بازنشر / اقتصادی
سه‌شنبه   ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۹:۳۲
کد خبر: ۱۶۷۵
تعداد بازدید: ۶۹۵
وزیر امور اقتصاد و دارایی:

کمیته ویژه دانش بنیان‌ها در سازمان مالیاتی تشکیل شود

وزیر اقتصاد با انتقاد از به روزرسانی‌های متعدد قوانین گفت:باید بخش‌نامه‌هایی که از وزارت اقتصاد ارسال می‌شود را با بخش خصوصی به مشورت گذاشت و من خارج از این رویه بخشنامه‌ای را امضا نمی‌کنم.

کمیته ویژه دانش بنیان ها در سازمان مالیاتی تشکیل شود

 
به گزارش خبرنگار مهر، سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد دارایی در نشست پیگیری رفع موانع تولید و سرمایه گذاری گفت: از معاونت اقتصادی میخواهیم به منظور باز کردن گره ار کار فعالان بخش خصوصی این جلسه را به صورت ماهیانه داشته باشیم.

وی افزود: هدف ما از برگزاری جلسات با تولیدکنندگان این است که بخشی از مشکلات را از پیش روی آن‌ها برداریم. مسیر حمایت از تولید به عنوان ایده اصلی دولت پیگیری خواهد شد. با توجه به اینکه اخذ نظرات نهاد‌ها و انجمن‌های تولیدکنندگان می‌تواند سبب شود تا پیش از بروز مشکل از آن جلوگیری کرد.

خاندوزی تأکید کرد: در همین رابطه می‌توان تمام بخش‌نامه‌هایی که از وزارت اقتصاد به دولت ارسال می‌شود را با بخش خصوصی به مشورت گذاشت و بنده نیز هیچ بخشنامه‌ای را امضا نمی‌کنم مگر اینکه ذکر شود که از کدام بخش خصوصی و تولیدی مشورت گرفته شده است. این موضوع کمک میکند که کمتر قوانین به روزرسانی شود.
 
حذف ارز ۴۲۰۰، بالاترین صدا برای حمایت از تولید کننده

وی با تأکید بر اینکه اقدام دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ خود بالاترین صدا برای حمایت از تولید بوده است، افزود: اگر قرار به حمایت است باید از تولیدکننده داخلی باشد نه آنکه از واردکننده حمایت کنیم. در حوزه‌های مختلف برای هر کدام از زیر مجموعه‌های وزارت اقتصاد آیین‌نامه‌ای تدوین شده که هر کدام از این بخش بدانند که در چه حوزه باید به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کنند.

وزیر اقتصاد ادامه داد: در موضوع شرکت‌های دانش بنیان یک تعاملی با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری داشتیم که بخشی از تکالیفی که مقرر شده مربوط به قانون جهش دانش بنیان مجلس است و بخشی از آن تکالیفی است که مربوط به حوزه‌های ذیل وزارت اقتصاد است و امیداورم ویرایش نهایی این توافقنامه در روز‌های آینده ابلاغ شود که کمک شایانی به رفع محدودیت‌ها خواهد کرد.

وی تأکید کرد: با توجه به دغدغه مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان از سازمان امور مالیاتی می‌خواهیم که کمیته‌ای را برای رسیدگی به مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل شود. امیدوار هستیم با توجه به شعار سال مسائل مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت کامل برطرف شود. ضمن اینکه مشکلات پراکنده‌ای که در زیر مجموعه‌های وزارت اقتصاد وجود دارد باید جمع‌آوری و خروجی رفع این موارد گزارش شود.

خاندوزی ادامه داد: اواخر سال گذشته در شورای گفتگوی دولت برای یکی از مسائل که بحث شناسایی سود ناشی از تسعیر بود که به سبب استدلال‌های حقوقی که مطرح شد، سازمان امور مالیاتی پذیرفت که این سود مشمول مالیات نشود و در اردیبهشت ماه این موضوع اصلاح شد.
 
به تخلف مالیات‌های توافقی، ظرف یک ماه رسیدگی شود

وزیر اقتصاد با اشاره به خواسته برخی فعالان اقتصادی گفت: در بحث مالیات‌های توافقی باید گفت که این مسئله معنایی ندارد. حتی در حوزه مشمولین ماده صد به این سمت حرکت کردیم که از حوزه مواجهه رو در رو فاصله بگیریم. دلیلی ندارد که با وجود حساب‌های شرکت‌ها همچنان روند گذشته ادامه داشته باشد. شرکت‌ها باید این موارد را به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند و سازمان نیز باید ظرف یک ماه به این موارد رسیدگی و جریمه کنند.

وی تاکید کرد: باید بتوانیم از جمع سپاری فعالان اقتصادی در حوزه نظارت استفاده کنیم. گاهی گفته می‌شود که وقتی شرکتی سودآوری می‌کند، دولت به دنبال دریافت دریافت هزینه بیشتر از آن‌ها می‌رود. دولت در این مسیر حرکت نمی‌کند و مالیات تولید را نیز پنج درصد کاهش داده است. ما به دنبال این هستیم که با وضع به عوارض صادراتی عرضه داخلی را کنترل کنیم، اما به دنبال این بودیم تا ممنوعیتی در این زمینه رخ ندهد تا این شرکت‌ها بتوانند به تعهدات خارجی خود عمل کنند و سودشان کاهش نیابد.

