سایر اخبار / سایر شرکت ها
يکشنبه   ۱۳ مهر ۱۳۹۹ / ۱۸:۴۲
کد خبر: ۱۳۴۵
تعداد بازدید: ۲۶۰۸۴
دستاوردی بزرگ در سال جهش تولید

شرکت دانه‌های روغنی خراسان و ایجاد نخستین واحد استحصال روغن هسته انگور با ظرفیت بالا در کشور

به همت متخصصان جوان شرکت پنبه و دانه‌های روغنی خراسان، نخستین واحد تجاری استحصال روغن هسته انگور با ظرفیت بالا در کشور تاسیس شده و با تولید این محصول وارداتی گام بزرگی در جهت خودکفایی در تولید روغن‌های خاص و ارزآوری برداشته شده است.
به گزارش روابط عمومی سازمان اقتصادی کوثر، صنعت روغن در کشور یکی از صنایع با گردش مالی بزرگ است که با توجه به واردات ۹۰ درصدی روغن خام، می‌توان آن را به عنوان یکی از نقاط ضعف در امنیت غذایی و عامل ارز بری صنایع غذایی معرفی نمود؛ لذا هر گونه فعالیت تولیدی در راستای افزایش تولید روغن در کشور گامی مهم در جهت نیل به امنیت غذایی و جهش تولید خواهد بود. یکی از این اقدامات تولیدی مهم که با همت جوانان شرکت پنبه و دانه‌های روغنی خراسان انجام شده، استفاده از دانه‌های انگور برای تولید روغن بوده که می‌تواند نیاز به واردات این کالا را تا حد زیادی رفع نماید.

خواص ویژه روغن تولید شده از هسته‌های انگور مورد توجه بسیاری قرار گرفته است و از همین رو مصرف آن در ایران روند صعودی داشته و تقاضا برای این کالا طی سال‌های اخیر بیشتر شده است. روغن هسته انگور با شماره تعرفه گمرکی و کد محصول آی‌اس‌آی‌سی۳ و با کد ۱۵۱۴۱۵۴۴ در زیر مجموعه تولید و بسته‌بندی روغن‌های خاص در کارخانه‌های صنایع غذایی به ثبت رسیده است و در گمرک ایران نیز با تعرفه ۹/۱۵۱۵ و با عنوان «چربی‌ها و روغن‌های ثابت نباتی» قابل دسترسی است.

شرکت دانه‌های روغنی خراسان و ایجاد نخستین واحد استحصال روغن هسته انگور در کشور

اهمیت روغن هسته انگور


روغن هسته انگور، روغنی سرشار از اسید‌های چرب ضروری شامل امگا ۳، امگا ۶ و امگا ۹ می‌باشد. با توجه به اینکه بدن توانایی تولید این اسید چرب‌ها را نداشته و باید از منابع خارجی تامین گردد، روغن هسته انگور از بهترین منابع برای تامین این اسید‌های چرب محسوب می‌شود. از دیگر مزایای روغن هسته انگور پایین بودن میزان اسید‌های چرب اشباع در ساختار این روغن است، که کیفیت آن را افزایش داده هر چه مقدار آن در روغن کمتر باشد روغن با کیفیت‌تر است. روغن هسته انگور حاوی محلول اسید لینولئیک است که یک محلول اسید چرب اشباع نشده محسوب می‌شود و برای افرادی که دارای دیابت هستند، بسیار مفید خواهد بود. به علت وجود آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها در روغن‌های هسته انگور، استفاده از آن احتمالا می‌تواند از رگ‌های شما در مقابل آسیب دیدن و از این طریق از فشار خون بالا جلوگیری کند. همچنین وجود مقدار قابل توجهی ویتامین E در ساختار روغن هسته انگور با توجه به اینکه ویتامین E خاصیت آنتی اکسیدانی داشته (از روند پیری پوست جلوگیری می‌کند) و عامل مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت پوست و مو می‌باشد، روغن هسته انگور را در جایگاهی محبوب در مقایسه با سایر روغن‌ها قرار داده است. روغن هسته انگور بدلیل داشتن استرول‌های گیاهی که به لحاظ ساختاری با کلسترل مشابه می‌باشد، مانع از جذب کلسترول در بدن شده و موجب کاهش سطح کلسترول و میزان LDL در خون می‌شود که این ویژگی موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌باشد. روغن هسته انگور بدلیل اینکه از یک منبع گیاهی و غیر تراریخته تولید شده، بعنوان یک روغن سالم مطرح می‌باشد که توجه به این موضوع در جامعه کنونی اهمیت مصرف این روغن را دو چندان کرده است.

