سایر شرکت ها / عمران و ساختمان
سه‌شنبه   ۲۲ آبان ۱۳۹۷ / ۱۵:۳۰
کد خبر: ۹۰۶
تعداد بازدید: ۸۶۹۶

عمده مشکلات صنعت ما داخلی است

غلام زاده کارآفرین بسیجی و مدیر عامل شرکت شهاب در گفتگوی تفصیلی با «بسیج»: عمده مشکلات صنعت ما داخلی است/ باید خودباوری را به مدیران و مسئولان ارشد دولتی برگردانیم/ حمایت های سازمان اقتصادی کوثر عامل خودباوری در شرکت شهاب است/واگذاری بازار به برندهای خارجی به سوء مدیریت ما در کشور برمی گردد/ اراده جدی در دولتمردان برای حمایت از واحدهای تولیدی وجود ندارد/رانت بازی دولتی برای ترویج برند خارجی لوازم خانگی/قطع ارز دولتی از واحد های تولیدی از ابتدای سال/شهاب می تواند نیاز بازار لوازم صوتی و تصویری را تآمین کند/تایید کیفیت شرکت های ژاپنی از خط تولید شهاب

عمده مشکلات صنعت ما داخلی است

مدیرعامل شرکت شهاب گفت: بسیاری از مشکلات اقتصادی ارتباطی با خارج از کشور ندارد در شرایط کنونی دچار خود تحریمی شده است و ما تحریم های بین المللی را بهانه ای قرار داده ایم تا خود تحریم های داخلی را توجیه نماییم.

گروه اقتصادی _خبرگزاری بسیج؛ مقدمه:در آغازین روزهای سال ۱۳۹۷ مقام معظم رهبری این سال را به عنوان حمایت از کالای ایرانی مطرح کردند. حمایت از کالای ایرانی و تحقق شعار سال، سه قشر از جامعه  را درگیر می کند.  در این میان تولیدکنندگان نیازمند ارائه محصولات با کیفیت ،مصرف کنندگان و مردم نیازمند فرهنگ سازی برای خرید و تقویت تولید داخل و مسئولین و دولتمردان نیز نیازمند حمایت مناسب است تولیدکنندگان داخلی هستند.

اما در این بین برخی از تولیدکنندگان داخلی علیرغم لبیک گفتن به منویات مقام معظم رهبری و آمادگی برای تولید و رفع نیاز بازار از سوی مسئولین مورد حمایت قرار نگرفته و یا بعضاً با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می‌کنند.یکی از برند های قدیمی و باسابقه تولیدات لوازم صوتی و تصویری برند شهاب است. این برند موفق که تحت نظر سازمان اقتصادی کوثر فعالیت می کند البته با مشکلات عدیده ای نیز روبرو ست. از این رو سعی کردیم طی گفتگویی  تفصیلی با  مهندس هادی غلام زاده، مدیرعامل شرکت صوتی تصویری شهاب از چالش های امروز واحدهای تولیدی و مشکلات آن بشنویم که از نظرتان می گذرد:

تلویزیون شهاب با 60 سال سابقه 

*خبرگزاری بسیجتاریخچه مختصری از فعالیت های گروه صنعتی و لوازم خانگی شهاب از زمان تاسیس تا کنون و فعالیت های آن در زمینه های مختلف برای خوانندگان ما ارائه بفرمایید.

- غلام زاده: شرکت شهاب یکی از اولین تولید کنندگان لوازم صوتی و تصویری در کشور است بر همین اساس این شرکت پر سابقه بالغ بر شش دهه مشغول به فعالیت است. شهاب تولید خود را در اولین گام با ارایه رادیو آغاز کرد. گفتنی است این تولید تقریبا به سال ۱۳۳۴ برمی‌گردد. همچنین در سال ۱۳۴۷ اولین تلویزیون‌های سیاه - سفید را روانه بازار کرد. شرکت شهاب در دوران فعالیت خود همواره با شرکت های بزرگ بین المللی همکاری داشته است. بر همین اساس؛ مشارکت با شرکت هیتاچی در اوایل دهه ۶۰  هجری شمسی نمونه هایی از این همکاری ها است؛ جالب است بدانید در آن سال‌ها شرکت شهاب با برند شهاب هیتاچی محصولات خود را وارد بازار کرد.شرکت شهاب در ادامه فعالیت های خود مشارکت با شرکت های فیلیپس، سامسونگ، ال جی، سونی و پاناسونیک را نیز در کارنامه خود دارد.

یکی از قدیمی ترین و تقریبا اولین تولید کنندگان لوازم صوتی و تصویری در ایران متعلق به برند شرکت شهاب است این شرکت دوره های متفاوت و مختلفی را در طول عمر فعالیت خود تجربه کرده است و فراز و نشیب های مختلفی را در این مدت زمان سپری کرده است.

عمده مشکلات صنعت ما داخلی است

*** خریداری پنل های تلویزیون شهاب از شرکت ال جی

*خبرگزاری بسیج: با توجه به شعار سال مبنی بر حمایت از کالای ایرانی و لزوم تقویت تولیدات داخلی در واقع چند درصد از تولیدات کالاهای صوتی و تصویری شرکت شهاب ایرانی است و چند درصد آن توسط برندهای خارجی تامین می شود؟ 

- غلام زاده: همانطور که می دانید  در صنعت تولید لوازم صوتی و تصویری و به خصوص تلویزیون؛ یک قطعه منحصر به فردی وجود دارد  که در دنیا تکنولوژی ساخت این قطعه را تنها شش کشور در اختیار دارند.بر همین اساس ساخت این قطعه  نیازمند بهره مندی از تکنولوژی های به روز دنیا است. لذا خیلی از برندهای معروف صوتی و تصویری در جهان  پنل و برد اصلی تلویزیون های خود را از شرکت‌های به خصوص بین المللی تامین می کنند این بدین معناست که شرکت های تلویزیون سازی اغلب خط تولید پنل سازی ندارند و این نیاز خود را از طریق شرکتهای تخصصی این کار تامین می کنند.

جالب است بدانید شرکت و برند معروف سونی هم پنل های تلویزیون های خود را خود تولید نمی کند از پنل ساز های دیگر همچون شرکت‌های سامسونگ و ال جی استفاده می کند بنابر این قطعه اصلی تلویزیون که شامل پنل آن است برای شرکت‌‌هایی مانند شهاب و غیره معمولاً از شرکت های پنل ساز دنیا تامین می شود. البته سعی ما بر این است که پنل با کیفیت و قابلیت مرغوب ارائه کنیم و عمده پنل های تلویزیون های شهاب از شرکت ال جی تامین می شود اما قسمت های دیگر تلویزیون با یک تیراژ منطقی به طور کامل در داخل کشور ساخت و پرداخته می‌شود.

