اخبار سازمان / گزارش ویژه
شنبه   ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۹:۱۴
کد خبر: ۱۵۵۶
تعداد بازدید: ۳۰۸۲

جزئیات ارزیابی کارکنان و انتصاب مدیران در سازمان اقتصادی کوثر

مدیر کانون ارزیابی و توسعه سازمان اقتصادی کوثر از جزئیات ارزیابی کارکنان توسط سامانه «امصاک» خبر داد و گفت: تعدادی از کارکنان برای مدیرعاملی و اعضای هیئت مدیره شرکت‌های تابعه از این طریق منصوب شده‌اند و فرایند ارزیابی برای سایر سطوح هم ادامه دارد.
جزئیات ارزیابی کارکنان و انتصاب مدیران در سازمان اقتصادی کوثر
 
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پس از شروع به کار دولت سیزدهم بسیاری از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها تغییر و تحول در برنامه‌ریزی‌های سازمانی خود را در دستور کار قرار دادند، با این امید که منشا تحولی برای ادامه مسیر در دولت جدید باشد.

یکی از این سازمان‌ها، سازمان اقتصادی کوثر از زیر مجموعه‌های بنیاد شهید انقلاب اسلامی است که در دولت جدید مدیریت آن به «ناصر فخاری» واگذار شد؛ یکی از برنامه‌های فخاری، توسعه و ارزیابی نیروی انسانی بود با این نگاه که سرمایه هر سازمانی نیروی انسانی‌اش است و اگر خبره، ورزیده و کارآمد باشد، در افزایش عملکرد سازمان مؤثر خواهد بود.

دوم آبان ماه سال جاری نشست خبری مدیرعامل جدید این سازمان و با حضور رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران و رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور در محل سازمان اقتصادی کوثر برگزار شد و در آنجا از سامانه «امصاک» (استعدادیابی مدیران صالح کارآمد) رونمایی شد.

بنا شد همه افرادی که می‌خواهند جزو اعضای هیات مدیره و مدیران عامل ۳۹ شرکت این سازمان شوند یا به عنوان کارمند در بخش‌های مختلف مشغول باشند در این سامانه ثبت‌نام کنند. در حقیقت سازمان اقتصادی کوثر با این سامانه و آزمون‌های پس از آن، فارغ از هر گونه سفارش‌ها و معرفی‌های معمول در جذب افراد، در تلاش است فقط شایسته‌سالاری و عدالت‌گزینی را اجرا کند، مسئله‌ای که همواره مورد توجه مقامات ارشد کشوری بوده و بسیار در این زمینه تاکید شده است.

اجرای این سامانه زیر نظر کانون ارزیابی و توسعه مدیران سازمان اقتصادی کوثر به مدیریت علیرضا یوزباشی قرار گرفت.

به تازگی این مدیر جوان ضمن بازدید از خبرگزاری فارس، درگفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، درباره عملکرد چهار ماهه این سامانه و جزئیات فعالیت آن توضیحاتی داد، تا مردم به خوبی در روند اجرای برنامه‌های انجام یافته و برنامه‌های آتی قرار گیرند.
 
علیرضا یوزباشی، دکترای مدیریت آموزشی از دانشگاه تهران دارد، وی پیش از این در بخش‌های مختلف توسعه منابع انسانی کار کرده و ۸ سال در حوزه خاص ارزیابی ورود داشته است. در بیش از ۲۰ وزارتخانه و سازمان نزدیک به ۲ هزار مدیر را از طریق روش‌های علمی ارزیابی کرده است، پیش از این هم مشاور و مدیر کانون توسعه و ارزیابی در برخی بانک‌ها و وزارتخانه‌ها بوده است.

وی معتقد است: امروزه توسعه و ارزیابی در همه سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها امری ضروری بوده و بدون توجه به آن امکان توسعه و پیشرفت وجود ندارد. بدون ارزیابی مدیران و کارمندان قدم در تاریکی گذاشتن است و معلوم نیست آینده سازمان چه خواهد شد.

در ادامه گفت‌وگوی تفصیلی یوزباشی با فارس را می‌خوانیم:

فارس: بهمن‌ماه امسال سازمان اقتصادی کوثر از سامانه امصاک (استعدادیابی مدیران صالح کارآمد) رونمایی کرد، طی این مدت چه اقداماتی از طریق این سامانه انجام داده‌اید؟

یوزباشی: هدف این سامانه اجرای عدالت و شایسته‌سالاری در سازمان اقتصادی کوثر بود به این معنی که استعداد‌های افراد را شناسایی و بر اساس آن، آن‌ها را در جایگاه مناسبش قرار دهیم، ضمن اینکه آموزش‌های ضمن خدمت هم برای آن‌ها بگذاریم تا فعالیت‌های آن‌ها به مرور شکوفا شود. معتقدم چنین اقدامی در راستای عدالت اجتماعی صورت می‌گیرد، زیرا قبلا انتخاب افراد حداقل در این سازمان سلیقه‌ای بود و در این دوره سامانه امصاک (استعدادیابی مدیران صالح کارآمد) اجرایی شد. پیش از این در مهرماه امسال هم مدل شایستگی بومی مدیران طراحی و تدوین شد و در حقیقت سامانه امصاک ادامه همان راه بود.

