت پروژه پارک لجستیک را برای مخاطبان بیشتر توضیح دهید؟

اسماعیلی: در چارچوب برنامه توسعه منطقه آزاد چابهار قرار است این منطقه به عنوان یک کوریدور برای بحث های ترانزیتی برای افغانستان، آسیای میانه، هند و دیگر کشورها نقش آفرین باشد. مدل مشابه این پروژه در «جبل علی» دبی وجود دارد که پارک لجستیک چابهار به عنوان رقیب آن مطرح می شود. البته به علت موقعیت جغرافیایی چابهار استفاده از این منطقه و تجهیزات بندری آن، مناسب تر و با صرف اقتصادی بیشتری همراه خواهد بود.

تنها رقیب چابهار در منطقه سواحل دریای عمان، بندر «گوادور» پاکستان است که چینی ها از چند سال قبل وارد آن شده اند. چین در چند سال گذشته نزدیک به 25 میلیارد دلار در آن سرمایه گذاری کرده است اما به دلیل ناامنی در پاکستان چینی ها نسبت به ادامه برنامه های خود در پاکستان دلسرد شده اند. آن ها برای حضور در چابهار و در بندری ایرانی در ان منطقه تمایل نشان می دهند.

 

سوال: اندکی در مورد منطقه آزاد چابهار و اهمیت برنامه ها در آن توصیح دهید؟

اسماعیلی: چابهار در اینده نزدیک به یک قطب بزرگ تجارت خارجی و بندرگاهی ایران تبدیل خواهد شد. گرچه این برنامه از دهه 1330 خورشیدی دنبال می شد اما تاکنون به مرحله اجرا نرسید و اکنون با دستور مقام معظم رهبری، برنامه های زیادی برای بهره برداری هرچه سریع تر از این منطقه و توسعه چابهار و مکران سرعت گرفته اند. حتی در برنامه ها افزایش جمعیت چابهار از 400 هزار نفر کنونی تا 2 میلیون نفر نیز مطرح است تا از این طریق نیروی کاری مورد نیاز این منطقه تامین شود.

هند به علت رقابتی که با پاکستان دارد به دنبال فعالیت بیشتر در بخش ایرانی در مقابل اقدام های چین در پاکستان است. چینی ها عملا تمایل خود را از دست داده اند و موفق نشدند زیرا گویا به دلایل امنیتی تمایلی به ادامه همکاری ندارند. چند مدت قبل طالبان نزدیک به 20 نفر از کارگران چینی را در این منطقه کشت و در عمل بسیاری از فعالیت های شرکت های چینی متوقف شده است و پروژه گوادور به دلیل مسایل امنیتی تقریبا متوقف است. درعوض در چابهار امنیت مثال زدنی برقرار است و هیچگونه مشکلی برای انجام پروژه ها وجود ندارد. در آخرین همایشی که حدود یک ماه قبل در منطقه آزاد چابهار برگزار شد نزدیک به 90 کشور در آن نشست نماینده فرستاده بودند. اکنون برخلاف منطقه رقیب در پاکستان، فعالیت ها در چابهار در امنیت کامل در حال انجام است.

 

سوال: در زمینه تامین توان فنی و مالی انجام این پروژه چه اقداماتی از سوی شرکت کاونده صورت گرفته است؟

اسماعیلی: در انجام این پروژه از توان و ظرفیت های داخلی در کنار سرمایه گذار و تجربه خارجی کمک گرفته ایم. عمانی ها به برقراری ارتباط و انجام پروژه به شدت علاقه مند هستند. از آنجا که مجموعه ام.اچ.دی. و آقای محمد هادی درویش نمایندگی نزدیک به 500 برند بین المللی را در عمان دارند از تجربه خوبی هم برخوردار هستند. آن ها هلدینگی حتی بزرگ تر از سازمان اقتصادی کوثر هستند. ام.اچ.دی. در تمام حوزه های عمرانی، ساختمانی و مواد غذایی در کشور عمان فعال است و رابطه بین المللی خوبی هم دارد. اکنون این بنگاه اقتصادی عمانی به شدت تمایل دارد در پروژه چابهار و پارک لجستیک هم به عنوان دولوپر و هم به عنوان سرمایه گذار ورود پیدا کنند. همزمان پرتغالی ها و حتی چینی ها نیز علاقه بسیار زیادی به حضور در این منطقه نشان دادند مذاکراتی هم انجام شد اما ما بیشتر تمایل داریم با عمان همکاری کنیم.

