سایر اخبار / کشاورزی
سه‌شنبه   ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۷:۰۶
کد خبر: ۱۳۳۳
تعداد بازدید: ۳۷۵۹
احیای مرغ آرین و ورود مجدد این نژاد بومی در بازار به همت سازمان اقتصادی کوثر
 
به گزارش روابط عمومی سازمان اقتصادی کوثر، شرکت مرغ مادر دیزباد (زنجیره شمال شرق) توانست در سال جهش تولید و با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و حرکت در مسیر ارتقاء امنیت غذایی کشور سویه تجاری آرین را احیا کرد و به شعار «ما توانستیم» عینیت بخشید.
 
تا به امروز دانش تولید مرغ لاین در جهان در دستان ۶ کشور آمریکا، آلمان، هلند، انگلیس، فرانسه و همچنین ایران (با داشتن لاین مرغ آرین) به عنوان تنها دارنده لاین مرغ در خاورمیانه بوده است. اهمیت این دانش در جهان به حدی است که آن را با تکنولوژی هسته‌ای مقایسه می‌کنند، ولی متاسفانه طی سالیان گذشته به دلیل گرایش مصرف کنندگان به مرغ درشت جثه و  با افزایش واردات و در نتیجه وابستگی به نژاد‌های مرغ اجداد و مادر خارجی، مرغ سویه آرین در حاشیه مانده و سهم بازاری اش در سبد غذایی مصرف کنندگان روز به روز کاهش یافته است.

کشور‌هایی که مرغ لاین را در اختیار ندارند برای تولید گوشت مرغ و تخم مرغ وابسته به کشور‌های دارای این فناوری هستند می‌باشند. اگر این موضوع را با بحث تحریم‌های بین المللی و امنیت غذایی در کنار هم بررسی کنیم، اهمیت ویژه و حیاتی دسترسی به مرغ لاین برای کشوری مانند ایران مشخص می‌شود و می‌تواند به سلاحی در مقابل تهدید‌های جدی علیه کشورمان توسط دولت‌های متخاصم تبدیل گردد.

با توجه به اینکه میزان مصرف سالانه گوشت مرغ در کشور بیش از دو میلیون تن بوده و ارزشی بالغ بر ۱۵۰ هزار میلیارد ریال و اشتغالی بالغ بر دو نیم میلیون نفر دارد نمی‌توان به راحتی از اقتصاد صنعت طیور و وابستگی آن به تحریم چشم پوشی کرد و طبیعتاً پرسشی مطرح می‌شود که با وجود داشتن یک لاین مرغ ایرانی آیا نبود عزم ملی کافی برای احیای این ظرفیت داخلی کار عاقلانه‌ای خواهد بود؟!
 
احیای مرغ آرین و ورود مجدد این نژاد بومی در بازار به همت سازمان اقتصادی کوثر


مزیت­‌های لاین تجاری داخلی آرین در مقابل رقبای خارجی

 
مجید صنعتگر مدیرعامل شرکت مرغ مادر دیزباد اظهار داشت: وزن استاندارد تحویل به کشتارگاه مرغ زنده در دنیا ۱.۵ الی  ۲ کیلوگرم است و عمده مرغ‌های موجود در بازار‌های جهانی دارای وزن ۱۶۰۰ الی ۱۷۰۰ گرم می‌باشند. مرغ سویه آرین در طول دوره رشد و رسیدن به این وزن استاندارد جهانی هیچ تفاوتی با انواع نژاد‌های رقیب خارجی خود ندارد، بنابراین از لحاظ مصرف دان و سایر نهاده‌های طیور هیچ هزینه مازادی به تولید کنندگان تحمیل نخواهد کرد، حتی ممکن است هزینه مربوط به کنترل بیماری‌ها و نیز مصرف آنتی بیوتیک در واحد‌های پروش دهنده مرغ آرین در مقایسه با نژاد‌های وارداتی کاهش یابد.
 
وی افزود: این سویه بومی در برابر برخی بیماری‌های اپیدمیک نظیر نیوکاسل، آنفلانزا، گامبور و برونشیت که نژاد‌های وارداتی به شدت در برابر آن‌ها حساس و دارای تلفات هستند، مقاوم می‌باشد. از طرفی، با توجه به اینکه طول دوره رشد این نژاد در مقایسه با نژاد‌های خارجی کوتاه‌تر است، مرغداران می‌توانند دو دوره رشدی مازاد بر چهار دوره‌ای که هر سال دارند اضافه کنند و بدین ترتیب با افزایش میزان عرضه مرغ تولیدی خود در بازار، سوددهی خود را نیز افزایش دهند.