فارس: پس از رونمایی از این سامانه گام به گام چه اقداماتی را برای آنچه که شما استعدادیابی عنوان کرده بودید، اجرایی کردید؟

یوزباشی: بیش از ۱۷۰۰ نفر در این سامانه ثبت نام کردند؛ هدف ما این بود که برای شرکت‌های تابعه این سازمان که ۳۹ شرکت است، مدیر و اعضای هیات مدیره انتخاب کنیم. برخی از این افراد به دلیل تحصیلات پایین یا مرتبط نبودن رشته‌های تحصیلی‌شان و عدم احراز شرایط اولیه حذف شدند و حدود ۱۹۱ نفر در کانون ارزیابی قرار گرفتند. آن‌ها در گروه‌های ۸ تا ۱۲ نفره مورد ارزیابی واقع شدند و درنهایت ۶۵ نفر از آن‌ها انتخاب نهایی شده و به مدیرعامل سازمان معرفی شدند تا در بخش‌های مربوطه به کارگیری شوند.

فارس: آیا این تعداد ۶۵ نفر که تایید نهایی شدند و به مدیرعامل سازمان معرفی کردید منصوب شده‌اند یا قرار است منصوب شوند؟

یوزباشی: ۳۹ نفر از آن‌ها در هلدینگ‌های مختلف معادن، کشاورزی، صنعت و انرژی، بازرگانی و حمل و نقل، گروه خدمات مالی عنوان عضو هیات مدیره و یا مدیرعامل منصوب شدند و بقیه هم بنا به تدابیر مدیریتی برای هر شرکت در زمان معین مشغول به کار خواهند شد. در حقیقت حدود ۳۰ درصد افرادی که در این سامانه معرفی شده بودند، تأیید نهایی شدند.

فارس: آیا انتخاب افراد در این سامانه فقط در سطوح مدیرعاملی یا هیات مدیره‌ای بود و یا در سطح کارمندی هم ارزیابی داشتید؟

یوزباشی: خیر، ما در مجموعه اقتصادی کوثر و شرکت‌های تابعه به دنبال ارزیابی نیرو‌های دانشگر، مدیریتی و کارشناسی هستیم و در این راستا تا‌کنون تعداد ۲۶۸ نفر مورد ارزیابی قرار گرفته و ارزیابی سایر نیرو‌ها نیز در دستور کار قرار دارد. با این ارزیابی وضعیت آنان مشخص شد و هر زمان لازم به نیرو باشد از آن‌ها استفاده می‌شود یا وضعیت آن‌ها ارتقا می‌یابد. ارزیابی کارمندان در هر سازمان یکی از روش‌های معمول برای ارتقای سازمانی است و اغلب وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها آن را اجرایی می‌کنند. این روش ارزیابی را همچنان ادامه می‌دهیم و هفته گذشته هم فراخوان برای جذب نیرو در حوزه آی تی داشتیم که آن‌ها هم از طریق همین سامانه امصاک جذب خواهند شد.

فارس: آیا در جذب نیرو اولویت‌هایی هم داشتید که مثلا برای برخی افراد یا طبقات امتیازی در نظر بگیرید؟

یوزباشی: به هیچ عنوان چنین امتیازاتی نبود و حتی ارزیابان ما خارج از سازمان و از اساتید دانشگاه‌های تهران، بهشتی و علامه و جزو ارزیابان حرفه‌ای بودند که در ارزیابی آن‌ها تنها شایستگی و توانمندی مدنظر بود.

فارس: برای خانواده ایثارگران یا شهدا هم امتیاز قائل بودید؟

یوزباشی: بله، اگر دو نفر در شرایط یکسان بودند و یکی از خانواده ایثارگر بود در اولویت قرار می‌گرفت.

فارس: یکی از برنامه‌های شما که همواره تاکید داشتید این بود که برای شکوفایی استعداد کارمندان و مدیران خود، آموزش‌های ضمن خدمت داشته باشید، آیا این کار را انجام دادید؟

یوزباشی: برای آموزش‌های ضمن خدمت به خاطر شیوع کرونا نتوانستیم بیش از یک جلسه برگزار کنیم، اما برنامه‌ریزی‌های لازم برای توسعه مدیران انجام شده است، نگاه خوبی به آموزش‌های الکترونیک با توجه به ضعف‌هایی که در این نوع آموزش وجود دارد و امکان انتقال علوم و فنون به یادگیران کمتر است، نداریم و ما بیشتر به دنبال آموزش‌های نوین در حوزه بهسازی منابع انسانی هستیم.

