بازنشر / اقتصادی
شنبه   ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۳۱
کد خبر: ۱۷۹۳
تعداد بازدید: ۴۷۰
شنبه به شنبه با بورس مهر؛

رشد محسوس حجم و ارزش معاملات در هفته سوم مرداد

بازار سهام در هفته سوم مرداد امسال تنها سه روز معاملاتی را تجربه کرد که همراه با رشد ۹.۵ درصدی ارزش معاملات نسبت به هفته قبل از آن بود.

رشد محسوس حجم و ارزش معاملات در هفته سوم مرداد

به گزارش خبرنگار مهر، عملکرد بورس اوراق بهادار تهران در پایان هفته منتهی به معاملات روز چهارشنبه ۱۹ مرداد ماه سال جاری نشان می‌دهد طی ۳ روز کاری این دوره زمانی حجم و ارزش معاملات سهام در مقایسه با هفته قبل از آن با رشد محسوسی روبرو است.

ارزش کل معاملات بورس تهران در هفته‌ای که گذشت به ۱۷ هزار و ۵۸۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بالغ شد که در مقایسه با هفته قبل از آن با رشد ۹.۵۷ درصدی روبرو بود. این رقم ناشی از معامله ۶۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله در بورس تهران بود که از افزایش بیش از ۱۶۱ درصدی حجم معاملات این هفته با وجود کاهش ۳۳ درصدی دفعات معامله حکایت داشت.

گفتنی است ارزش کل معاملات بورس تهران در ۹۰ روز معاملاتی که از شروع سال جاری تجربه کرده به ۴۸۰ هزار و ۶۱۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بالغ شده است.

اقبال معامله گردان بورس تهران در هفته سوم مرداد به بازار اول سهام کمتر از سایر بازارها بود بطوریکه ارزش معاملات سهام در بازار اول بورس تهران که سهام شرکت‌های بزرگ یا به اصطلاح شاخص سازها در آن قرار دارد با کاهش بیش از ۴۷ درصدی نسبت به هفته قبل به رقم ۲ هزار و ۶۵۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسید. این ریزش ناشی از اُفت نزدیک به ۴۰ درصدی حجم معاملات هفته اخیر بود که در نتیجه دست به دست شدن ۵ میلیارد و ۹۹۶ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله حاصل شد.

در بازار دوم بورس تهران اما حجم و ارزش معاملات سهام با رشد محسوسی نسبت به هفته دوم مردادماه امسال همراه شد بطوریکه ارزش معاملات سهام در هفته اخیر با رشد بیش از ۵۸ درصدی نسبت به هفته قبل، به عدد ۷ هزار و ۲۳۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسید. حجم معاملات سهام در این دوره سه روزه، با افزایش ۴۵۸ درصدی نسبت به هفته قبل به رقم ۵۱ میلیارد و ۲۰۴ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله دست یافت.

بورس تهران همچنین در هفته قبل شاهد رونق بازار بدهی نیز بود بطوری که حجم و ارزش معاملات این بازار با افزایش ۳۲۰ درصدی و ۲۵۴ درصدی نسبت به هفته قبل از آن شاهد رقم خوردن ارزشی بالغ بر ۲ هزار و ۳۲۵ میلیارد تومان برای معاملات سه روزه این بازار بود.

در هفته‌ای که گذشت ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله با کاهش بیش از ۸ درصدی نسبت به هفته دوم مرداد ماه جاری مواجه بود و به رقمی برابر با ۵ هزار و ۳۴۹ میلیارد تومان دست یافت.

در میان نماگرهای منتخب بورسی نیز شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات هفته گذشته با رشد ۱۱ واحدی نسبت به هفته قبل از آن به رقم یک میلیون و ۴۴۸ هزار واحد بسته شد. این نماگر از ابتدای امسال تا کنون با بازده مثبت کمتر از ۶ درصدی روبرو است که در مقایسه با بازده اوراق بدهی بدون ریسک و نرخ سود بانکی در دوره زمانی مذکور قابل تأمل است.

رشد محسوس حجم و ارزش معاملات در هفته سوم مرداد

شاخص کل هم وزن نیز در پایان معاملات سه روزه هفته اخیر با رشد کمتر از ۱.۵ درصدی روبرو بود تا به این ترتیب بازدهی این نماگر در پایان ۹۰ روز کاری بورس تهران به کمتر از ۱۲ درصد برسد. همین وضعیت برای شاخص قیمت هم وزن در بورس تهران تکرار شد و در نهایت بازده این شاخص از ابتدای امسال تا کنون به ۷.۵ درصد رسید.

رشد محسوس حجم و ارزش معاملات در هفته سوم مرداد

بطور کلی طی سه روز کاری هفته سوم مرداد ماه امسال در مجموع ۲۸۸ میلیارد تومان خروج پول حقیقی اعم از معاملات سهام، حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله سهامی رقم خورد. همچنین ۱۷۰ میلیارد تومان پول از سوی معامله گران حقیقی روانه صندوق‌های قابل معامله با درآمد ثابت شد.

به گزارش مهر، به نظر می‌رسد با توجه به تقویت اخبار پیرامونی مذاکرات احیای برجام میان ایران و کشورهای غربی و اشاره تلویحی برخی مقامات مبنی بر بازگشت طرفین به توافق هسته‌ای، بازار سهام در معاملات هفته جاری تحت تأثیر این اخبار به سهم‌های ریالی و متأثر از حذف تحریم‌ها از جمله گروه خودرو و بانک‌ها اقبال بیشتری نشان دهد. هرچند که رفتار حقوقی‌ها برای تقویت حجم و ارزش معاملات بازار بسیار تعیین کننده است.

 

انتهای پیام/

 

آخرین اخبار

سخن‌نگاشت | پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳

پیام تسلیت دکتر فخاری برای درگذشت والده دکتر باقری

امروز فرزند شهید بودن یک آزمون است

طی مقدمات عملیات ساخت پروژه رفاهی نوشهر

کوثر راهی جز نخبه محوری و نقشه های دانش بنیان ندارد

آیت الله رئیسی در افتتاحیه نمایشگاه روایت خدمت 

تبیین دستاوردها در نمایشگاه روایت خدمت

علی عفتی مدیرعامل شرکت مرغ اجداد زربال شد

لزوم نگرش راهبردی به نفت

دعوت مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر به حضور در انتخابات

گام های پایانی معین کوثر تا هوشمندسازی

میثم صفرزاده فرمانده بسیج سازمان اقتصادی کوثر شد

کیفیت بالا بازار بتلند را به رشد سه برابری رساند

ارتقاء جایگاه زاگرس در میان نیروگاه های کشور

پیام تسلیت دکتر فخاری بخاطر درگذشت مادر شهیدان اسماعیلی

گزارش تصویری | حضور دکتر فخاری در نمایشگاه مطبوعات

چگونه سهم مردم در اقتصاد افزایش می یابد؟

اقتصاد با تامین مالی پروژه های توسعه تولید رشد میکند

مدرس زاده معاون توسعه همکاری های بخش خصوصی معاونت علمی ریاست جمهوری شد

دو گزارش از شرکت کشت و صنعت خاوردشت

پربازدیدترین اخبار