80 درصد مشکلات واحدهای تولیدی داخلی است/تمهیدات شرکت شهاب در پساتحریم

*خبرگزاری بسیج: با توجه به اینکه کشورمان در تحریم های شدید اقتصادی  قرار دارد شرکت شهاب برای تامین قسمتی از قطعات محصولات خود با چه مشکلاتی روبه روست و برای حل آن چه راهکاری را اندیشیده است؟

- غلام زاده: ما طی ۴۰ سال گذشته همواره از لحاظ اقتصادی تحت فشار تحریم‌های خارجی بوده ایم.هدف از این تحریم ها متاثر کردن شرایط داخلی برای اهداف شوم سیاسی دشمنان است؛ من متصور هستم که باید به موضوع تحریم‌ها از دریچه دیگری نگاه کرد بر همین اساس عمده مشکلات صنعت در کشور ما داخلی است.   ما بیش از ۸۰ درصد مشکلات کشور را مربوط به سرمنشأ های داخلی می‌دانیم  لذا حل چالش ها و مشکلات اقتصادی نیز در داخل کشور یافت خواهد شد.در واقع بسیاری از مشکلات اقتصادی ارتباطی با خارج از کشور ندارد تصور می‌کنم که کشور ما در شرایط کنونی دچار خود تحریمی شده است و ما تحریم های بین المللی را بهانه ای قرار داده ایم تا خود تحریم های داخلی را توجیه نماییم. اگر مشکلات بانکی گمرکی بیمه و مشکلاتی که در دارایی برای واحدهای تولیدی ایجاد می شود برطرف گردد می بینیم که تنها ۲۰ درصد ازمشکلات متاثر از  تحریم‌های خارجی است.

لذا ابتدا باید راهکاری برای خود تحریم‌های داخلی بیندیشیم . باید ترجمه دیگری برای واژه ما می توانیم درست کنیم ما باید خودباوری را به مدیران و مسئولان ارشد دولتی برگردانیم اگر این خودباوری در میان مسئولان کشور اصلاح شود؛بخش عمده ای از مشکلات کشور قابل حل خواهد بود لذا به عقیده من ۸۰ درصد مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی به داخل کشور  برمی گردد.

شرکت شهاب راهکارهای مناسبی را در خصوص تحریم های بین المللی و فشارهای اقتصادی که از این طریق وارد میشود؛ تبیین کرده است. به عنوان مثال اگر پیش از این، شرکت برای تامین محصولات خود از دو شرکت بین المللی بهره مند بود در شرایط ویژه تحریم از برند ها و شرکت های جدید نیز برای تامین محصولات خود استفاده کردیم.

این اقدام در این راستا است که اگر یکی از شرکت ها به هر دلیلی خواستار قطع همکاری با شرکت شهاب بود این شرکت با برندهای دیگر حیات فعالیت خود را حفظ کند.در واقع شرکت شهاب فضای کار را بین شرکت‌های مختلف توزیع کرده است؛ البته شرکت شهاب قراردادهای خود را با این برندها در راستای یک افزایش کیفیت و کاهش قیمت بنا نهاده است.

*خبرگزاری بسیج:با توجه به اقدامات  ارزنده شرکت شهاب در دوران تحریم ها برای عبور از فشارهای اقتصادی بنظر نمی رسد که ازجمله این اقدامات باید قبل از زمان شدت یافتن تحریم ها هم استفاده می کردید؟

- غلام زاده: بالاخره همواره افراد با توجه به شرایط خاص تصمیم گیری می کنند. به عنوان مثال اگر فردی قصد تجارت داشته باشد می تواند در حجم تجارت امتیازهای بیشتری را دریافت کند بنابراین وقتی تجارت را با یک یا دو شرکت متمرکز می کنید امتیازهای تجاری بیشتری را از این شرکت ها می توانید اخذ کنید؛ اما وقتی موضوعات تحریمی و فشارهای اقتصادی پیش می آید شرکت های تجاری در شرایط جدید تحریم ریسک پذیری خود را کاهش می دهند. بنابراین در این مجال دو رویکرد بسیار مهم و قابل توجه وجود دارد برهمین اساس زمانی که شرایط بین المللی تغییر می کند رویکرد شرکت های تجاری نیز به سمت کاهش ریسک خواهد رفت.گفتنی است توجه به کاهش ریسک پذیری در شرایط خاص تحریم‌ها اقدامی است که توسط شرکت صوتی و تصویری شهاب اعمال شده است.

***تایید کیفیت شرکت های ژاپنی از خط تولید شهاب

 *خبرگزاری بسیج: کیفیت محصولات صوتی و تصویری شهاب از جمله تلویزیون های این شرکت نسبت به کالاهای مشابه داخلی و برندهای خارجی در چه رتبه ای قرار دارد؟

- غلام زاده: در خصوص کیفیت محصولات صوتی تصویری شهاب می توان از دو منظر نگاه کرد . اول آنکه اگر یک شرکت بخواهد و بتواند محصول با کیفیت تولید نماید مستلزم در اختیار داشتن مواد اولیه مرغوب است.  لذا شرکت شهاب استانداردهایی را که برای تامین مواد اولیه در نظر دارد بر اساس استانداردها و نرم بین‌المللی است.اما قسمت دومی که کیفیت تولید را تحت تاثیر قرار می دهد فرایندها و تکنولوژی  تولید آن محصول است.بر همین اساس باید گفت که فرایندهای تولید در شرکت شهاب؛ گواهی شرکت های سونی و پاناسونیک را در اختیار دارد.

عمده مشکلات صنعت ما داخلی است

همانطور که می دانید شرکت های صوتی و تصویری ژاپنی در موضوع کیفیت پارامترهای سختگیرانه ای را اعمال می کنند بر همین اساس شرکت شهاب موفق شده است تا تحت تایید گواهی های شرکت های معروف و مرغوب ژاپنی هم چون سونی و پاناسونیک فعالیت نماید.

جالب است بدانید پیش از این  اغلب تلویزیون های برند سونی که در گذشته روانه بازار ایران می شد مونتاژ شرکت شهاب بودند.این موضوع نشان می‌دهد که فرآیندهای تولیدی شرکت شهاب مورد تایید شرکت های معروف و برند های باکیفیت ژاپنی است.شرکت شهاب در دو مقوله مهم، کیفیت محصولات خود را مورد بررسی قرار می‌دهد بر همین اساس در خصوص مواد اولیه و فرایند تولید محصولات توجه ویژه ای را اعمال می کند تا بتواند محصول با کیفیت و مرغوبی را به مشتریان و مصرف کنندگان ارائه نماید. شرکت شهاب البته جزء معدود تولید کنندگان صوتی و تصویری است که خدمات تعویض محصول را نیز ارائه می‌کند. امروز اگر فردی تلویزیون ال جی و سامسونگ خریداری می‌کند در صورت خرابی اولویت این شرکت ها  تعمیر تلویزیون است ، در صورتی که شرکت صوتی و تصویری شهاب در راستای افزایش رضایتمندی مشتریان تعویض محصولات خود را جزو آپشن ها و خدمات پس از فروش قرار داده است. طبیعی است که اگر شرکت شهاب اقدام به ارائه خدماتی همچون تضمین تعویض کالا می دهد برای اطمینان کامل از کیفیت بالای محصولات خود است و  این اقدام در راستای ارج نهادن و اهمیت دادن به رضایت مشتریان است.