فارس: البته با وجود نواقصی که این آموزش دارد، مزیت‌های زیادی هم دارد؛ از جمله صرفه‌جویی در وقت و زمان و نیز درگیری بیشتر این نوع آموزش با سیستم‌های الکترونیکی روزآمد است که امکان یادگیری را آسان‌تر می‌سازد.

یوزباشی: بله، همین طور است و معتقدم که این نوع آموزش نباید کنار گذاشته شود، اما اصلاحاتی را باید انجام دهند؛ از جمله در سازمان‌ها به این افراد مرخصی بدهند تا با خیال راحت در کلاس‌های الکترونیکی شرکت کنند. بسیاری از یادگیران همزمان پشت میز اداره هستند و نیز آموزش الکترونیک دارند که یاد گیری را کندتر می‌کند.

فارس: نوع آموزشی که برگزار کردید، چه بود؟

یوزباشی: آزمایش‌های مربیگری (کوچینگ) و روابط کاری (منتورینگ) برای کارکنان گذاشتیم؛ برخی باورشان نمی‌شد که یک کارشناس، مدیر شود، اما در عمل اتفاق افتاد و حس خوبی بین کارمندان ایجاد کرد.

فارس: آیا فکر می‌کنید که این روش ارزیابی می‌تواند تحولی در عملکرد سازمان داشته باشد؟

یوزباشی: ایمان کامل داریم و در این چند ماه اثرش را دیدیم، مهم‌ترین اثر آن ایجاد نشاط و شادابی در سازمان و فرهنگ جدید سازمانی بود، بسیاری باورشان نمی‌شد که کسی که امروز کارشناس بود، فردا مدیر مجموعه باشد و این بر اساس شایسته‌سالاری انجام شد.
 
جزئیات ارزیابی کارکنان و انتصاب مدیران در سازمان اقتصادی کوثر

فارس: چشم‌انداز شما از اجرای این طرح چیست، آیا ادامه خواهد داشت؟

یوزباشی: برنامه‌ریزی ما برای ۱۰ سال است که بتوانیم با اعمال تغییرات درست مسیر راحتی برای مدیران آینده فراهم سازیم.

فارس: قرار بود سامانه امصاک ابتدا در سازمان اقتصادی کوثر و پس از آن در بنیاد شهید و بعدا در تمام کشور اجرایی شود اکنون در چه مرحله‌ای است؟

یوزباشی: این طرح اکنون تحت عنوان امصاک در سازمان اقتصادی کوثر راه‌اندازی و اجرایی شده است و تحت عنوان شمسا (شناسایی مدیران سرآمد آینده) در بنیاد شهید اجرایی می‌شود و اطلاع دارم در وزارت صمت و شهرداری تهران هم این طرح دنبال می‌شود.

فارس: آیا این برنامه توسعه و ارزیابی زیر نظر سازمان امور اداری و استخدامی کشور است؟

یوزباشی: دقیقا، همین طور است و اجرای این طرح با حضور میثم لطیفی، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور اجرایی شد و قرار است در کل کشور اجرایی شود.

فارس: جزئیات ارزیابی شما چگونه است؟

یوزباشی: کسانی که در این سامانه ثبت نام کرده بودند توسط افراد ارزیابی می‌شدند. آن‌ها در گروه‌های ۸ نفره بودند و برای هر کدام از آن‌ها حدود ۷ ساعت وقت گذاشته می‌شد. کار از ساعت ۸ صبح شروع می‌شد و در ابتدا نیم ساعت برای آن‌ها درباره نحوه ارزیابی‌شان توضیح داده می‌شد. پس از آن مصاحبه‌ای صورت می‌گرفت و موقعیت آن‌ها را شبیه‌سازی می‌کردیم، سناریویی به آن‌ها داده می‌شد و ۴۵ دقیقه روی آن بحث می‌کردند. مرحله بعدی تمرین تحلیلی بود تا نسبت به جایگاهی که می‌خواستند باشند، سنجیده شوند و درنهایت مرحله بازی مدیریتی بود که ویژگی آن‌ها به صورت فردی و گروهی سنجیده می‌شد. آزمون روانشناسی هم از آن‌ها درباره شخصیت، توانایی ذهنی و تناسب شغلی انجام می‌شد و در جلسه آخر تحت عنوان واش‌آپ ارزیابی‌ها به جمع‌بندی نهایی می‌رسیدند و نمره نهایی آن‌ها اعمال می‌شد. در صورتی که نمره ارزیاب‌ها اختلاف معنی‌داری با هم داشت، نشان می‌داد که یک جای کار ایراد داشته و بررسی مجدد می‌شد.

