بازنشر / اقتصادی
چهارشنبه   ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۹:۳۰
کد خبر: ۱۵۳۹
تعداد بازدید: ۵۸۳

وضعیت تجارت با قطر از دولت ششم تا سیزدهم/ صادرات ۱۱۷ میلیون دلاری به قطر طی امسال

سخنگوی گمرک جزئیات تجارت با قطر را از دولت ششم تا سیزدهم را تشریح کرد و از صادرات ۱۱۷ میلیون و ۱۳۱ هزار و ۴۴ دلاری به قطر طی ۱۰ ماه ابتدای سال خبر داد.

وضعیت تجارت با قطر از دولت ششم تا سیزدهم/ صادرات ۱۱۷ میلیون دلاری به قطر طی امسال

 

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان  روح اله لطیفی گفت: از ابتدای سال تا پایان دی ماه، ۹۶۷ هزار و ۵۰۳ تن کالای ایرانی به ارزش ۱۱۷ میلیون و ۱۳۱ هزار و ۴۴ دلار به قطر صادر شد که نسبت به مدت مشابه، ۱۳ درصد در ارزش کاهش داشته است، واردات کالا از قطر در این مدت هزار و ۹۰۱ تن به ارزش هفت میلیون و ۲۳۷ هزار و ۴۴۵ دلار بوده که از لحاط وزنی ۱۲۲ درصد افزایش و از لحاظ ارزش پنج درصد کاهش داشته است.

سخنگوی گمرک، در آستانه سفر رئیس جمهور به قطر روند  تجارت با این کشور از دولت ششم تا سیزدهم را تشریح کرد.

 از دولت ششم تا دوازدهم ۱۶ میلیون و ۷۵۸ هزار و ۸۹۶ تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۸۷۰ میلیون و ۱۴۶ هزار و ۳۰۱ دلار بین ایران و قطر تبادل شد که ۱۵ میلیون و ۷۶۱ هزار و ۳۴۶ تن آن، به ارزش دو میلیارد و ۲۷۳ میلیون و ۵۴۶ هزار و ۶۱۰ دلار، صادرات ایران به قطر در ۲۸ سال گذشته بوده و ۹۹۷ هزار و ۵۵۰ تن به ارزش ۵۹۶ میلیون و ۵۹۹ هزار و ۶۹۱ دلار، واردات کشورمان از قطر در این مدت بوده است.

 در سال‌های ۷۲ تا ۷۵ و در دولت ششم، ۲۹۷ هزار و ۸۲۴ تن کالا به ارزش ۸۵ میلیون و ۹۴ هزار و ۲۲۸ دلار به قطر صادر شد و ۱۵۸ هزار و ۲۷۹ تن کالا به ارزش ۴۶ میلیون و ۳۴۲ هزار و ۵۸۹ دلار وارد شد، در دولت هفتم نیز ۸۵۲ هزار و ۲۰۴ تن کالا به ارزش ۷۱ میلیون و ۳۴۸ هزار و ۹۳۲ دلار به کشور قطر صادر شد و ۳۸ هزار و ۳۴ تن کالا به ارزش ۲۵ میلیون و ۱۷۳ هزار و ۹۲۴ دلار نیز واردات به کشور از قطر صورت گرفت که در هفت دولت گذشته پایین‌ترین میزان واردات از قطر طی یک دوره یک دولت بوده است.

در دولت هشتم تجارت کشورمان با قطر، کمی بهبود یافت و صادرات به یک میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۱۴ تن و به ارزش ۱۳۵ میلیون و ۶۳۴ هزار و ۳۹۳ دلار رسید و واردات از قطر با ۳۶۴ هزار و ۹۹ تن کالا به ارزش ۱۳۳ میلیون و ۹۷۵ هزار و ۵۱۸ دلار رسید.

 در دولت نهم ارزش صادرات با رشد ۱۵۹ درصدی، به ۳۵۱ میلیون و ۴۰۵ هزار و ۸۰۰ دلار رسید، اما وزن صادرات کاهش سه درصدی داشت، واردات از قطر در دولت نهم بالاترین میزان را در ۲۸ سال گذشته و در بین دولت‌های ششم تا دوازدهم تجربه کرده است، در این دوره ۲۷۸ هزار و ۳۸۸ تن کالا به ارزش ۱۶۶ میلیون و ۲۵۹ هزار و ۱۳۹ دلار کالا از قطر به ایران فروخته شده است.