*خبرگزاری بسیج: همانطور که در صحبت های پیشین خود اشاره کردید پنل های اصلی تلویزیون های شرکت شهاب از طریق پنل های خارجی ال جی تامین می شود اگر مقایسه‌ای بین محصولات صوتی و تصویری ال جی و شهاب داشته باشیم به نظر شما کیفیت کدام محصول بهتر است؟

- غلام زاده: امروز کیفیت محصولات صوتی و تصویری شرکت های مختلف از لحاظ کیفیت تنه به یکدیگر میزنند و در رقابتی نزدیک  و سخت قرار دارند. آن چیزی که محصولات یک شرکت صوتی و تصویری را متمایز می کند؛ آن است که شرکت های بزرگی همچون ال جی، سامسونگ و سونی محصولی را عرضه می کنند و بر روی آن محصول عمل برندینگ را انجام می دهند. از لحاظ کیفیت و استاندارد محصولاتی که شرکت شهاب و سایر شرکت‌ها ارائه می‌کنند نزدیک به هم هستند اما شرکت های بزرگ برای محصولات خود تبلیغات گسترده انجام می دهند.

موضوع دیگری که برند های لوازم صوتی و تصویری را در بازار از یکدیگر متمایز می‌کند خدمات پس از فروش است؛ بر همین اساس ما یک تلویزیون را در صورت خرابی در بازه زمانی بسیار کوتاه پس از رفع عیب در اختیار مصرف کننده قرار می دهیم. شرکت شهاب علاوه بر ارائه محصول با کیفیت به دنبال ارائه خدمات پس از فروش مناسب هم هست بر همین اساس تصور می کنیم که خدمات  پس از فروش شرکت شهاب قابلیت های بسیار بهتری نسبت به برندهای دیگر دارد.

* خبرگزاری بسیج: محصولات صوتی و تصویری شهاب علاوه بر ارائه خدمات پس از فروش مناسب به مشتریان و ارج نهادن رضایت مصرف کننده از لحاظ قیمت با سایر برندهای موجود در بازار در چه سطحی قرار دارد؟

- غلام زاده: تقریباً محصولات صوتی و تصویری شرکت شهاب بین ۱۰ تا ۱۵ درصد ارزانتر از قیمت برند های خارجی مشابه در بازار عرضه می‌شود و محصولات خود را با شرایط مناسب تری در اختیار مصرف کننده قرار می دهد. البته در خصوص تحولات اخیر بازار ارز و گرانی دلار با توجه به اینکه  شرکت شهاب پنل های محصولات خود را از شرکت ال‌جی خریداری می‌کند؛ و این خرید ارتباط مستقیم با قیمت ارز دارد متناسب با افزایش قیمت ارز و دلار ناخواسته قیمت محصولات شرکت شهاب نیز تحت تاثیر قرار می گیرد با این حال  رشد قیمت محصولات شهاب کمتر از رشد افزایش قیمت دلار در بازار بود.

در واقع  قیمت محصولات صوتی و تصویری شهاب  به گونه ای در بازار کنترل شده  تا قدرت خرید مردم نیز لحاظ شود و فرصتی که برای خرید کالاهای ایرانی و تقویت تولید داخل  ایجاد شده است را ارج نهاده و تکلیف خود را به درستی  انجام دهیم.

***تولید جاروبرقی  و ماشین لباس شویی شهاب در آینده ای نزدیک

*خبرگزاری بسیج: شرکت شهاب علاوه بر محصولات صوتی و تصویری محصولات دیگری را هم در بازار عرضه می‌کند؟

- غلام زاده: تولید جاروبرقی و ماشین لباسشویی در دستور کار جدی شرکت شهاب قرار گرفته است. در برنامه های آینده این شرکت راه اندازی مجدد خط تولید جاروبرقی و ماشین لباسشویی در دستور کار مجدد قرار گرفته است. برنامه زمانبندی شرکت شهاب و راه اندازی خط تولید ماشین لباسشویی و جاروبرقی  برای سال ۱۳۹۷ است البته خط تولید جاروبرقی و ماشین لباسشویی پیش از این تبیین شده بود و تنها به دنبال احیای آن هستیم نکته قابل توجه آن است که جاروبرقی محصولی است که ۰ تا ۱۰۰ قطعات آن را می‌توان در داخل کشور ساخت و نیازی به خریداری پنل در مورد تلویزیون ندارد و ما از شرکت ها و کارخانجات تولیدی که توانایی ساخت قطعات جاروبرقی را در داخل کشور دارند استفاده می‌کنیم؛ در مورد ساخت ماشین لباسشویی به همین ترتیب از تولیدات داخلی استفاده خواهیم کرد.

همان طور که می دانید ساخت جارو برقی تنها نیاز مند یک قطعه به نام کابینت و یک موتور الکتریکی است که تمام این محصولات در داخل کشور قابلیت ساخت و تولید را دارد.حتی یکی از شرکت های سازمان اقتصادی کوثر به طور تخصصی اقدام به ساخت موتورهای الکتریکی می کند.

*خبرگزاری بسیج: در بخش اشتغال زایی و به کارگیری نیروهای جوان و با استعداد، چه تعداد کارگر در شرکت صوتی و تصویری شهاب فعالیت دارند؟

- غلام زاده: حدود ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم با شرکت شهاب در ارتباط هستند که  بخش عمده ای از این افراد از خانواده های ایثارگر و فرزندان شاهد بوده و به صورت غیر مستقیم نیز حدود 500 نفر با این شرکت در ارتباط هستند.گفتنی است  به رغم آنکه شرکت های دیگر عموما با تعدیل نیرو مواجه بودند در شرکت شهاب با تلاش همکاران و حمایت های سازمان اقتصادی کوثر تعدیل نیرو نداشته ایم.

*خبرگزاری بسیج: در مقطع حساس کنونی و شرایط پیچیده اقتصادی شرکت شهاب جزء کدام دسته از  شرکتهای سود یا زیان ده است؟ همچنین در خصوص صادرات محصولات شهاب فکری شده است؟

- غلام زاده:‌همانطور که می دانید اکنون در شرایط اقتصادی دشواری قرار گرفته ایم بر همین اساس استراتژی که خیلی از   شرکت ها برای سال ۱۳۹۷ به دنبال آن هستند تثبیت و حفظ فعالیت ها نسبت به دوره های گذشته آنها است در واقع این شرکت‌ها به دنبال آن هستند که موقعیت فعلی خود را تثبیت کنند.   به هر حال تغییر نرخ ارز، رکود موجود در بازار و کاهش قدرت خرید مردم پارامترهایی هستند که در  بازدهی یک شرکت تاثیر گذار است استراتژی شرکت شهاب این است که میزان تولیدات و فعالیتهای خود را حفظ کند تا با اقدامات مناسب در سال‌های آینده شاهد افزایش تولیدات و محصولات خود باشیم.

 در خصوص صادرات محصولات هم باید گفت که صادر کردن لوازم خانگی و به خصوص لوازم صوتی و تصویری نیازمند مقدماتی است یکی از این مقدمات خدمات پس از فروش است امروز اگر در هر کشوری اقدام به عرضه محصول کنید نیازمند شبکه توزیع قدرتمند و مناسب  و در مرحله بعد نیازمند شبکه ارائه خدمات پس از فروش خواهید بود.تمام این موارد نیازمند یک بسترسازی مناسب است؛ شرکت شهاب تلاش‌هایی را در این زمینه برای صادرات محصولات خود انجام داده است اما باید گفت که تاکنون موفق نشده است.