صنعتگر با اشاره به ظرفیت‌های اشتغالزایی این لاین بومی گفت:  باید در نظر داشت که درحال حاضر ۲۷ هزار واحد مرغداری با ظرفیت حدود ۴۱۲ میلیون و ۵۲۵ هزار قطعه جوجه ریزی و اشتغال بیش از ۵۸ هزار و ۳۳۰  نفر در کشور وجود دارد و سویه آرین می‌تواند بخش قابل توجهی از نیاز صنعت طیور کشور به جوجه یک روزه را تأمین نماید و بدین شکل می‌توان حجم قابل توجهی از نیاز جمعیت کشور به پروتئین حیوانی را با اتکا به نیرو‌های داخلی و توان بومی و بدون صرف ارز تأمین نمود و امنیت غذایی کشور را در دوران تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان تضمین کرد.

وی ادامه داد: لاین آرین ظرفیت قطع وابستگی ایران از کشور‌های خارجی را دارد به طوری که مجتمع پرورش دهنده این سویه که در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است، با ۳۰۰هزار قطعه مرغ اجداد و ده میلیون قطعه مرغ مادر ظرفیت تولید کل جوجه گوشتی کشور را دارد. علاوه بر اینکه با توجه به وضعیت اقتصادی و همچنین مطلوبیت گوشت مرغ آرین به نظر می‌رسد که این مرغ بتواند مجددا جایگاه خود را در بازار داخلی و حتی بین‌المللی پیدا کند.


احیای مرغ آرین و ورود مجدد این نژاد بومی در بازار به همت سازمان اقتصادی کوثر
 
 

احیای مرغ آرین و آمادگی تأمین داخلی نهاده اصلی زنجیره طیور، توسط شرکت دیزباد

با پشتکار متخصصین جوان و متعهد کشورمان و قول مساعدت­های وزارت جهاد کشاورزی، شرکت مرغ مادر دیزباد توانسته است با نگهداری و پرورش بیش از ۱۱۰ هزار قطعه مرغ اجداد سویه آرین، پشتوانه ژنتیکی گرانبهایی را برای صنعت طیور کشور تأمین نماید و از سوی دیگر با تولید جوجه مادر و تخم مرغ نطفه دار قادر خواهند بود بیش از ۵۰ درصد از نیاز کشورمان را به جوجه گوشتی یک روزه در سال جاری تأمین نمایند.

این شرکت ضمن حرکت به سمت خودکفایی کشور و عدم نیاز به واردات نژاد‌های مرغ اجداد خارجی، همراه با اصلاحات و انتخاب‌های ژنتیکی لاین مرغ آرین، در صدد تقویت استعداد‌های رشدی این سویه بومی است. در حال حاضر شرکت دیزباد به منظور ارتقای سلامت گوشت مرغ تولیدی کشور اقدام به احیاء سویه تجاری آرین و سرمایه گذاری ثابت در ۳ واحد بالغ بر ۸۰۰ میلیارد ریال و سرمایه در گردش بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال نموده است.
 
 
 
 
 
انتهای پیام /
 
آخرین اخبار

سخن‌نگاشت | پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳

پیام تسلیت دکتر فخاری برای درگذشت والده دکتر باقری

امروز فرزند شهید بودن یک آزمون است

طی مقدمات عملیات ساخت پروژه رفاهی نوشهر

کوثر راهی جز نخبه محوری و نقشه های دانش بنیان ندارد

آیت الله رئیسی در افتتاحیه نمایشگاه روایت خدمت 

تبیین دستاوردها در نمایشگاه روایت خدمت

علی عفتی مدیرعامل شرکت مرغ اجداد زربال شد

لزوم نگرش راهبردی به نفت

دعوت مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر به حضور در انتخابات

گام های پایانی معین کوثر تا هوشمندسازی

میثم صفرزاده فرمانده بسیج سازمان اقتصادی کوثر شد

کیفیت بالا بازار بتلند را به رشد سه برابری رساند

ارتقاء جایگاه زاگرس در میان نیروگاه های کشور

پیام تسلیت دکتر فخاری بخاطر درگذشت مادر شهیدان اسماعیلی

گزارش تصویری | حضور دکتر فخاری در نمایشگاه مطبوعات

چگونه سهم مردم در اقتصاد افزایش می یابد؟

اقتصاد با تامین مالی پروژه های توسعه تولید رشد میکند

مدرس زاده معاون توسعه همکاری های بخش خصوصی معاونت علمی ریاست جمهوری شد

دو گزارش از شرکت کشت و صنعت خاوردشت

پربازدیدترین اخبار