وزیر اقتصاد گفت: در خصوص ال سی‌های داخلی و تامین مالی با بانک مرکزی هماهنگی‌های لازم انجام خواهد شد. بحث مشکلات دیگری نیز که به بانک مرکزی مربوط می‌شود نیز پیگیری خواهد شد. در آیین‌نامه تبصره ۱۸ قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان نیز تلاش شده تا نهاد‌های حمایتی حوزه دانش‌بنیان‌ها مورد توجه قرار بگیرد. در مورد ارزش‌گذاری معنوی شرکت‌های دانش بنیان نیز تلاش شده تا آیین‌نامه مشخصی در این زمینه تدوین شود تا به این مسئله رسیدگی شود.
 
تشکیل هیأت ویژه سازمان مالیاتی برای دانش بنیان ها/ پیشنهاد خوب وزارت صمت برای تنظیم بازار

همچنین خاندوزی در جمع خبرنگاران گفت: در درگاه ملی مجوز‌های کسب و کار غیر از اطلاع رسانی و امکان ثبت مجوز، امکان شکایت نیز وجود دارد. اگر دستگاه‌های اجرایی با وجود ارائه مدارک لازم مجوز لازم را صادر نکنند و زمان تاکید شده بگذرد امکان ثبت شکایت وجود دارد و این اتفاق به صورت روزانه رخ می‌دهد. بخش قابل توجهی از مجوز‌ها نقص اطلاعات دارد البته ۱۳ درصد دچار تاخیر بوده و ۲۰ درصد مجوز‌ها نیز صادر شده است. تلاش وزارت اقتصاد این بوده که شروط سلیقه‌ای به صورت کامل حذف شود.

وی افزود: در نشست امروز که با حضور کارآفرینان حوزه دانش‌بنیان برگزار شد، مشکلات آن‌ها بررسی شد. ما باید بتوانیم تمام آیین‌نامه‌های وزارت اقتصاد را براساس اخذ نظر تخصصی انجمن‌های تخصصی و تولیدکنندگان به دولت ارسال کنیم تا دیگر نیازی به تغییرات پس از آن وجود نداشته باشد. نکته دیگر این بود که سازمان امور مالیاتی مکلف شد که هیئت ویژه‌ای را برای بررسی مشکلات شرکت‌های دانش بنیان ایجاد کند. در زمینه دسترسی به تسهیلات نیز قرار بر این شد که برای دانش بنیان‌ها تسهیلات با دو درصد سود پایین در نظر گرفته شود که در این رابطه نیز اقدام خواهد شد.

وزیر اقتصاد در مورد افزایش قیمت کالا‌ها نیز گفت: وزارت صمت پیشنهاد خوبی آورده شده و به زودی از سوی ستاد تنظیم بازار اعلام خواهد که امکان افزایش قیمت کالا‌ها نیز براساس یک رویه کارشناسی صورت بگیرد. براساس این مصوبه، تولیدکننده سایر اقلام با منطق اقتصادی امکان افزایش قیمت خواهند داشت.

وی افزود: در مورد سامانه رفاه ایرانیان نیز اطلاعات از ارگان‌های مختلف به سامانه ارسال می‌شود. در حال حاضر برای افزایش دقت دهک بندی‌ها جداسازی حساب‌های شخصی از تجاری در دستور کار قرار دارد، اما بررسی اعتراضات در این حوزه به عهده وزارت کار قرارگرفته است.
 
انتهای پیام/
 
آخرین اخبار

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

جهش تولید، عامل مهمی در تقویت معیشت مردم است

اقتصاد کشور با خودکفایی های کوثر توانمندتر شد

افزایش تولید کلزا در مزارع پیشگامان توسعه کشاورزی کوثر

بهره برداری از "داشبورد رصد بازار مسکن" در گروه معین کوثر

اخذ گواهینامه IR توسط شرکت مرغک

نماینده بنیاد شهید گواهینامه بین المللی حمایت از حقوق معنوی را از آن خود کرد

سخن‌نگاشت | پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳

پیام تسلیت دکتر فخاری برای درگذشت والده دکتر باقری

امروز فرزند شهید بودن یک آزمون است

طی مقدمات عملیات ساخت پروژه رفاهی نوشهر

کوثر راهی جز نخبه محوری و نقشه های دانش بنیان ندارد

آیت الله رئیسی در افتتاحیه نمایشگاه روایت خدمت 

تبیین دستاوردها در نمایشگاه روایت خدمت

علی عفتی مدیرعامل شرکت مرغ اجداد زربال شد

لزوم نگرش راهبردی به نفت

دعوت مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر به حضور در انتخابات

گام های پایانی معین کوثر تا هوشمندسازی

میثم صفرزاده فرمانده بسیج سازمان اقتصادی کوثر شد

کیفیت بالا بازار بتلند را به رشد سه برابری رساند

پربازدیدترین اخبار