* خبرگزاری بسیجشهاب در خصوص به کارگیری تکنولوژی های به روز در خط تولید و نیز استفاده از ابزار آلات جدید  چه میزان موفق بوده است؟

_ غلام زاده: همانطوری که می دانید شرکت شهاب فعالیت های خود را با برند ال جی  تجربه کرد که مونتاژ محصولات در شرکت شهاب آغاز شد. شرکت سونی نیز لوازم صوتی تصویری خودرو از طریق شرکت شهاب در ایران عرضه نموده است. البته ما به صورت مستمر در دوره های سه ماهه توسط کارشناسان کنترل کیفیت ژاپنی ممیزی می شویم  و فرایندهای کنترل کیفیت و فرایندهای تولید و قسمت هایی که مرتبط با این موضوع است توسط شرکت ژاپنی ارزیابی می شود.بنابر این شرکت شهاب استانداردهای جهانی را برای تولید محصولات لوازم صوتی و تصویری در اختیار دارد و یک محصول با استانداردهای جهانی را می تواند عرضه نماید.

همانطور که می دانید شرکت های ال جی و سامسونگ رقیب یکدیگر هستند  مانند رقابت و مسابقه ای که بین تیم های استقلال و پرسپولیس در داخل کشور وجود دارد میان این دو شرکت نیز  وجود دارد. به رنگ‌ برندهای این دو شرکت نیز دقت کنید همانند تیم‌های استقلال و پرسپولیس به رنگ‌های قرمز و آبی هستند در واقع این دو شرکت رقابت بسیار سنگینی با یکدیگر دارند و به ندرت شاهد همکاری مشترک آنها هستیم وقتی دقت می‌کنیم متوجه می‌شویم که سیاستگذاری کشور کره چقدر هوشمندانه بوده است. چون علیرغم روال عادی کشور کره می توانست یک برند موفق و مشهور داشته باشد اما برای پوشش ذائقه مردم در بازارهای بین المللی از دو برند با رنگ های گرم و سرد استفاده کرده است تا بتواند هر سلیقه ای را جذب کند.

روشن است که کشور کره در خصوص در اختیار گرفتن سهم بازارهای بین المللی کار مطالعاتی کرده است به گونه ای که هر برند به هر میزانی که تلاش کند بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد نمی‌تواند سهم یک بازار را به خود اختصاص دهد.اما این برندها با یک اقدام هوشمندانه توانست سهم گسترده از بازار لوازم خانگی را به خود اختصاص دهند.

***تبلیغات عامل موفقیت برندهای خارجی

*خبرگزاری بسیجبه نظر می‌رسد که برند شهاب در حوزه تبلیغات و اطلاع رسانی  و ایجاد ذائقه در میان مشتریان نسبت به برندهای دیگر، ضعیف‌تر عمل کرده است نظر شما در این خصوص چیست؟

- غلام زاده: همانطور که می دانید تبلیغات برای یک محصول و برند خاص، هزینه گزافی را  نیازمند است  از طرفی نیز تامین این هزینه نیازمند فروش بیشتر محصولات است  در واقع هزینه تبلیغات محصولات همواره از درصد  سود فروش تامین می شود.وقتی فروش یک محصول شرکت کمتر باشد هزینه کمتری روی نیز صرف تبلیغات می کند. 

از طرفی نیز گاهی کاهش تبلیغات برند شهاب را با برندهای خارجی که علاوه بر لوازم صوتی و تصویری اقدام به تولید محصولات دیگر لوازم خانگی نیز می کنند؛ مقابسه می کنیم.شاید اگر به برندهای معروف در بازار  نگاهی داشته باشیم  اغلب ۵۰ محصول متفاوت در بازار عرضه می‌کنند. این محصولات شامل یخچال، تلویزیون، لباسشویی، جاروبرقی و موبایل و... می شود. این اقدام موجب می شود که حجم فروش بیشتر محصولات هزینه لازم برای تبلیغات آنها را برآورده کند.

 البته جا دارد از سازمان صدا و سیما  تشکر کنم که سال گذشته برای  حمایت از واحدهای تولیدی کشور کارهای موثری را انجام دادند و زمینه معرفی تبلیغات مناسب را برای شرکت ها و تولید کنندگان ایرانی فراهم کردند.  شرکت صوتی و تصویری شهاب نیز از این موضوع بهره مند شد و حدود ۳۶۰۰ ثانیه تبلیغات رایگان در سازمان صدا و سیما داشتیم.

البته ما نیازمند استمرار اقدام صدا و سیما در زمینه حمایت از تولیدات داخلی در سال ۹۷ و ۹۸ هستیم . البته متاسفانه صدا و سیما استمرارکارش را  در سال ۹۷ تغییر داد و دوباره به دنبال کسب درآمد زایی از طریق تبلیغات رفت. اما واحدهای تولیدی کشور همواره نیازمند حمایت هستند این عزم و اراده جدی در دولتمردان برای حمایت از واحدهای تولیدی وجود ندارد. این جمله «ما میتوانیم» که مورد تایید و تاکید امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و رهبر عظیم الشان انقلاب است در بین دولتمردان مشاهده نمی کنیم.

عدم احساس خودباوری از سوی دولتمردان بر روی عملکرد تولید کنندگان تاثیر گذار خواهد بود  چنانکه بر همین اساس تقریبا از سال ۸۰ تا۸۸ تلویزیون و حتی یک محصول با برند شهاب در شرکت شهاب تولید نشد. این توقف تولید متاثر از عدم خودباوری ما می‌توانیم بود. شرکت شهاب نمایندگی تلویزیون های ال جی را در اختیار داشت و تمام محصولات خود را با برند ال جی در بازار عرضه می نمود که  با حضور مهندس اسکندری در ریاست سازمان اقتصادی کوثر در سال 88 در راس سازمان اقتصادی کوثر خودباوری در مجموعه ها دمیده شد و سال ۱۳۸۸ تولید تلویزیون با برند شهاب را در شرکت آغاز کردیم.

در آن مقطع تلویزیون های لامپی مورد استفاده قرار می گرفت و جالب است بدانید که پس از تولید تلویزیون ها با برند شهاب، استقبال خوبی از این محصولات به عمل آمد و  متعاقب آن  تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی با برند شهاب تولید کردیم  چنانکه روزی که قصد شروع این اقدام را داشتیم خیلی از افراد شکست را نتیجه  اقدامات ما می دانستند. اما اراده و باور ما می توانیم ما را به این نتیجه رساند که تلویزیون ۶۵ اینچ تکنولوژی نو در شرکت شهاب تولید کنیم که پس از روانه شدن به بازار تقاضا از عرضه ما نیز فراتر رفت.مهمترین علت استقبال مشتریان از برند شهاب نیز مزیت قیمت و کیفیت آن بود. عقیده داریم که اگر واحدهای تولیدی حمایت شوند نیاز کشور را می توانند پوشش دهند. امروز صنعت کشور نیازمند حمایت جدی است و شرکت هایی مانند شرکت شهاب در کشور به وفور یافت می شوند که به خاطر بی‌مهری و بی‌توجهی و بعضا سوء استفاده هایی که در گذشته اتفاق افتاده است  این واحدهای تولیدی در بازار ضعیف شده اند.اگر حمایت‌ها اتفاق بیافتد ما می‌توانیم با قیمت های مصوب سازمان حمایت از مصرف کننده کسری تولید و کمبود کالا در بازار را  تامین کنیم.

