بازنشر / اقتصادی
سه‌شنبه   ۲۸ دی ۱۴۰۰ / ۱۹:۱۷
کد خبر: ۱۴۸۷
تعداد بازدید: ۶۹۶

افزایش صادرات نفت ایران در اوج تحریم‌ها

رئیس جمهور پنجشنبه هفته گذشته، از افزایش ۴۰ درصدی حجم صادرات نفت در ماه‌های اخیر خبر داد.

به نقل از خبرگزاری صداوسیما؛ سه روز پس از این سخنان، وزیر نفت در فضای مجازی اعلام کرد: در مجموع درآمد‌های نفتی کشور بیش از چند برابر شده که حاصل افزایش میزان فروش و افزایش قیمت است. آمار‌های اوپک هم تایید می‌کند صادرات نفت خام ایران در سال ۲۰۲۱ میلادی نسبت به سال قبل از آن حدود دو برابر شده است.

 

 

البته با توجه به اینکه قیمت نفت هم در ماه‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته، تخمین زده می‌شود درآمد‌های نفتی کشور بیش از ۲ برابر شده است.

جواد اوجی وزیر نفت روز سوم شهریور در جلسه بررسی صلاحیت وزیران دولت سیزدهم در نشست علنی مجلس شورای اسلامی گفته بود: آنچه امروز مطرح است اینکه وزیر نفت برای مقابله با تحریم‌ها رویکرد فعال در پیش گیرد یا موضعی انفعالی داشته باشد و منتظر اقدام‌های محافل سیاسی و بین‌المللی بماند؟ روی دشمن ملت برای رفع تحریم حساب کند یا به توانمندی جوانان برای عبور از تحریم تکیه کند؟ وی در پاسخ به این ابهام‌ها گفته بود: اطمینان می‌دهم با استفاده از توان نیرو‌های متخصص توانمند و استفاده از توان همه نیرو‌های خدوم کشور و اتخاذ رویکرد فعال برای دور زدن تحریم‌ها پیش می‌رویم و با استفاده از تجربه‌های موجود و دیگر روش‌ها که امکان بازگویی آن نیست، اقدام‌های مهمی را برای فروش نفت در پیش خواهیم گرفت، همچنین از ظرفیت بخش خصوصی و ظرفیت همه دستگاه‌های اجرایی در فروش نفت استفاده می‌کنیم.

وزیر نفت در آغار بکار خود هم در جمع خبرنگاران، درباره برنامه دولت سیزدهم برای فروش نفت خام و دور زدن تحریم‌ها، اظهار کرد: با ظرفیت موجود در وزارت نفت و مجموعه شرکت‌های تابعه، وجود نیرو‌های توانمند و متخصص، اراده برای فروش نفت و استفاده از ظرفیت‌ها و دستگاه‌های خارج از مجموعه وزارت نفت، به همراه مجوز‌های خوب و اختیاراتی که شورای عالی امنیت ملی به وزیر نفت داده است، بی‌شک با برنامه‌ریزی و اراده محکم در کنار حمایت‌های دولت، قول می‌دهیم ان‌شاءالله در ماه‌های آینده اتفاق‌های خوبی در حوزه فروش نفت رقم بخورد.

وعده‌ای که ماههاست اخباری از تحقق آن به گوش می‌رسد. آنطور که محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، گفته: صادرات نفت و میعانات گازی ایران در ماه‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است.

اخیرا بلومبرگ هم خبر داد که چین واردات نفت از ایران و ونزوئلا را در سال ۲۰۲۱ دو برابر کرد که بیشترین میزان واردات در سه سال گذشته است. موضوعی که واکنش آمریکایی‌ها را درپی داشت. بلینکن وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری تلفنی وزارت خارجه آمریکا درپاسخ به این سئوال که چرا آمریکا علیه چین که در حدود نیم میلیون بشکه در روز از ایران نفت خریداری می‌کند، تحریم اعمال نمی‌کند؟ می‌گوید: «ما به خوبی از خرید‌هایی که شرکت‌های چینی بر خلاف تحریم‌های ما از نفت ایران انجام می‌دهند آگاه هستیم و از اقدامات تحریمی خود برای پاسخ به فرار از تحریم‌ها استفاده کرده‌ایم و در صورت لزوم به این کار ادامه خواهیم داد.»

این صحبت مقام آمریکایی به معنای پذیرش ناتوانی آمریکا در اعمال کامل تحریم‌ها است. طبق تحریم‌های آمریکا علیه ایران هیچ کشوری نمی‌تواند نفت ایران را خریداری کند، اما در حال حاضر کشور چین به صورت رسمی از ایران نفت خریداری می‌کند و آمریکا نمی‌تواند این کشور را مجازات کند.

البته آمریکا تلاش زیادی هم از طریق ابزار تحریم و هم از طریق ابزار نظامی کرد که این اتفاق رخ ندهد، اما ناکام ماند.

اما مقصد صادرات نفت ایران تنها چین نبوده؛ علاوه بر تقویت ارتباط ایران با کشور‌های شرقی، افزایش همکاری‌های ایران با کشور‌های عضو باشگاه تحریمی‌ها هم در این قضیه موثر بوده. مثل قرارداد فروش میعانات گازی ایران به ونزوئلا که با همه فشار‌ها و کارشکنی ها، رنگ تحقق به خود گرفت.

آمریکایی‌ها از طریق ابزار نظامی هم تلاش کردند این اتفاق رخ ندهد. نمونه اش ماجرای سرقت نفتکش ایرانی که با دخالت نیرو‌های دریایی سپاه ناکام ماند.

درحالی که سیاست بایدن هم مانند ترامپ، صفر کردن صادرات نفت ایران است، میانگین حجم صادرات نفت ایران به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسیده است.
 
انتهای پیام/
 
بازنشر شده توسط پایگاه اطلاع رسانی سازمان اقتصادی کوثر
 
آخرین اخبار

سخن‌نگاشت | پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳

پیام تسلیت دکتر فخاری برای درگذشت والده دکتر باقری

امروز فرزند شهید بودن یک آزمون است

طی مقدمات عملیات ساخت پروژه رفاهی نوشهر

کوثر راهی جز نخبه محوری و نقشه های دانش بنیان ندارد

آیت الله رئیسی در افتتاحیه نمایشگاه روایت خدمت 

تبیین دستاوردها در نمایشگاه روایت خدمت

علی عفتی مدیرعامل شرکت مرغ اجداد زربال شد

لزوم نگرش راهبردی به نفت

دعوت مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر به حضور در انتخابات

گام های پایانی معین کوثر تا هوشمندسازی

میثم صفرزاده فرمانده بسیج سازمان اقتصادی کوثر شد

کیفیت بالا بازار بتلند را به رشد سه برابری رساند

ارتقاء جایگاه زاگرس در میان نیروگاه های کشور

پیام تسلیت دکتر فخاری بخاطر درگذشت مادر شهیدان اسماعیلی

گزارش تصویری | حضور دکتر فخاری در نمایشگاه مطبوعات

چگونه سهم مردم در اقتصاد افزایش می یابد؟

اقتصاد با تامین مالی پروژه های توسعه تولید رشد میکند

مدرس زاده معاون توسعه همکاری های بخش خصوصی معاونت علمی ریاست جمهوری شد

دو گزارش از شرکت کشت و صنعت خاوردشت

پربازدیدترین اخبار