کشاورزی / گروه کشاورزی
چهارشنبه   ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۸:۱۶
کد خبر: ۱۳۷۹
تعداد بازدید: ۲۲۰۵

تسهیل فرآیند تولید با حرکت به سمت الگو‌های مشارکتی

واحد کسب‌وکار مستقل «کوثر ماکیان» با طراحی و اجرای مدل مشارکتی تولید در کشور، سرمایه، تخصص و تعهد را در کسب‌وکار پرورش و تولید ماکیان ادغام کرده است.
تسهیل فرآیند تولید با حرکت به سمت الگو‌های مشارکتی
 
به گزارش روابط عمومی سازمان اقتصادی کوثر از واحد کسب‌وکار مستقل کوثر ماکیان، فعالیت این واحد در سه شاخه ی پرورش بوقلمون، پرورش بلدرچین و پرورش شترمرغ از الگوی تولید مشارکتی پیروی می کند. در مصاحبه با دکتر بهراد زندیه مدیر اجرایی واحد کسب‌وکار مستقل کوثر ماکیان، جوانب تشکیل چنین کسب‌وکار‌هایی مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر بهراد زندیه که سابقه مدیر کلی سازمان دامپزشکی استان آذربایجان شرقی، مدیر عاملی شرکت مرغک و سرپرستی معاونت بهداشت و درمان هلدینگ کشاورزی کوثر را در کارنامه خود دارد، پس از تبریک پشت سر گذاشتن چهل و دومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و آرزوی رونق تولید برای تمامی کسب‌وکار‌های کشور، طراحی مدل‌های کارآمد مشارکتی تولید را در راستای سیاست های کلی سازمان اقتصادی کوثر و رهنمون های رهبر فرزانه انقلاب (مدظله العالی) برای جلب مشارکت مردم در اقتصاد شمرد و این روش را گره گشای رونق تولید در کشور اظهار کرد.


شروع جوجه ریزی بوقلمون در مزارع مشارکتی


زندیه اعلام کرد که پس از مطالعات کارشناسی و بررسی های انجام‌گرفته در معاونت تولید شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر، تولید بوقلمون در مزارع مشارکتی اولویت این واحد تعیین شد. بدین منظور نخستین فارم مشارکتی با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی آذربایجان شرقی برای تولید بوقلمون در مرکز ملی پرورش بوقلمون بناب راه اندازی گردید. اولین جوجه ریزی در این واحد تولیدی به تاریخ ۹۹/۵/۲۷ انجام‌گرفته و تعداد ۵۵۰۰ قطعه جوجه بوقلمون برای دور اول پرورش خواهند یافت. هم‌زمان، توافق دیگری با تولیدکننده‌ی خصوصی انجام گرفت که نتیجه ی آن شروع جوجه ریزی ۷۵۰۰ قطعه-ای در تاریخ ۹۹/۷/۱۰ بود. این واحد خصوصی تمام اتوماتیک که در دشت ارژن استان فارس قرار دارد، ظرفیت فنی بسیار بالایی را دارا می باشد و هر دو واحد می توانند الگوی موفق تولید مشارکتی در حوزه پرورش ماکیان باشند.
 

تسهیل فرآیند تولید با حرکت به سمت الگو‌های مشارکتی

 

بلدرچین و شترمرغ در اولویت های بعدی قرار دارند


مدیر واحد کسب و کار کوثر ماکیان پیگیری اولویت دوم یعنی پرورش بلدرچین را نیز دستور کار مهم این واحد کسب‌وکار عنوان کرده و از برنامه جوجه ریزی در یک واحد ۵۰ هزار قطعه ای طی چند روز آینده در هشتگرد خبر داد. زندیه افزود: هدف این کسب‌وکار تولید ۵۰۰ تن گوشت بوقلمون و بلدرچین در سال ۱۴۰۰ می باشد و همچنین برنامه پرورش شترمرغ در مرکز تفریحی ایثار در منطقه کردان نیز در دستور کار قرار دارد.
 

مشارکت سرمایه‌گذاران با واحد‌های غیرفعال یا نیمه فعال، پیشران جهش تولید


بنا به اظهارات زندیه، یکی از مشکلات اساسی واحد‌های تولیدی کشور کمبود نقدینگی و عدم امکان جبران سرمایه‌ی در گردش برای این واحد‌ها می باشد. ایشان ضمن اشاره به همین مسئله در حوزه پرورش ماکیان ادامه داد: تأمین هزینه ی خرید جوجه و هزینه های خوراک طیور اصلی ترین مسائل در رونق واحد‌های تولیدی بخش خصوصی پرورش ماکیان می باشند و برای رفع بخشی از این مشکلات، به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌شود که به‌جای تأسیس واحد‌های جدید (که هم زمان‌بر بوده و هزینه ی اولیه بالایی نیاز دارد)، واحد‌های غیرفعال را احیاء کرده و یا در تکمیل ظرفیت واحد‌هایی که با کمتر از ظرفیت واقعی فعالیت می‌کنند مشارکت نمایند. وی ادامه داد: مشکلات مربوط به تهیه مجوز‌های وزارت صمت و دامپزشکی هم مزید بر علت هستند که می توانند حرکت به سمت مدل تولید مشارکتی را رجحان ببخشند.