*** اعلام  آمادگی شرکت شهاب برای تامین نیاز بازار لوازم صوتی و تصویری

*خبرگزاری بسیجاخیراً  شما نامه‌ای به وزیر صنعت معدن و تجارت ارسال کردید که در آن  به  اعلام آمادگی شرکت شهاب برای فعالیت شبانه روزی و تامین نیازهای بازار اذعان شده است. آیا این استعداد در شرکت صوتی و تصویری شهاب وجود دارد که در صورت خروج برندهای معروف خارجی در اثر تحریم ها از بازار لوازم خانگی ایران، خود را جایگزین آنها نماید؟

- غلام زاده: واقعیت آن است که واگذاری بازار به برندهای خارجی به سوء مدیریت ما در کشور برمی گردد. اینکه بسیار راحت فرصت غنیمت بازار لوازم خانگی را  در اختیار برندهای خارجی  قرار دادیم ضربات جبران ناپذیری را وارد می کند. برندهای خارجی سودآوری و تجارت را در اولویت‌های کار خود قرار می‌دهند و هر کجا که دچار سختی شده و در تنگنا قرار بگیرند منافع خود را بر موضوعات دیگر ترجیح می دهند بر همین اساس شاهد بودیم که در برخی از واحدهای تولیدی برندهای خارجی بیش از هزار نفر  در سال ۹۷تعدیل نیرو داشته اند.

*** واگذاری بازار به برندهای خارجی به سوء مدیریت ما در کشور برمی گردد

این درحالیست که تعدیل نیرو در واحدهای تولیدی داخلی کمتر  صورت گرفته است. چون نگاه تولید کننده ایرانی صرفاً سودآوری و سود محوری نیست. امروز نیز که بحث تحریم های اقتصادی  مطرح شده است برندهای خارجی به راحتی شانه خالی کرده و از تامین کالای مورد نیاز بازار سرباز می‌زنند.در کشورهایی همچون آمریکا و سایر کشورهای اروپایی اگر یک برند بیش از ۲۵ درصد سهم بازار را در اختیار بگیرد متحمل بسته های مالیاتی می شود زیرا اگر سهم یک شرکت در بازار  بیش از ۲۵ درصد باشد زمینه رقابت را تضعیف خواهد کرد و به تدریج سایر تولیدکنندگان را از این طریق از بازار حذف می کنند اما متاسفانه مسئولان کشور به راحتی سهم عمده‌ای از بازار را در اختیار شرکت ها و برندهای خارجی قرار دادند.

این در حالیست که در دهه ۷۰ بالغ بر ۲۰ برند داخلی برای محصولات صوتی و تصویری وجود داشت اما امروز این واحدهای تولیدی به کمتر از ۶ الی ۷ واحد کاهش یافته است یعنی در طی این سال‌ها یکایک برندهای داخلی تعطیل شده‌ و سهم خود از بازار را به برندهای معروف خارجی واگذار کرده‌اند.امروز نیز اگر همین برندهای خارجی در تنگنا قرار بگیرند به راحتی از عرضه محصول به بازار سر باز می‌زنند و این فشار و نارضایتی به  مصرف‌کننده منتقل می شود.

سخن ما با مدیران دولتی این است که واحدهای تولیدی ما، توان تولید کالای مورد نیاز مصرف کنندگان ایرانی را دارند اگر این واحدهای تولیدی داخلی مورد توجه و حمایت قرار بگیرند به راحتی می‌توانیم کمبود بازار را تامین کرده و با کیفیت مطلوب و خدمات پس از فروش مناسب از واسطه گری و سفته بازی در بازار جلوگیری کنیم.شرکت شهاب نیز آمادگی دارد چه در زمینه خطوط تولید و یا خدمات پس از فروش  و یا توان مهندسی تا این امکان را فراهم کند که نیازهای بازار را از طریق این شرکت  تامین  و از اخلال  به وجود آمده در بازار جلوگیری کند؛ اما البته این نیازمند تامین ارز  و حمایت  توسط وزارت صنعت معدن و تجارت است.

*** بی تدبیری برای تحریم های آمریکایی/قطع ارز واحد های تولیدی از ابتدای سال

*خبرگزاری بسیج: یکی از سوالات اساسی مردم این است که پس از تحریم های جدید آمریکا علیه ایران و با توجه به انفعال برخی از دولتمردان و مسئولین و همچنین چشم طمعی که به یاری اروپا و مذاکره مجدد با آمریکا بسته و عملاً مدیریت اوضاع اقتصادی کشور را رها کرده اند وضعیت فعلی و آینده اقتصاد کشور چگونه خواهد شد؟ نظر شما به عنوان یک فعال اقتصادی در بازار چیست؟

- غلام زاده: از آغاز سال ۱۳۹۷ و تاکیدات مقام معظم رهبری در نامگذاری سال به عنوان حمایت از کالای ایرانی، شاهد اقداماتی در سیستم اجرایی کشور بودیم که با این نامگذاری در تضاد قرار داشت. بر همین اساس دولت در فروردین سال ۱۳۹۷ از تخصیص ارز به واحدهای تولیدی خودداری کرد و حدود دو ماه الی ۳ ماه ارز برای تامین مواد اولیه و مورد نیاز واحدهای تولیدی تخصیص نداد.

این اتفاق اثر خود را به تدریج بر واحدهای تولیدی گذاشت و نقش فروش آنها در بازار مشخص شد اما سوال اینجاست که  چرا در  فروردین سال ۹۷ که هنوز اتفاقی رخ نداده بود مسئولین از تخصیص ارز به واحدهای تولیدی خودداری کردند؟ این در حالیست که در تاریخ پانزدهم و شانزدهم مردادماه سال جاری، اولین دوره تحریم ها اعمال شد یعنی ۵ ماه قبل از آغاز تحریم ها از تخصیص ارز به واحدهای تولیدی خودداری شد. از طرفی سیاستهای که برای تک نرخی شدن ارز در نظر گرفته شده بود با شرایط واقعی بازار همخوانی نداشت و همین موضوع باعث شد که اضطراب را به بازار منتقل و سردرگمی در بین تولیدکنندگان را افزایش دهد.

بر همین اساس؛ سر در گمی تولیدکنندگان موجب سردرگمی مصرف کنندگان می شد ما اگر باور داشته باشیم که باید روی پای خود بایستیم هیچ وقت به قول و قرار های دیگران دلبسته نمی شویم که در یک مقطع زمانی دچار خودباختگی و در مقطع دیگر دچار خودشیفتگی شویم. لذا با برنامه ریزی مشخص و مدون به دنبال تقویت نهادهای تولیدی می رویم و این مهم منجر می شود که ما بتوانیم جلوی هرگونه تحریم از سوی دشمنان مقاومت کنیم.

همانطور که می دانید کشور ما چندین سال است که با تحریم‌های خارجی آشناست. از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران نزدیک به ۴۰ سال است که با تحریم های آمریکا  مواجه هستیم و هر زمان و هر مکانی که شاهد مذاکره و بستن عهد با آمریکایی ها بودیم پس از آن نقض عهد آنها را شاهد بوده ایم. بنابراین اتفاقات امروز غیر قابل پیش بینی نبود.