در دولت دهم و دربین سال‌های ۸۸ تا ۹۱ دو میلیون و ۳۹۸ هزار و ۹۴۶ تن کالا به ارزش ۳۰۱ میلیون و ۴۳ هزار و ۲۱۷ دلار به کشور قطر کالای ایرانی صادر شد و ۱۵۲ هزار و ۱۴ تن کالا به ارزش ۱۱۸ میلیون و ۷۸۸ هزار و ۹۴۰ دلار نیز کالا از قطر وارد شد.

صادرات کشورمان به قطر در سال‌های ۹۲ تا ۹۵ به سه میلیون و ۹۷۴ هزار و ۱۲۰ تن کالا، به ارزش ۴۵۵ میلیون و یکهزار و ۸۱۵ دلار رسید که رشد ۶۶ و ۵۱ درصدی در وزن و ارزش نسبت به چهار ساله قبل داشته است. اما در واردات از قطر در این دوره کاهش ۹۹ درصدی در وزن و ۶۶ درصدی در ارزش را شاهد بودیم.

 در دولت دوازدهم و در بین سال‌های ۹۶ تا ۹۹ و همزمان با تحریم این کشور توسط برخی از کشور‌های منطقه، صادراتمان به این قطر به پنج میلیون و ۷۴۹ هزار و ۶۹۲ تن و به ارزش ۸۷۴ میلیون و ۱۸ هزار و ۲۲۵ دلار رسید که نسبت به دولت یازدهم ۴۵ درصد در وزن و ۹۲ درصد در ارزش صادرات به قطر افزایش را نشان می‌دهد و این دوره بالاترین میزان صادرات به قطر از سوی ایران را شاهد بودیم. واردات از قطر نیز در این دوره چهار ساله به پنج هزار و ۸۴۶ تن و به ارزش ۶۲ میلیون و ۴۷۱ هزار و ۴۲۵ دلار رسید.

در بررسی آمار تجارت ۲۸ ساله با قطر در هفت دولت قبل، بالاترین میزان صادرات به این کشور مربوط به سال ۹۶ با یک میلیون و ۶۵۴ هزار و ۸۹۳ تن کالا به ارزش ۲۴۱ میلیون و ۵۰۳ هزار و ۵۴۹ دلار و پایین‌ترین میزان صادرات به قطر، در سال ۷۶ با ۷۴ هزار و ۴۱۱ تن کالا به ارزش ۹ میلیون و ۵۰ هزار و ۱۶۷ دلار بوده است و بالاترین میزان واردات از قطر نیز درسال ۸۶ با ۹۴ هزار و ۴۷۶ تن کالا به ارزش ۵۷ میلیون و ۱۱۰ هزار و ۲۸۴ دلار و کمترین میزان واردات نیز مربوط به سال ۷۴ با هزار و ۵۲۰ تن کالا به ارزش یک میلیون و ۲۶۱ هزار و ۵۷۳ دلار بوده است.

انتهای پیام/

 

آخرین اخبار

سخن‌نگاشت | پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳

پیام تسلیت دکتر فخاری برای درگذشت والده دکتر باقری

امروز فرزند شهید بودن یک آزمون است

طی مقدمات عملیات ساخت پروژه رفاهی نوشهر

کوثر راهی جز نخبه محوری و نقشه های دانش بنیان ندارد

آیت الله رئیسی در افتتاحیه نمایشگاه روایت خدمت 

تبیین دستاوردها در نمایشگاه روایت خدمت

علی عفتی مدیرعامل شرکت مرغ اجداد زربال شد

لزوم نگرش راهبردی به نفت

دعوت مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر به حضور در انتخابات

گام های پایانی معین کوثر تا هوشمندسازی

میثم صفرزاده فرمانده بسیج سازمان اقتصادی کوثر شد

کیفیت بالا بازار بتلند را به رشد سه برابری رساند

ارتقاء جایگاه زاگرس در میان نیروگاه های کشور

پیام تسلیت دکتر فخاری بخاطر درگذشت مادر شهیدان اسماعیلی

گزارش تصویری | حضور دکتر فخاری در نمایشگاه مطبوعات

چگونه سهم مردم در اقتصاد افزایش می یابد؟

اقتصاد با تامین مالی پروژه های توسعه تولید رشد میکند

مدرس زاده معاون توسعه همکاری های بخش خصوصی معاونت علمی ریاست جمهوری شد

دو گزارش از شرکت کشت و صنعت خاوردشت

پربازدیدترین اخبار