تفاله باقیمانده از روغنکشی هسته انگور که در صنعت دام و طیور بعنوان کنجاله هسته انگور مطرح است حاوی ۱۲ الی ۱۵ درصد پروتئین می‌باشد، که پروتئین آن حاوی اسید‌های آمینه ضروری و با کیفیت می‌باشد و می‌توان از این کنجاله در تغذیه دام و طیور استفاده نمود.


جایگاه استحصال روغن هسته انگور در تحقق امنیت غذایی


گذشته از اهمیت مصرف روغن هسته انگور در سلامت انسان، تولید این محصول از نظر اقتصاد کشاورزی نیز اهمیت دارد. تولید روغن از ضایعات صنایع دیگر همچون آبمیوه سازی دوگانه تصمیم گیری برای تولید غذای ضروری همچون غلات یا تولید روغن را پیش نمی‌آورد. در واقع اگر افزایش تولید روغن از دانه‌های روغنی همچون کلزا، آفتابگردان، ذرت و ... مد نظر باشد، برای اینکار باید سطح زیر کشت این دانه‌های روغنی افزایش پیدا کند. این افزایش سطح زیر کشت می‌تواند کاهش سطح زیر کشت محصولات دیگری همچون غلات را به دنبال داشته باشد. برای مثال کشاورزانی که پیش از این گندم و جو کشت می‌کردند با توجه به افزایش تقاضای مصرف روغن، اقدام به کشت دانه‌های روغنی می‌کنند. این تناقض در تولید برای اقتصاد کشاورزی کشور چندان مناسب نیست. اما تولید روغن از محصولاتی که پیش از این نیز مورد کشت و کار و فراوری قرار می‌گرفتند و در حالت معمولی ضایعات تلقی می‌شدند، می‌تواند این دوگانگی در تصمیم گیری را رفع نماید. برای مثال سطح زیر کشت انگور در کشور منافاتی با سطح زیر کشت گندم ندارد و هسته‌ی انگور در کارخانه‌های صنعتی بزرگ تولید آبمیوه، یک محصول ضایعاتی به شمار می‌آید. تولید استحصال روغن از این هسته‌ها نه تنها رقابتی با تولید غذا‌های استراتژیک دیگر همچون غلات ندارد بلکه می‌تواند بار تولید روغن از مزارع آفتابگردان، کلزا و ذرت را کاهش دهد.

 

شرکت دانه‌های روغنی خراسان و ایجاد نخستین واحد استحصال روغن هسته انگور در کشور


ورود شرکت پنبه و دانه‌های روغنی به عرصه تولید روغن هسته انگور


شرکت کارخانجات پنبه و دانه‌های روغنی خراسان فعالیت تولیدی خود را با پشتوانه‌ای از علم و تجربه و به کارگیری نیرو‌های متخصص و آموزش دیده با استفاده از بهترین مواد اولیه از سال ۱۳۹۰ آغاز کرد و در حال حاضر یکی از بزرگترین تولید کنندگان روغن خام در سطح کشور می‌باشد و تاکنون همواره به عنوان یکی از شرکت‌های شاخص و ممتاز در عرصه تنوع و تولید انواع دانه‌های روغنی و کنجاله از قبیل (سویا، کلزا، آفتابگردان، کنجد، جوانه ذرت، گلرنگ، کتان) جهت تأمین مواد اولیه کارخانجات تصفیه روغن نباتی و خوراک دام و طیور آبزیان در حال فعالیت می‌باشد.

