اخبار سازمان / انتصابات
شنبه   ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ / ۱۹:۲۴
کد خبر: ۹۰۰
تعداد بازدید: ۷۲۷۸

فرهنگ ایثار، جهاد، شهادت و مقاومت با الهام از فرهنگ عاشورایی، عامل پیروزی در جنگ

به گزارش روابط عمومی سازمان اقتصادی کوثر، آئین نکوداشت سی و هشتمین سالگرد حماسه هشت سال دفاع مقدس، همزمان با سالروز شهادت حضرت امام زین العابدین (علیه السلام) در نمازخانه ستاد سازمان برگزار شد.

محمدرضا باقری عضو هیات مدیره سازمان در این مراسم، با تاکید بر رفتار‌های رشیدانه و شجاعانه شخصیت شامخ اسلام، امام سجاد (علیه السلام) در شرایط سیاسی دوران خود، گفت: برخی ندانسته و نفهمیده به هنگام سخن امام حسین (علیه السلام) در ظهر عاشورا هلهله کردند و بر طبل‌ها زدند تا صدای امام به لشکر نرسد؛ آنچه که در طول تاریخ نیز مشاهده شده و می‌شود.

وی اظهار داشت: امروز نیز هلهله می‌کنند و به شکل مدرن بر طبل‌ها می‌زنند تا سخن حسین زمان به اقصا نقاط عالم نرسد که می‌رسد و ناموفق بوده اند؛ به دلیل آنچه که در ایام محرم، سراسر ایران اسلامی، بلکه در سراسر عالم اتفاق افتاد.

عضو هیأت مدیره سازمان با اشاره به اینکه سیاست اموی مبنی بر تحریف و تحمیق بود، گفت: تحریفِ آنچه که بعد از ۵۰ سال بر دین پیامبر گذشت و تحمیق مردم که چهارشنبه، نماز جمعه بخوانند و یا تحمیق مردم مبنی بر اینکه امام حسین (علیه السلام) را خارجی بدانند و این که خروج بر دین کرده است؛ تحمیق مردم که امروز نیز در امّت اسلامی ما دیده می‌شود، حاکم نالایق را، ولی امر بنامند؛ چقدر، ولی امر در دنیای امروز می‌شناسید؟ در کویت سه جوان متدیّن را به جرم خروج بر امیر، حکم اعدام دادند و در عربستان نیز به جرم خروج بر فهد و ملک عبدالله را حکم قتل دادند. اینکه کل یومٍ عاشورا و کل أرضٍ کربلا نمونه‌های زیادی دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه امام زین العابدین (علیه السلام) هیچ تفاوتی با امام حسین (علیه السلام) ندارد، گفت: اگر بنا به مصلحت، امام سجاد (علیه السلام) نمی‌بایست در کربلا جهاد کند و مریض بود، این مریضی فقط برای همان دو سه روز بود. نقشی که امام سجاد (علیه السلام) در ادامه راه امام حسین (علیه السلام) دارد باید بیشتر برای جامعه گفته شود تا امروز افراد تحصیل کرده، درِ آپارتمان‌ها را نزنند و آش امام بیمار هدیه نکنند.

محمدرضا باقری با تأکید بر اینکه این آسیب شناسی‌ها باید در فرهنگ شیعه بشود، تصریح کرد: راه علاج برای آن باید پیدا شود که بهترین راه، مطالعه و افزایش آگاهی افکار عمومی به جامعه است که متوجه شوند هیچ فرقی میان امام سجاد و امام حسین (علیهما السلام) نیست، همانطور که هیچ فرقی بین امام حسین و امام حسن (علیهم السلام) نیست؛ چه بنشینند و چه قیام کنند هر دو یکسان و نور واحد هستند.

وی افزود: یکی از بهترین کتاب‌ها در این زمینه، مجموعه بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) درباره ائمه هدی (علیهم السلام) به نام "انسان ۲۵۰ ساله" است؛ در این کتاب، ایشان تأکید دارند که ائمه اطهار (علیهم السلام) یک انسان و یک نور هستند که در شکل‌های مختلف و به فراخور شرایط زمان، بروز و ظهور کردند.