بالاخره رئیس جمهور های آمریکا چیزی را که در کارزارهای انتخاباتی مطرح می‌کنند پس از انتخاب به عنوان ریاست جمهوری به گفته های خود عمل می کنند.به عنوان مثال ترامپ از ابتدای کاندیداتوری برای ریاست جمهوری اعلام کرد که توافق برجام با ایران، قرارداد خوبی نیست. مسئولین ما باید از همان روزی که ترامپ در نطق های انتخاباتی خود اعلام کرد که اعتقادی به برجام نداشت،چاره ای می اندیشیدند.

چون با توجه به سابقه گذشته وقتی ترامپ در نطق انتخاباتی خود گفت که اعتقادی به برجام ندارد زمانی هم که به مسند ریاست جمهوری برسد قطعاً به گفته خود عمل خواهد کرد اما  در این چند سال هیچ کاری برای تقویت نهادهای تولیدی در داخل کشور انجام نشد تا برای همچین روزی آمادگی لازم را داشته باشیم . مسئولین به وعده ها و حمایت‌های شفاهی دل خوش شده بودند و امروز در یک مقطعی قرار گرفته ایم که علاوه بر مشکلات و چالش‌های گذشته دچار سردرگمی شده ایم.

تصور می‌کنم در شرایط کنونی اقتصاد کشور اگر با عزم جدی دولت و سیستم اجرایی برای استفاده از توان داخلی کشور مواجه باشیم میتوانیم از این گردنه مانند بسیاری از گردنه های سخت و تاریخی که بر این ملت گذشت همچون ۸ سال جنگ تحمیلی عبور کنیم.لازمه این اتفاق اراده، برنامه ریزی و توجه به توان و ظرفیت های واحدهای تولیدی داخل کشور است.

*خبرگزاری بسیجتوجه و حمایت مسئولین و دولتمردان از واحدهای تولیدی به چه معناست؟

- غلام زاده: همانطور که می دانید امروز واحد تولیدی وجود ندارد که با دارایی، تأمین اجتماعی، گمرک و بانک ها مشکل نداشته باشد؛به عنوان مثال از یک تولیدکننده برای وارد کردن مواد اولیه خود به داخل کشور ۹ درصد ارزش افزوده را در محل ترخیص بار و گمرک دریافت می کنند در واقع ۹ درصد سرمایه در گردش یک تولید کننده در گمرک به دولت پرداخت می شود که شامل عوارض گمرکی و 9 درصدمالیات بر ارزش افزوده است.

البته کسی در خصوص عوارض گمرکی ایرادی نمی گیرد اما می توان ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را در آخر کار از تولید کننده دریافت کرد. وقتی که هنوز مواد اولیه وارد کشور نشده است، ۹ درصد ارزش آن را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده دریافت می کنیم  تا تولید کننده در آینده از این مواد اولیه استفاده کرده و کالا و محصولات خود را تولید کنند و پس از فروش دریافت سود سرمایه اش برگردد که این پروسه طولانی و دریافت مالیات در ابتدای کار موجب تضعیف تولید کننده می شود.در حالی که می‌توان  ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را پس از دریافت سود سرمایه تولید کننده از آنها اخذ کرد.

همچنین  وقتی که بازار را به برندهای خارجی واگذار می‌کنیم در واقع تولید کنندگان داخلی را تضعیف می کنیم این در حالی است که کشورهای دیگر دنیا این تجربه را دارند و ما هم مشاهده کرده ایم که یک واحد تولیدی دارای مراحل رشد و نمو است و در مقطع جنینی و ابتدایی نیازمند حمایت و کمک دولت و مسئولان است لذا توقع بی جایی است که از تولیدکنندگان در همان ابتدای شروع به کار خواستار رقابت با برندهای بزرگ خارجی باشیم.

مشخص است با این رویه و سیاست‌ها، واحدهای تولیدی روز به روز ضعیف تر می شوند این در حالی است که در شرایط سخت اقتصادی اغلب برندهای خارجی، بازار کشور را رها خواهند کرد  و بازار دچار مشکل شده و با کسری کالا مواجه خواهد شد؛البته ما به عنوان شرکت صوتی و تصویری شهاب آنچه در انبارهای خود تولید کرده را به بازار عرضه می کنیم.تقریبا موجودی انبار محصول ما کمتر از تولید ۲ الی ۳ روز کارخانه است.پس شرکت شهاب تعهد خود را نسبت به مردم و کشورش انجام میدهد.

*خبرگزاری بسیج: در شرایط اقتصادی کنونی شرکت صوتی و تصویری شهاب با کاهش فروش محصولات مواجه بوده است؟

- غلام زاده: در شرایط کنونی با کاهش فروش مواجه نبوده ایم ما برای اینکه بتوانیم ارتباط خود را با مصرف کننده نهایی افزایش دهیم فروشگاه مرکزی شرکت صوتی و تصویری شهاب را راه اندازی کردیم تا مصرف کننده با مراجعه مستقیم به فروشگاه بدون واسطه محصول ما را خریداری کند.همچنین فروش اینترنتی و مستقیم محصولات شهاب در حال راه اندازی است که به زودی شاهد آن خواهیم بود تا از تمام اقصی نقاط کشور هر فردی علاقمند به خرید محصولات شهاب باشد از طریق پایگاه های اینترنتی این محصولات را خریداری نمایند.این در حالی است که افراد از طریق اینترنت می توانند با مدل ها و انواع محصولات این شرکت آشنا شده و پس از انتخاب محصول خود را در جلوی درب منزل خود دریافت کنند.

این اقدام به این دلیل است که نگاه تولیدکنندگان داخلی سود محور نیست ما در همین جامعه زندگی می کنیم و خانواده و اقوام ما  نیز در همین آب و خاک زندگی می کنند؛ خانواده ما در خارج از کشور حضور ندارند و منافعی هم در خارج از کشور ندارند. بنابراین متعهد هستیم تا با انجام وظیفه در زمان سختی و دشواری کنار مردم باشیم لذا در زمان سختی کالاهای خود را هرگز احتکار نمی کنیم و پس از تولید آن را روانه بازار کرده تا بتوانیم کمبود  کالا را در بازار جبران و به  وظیفه خود که خدمت به کشور و مردم است؛ عمل نماییم.

از طرفی ما خود را مقید می‌دانیم که اگر رهبر انقلاب اسلامی نام سال را با عنوان حمایت از کالای ایرانی مطرح می کنند،به عنوان تولید کننده به وظایف خود عمل کنیم. همانطور که می دانید در خصوص شعار حمایت از کالای ایرانی مصرف کننده، تولید کننده و مسئولین و مجریان دولتی وظایف مخصوص به خود را دارند. اگر سیستم اجرایی وظیفه خود را به درستی انجام نمی دهد اما تولید کننده باید وظیفه خود را به درستی انجام دهد بنابراین سعی می‌کنیم تا کالای خود را در شرکت شهاب بدون واسطه و با تخفیف و عرضه مستقیم در اختیار مصرف کنندگان قرار دهیم تا رضایتمندی آنها و کشور را محقق سازیم.

