سایر اخبار / کشاورزی
شنبه   ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ / ۲۲:۵۳
کد خبر: ۱۷۹۸
تعداد بازدید: ۲۴۸۴
تحول مکانیزاسیون کوثر از زیان دهی تا سوددهی

به گزارش روابط عمومی سازمان اقتصادی کوثر به نقل از روابط عمومی شرکت توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی کوثر، زینب مهربخش مدیرعامل این شرکت امروز شنبه ۲۹ مردادماه ۱۴۰۱ در آستانه هفته دولت با جمعی از اصحاب رسانه دیدار و گفتگو کرد.

در این گفتگو دکتر مهربخش با مروری بر تاریخچه شرکت مکانیزاسیون کوثر اظهار داشت: شرکت در سال ۱۳۹۰ با هدف ارائه خدمات فنی مهندسی، ساخت، انتقال تکنولوژی و تأمین بخشی از نیاز‌های زنجیره‌های ارزش هلدینگ کشاورزی و سازمان اقتصادی کوثر با تغییر نام از اسپید به توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی کوثر فعالیت خود را آغاز نمود.

وی در ادامه افزود: حوزه مکانیزاسیون کشاورزی به دلیل نقش ویژه و تکمیلی، عامل اصلی بهره‌وری، تداوم رشد تولیدات کشاورزی، کاهش هزینه‌های تولید و به تبع آن دستیابی به اهدافی نظیر رشد اقتصادی، افزایش سطح درآمد سرانه، کمک به رفاه جامعه و ... می‌باشد.


انحراف از ایده و مأموریت تأسیس، عامل اصلی زیان دهی شرکت


زینب مهر بخش با تاکید بر توجیه پذیری اقتصادی توسعه مکانیزاسیون در هر کشوری افزود: سازمان اقتصادی کوثر بر اساس این تفکر اقدام به تأسیس شرکت مکانیزاسیون کرد؛ اما از آنجا که شرکت طی دوران ده ساله اخیر به فعالیت‌های غیر همگن نظیر سرپرستی کارخانه آرد و نشاسته یاسوج، کشت کلزا، قطعات خودرو، کاشت زعفران و ... معطوف گردید از اهداف اصلی شکل گیری و فلسفه ایجادی خود فاصله گرفت. چه بسا نداشتن طرح عملیات مناسب و تغییرات پی در پی در فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی موجب گردید تا به گزارش حسابرسان، حاشیه سود عملیاتی شرکت طی دوره ده ساله منفی شش دهم درصد باشد.

مدیرعامل شرکت توسعه مکانیزاسیون با تشریح وضعیت شرکت در بازه انتصاب خود به سمت مدیرعاملی گفت: به دلیل شرایط مالی نامطلوب، گردش منفی وجوه نقد به میزان یکصد میلیارد ریال و بدهی‌های سررسید شده بالغ بر ۱۴۰ میلیارد ریال شرایط بغرنجی بر آغاز به کار سایه انداخته بود. البته به فضل الهی کلیه دیون تسویه و بخش اعظم تعهدات قراردادی (که زمان آن به سر آمده بود) ایفا گردید.

 

تحول مکانیزاسیون کوثر از زیان دهی تا سوددهی


بازسازی برند و مأموریت مکانیزاسیون کوثر، راه جبران خسارت‌های انباشته شده


مهربخش یادآور شد: در راستای حصول نتایج ارزنده در زمینه تولید، عملیات، انتقال تکنولوژی و همچنین جبران خسران مالی و هزینه فرصت منابع سرمایه ای، لازم است به بازسازی برند مکانیزاسیون، بازتعربف مأموریت ها، چشم انداز و تدوین نقشه راه عملیاتی، اصلاح ساختار مالی و اقتصادی و بهبود زیرساخت‌های اجرایی بپزداریم.

وی تأکید کرد: در سال ۱۴۰۰ و بر اساس تعهدات قراردادی، شرکت متعهد به تحویل ۳۶ دستگاه به مشتریان بود، امّا تا زمان انتصاب مدیریت جدید تنها ۲ دستگاه تحویل و نصب گردید. یکی از مهمترین کار‌های صورت گرفته در سه ماه اخیر، افزون بر انجام تمامی تعهدات پیشین، ۳۲ دستگاه دیگر نیز در سال جاری مورد قرارداد واقع شد.


مولدسازی و مشارکت علمی، چراغ تحول پروژه‌ها و توسعه مزیت‌های رقابتی


مدیرعامل شرکت توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی کوثر گفت: با همکاری معاونت علمی و فناروی ریاست جمهوری اقداماتی در حوزه دانش بنیان و پروژه‌های تحقیق و توسعه نیز در دستور کار و اقدام است.

زینب مهربخش در پایان این گفتگو اظهار داشت: تلاش مجموعه شرکت بر این است که مولد سازی دارایی‌ها در بخش‌هایی که مزیت رقابتی حاصل شده صورت پذیرد و چابک سازی را که پیش نیاز همه مولفه‌های موفقیت است، اجرایی کند؛ خصوصاً وقتی با آشفتگی و عدم اطمینان هر روزه در بازار رقابت مواجهیم. عدم توجه به این موارد اساسی، منجر به اتلاف منابع مالی و فرسایش نیروی انسانی می‌گردد که متاسفانه شرکت توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی کوثر طی دوره ده ساله خود شاهد فقدان این اصل بوده است.

انتهای پیام/
 
آخرین اخبار

پیام تسلیت دکتر فخاری برای درگذشت والده دکتر باقری

امروز فرزند شهید بودن یک آزمون است

طی مقدمات عملیات ساخت پروژه رفاهی نوشهر

کوثر راهی جز نخبه محوری و نقشه های دانش بنیان ندارد

آیت الله رئیسی در افتتاحیه نمایشگاه روایت خدمت 

تبیین دستاوردها در نمایشگاه روایت خدمت

علی عفتی مدیرعامل شرکت مرغ اجداد زربال شد

لزوم نگرش راهبردی به نفت

دعوت مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر به حضور در انتخابات

گام های پایانی معین کوثر تا هوشمندسازی

میثم صفرزاده فرمانده بسیج سازمان اقتصادی کوثر شد

کیفیت بالا بازار بتلند را به رشد سه برابری رساند

ارتقاء جایگاه زاگرس در میان نیروگاه های کشور

پیام تسلیت دکتر فخاری بخاطر درگذشت مادر شهیدان اسماعیلی

گزارش تصویری | حضور دکتر فخاری در نمایشگاه مطبوعات

چگونه سهم مردم در اقتصاد افزایش می یابد؟

اقتصاد با تامین مالی پروژه های توسعه تولید رشد میکند

مدرس زاده معاون توسعه همکاری های بخش خصوصی معاونت علمی ریاست جمهوری شد

دو گزارش از شرکت کشت و صنعت خاوردشت

افتتاح خط تولید پروتئین سویای انسانی

پربازدیدترین اخبار