بازنشر / اقتصادی
دوشنبه   ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۶:۲۰
کد خبر: ۱۷۷۹
تعداد بازدید: ۳۷۵
با تصویب در هیات وزیران؛

تولیدات دانش‌بنیان اشتغال‌آفرین در صنعت آب و برق حمایت می‌شوند

آیین‌نامه حمایت از تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در صنعت آب و برق توسط هیات وزیران تصویب شد.

تولیدات دانش‌بنیان اشتغال‌آفرین در صنعت آب و برق حمایت می‌شوند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، هیات وزیران به پیشنهاد وزارت نیرو و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با هدف تحقق شعار «تولید، دانش‌بنیان؛ اشتغال‌آفرین» با هدف کلان افزایش صد در صدی تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور فعال در صنعت آب و برق و اشتغال مستقیم آنها و به استناد قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات و اصل ۱۳۸ قانون اساسی، آیین نامه حمایت از تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین در صنعت آب و برق را تصویب کرد.

در این آیین نامه به وزارت نیرو تکلیف شده است که طرح‌های پیشران در زمینه «توسعه بهینه سازی آب، برق و ارتقای شاخص های زیست محیطی در صنایع، کشاورزی و ساختمان»، «ارتقای بهره‌وری در تولید، انتقال توزیع آب و برق»، «افزایش امنیت و تاب‌آوری صنعت آب و برق»، «بومی‌سازی و خودکفایی»، «توسعه استفاده از هوش مصنوعی در صنعت آب و برق»، «هوشمندسازی سنجش داده‌های صنعت آب و برق و داده‌کاوی آمار و اطلاعات مبتنی بر هوش مصنوعی» و «توسعه سامانه‌های بومی پایش و مدیریت مصرف آب و برق» را اجرایی کند.

همچنین طرح‌های «استحصال آب‌های ژرف، جوی و نامتعارف»، «بازیافت پساب و توسعه آب شیرین‌کن‌های مبتنی بر انرژی تجدیدپذیر»، «کاهش تلفات تولید، انتقال و توزیع در صنعت آب و برق»، «انرژی‌های تجدیدپذیر و زنجیره ارزش آن»، «توسعه تبادلات انرژی با کشورهای همسایه و توسعه صادرات کالا و خدمات مرتبط با صنعت آب و برق» و غیره را هم در اولویت قرار دهد.

در این آیین‌نامه آمده است که از همه ظرفیت‌های موجود در فن‌بازارها، دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی و غیره هم برای اجرای هر چه بهتر و کاربردی‌تر مفاد این آیین‌نامه استفاده شود.

از دیگر موارد یاد شده در این آیین‌نامه حمایت از ایجاد یا تقویت واحدهای تحقیق و توسعه در شرکت‌های غیردولتی تاثیرگذار صنعت آب و برق که بخشی از سهام آن متعلق به دولت یا شرکت‌های دولتی باشد؛ هم مطرح شده است. راه‌اندازی شتاب‌دهنده‌ در حوزه آب، آبفا، برق و انرژی توسط این شرکت‌ها نیز مدنظر باشد. اقداماتی که با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شود.

این آیین نامه وزارت نیرو را مکلف کرده است که با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با رعایت قوانین و مقررات نسبت به راه‌اندازی حداقل یک کارخانه نوآوری آب و آبفا و یک کارخانه نوآوری برق و انرژی در جوار محیط‌های صنعتی و پژوهشی خود با استفاده از امکانات شرکت‌های وابسته به وزارت‌خانه و سرمایه‌گذاری و ظرفیت‌های بخش خصوصی اقدام کند.

استفاده از ظرفیت‌های صندوق پژوهش و فناوری صنعت برق و انرژی هم مورد تاکید این آیین‌نامه است. وزارت‌خانه مکلف است با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با استفاده از ظرفیت این صندوق، زیرساخت‌های لازم برای بیمه محصولات فناورانه حوزه برق، انرژی، آب و آبفا را بر اساس ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کند.

 

انتهای پیام/

 

آخرین اخبار

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

جهش تولید، عامل مهمی در تقویت معیشت مردم است

اقتصاد کشور با خودکفایی های کوثر توانمندتر شد

افزایش تولید کلزا در مزارع پیشگامان توسعه کشاورزی کوثر

بهره برداری از "داشبورد رصد بازار مسکن" در گروه معین کوثر

اخذ گواهینامه IR توسط شرکت مرغک

نماینده بنیاد شهید گواهینامه بین المللی حمایت از حقوق معنوی را از آن خود کرد

سخن‌نگاشت | پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳

پیام تسلیت دکتر فخاری برای درگذشت والده دکتر باقری

امروز فرزند شهید بودن یک آزمون است

طی مقدمات عملیات ساخت پروژه رفاهی نوشهر

کوثر راهی جز نخبه محوری و نقشه های دانش بنیان ندارد

آیت الله رئیسی در افتتاحیه نمایشگاه روایت خدمت 

تبیین دستاوردها در نمایشگاه روایت خدمت

علی عفتی مدیرعامل شرکت مرغ اجداد زربال شد

لزوم نگرش راهبردی به نفت

دعوت مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر به حضور در انتخابات

گام های پایانی معین کوثر تا هوشمندسازی

میثم صفرزاده فرمانده بسیج سازمان اقتصادی کوثر شد

کیفیت بالا بازار بتلند را به رشد سه برابری رساند

پربازدیدترین اخبار