 

تسهیل فرآیند تولید با حرکت به سمت الگو‌های مشارکتی


باید به فکر تنوع دهی به منابع تأمین پروتئین حیوانی باشیم


از دکتر زندیه دلایل ورود به این کسب‌وکار پرسیده شد که ایشان «تکمیل سبد محصولات گوشتی» و «ایجاد هم افزایی درون‌سازمانی» به‌منظور بهره گیری از ظرفیت های موجود را عنوان کرده و گرایش عموم به مصرف گوشت مرغ را که منجر شده سرانه مصرف گوشت مرغ کشور بسیار بیشتر از میانگین جهانی باشد یک انگیزه مهم اظهار نمودند. ایشان اذعان کردند: وابستگی عموم به گوشت مرغ نه‌تن‌ها سبد پروتئین حیوانی خانوار‌ها را محدود کرده، بلکه اقتصاد در این حوزه را نیز بسیار شکننده کرده است. طوری که کالای جایگزین مناسبی برای گوشت مرغ متصور نیستیم. این در حالی است که ظرفیت‌های بالقوه تولیدی و سرمایه انسانی بزرگی در کشور وجود دارد که می توانند کالا‌های جایگزین مثل گوشت بوقلمون و سایر ماکیان را نیز وارد زنجیره طیور کنند. در این بین مشارکت با مردم، امکان عرضه مستقیم محصول، سلامت محصول و وجود بازار‌های داخلی و بین‌المللی انگیزه ی خوبی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه می باشند.
 
تسهیل فرآیند تولید با حرکت به سمت الگو‌های مشارکتی

در پایان مصاحبه، مدیر اجرایی واحد کسب‌وکار مستقل کوثر ماکیان ضمن تشکر از مدیرعامل گروه سرمایه گذاری کشاورزی کوثر و همچنین مدیرعامل شرکت مرغک به خاطر ایجاد فضای هم افزایی ظرفیت‌ها با این مجموعه، از نقش مثبت این مدل کسب‌وکار در اشتغال‌زایی، محرومیت زدایی و ارزآوری گفت و ابراز امیدواری کرد و افزود: اگر امکان صادرات ماکیان فراهم شود می تواند ارزآوری قابل‌توجهی برای کشور داشته باشد که ارز حاصل از آن در رونق تولید و توسعه کشاورزی فعال خواهد شد. به‌خصوص بازار‌های آسیای مرکزی و خاورمیانه بسیار جذاب هستند و ایران نیز خوشبختانه محصولاتی با ارزشِ رقابتی بالا را می تواند در این مناطق عرضه کند. برای تکمیل زنجیره های تولید در حوزه ماکیان سرمایه‌گذاری خوبی انجام شده و متخصصان کشور در این حوزه فعالیت زیادی داشته اند و پیشرفت قابل‌توجهی در سال های اخیر مشاهده‌شده که نتیجه ی آن خوداتکایی اقتصادی و امنیت غذایی خواهد بود.
 
انتهای پیام / 
 
آخرین اخبار

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

جهش تولید، عامل مهمی در تقویت معیشت مردم است

اقتصاد کشور با خودکفایی های کوثر توانمندتر شد

افزایش تولید کلزا در مزارع پیشگامان توسعه کشاورزی کوثر

بهره برداری از "داشبورد رصد بازار مسکن" در گروه معین کوثر

اخذ گواهینامه IR توسط شرکت مرغک

نماینده بنیاد شهید گواهینامه بین المللی حمایت از حقوق معنوی را از آن خود کرد

سخن‌نگاشت | پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳

پیام تسلیت دکتر فخاری برای درگذشت والده دکتر باقری

امروز فرزند شهید بودن یک آزمون است

طی مقدمات عملیات ساخت پروژه رفاهی نوشهر

کوثر راهی جز نخبه محوری و نقشه های دانش بنیان ندارد

آیت الله رئیسی در افتتاحیه نمایشگاه روایت خدمت 

تبیین دستاوردها در نمایشگاه روایت خدمت

علی عفتی مدیرعامل شرکت مرغ اجداد زربال شد

لزوم نگرش راهبردی به نفت

دعوت مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر به حضور در انتخابات

گام های پایانی معین کوثر تا هوشمندسازی

میثم صفرزاده فرمانده بسیج سازمان اقتصادی کوثر شد

کیفیت بالا بازار بتلند را به رشد سه برابری رساند

پربازدیدترین اخبار