بالاخره دوستی ها و برادری ها در روزهای سخت مشخص می شود. چرا باید امروز با عدم عرضه کالا در بازار مواجه باشیم؟ چون نگاه تجاری و سود محور برندهای خارجی مانع از عرضه ی درست کالا در بازار می‌شود.این آمادگی در شرکت صوتی و تصویری شهاب وجود دارد که در صورت نیاز با کار ۳ شیفته و فعالیت کامل نیروی انسانی و با حمایت و کمک دولت کمبود و نیازهای کالا در بازار لوازم خانگی را جبران نماییم.

*** رانت بازی دولتی برای یک برند خارجی لوازم خانگی

* خبرگزاری بسیج: در حال حاضر با چند درصد از ظرفیت و پتانسیل نیروی انسانی خود فعالیت دارید؟

- غلام زاده:  شرکت صوتی و تصویری شهاب اکنون با ۲۰ تا ۲۵ درصد ظرفیت خود در حال تولید است. بر این اساس یکی از علت های کاهش ظرفیت تولید عدم تخصیص ارز در فروردین ماه سال جاری برای واردات مواد اولیه و پنل های تلویزیون است. وقتی سه ماه از سوی دولت، ارزی برای تولیدکنندگان اختصاص نیافت طبیعتا روی تولید تاثیر می گذارد. بالاخره زمانی طی می شود تا بتوانیم مواد اولیه  محصولات خود را تهیه کنیم از طرفی همانطور که می دانید سیستم بانکی در تامین سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی اخلال ایجاد می کند. عدم تخصیص ارز برای تامین مواد اولیه و گردش نامناسب سرمایه از علل کاهش تولیدات کارخانه می شود. همانطور که می دانید پنل تلویزیون های شهاب وارداتی هستند.امروز اگر ما در تولید مشکل داریم از این بخش ها منتج می‌شود.این در حالی است که ظرفیت تولید شرکت شهاب پیش از فروردین سال ۹۷ بالاتر از رقم موجود بود و حدود ۴۰ درصد ظرفیت برای تولید به کار گرفته می شد.

در واقع امروز یکی از مهمترین مشکلات واحدهای تولیدی تامین مالی است. واقعیت این است که واحدهای تولیدی برای تامین مالی از طریق سیستم های بانکی با مشکلات جدی مواجه هستند . اتلاف انرژی برای تامین مالی ظرفیت بالایی را از تولیدکنندگان هدر می‌دهد از طرفی نیز رقابت در بازار کاملا غیر منصفانه است وقتی که بازار به برندهای خارجی واگذار می شود آنها با کارهای گوناگون تبلیغاتی ذائقه مردم را تغییر داده‌اند.

به عنوان مثال اگر شخصی در بازار به دنبال خرید تلویزیون باشد بین برندهای شهاب، ال جی و سامسونگ کدام برند را انتخاب خواهد کرد؟ لذا رقابت غیرمنصفانه در بازار موجب کاهش ظرفیت تولید می شود. امروز نیازمند یک عزم جدی هستیم تا حامی واحدهای تولیدی باشیم. اگر یک شرکتی کالای با کیفیت وارد بازار می کند و یا از خدمات پس از فروش مناسبی برخوردار است باید بتواند با برندهای خارجی رقابت منصفانه داشته باشد.اگر حمایت مناسب باشد علاوه بر رقابت عادلانه بین برندهای داخلی و خارجی تولیدات داخلی نیز می توانند به طور کامل نیازهای بازار را تامین نمایند.

امروز نیازمند خودباوری در بین مسئولین هستیم؛ وقتی یکی از منسوبین یکی از وزرای سابق دولت، سهامدار یک شرکت بزرگ لوازم خانگی کره ای است بدیهی است که آن شرکت نیز بازار ایران را قبضه کند.چرا همان شرکت در زمان وزارت این فرد در داخل شعاع ممنوعه تهران مجوز کارخانه تولیدی می‌گیرد ؟ این در حالی است که طبق قانون هیچ کارخانه ای حق فعالیت در شعاع ۲۰ کیلومتری شهرها را ندارند. چگونه است که پرونده جریمه گمرکی  ۳ هزار میلیارد تومانی دو برند معروف توسط همین آقای وزیر سابق بسته می‌شود؟ با این وجود چطور می توان توقع داشت که واحدهای تولید داخلی بتوانند با برندهای خارجی رقابت کنند؟ امروز اگر برندهای معروف سهم اعظمی از بازار را به خود اختصاص می‌دهند باید به عوامل جانبی  آن توجه کرد.

*خبرگزاری بسیج: یکی از نکات قابل توجه شرکت صوتی تصویری شهاب، مکان دفتر مرکزی آن است. دفتر شما در مرکزی ترین نقطه ی شهر تهران قرار گرفته است و علی رغم آنکه برخی از شرکتها، دفاتر خود را در مناطق شمالی شهر قرار می دهند علت این انتخاب چیست؟

- غلام زاده : ما اعتقاد داریم که دفتر مرکزی شرکت باید در داخل کارخانه تولیدی قرار داشته باشد اما همان طور که می‌دانید بورس لوازم خانگی و صوتی و تصویری در منطقه خیابان جمهوری و سه راه امین حضور تهران قرار گرفته است. لذا سعی کردیم واحد فروش خود را در این منطقه قرار دهیم تا با  فروشندگان و بازار لوازم خانگی ارتباط مستقیم داشته باشیم.بر این باور هستیم که دفتر مرکزی شرکت باید در داخل کارخانه باشد و با این که این دفتر در مرکز شهر قرار گرفته است چند روز در هفته در کارخانه حضور داریم.

شاید یکی از عواملی که امروز شاهد مشکلات اقتصادی در کشور هستیم این باشد که تجمل گرایی در بین  برخی مدیران وجود دارد به گونه ای که هرچه مدیران کشور به سمت رفاه طلبی و تجمل گرایی سوق پیدا کردند فاصله آنها از بدنه و خواسته‌های جامعه  افزون تر شده است.امروز اگر مردم از مدیران کشور دلخور هستند برای فساد هایی است که هر از چندگاهی به گوش می‌رسد گاهی این فساد از تعطیلی موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج آغاز  و با خبر دزدی چند هزار میلیاردی  و ...  تشدید می شود  که  کاهش اعتماد عمومی را به همراه دارد.

مردم از مسئولین انتظار دارند که مانند خودشان باشند. فلسفه وجودی جمهوری اسلامی و انقلاب شکوهمند اسلامی ایران بر همین اساس است. وقتی مدیران دولتی از مردم فاصله گرفته اند و تجمل گرایی و رفاه طلبی در بین آنها افزون شده است درک واقعی از خواسته‌های مردم نخواهند داشت. بنابراین کسی که در مناطق خوش آب و هوای تهران زندگی می کند نمی‌تواند برداشت واقعی از رنج های مردم داشته باشد.بر همین اساس بعضا تصمیماتی گرفته می شود  که با خواسته های مردم در تضاد قرار داد و یا صحبت هایی از سوی دولتمردان و مسئولین مطرح می شود که مخالف خواسته های مردم است.

هرچه مسئولین به سمت مردم بیایند انسجام ملی و خودباوری ما تقویت می شود.  در دوره های مختلفی شاهد این اتفاق بوده ایم که هر زمان فاصله بین مردم و مسئولین کاهش یافته پویایی رشد و انسجام ملی روز افزون گشت. امروز دارایی گمرک  بانک ها و... کمر بسته اند تا واحدهای تولیدی را نابود کنند.امروز قوانین ما به سمت حمایت از تجار می‌رود یعنی کسی که با دریافت ارز اقدام به واردات کالا کند و به مردم با چند برابر قیمت بفروشد.