باقری ادامه داد: امام سجاد (علیه السلام) ۳۴ سال امامت کردند، در مقابل سیاست‌های تحریف، مدبر، شجاع و سیاست مدار بود.

وی بیان داشت: در طول تاریخی از اسلام و در میان أشاعره و ملتزمه، افرادی مانند عبیدالله بن زیاد، عمر بن سعد و معاویه، سیاستی را رواج دادند که در آن اگرحاکمی ظلم کند یا اتفاقی بیافتد، این را یک جبر خداوندی بدانند. امام زین العابدین (علیه السلام) علیه این مسأله قیام کرد و پاسخ جمله عبیدالله بن زیاد که گفته بود علی بن الحسین را خدا در کربلا کشت را اینگونه داد که علی بن الحسین را خدا نکشت جماعت شما کشتند. امام سجاد (علیه السلام) در مجلس یزید نیز از موضع قدرت و شجاعت سخن گفت و آن خطبه معروف را خواند. ما در مقابل نقص در مطالعه تدبیر، شجاعت و امامت ۳۴ ساله حضرت سجاد (علیه السلام) مقصر هستیم.

عضو هیأت مدیره سازمان گفت: خفقان دوران حکومت هشام بن عبدالملک، کمتر از دوران معاویه بن سفیان و ... نبود. معاویه می‌گفت: رابطه من با مردم مانند تار مویی است، یک سر آن دست من و یک سر آن دست مردم. او خود اعتراف داشت که رابطه، رابطه شکننده‌ای است، نازک هست و زود پاره می‌شود. هر آنگاه که شُل می‌کنند می‌کشم و هر آنگاه که کشیدند شُل کنم. مُغِیرَة بن شُعبَه که هر شب تا صبح با معاویه شب زنده داری داشت، روزی آمد و به پسرش گفت: امروز از نزد کافرترین آدم‌ها برگشتم، فرزندش گفت: چطور؟ گفت: وقتی مؤذن، اذان صبح را ندا داد، معاویه دستور داد در و پنجره‌ها را ببندند و گفت: نمی‌خواهم این اسم را بشنوم، من می‌خواهم این نام را دفن کنم، علی و حسن و حسین بهانه اند، سندیّت این مسأله، در کتاب اللئالی نوشته زبیر بن بکار که یک نویسنده ­های معروف اهل سنت می‌باشد درج شده است. این روش در دوران هشام هم تکرار می‌شود، با همان اسلوب و همان سیاست، منتهی امام زین العابدین (علیه السلام) می‌تواند ۳۴ سال مکتب امام حسین (علیه السلام) را رونق بدهد و پیام عاشورا را تکمیل کند و نمی‌گذارد پرچم حسینی زمین بیافتد، حتی با مختار هم حساب شده برخورد می‌کند. امام زین العابدین (علیه السلام)، فرمایشات و سیاست هایش را از طریق دعا در کتاب صحیفه سجادیه که بزرگان گفت: اند اسناد آن از نهج البلاغه هم معتبر است به ما می‌آموزد. در مورد نهج البلاغه، چون گفته شده شریف رضی بیانات امیرالمؤمنین (علیه السلام) را از جا‌های مختلفی تجمیع و تألیف کرده شاید سست و یا ایراد داشته باشد، امّا در خصوص صحیفه سجادیه تقریباً همه متفق القول گفته اند که تماماً سخنان امام سجاد (علیه السلام) است.