فارس: سازمان اقتصادی کوثر مجموعه بزرگی است که بدون اساس علمی نمی‌تواند موفقیت‌هایی داشته باشد، تا چه اندازه در مدیریت این مجموعه به روش‌های علمی پایبند هستید؟

یوزباشی: همکاری ما با شرکت‌های دانش‌بنیان با این نیت انجام می‌شود، آسیب‌شناسی که از مجموعه داریم و یا نواقص و مشکلاتی که شرکت‌های مختلف به ما اعلام می‌کنند، آن‌ها را بررسی کرده و با شرکت‌های دانش بنیان و مدیران صاحب نظر در میان می‌گذاریم و پس از آن در قالب یک شرکت سرمایه گذاری مشترک (جوینت ونچر) به حل مسأله می‌پردازیم که در این زمینه با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت آبزی اکسیر، پرورش ماهی در قفس راه‌اندازی کردیم و یا در شرکت فنی و صنعتی مثل شهاب و دیگر شرکت‌های سازمان اقتصادی کوثر از حضور شرکت‌های دانش‌بنیان بهره گرفتیم.

کار دیگر ما سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف است؛ علاوه بر بخش‌های مختلفی که فعالیت می‌کنیم، در هر زمینه که فکر کنیم مفید بوده و در راستای منافع ملی است سرمایه‌گذاری می‌کنیم. صندوق‌های فاند آف فاند داریم که سرمایه‌گذاری‌ها شرکت می‌کنیم و اخیرا با ۵۰ میلیارد تومان با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در حوزه دانش‌بنیان کار کردیم، علاوه بر آن در هلدینگ‌های کشاورزی مانند پرورش جنین و پرورش میگو فعالیت داشتیم.

فارس: با تشکر از توضیحات شما، در پایان آیا موضوع خاصی هست که بخواهید اشاره کنید؟

یوزباشی: ببینید اول آنکه ارزیابی مدیران و کارمندان باید در کشور اجرا شود و یکی از راهکار‌های توسعه و پیشرفت است، بدیهی است که نیروی انسانی پیشران اقتصاد در هر کشوری است و اگر این‌ها در جای اصلی خود به کارگیری نشود بهره وری خوبی نخواهد داشت به ویژه در سطوح مدیریتی می‌تواند ضربات جبران ناپذیری وارد سازد.

نکته دوم اینکه نیرو‌های انسانی اعم از مدیران و کارمندان باید آموزش‌های ضمن خدمت داده شوند تا با تحولات روز آشنا شده و خودشان را روزآمد کنند، دنیا با سرعت بیشتری در حال تغییر است و با فراگیری علوم جدید می‌توان به جنگ مشکلات جدید رفت، جریان تحول در کشور در راستای ارزیابی نیروی انسانی شروع شده، اما باید شتاب بیشتری بگیرد و سازمان‌ها و نهاد‌ها از این موضوع استقبال کنند.

انتهای پیام/
 
آخرین اخبار

سخن‌نگاشت | پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳

پیام تسلیت دکتر فخاری برای درگذشت والده دکتر باقری

امروز فرزند شهید بودن یک آزمون است

طی مقدمات عملیات ساخت پروژه رفاهی نوشهر

کوثر راهی جز نخبه محوری و نقشه های دانش بنیان ندارد

آیت الله رئیسی در افتتاحیه نمایشگاه روایت خدمت 

تبیین دستاوردها در نمایشگاه روایت خدمت

علی عفتی مدیرعامل شرکت مرغ اجداد زربال شد

لزوم نگرش راهبردی به نفت

دعوت مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر به حضور در انتخابات

گام های پایانی معین کوثر تا هوشمندسازی

میثم صفرزاده فرمانده بسیج سازمان اقتصادی کوثر شد

کیفیت بالا بازار بتلند را به رشد سه برابری رساند

ارتقاء جایگاه زاگرس در میان نیروگاه های کشور

پیام تسلیت دکتر فخاری بخاطر درگذشت مادر شهیدان اسماعیلی

گزارش تصویری | حضور دکتر فخاری در نمایشگاه مطبوعات

چگونه سهم مردم در اقتصاد افزایش می یابد؟

اقتصاد با تامین مالی پروژه های توسعه تولید رشد میکند

مدرس زاده معاون توسعه همکاری های بخش خصوصی معاونت علمی ریاست جمهوری شد

دو گزارش از شرکت کشت و صنعت خاوردشت

پربازدیدترین اخبار