بنا به گفته بوژمهرانی مدیرعامل جوان شرکت پنبه و دانه‌های روغنی خراسان: این شرکت با پیگیری مستمر سیاست‌های کلی کشور در جهت تحقق خودکفایی، فعالیتی استوار دارد و با توجه به نام گذاری این سال به نام «جهش تولید» و با نگرش به تأکیدات رهبر فرزانه انقلاب جهت تحقق عملی و اهمیت جهش تولید در سال جاری بر آن شد، با انجام تحقیقات گسترده در زمینه مصرف روغن هسته انگور، درصدد تأمین هسته انگور با کیفیت بالا شده و برای اولین بار در ایران اقدام به تولید و بسته بندی روغن هسته انگور کرده است.

بوژمهرانی پیرامون استاندارد‌های ویژه محصول جدید تولیدی این شرکت اضافه کرد: در این شرکت از مرحله روغنکشی هسته تا بسته بندی نهایی طی یک فرایند تولیدی کاملا خودکار تحت نظارت کارشناسان متخصص انجام می‌گیرد و محصول نهایی با نام تجاری لیفود به بازار عرضه می‌گردد. جالب اینکه نتایج مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهند این مجموعه با تکیه بر توان متخصصان جوان کشورمان توانسته محصولی با استاندارد‌ها و کیفیت بالاتر از روغن‌های مشابه وارداتی را تولید کند.

بوژمهرانی در انتها از تحقق شعار جهش تولید در شرکت پنبه و دانه‌های روغنی سخن گفت و افزود: محصولات این شرکت طی سالیان گذشته از ۶ محصول به ۲۱ محصول رسیده است و در سال گذشته که به سال رونق تولید مزین شده بود، تلاش کارکنان متخصص و متعهد شرکت با استفاده از ۹۵ درصد ظرفیت عملی به ثمر نشست و همچنین تولید لسیتین (Lecithin) که بخش عمده آن از خارج کشور وارد می‌شود، با افزایش ۳۶ درصدی نسبت به سال گذشته تولید شده است.

چنین فعالیت‌های تولیدی در راستای برنامه‌های توسعه کشور می‌توانند تقویت اقتصادی ایران و ایجاد امنیت و پایداری اقتصادی را در پی داشته باشند. وابستگی در تأمین غذای جمعیت یکی از نقاط ضعف هر کشوری است و لذا تولید داخلی محصولات غذایی گامی در راستای استقلال اقتصادی به شمار می‌آید. شرکت پنبه و دانه‌های روغنی خراسان بانام تجاری لیفود نیز بر اساس مسئولیت اجتماعی و مطالعات دقیق بازار تلاش کرده تا با تولید روغن هسته‌ی انگور به‌عنوان یکی از محصولات این شرکت نقشی در رشد اقتصادی کشور داشته باشد.
 
 
انتهای پیام / 
 
آخرین اخبار

سخن‌نگاشت | پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳

پیام تسلیت دکتر فخاری برای درگذشت والده دکتر باقری

امروز فرزند شهید بودن یک آزمون است

طی مقدمات عملیات ساخت پروژه رفاهی نوشهر

کوثر راهی جز نخبه محوری و نقشه های دانش بنیان ندارد

آیت الله رئیسی در افتتاحیه نمایشگاه روایت خدمت 

تبیین دستاوردها در نمایشگاه روایت خدمت

علی عفتی مدیرعامل شرکت مرغ اجداد زربال شد

لزوم نگرش راهبردی به نفت

دعوت مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر به حضور در انتخابات

گام های پایانی معین کوثر تا هوشمندسازی

میثم صفرزاده فرمانده بسیج سازمان اقتصادی کوثر شد

کیفیت بالا بازار بتلند را به رشد سه برابری رساند

ارتقاء جایگاه زاگرس در میان نیروگاه های کشور

پیام تسلیت دکتر فخاری بخاطر درگذشت مادر شهیدان اسماعیلی

گزارش تصویری | حضور دکتر فخاری در نمایشگاه مطبوعات

چگونه سهم مردم در اقتصاد افزایش می یابد؟

اقتصاد با تامین مالی پروژه های توسعه تولید رشد میکند

مدرس زاده معاون توسعه همکاری های بخش خصوصی معاونت علمی ریاست جمهوری شد

دو گزارش از شرکت کشت و صنعت خاوردشت

پربازدیدترین اخبار