محمدرضا باقری در ادامه با اشاره به هم زمانی ایام ماه محرم و سی و هشتمین سالگرد حماسه دفاع مقدس، اظهار داشت: ما آنچه در جنگ تحمیلی داریم، ملهم از انقلاب و قیام امام حسین (علیه السلام) است. در چنین روزی ساعت ۱۲:۳۰ ظهر، ۱۲ لشکر زرهی صدام به ایران حمله می‌کند، البته در تیر و مرداد ماه تحرکاتی هم بوده، امّا ۳۱ شهریور آغاز رسمی جنگ بود. صدام در ۲۶ شهریور ماه قرارداد الجزایر را پاره می‌کند و می‌گوید: آن روز که من این قرارداد را امضا کردم در موضع ضعف بودم و امروز در موضع قدرت هستم و آن را پاره می‌کنم. قرارداد الجزایر فی مابین رژیم پهلوی و عراق برای تعیین حدود مرز‌های ایران و عراق امضاء شده بود. بعد از جنگ، یک وجب، میله‌های مرزی ما به سمت خاک ایران نیامد، سرجای خود ماند، پاسگاه‌های مرزی در جای خودش ساخته شد. یعنی شهدای ما، مجاهدان ما آن روز با حماسه‌ها و رشادت‌هایی که آفریدند، دوباره مرز‌های ایران با یک وجب عدم جابجایی در جای خود مستقر شدند. با آن همه توطئه، فشار و محاصره اقتصادی آمریکا و بهانه چینی جنگ‌های داخلی من جمله تحریک کرد‌ها توسط رئیس جمهور معلوم الحال وقت، ملت ما پایان خوش آن حمله‌ها و ضربه‌ها را پس از ۸ سال و در قطعنامه ۵۹۸ دید.  امروز، باز هم جنگ است.

لاله این چمن آلوده خون است هنوز       

سپر از دست نیانداز که جنگ است هنوز

وی تأکید کرد: وقتی رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) چفیه اش را برنداشته اند، یعنی هنوز جنگ ادامه دارد. آن روز که امام راحل (ره) فرمود: جنگ نعمت است، برخی نفهمیدند؛ امام که از همه بهتر می‌فهمید تبعات و مضرات جنگ چیست و آن‌ها نعمت نیستند، امّا امام چیزی را می‌دید که ما نمی‌دیدیم. جنگ، نعمت است، چون وحدت ملت، دوام انقلاب، روی پا ایستادن و پافشردن به دیپلماسی مقاومت است. بسیاری بر این باورند که باید کوتاه آمد، امّا ما معتقدیم هر دو باید باشد، یعنی سلمٌ لمن سالمکم و حربٌ لمن حاربکم. هر دو باید باشد، فرهنگ امام حسین (علیه السلام) این را به ما می‌آموزد.

وی خاطر نشان کرد: نیائیم بگوئیم امام حسین (علیه السلام) مذاکره کرد، پس ما هم باید مذاکره کنیم. شیوه گفتگوی حضرت ابوالفضل العباس (علیه السلام) با شمر را ببینید، شیوه گفتار قبل از حرکت امام (علیه السلام) به مکه و شیوه گفتار ایشان در مدینه با ولید، استاندار مدینه را باید مورد مطالعه و بررسی قرار داد، بنابراین سوء استفاده از فرهنگ عاشورایی یک تحریف است، مراقب باشید. این تحریف را عده‌ای علاقه دارند دنبال کنند.

عضو هیأت مدیره تصریح کرد: ما در یک مظلومیت خاصی بودیم. شهید رجایی و شهید باهنر وقتی به شهادت رسیدند، ۴۰ ساعت هیچ یک از سران کشور‌ها برا ما پیام تسلیت نفرستادند. رسم است که بعد از فوت رئیس جمهور یک کشور بلافاصله پیام تسلیت می‌فرستند، حتی دوستان ما برای ما پیام تسلیت نفرستادند. این یعنی چی؟ یعنی این مظلومیت ما بوده است. هنر صدام این نبود که چند شهر ما را اشغال کند و خسارت به بار آورد. تمام دنیا پشت صدام ایستاده بودند، جریان خلیج فارس را می‌دانید همین شیوخ خلیج فارس بیشترین کمک را کردند. امیر کویت گفت: چرا ما را مذمَّت می‌کنید که ما کمک می‌کنیم؟ ما علفی بودیم زیر پای فیل. این عین جمله امیری است که روزی وزیر خارجه بوده و امروز شده امیر. شیخ صباح می‌گوید: ما علفی بودیم زیر پای فیل.

