چهل سالگی / گزارش ویژه
يکشنبه   ۳۰ دی ۱۳۹۷ / ۱۱:۰۹
کد خبر: ۹۸۳
تعداد بازدید: ۵۳۵۰

«ثمرات انقلاب ۴۰ ساله» افزایش ۵۰۰ درصدی تولیدات کشاورزی ایران طی ۴ دهه

رئیس بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی گفت: میزان کل تولید محصولات زراعی در سال ۵۷، ۱۳.۳ میلیون تن بوده که در سال ۹۵ به ۸۳ میلیون تن رسیده یعنی ۵۲۳ درصد افزایش داشته است.

«ثمرات انقلاب ۴۰ ساله»| افزایش ۵۰۰ درصدی تولیدات کشاورزی ایران طی ۴ دهه

محمدرضا جهان سوز رئیس بسیج مهندسین کشاورزی در مراسمی با عنوان شنبه‌های انقلاب، دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی در زمینه کشاورزی اظهار کرد: در بخش کشاورزی مشکل عدم وجود آمارهای دقیق وجود دارد اما براساس آمار موجود میزان کل تولید محصولات زراعی در سال 57، 13.3 میلیون تن بوده که در سال 95 به 83 میلیون تن رسیده یعنی 523 درصد افزایش داشته است.

وی با طرح این سوال که برخی دستاورد انقلاب را در این ارتباط ناشی از افزایش سطح زیرکشت می‌دانند، گفت: در پاسخ به آنها باید اظهار داشت، در حالی که قبل از پیروزی انقلاب 9.4 میلیون هکتار زمین زراعی وجود داشت که این رقم اکنون به 11.7 میلیون هکتار رسیده و صرفا 24 درصد بر سطح زیر کشت زمین‌های زراعی اضافه شده است، اما به میزان تولیدات 523 درصد افزوده شده است.

رئیس بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به اینکه در 40 سال گذشته برای تولید محصولات کشاورزی اقدامات خوبی در زمینه تولید بذر صورت گرفته است، اظهار داشت: تولید بذر اصلاح شده کشور در این مدت 20 برابر شده است و تولیدکنندگان بذوری که تحت نظارت موسسه ثبت و گواهی بذر تولید دارند، بر میزان تولیدشان 3 برابر اضافه شده است.

جهان سوز گفت: در حالی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تعداد ارقام اصلاح شده بذور مصرفی در بخش کشاورزی بسیار محدود بود امروز 350 رقم بر بذور مورد نیاز کشور اضافه شده است و دارای استانداردهای بومی و محلی بذر هستیم.

جهان سوز با بیان اینکه فناوریهای نوین در بخش کشاورزی ترویج یافته است گفت: اکنون از فناوری کشت بافت تولید محصولات کشاورزی استفاده می‌کنیم و وضعیت بهداشت، علم و ترویج در این بخش قوی و منجر به ایجاد حماسه ملی در بخش کشاورزی شده است.

وی با بیان اینکه گندم ناموس کشاورزی ایران است گفت: کسانی که می‌گویند باید تولید گندم را در کشور قطع کرد چون قیمت‌های جهانی ارزانتر است باید به عقل یا طینت آنها شک کرد.

رئیس بسیج مهندسین کشاورزی اظهار داشت: باوجود تمامی موفقیت‌ها در بخش کشاورزی هنوز میزان واردات در این بخش بالا است اما این مشکلات نیز با اتکا به توان داخلی قابل حل اشت.

جهان سوز اظهار داشت: در حالی که متوسط تولید برنج در کشور 3.4 تن الی 4 تن است که نمونه‌های ما 13 تن در هکتار تولید می‌کند؛ این امر به معنی آن است که علم و توان لازم در بخش کشاورزی کشور وجود دارد و باید به سایر کشاورزان نیز توسعه یابد.

وی با بیان اینکه میانگین تولید ذرت در کشور مناسب است، گفت: در هر هکتار از مزارع کشور به طور میانگین 7.6 تن ذرت تولید می‌شود اما کشاورزانی نیز داریم که 19 تن در هکتار ذرت برداشت می‌کنند.

رئیس بسیج مهندسین کشاورزی وضعیت سلامت تولیدات کشاورزی را بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مناسب ارزیابی و اظهار کرد: یکی از مواردی که قبل از پیروزی انقلاب جایش در بخش کشاورزی خالی بود نبود استانداردهای لازم بود اما اکنون در بخش کشاورزی استانداردسازی صورت گرفته است و بیش از 50 محصول کشاورزی ما استاندارد تولید دارد.

وی با اشاره به اینکه آب در کشور ما تبدیل به یک معضل شده است، گفت: با این وجود تکنولوژی و توانمندی‌های لازم وجود دارد تا از آب استفاده بهینه صورت گیرد.

جهان سوز با تاکید بر اینکه مهمترین مسئله امروز بخش کشاورزی کشور نبود آمارهای دقیق است گفت: در این ارتباط با ایجاد کاداک در بخش کشاورزی بر میزان دقت آمار در بخش کشاورزی در کشور افزوده شده که این امر به تصمیم‌گیری‌های بعدی کمک می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
آخرین اخبار

سخن‌نگاشت | پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳

پیام تسلیت دکتر فخاری برای درگذشت والده دکتر باقری

امروز فرزند شهید بودن یک آزمون است

طی مقدمات عملیات ساخت پروژه رفاهی نوشهر

کوثر راهی جز نخبه محوری و نقشه های دانش بنیان ندارد

آیت الله رئیسی در افتتاحیه نمایشگاه روایت خدمت 

تبیین دستاوردها در نمایشگاه روایت خدمت

علی عفتی مدیرعامل شرکت مرغ اجداد زربال شد

لزوم نگرش راهبردی به نفت

دعوت مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر به حضور در انتخابات

گام های پایانی معین کوثر تا هوشمندسازی

میثم صفرزاده فرمانده بسیج سازمان اقتصادی کوثر شد

کیفیت بالا بازار بتلند را به رشد سه برابری رساند

ارتقاء جایگاه زاگرس در میان نیروگاه های کشور

پیام تسلیت دکتر فخاری بخاطر درگذشت مادر شهیدان اسماعیلی

گزارش تصویری | حضور دکتر فخاری در نمایشگاه مطبوعات

چگونه سهم مردم در اقتصاد افزایش می یابد؟

اقتصاد با تامین مالی پروژه های توسعه تولید رشد میکند

مدرس زاده معاون توسعه همکاری های بخش خصوصی معاونت علمی ریاست جمهوری شد

دو گزارش از شرکت کشت و صنعت خاوردشت

پربازدیدترین اخبار