 این در حالیست که واحدهای تولیدی می توانند اشتغال ایجاد کنند و به کارگیری نیروی انسانی آنها را پرورش می دهد؛اما کشور ما به سمت حمایت از سیستم بازرگانی و تجارت پیش می‌رود و این روش آسیب جدی به واحدهای تولیدی خواهد زد.امروز باید رویکرد را در خصوص وضع اقتصادی کشور تغییر داد. مهمترین نقطه ی آغاز تغییر رویکرد کاهش فاصله مسئولین با مردم بوده و رجوع به مردم با گذشتن از رفاه طلبی و تجمل گرایی است.

*خبرگزاری بسیج: یکی از ویژگی های شرکت صوتی تصویری شهاب این است که  درزیر مجموعه سازمان اقتصادی کوثر فعالیت می کند به نظر شما این وابستگی نگران کننده است و یا باعث رشد و تقویت شرکت شهاب شده است؟

- غلام زاده: حضور و خدمت در مجموعه اقتصادی کوثر دارای چند مزیت است. بالاخره ثمره زحماتی که در این مجموعه ها کشیده می شود برای خدمت رسانی به  خانواده معزز شهدا و ایثارگران استفاده می شود که این کار یک توفیق بزرگی است که نصیب هرکسی نمی شود لذا برای همکارانی که در سازمان اقتصادی کوثر و شرکتهای زیر مجموعه آن فعالیت می کنند این توفیق خدمت به خانواده شهدا وجود دارد.

از دیگر ویژگی همکاری با سازمان اقتصادی کوثر ایجاد خودباوری و انگیزه روز افزون است به گونه ای که حضور آقای مهندس اسکندری در رأس سازمان اقتصادی کوثر موجب شده تا یک خود باوری در بین مجموعه شرکت تولیدی شهاب ایجاد شود و با این برند شاهد تولیدات جدید از سال ۸۹ باشیم و از آن روز تاکنون و مسیر رو به رشد و موفقی را برای شرکت شهاب متصور هستیم.

این اقدام نتیجه عزم جدی برای حمایت از واحدهای تولیدی و تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی و تولید داخل است در واقع این خودباوری ،عملی کردن فرمایشات مقام معظم رهبری در سازمان اقتصادی کوثر است .  در خیلی از سازمان ها شاهد شعار تحقق منویات مقام معظم رهبری و یا اجرایی شدن سیاست های اقتصادی هستیم اما در عمل اتفاقی نمی افتد؛ این درحالی است که در سازمان اقتصادی کوثر تبیین سیاست‌های اقتصادی کشور عینیت دارد.

بنابراین فعالیت ذیل مجموعه اقتصادی کوثر را یک ارزش و غنیمت می دانیم چون عقیده داریم در عین  خدمت رسانی و انجام وظیفه به خانواده شهدا از همکاران و افرادی در مجموعه شهاب استفاده می‌کنیم که اغلب آنها جزء خانواده شهدا و ایثارگران هستند و  تمام این موارد توفیقاتی است که نصیب هرکسی نخواهد شد و باید از این فرصت ها در جهت انجام بهتر ماموریت‌ها استفاده کرد.

***حمایت های سازمان اقتصادی کوثر عامل خودباوری در شرکت شهاب است

*خبرگزاری بسیج: نظارت هایی که بر شرکت اعمال می شود را قبول می کنید یا آنها را بر نمی تابید؟

-غلام زاده:  لازمه هر کاری نظارت دقیق بر انجام آن کار است . اگر مدیریت دارای چند رکن باشد یکی از ارکان آن کنترل و نظارت بر واحدهای زیر مجموعه است. اگر سیستمی مبنا و چارچوب عملکردش سلامت کاری باشد  نه تنها از نظارت دلگیر نمی شود بلکه خوشحال خواهد شد.چون بعضا ما به قدری درگیر کارهای اجرایی می شویم که از برخی موضوعات  غافل شده و نظارت ها موارد مورد غفلت واقع شده را به ما  گوشزد می کند و ما را به مسیر اصلی بازمی گرداند.

نظارت هایی که در سازمان اقتصادی کوثر وجود دارد کمکی برای فعالیت های بهینه سایر شرکت ها  است؛ امروز شرکت صوتی تصویری شهاب از نظارت های سازمان اقتصادی کوثر استقبال می‌کند؛همچنین نظارت  خرد جمعی ایجاد می کند بر همین اساس  در سازمان اقتصادی کوثر برای فعالیت‌های مختلف کارگروه تخصصی تشکیل شده است لذا با ارائه موضوعات جدید در کارگروه های تخصصی زوایای بیشتر و چالش ها و مشکلات کار مشخص می گردد  و قطعاً به کارگیری آنها می تواند ثمرات بیشتری را برای شرکت به همراه داشته باشد. آقای اسکندری هم در مدیریت مجموعه سازمان اقتصادی کوثر بسیار جدی مصمم هستند و هر زمان که برای ارائه طرح های جدید و گزارش خدمت ایشان رسیده ایم زوایای جدید و راهکارهای مفیدی را ارائه کرده‌اند.

البته امیدواریم در سال ۹۷ که نامگذاری شده است به نام حمایت از کالای ایرانی شاهد اتفاقات خوبی باشیم قطعاً مردم پیام حضرت آقا را دریافت کرده اند و انجام وظیفه می‌کنند واحدهای تولیدی  نیز  در این راستا گام بر می دارند و این امید را داریم که سیستم اجرایی و دولت نیز این پیام را درک کند  و در راستای تحقق و این میان قدمهای موثر  و عملی  بردارد.

 

آخرین اخبار

سخن‌نگاشت | پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳

پیام تسلیت دکتر فخاری برای درگذشت والده دکتر باقری

امروز فرزند شهید بودن یک آزمون است

طی مقدمات عملیات ساخت پروژه رفاهی نوشهر

کوثر راهی جز نخبه محوری و نقشه های دانش بنیان ندارد

آیت الله رئیسی در افتتاحیه نمایشگاه روایت خدمت 

تبیین دستاوردها در نمایشگاه روایت خدمت

علی عفتی مدیرعامل شرکت مرغ اجداد زربال شد

لزوم نگرش راهبردی به نفت

دعوت مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر به حضور در انتخابات

گام های پایانی معین کوثر تا هوشمندسازی

میثم صفرزاده فرمانده بسیج سازمان اقتصادی کوثر شد

کیفیت بالا بازار بتلند را به رشد سه برابری رساند

ارتقاء جایگاه زاگرس در میان نیروگاه های کشور

پیام تسلیت دکتر فخاری بخاطر درگذشت مادر شهیدان اسماعیلی

گزارش تصویری | حضور دکتر فخاری در نمایشگاه مطبوعات

چگونه سهم مردم در اقتصاد افزایش می یابد؟

اقتصاد با تامین مالی پروژه های توسعه تولید رشد میکند

مدرس زاده معاون توسعه همکاری های بخش خصوصی معاونت علمی ریاست جمهوری شد

دو گزارش از شرکت کشت و صنعت خاوردشت

پربازدیدترین اخبار