 

سوال: آیا شرکت کاونده فعالیت دیگری نیز در حوزه های صنعتی و خدماتی دارد؟

اسماعیلی: «کاونده بیزینس» مدل جدیدی از تجارت را در کشور راه اندازی کرده است. از دیگر برنامه های آتی شرکت کاونده که قرار است از اردیبهشت ماه به صورت عملی آغاز به کار کند مجموعه زنجیره فروشگاهی با برند کاونده است. نخستین شعبه در اردیبهشت سال 1396 در دفتر مرکزی تهران فعال می شود. برنامه های شرکت این است که به تدریج شعبه های دیگری را در تهران، اقصی نقاط ایران و حتی در عراق راه اندازی کند.

افزون بر این ما در تلاش هستیم مجموعه صنعتی جدید را با عنوان «کاوان صنعت پیشتاز» در منطقه چهاردانگه در اطراف تهران، راه اندازی کنیم. قرار است این مجموعه در بخش صنایع چوبی و ام.دی.اف. با برند «کاوا» فعالیت کند. این مجموعه صنعتی در 22 اسفند افتتاح خواهد شد و در فاز نخست 20 نفر در آن مشغول به کار می شوند.

همچنینی قرار است کاونده زنجیره فروشگاهی را به زودی فعال کند که بیشتر در حوزه مواد پروتئینی وارد می شود. سازمان اقتصادی کوثر ظرفیت بزرگی در حوزه گوشت، مرغ و تخم مرغ و تولیدات ارگانیک دارد. این فروشگاه نیز در همین راستا در مرحله اول در استان تهران فعال می شود و سپس به بقیه شهرها و استان ها و حتی خارج از کشور گسترش خواهد یافت.

ما بر موضوع توسعه برندسازی تمرکز ویژه ای داریم و آن را ادامه می دهیم. مجموعه کاونده و سازمان اقتصادی کوثر نیز این برنامه را دنبال می کند. ما تلاش داریم به زودی برندی را هم در حوزه کیف و چرم راه اندازی کنیم. در واقع ما برنامه داریم برای محصولات با کیفیتی که در قالب طرح «تکاک»(توسعه کارآفرینی ایثارگران کشور) تولید می شود، برندسازی کنیم. تکاک اکنون در حوزه چرم فعالیت زیادی دارد و در این صورت با برندی مناسب می تواند جای خود را در کشور باز کند. به طور کلی برنامه برندینگ این شرکت در حوزه داخلی و خارجی مفصل است.

ادامه دارد...

آخرین اخبار

سخن‌نگاشت | پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳

پیام تسلیت دکتر فخاری برای درگذشت والده دکتر باقری

امروز فرزند شهید بودن یک آزمون است

طی مقدمات عملیات ساخت پروژه رفاهی نوشهر

کوثر راهی جز نخبه محوری و نقشه های دانش بنیان ندارد

آیت الله رئیسی در افتتاحیه نمایشگاه روایت خدمت 

تبیین دستاوردها در نمایشگاه روایت خدمت

علی عفتی مدیرعامل شرکت مرغ اجداد زربال شد

لزوم نگرش راهبردی به نفت

دعوت مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر به حضور در انتخابات

گام های پایانی معین کوثر تا هوشمندسازی

میثم صفرزاده فرمانده بسیج سازمان اقتصادی کوثر شد

کیفیت بالا بازار بتلند را به رشد سه برابری رساند

ارتقاء جایگاه زاگرس در میان نیروگاه های کشور

پیام تسلیت دکتر فخاری بخاطر درگذشت مادر شهیدان اسماعیلی

گزارش تصویری | حضور دکتر فخاری در نمایشگاه مطبوعات

چگونه سهم مردم در اقتصاد افزایش می یابد؟

اقتصاد با تامین مالی پروژه های توسعه تولید رشد میکند

مدرس زاده معاون توسعه همکاری های بخش خصوصی معاونت علمی ریاست جمهوری شد

دو گزارش از شرکت کشت و صنعت خاوردشت

پربازدیدترین اخبار