وی در پایان گفت: بیشترین کمک را عربستان کرد و بعد از آن کویت. آن‌ها برای جنگ یک صندوق کمک گذاشتند و بعد به سفیر ما گفتند میخواستیم بدهیم دیدیم اگه بدهیم ما می‌شویم حامی صدام. "أفَ الله عن ما سَلف" عین جمله سعودی‌ها و کویتی هاست. خدا گذشته را می‌بخشد، شما هم بگذرید، نگذارید آبروی ما برود که حامی صدام بودیم که آبرویشان هم رفت. شوروی‌ها یک طور آمریکایی‌ها یک طور و آلمان‌ها هم بیشترین جنایت را در حق ما کردند با تسلیحات شیمیایی که در اختیار صدام گذاشتند و بعد مجروحین ما را برای مداوا به آلمان بردند، ولی در حقیقت آن‌ها می‌خواستند تأثیر مواد شیمیایی که در اختیار صدام گذاشته بودند را ببیند. این حرف برای الان نیست، حرف ۲۰ ساله پیش است که ما فهمیدیم و به آن‌ها چندین بار گفتیم؛ بنابراین فرهنگ ایثار، جهاد، شهادت و مقاومت با الهام از فرهنگ عاشورایی، عامل پیروزی در جنگ تحمیلی بود و خداوند خواست این ملت با پیروی از دیپلماسی مقاومت که ملهم از فرهنگ عاشورا است بتواند پا برجا بماند. امروز شاید شما شاهد بودید رژه سپاه و ارتش را که قسمتی از توانمندی‌های نظامی که قابل نمایش بود را نشان دادند و الحمدلله در اوج قدرت بود. یک روز استاندار وقت خوزستان گفت: اگر من فقط ۵ قبضه ضد تانک داشتم، نمی‌گذاشتم خرمشهر به دست صدام بیفتد. یعنی ما زمانی حتی ۵ قبضه توپ تانک زن هم در دست نداشتیم. این وضعیت داخلی آن روز ما بود و امروز ما باید این انسجام و وحدت را تحت لوای مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) حفظ کنیم و به حمدالله حفظ کردیم تا با بصیرتی که ملت غیور ایران اسلامی دارند از تحریف و تحمیقی که این دنیای استکباری تلاش دارد در جامعه ما رواج دهد برهیم. انشاءالله.

در پایان این آئین و با حضور مدیران ارشد سازمان، از تعدادی از رزمندگان تجلیل به عمل آمد.



انتهای پیام/
آخرین اخبار

سخن‌نگاشت | پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳

پیام تسلیت دکتر فخاری برای درگذشت والده دکتر باقری

امروز فرزند شهید بودن یک آزمون است

طی مقدمات عملیات ساخت پروژه رفاهی نوشهر

کوثر راهی جز نخبه محوری و نقشه های دانش بنیان ندارد

آیت الله رئیسی در افتتاحیه نمایشگاه روایت خدمت 

تبیین دستاوردها در نمایشگاه روایت خدمت

علی عفتی مدیرعامل شرکت مرغ اجداد زربال شد

لزوم نگرش راهبردی به نفت

دعوت مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر به حضور در انتخابات

گام های پایانی معین کوثر تا هوشمندسازی

میثم صفرزاده فرمانده بسیج سازمان اقتصادی کوثر شد

کیفیت بالا بازار بتلند را به رشد سه برابری رساند

ارتقاء جایگاه زاگرس در میان نیروگاه های کشور

پیام تسلیت دکتر فخاری بخاطر درگذشت مادر شهیدان اسماعیلی

گزارش تصویری | حضور دکتر فخاری در نمایشگاه مطبوعات

چگونه سهم مردم در اقتصاد افزایش می یابد؟

اقتصاد با تامین مالی پروژه های توسعه تولید رشد میکند

مدرس زاده معاون توسعه همکاری های بخش خصوصی معاونت علمی ریاست جمهوری شد

دو گزارش از شرکت کشت و صنعت خاوردشت

پربازدیدترین اخبار