کشاورزی / گروه کشاورزی
دوشنبه   ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۸:۵۵
کد خبر: ۱۳۷۲
تعداد بازدید: ۳۰۱۴

گامی بلند به سوی خودکفایی در دام سنگین با طرح انتقال جنین سمینتال

اجرای طرح انتقال جنین دام دو منظوره سمینتال همزمان با احداث کارخانه خوراک سازی دام در شرکت کشت و صنعت اشراق گامی مثبت و موثر در راستای خودکفایی در تولیدات دام سنگین بوده، این امر با کاهش هزینه واردات نهاده و دام سمینتال در کنار قطع واسطه‌ها زنجیره تولید را گسترش می‌دهد.
گامی بلند به سوی خودکفایی در دام سنگین با طرح انتقال جنین سمینتال
 
به گزارش روابط عمومی سازمان اقتصادی کوثر، طی گفتگو با مدیر عامل شرکت کشت و صنعت اشراق در یکی از روز‌های سرد زمستان، طرح انتقال جنین دام سمینتال در مزرعه تقی آباد این شرکت در حال اجراء بوده و انتظار نتیجه‌های مثبت این اقدام را داریم. همچنین مهندس سلیمان فلاح از افتتاح کارخانه خوراک سازی با توان روزانه ۶۰ تن کنسانتره آردی در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
 

انتخاب بهترین گزینه برای رسیدن به خودکفایی


مهندس مهدی سلیمان فلاح مدیرعامل شرکت اشراق با اشاره به رویه مصرفی دام سنگین در کشور گفت: بالا بودن هزینه‌های واردات و حمل و نقل؛ تولید کنندگان را به سمت خودکفایی در تأمین دام سنگین با بکارگیری روش‌های مبتنی بر دانش بنیان ترغیب کرده است. دام سمینتال به چند دلیل گزینه به صرفه‌ای است، اما با توجه به اینکه زادگاه آن در آلمان و اتریش است در شرایط کنونی و با افزایش چند برابری نرخ ارز هزینه واردات و حمل و نقل این دام برای تولید کننده به صرفه نیست. به علاوه اینکه دامی که به عنوان دام مادر استفاده می‌شود تحت تاثیر شرایط اقلیمی منطقه است که با توجه به این موضوع اگر دام مادر در همان شرایط اقلیمی کشور تولید کننده رشد کرده باشد بسیار موثرتر خواهد بود تا اینکه از کشور دیگری وارد شود؛ لذا شرکت کشت و صنعت اشراق با مشارکت یکی از شرکت‌های حوزه دانش بنیان جهاد دانشگاهی تصمیم به اجرای طرح انتقال جنین دام سمینتال گرفته است.


استفاده از یک نژاد در سلول نر و ماده برای اولین بار در ایران


وی افزود: باتوجه به بحث دام سمینتال به عنوان یک مبحث جدید در کشور این دام علاوه براینکه یک دام دو منظوره شیری ـ گوشتی است، به لحاظ تغذیه نیز یک دام آداپته شده با مصرف علوفه می‌باشد که با توجه به وابستگی کشور ما در تهیه نهاده‌های دامی از قبیل کنجاله سویا و ذرت دانه‌ای می‌تواند در امر صرفه اقتصادی بیشتر و کنسانتره کمتر هم موثرباشد. به علاوه با توجه به دو منظوره بودن این دام، شرکت تولیدکننده می‌تواند هم از منافع تولید شیر و هم از منافع تولید گوشت آن بهره‌مند شد.
سلیمان فلاح در ادامه به نوآورانه بودن این طرح اشاره کرد و اظهار داشت: تحریم‌های موجود و شرایط ارزی کشور واردات این دام را برای شرکت‌های تولیدی با مشکل بسیار جدی رو به رو کرده است. شاید برخی شرکت‌های خصوصی با توجه به وضعیت درآمدی خود بتوانند تعداد محدودی از این دام را وارد کنند، اما این میزان برای تأمین نیاز کشور کافی نیست؛ لذا شرکت اشراق با همکاری شرکت دانش بنیان سینا فناوران و استفاده از دستاورد‌های علمی، توانسته برای اولین بار در ایران تولید جنین را با استفاده از سلول مادری و پدری از نژاد مدنظر انجام دهد.

 

گامی بلند به سوی خودکفایی در دام سنگین با طرح انتقال جنین سمینتال


صرفه اقتصادی چند برابری در تولید


وی یادآور شد: این طرح به لحاظ اقتصادی صرفه ۱ به ۳ برابری دارد و شرکت اشراق با محاسبه FS هزینه‌ای به این نتیجه رسید که واردات یک دام سمینتال چیزی حدود ۹۰ میلیون تومان هزینه در بر دارد که با توجه به شرایط حمل و نقل و امکان تلفات دام این مقدار افزایش هم می‌یابد. این در صورتی است که تولید هر دام سمینتال با روش فوق حدود ۳۰ میلیون تومان می‌باشد به علاوه اینکه مشکلات حمل و نقل و آسیب‌های احتمالی منجر به حذف دام‌ها نیز باید مدنظر باشد. در کنار این صرفه اقتصادی با توجه به اینکه این دام به لحاظ ماندگاری در گله، هزینه خوراک، هزینه نگهداری، دو منظوره بودن و تعداد گوساله متولد شده در طول عمر اقتصادی خود هم دارای مزیت خاص بوده لذا خود کفایی در تولید این دام که همواره از دغدغه تولیدکنندگان دام سنگین بوده و هست را می‌توان امر مهمی تلقی نمود.
 
سلیمان فلاح ادامه داد: هم اکنون شرکت کشت و صنعت اشراق در کنار شرکت دانش بنیان سینا فن آوران تولید جنین را انجام داده و تاکنون بیش از ۳۰۰ جنین را به تلیسه منتقل کرده اند که با توجه به اینکه هر ۲ و نیم جنین انتقال یافته منجر به تولید یک آبستنی می‌شود پیش بینی می‌شود ۴۰ درصد از جنین‌های انتقال یافته منجر به بارداری در دام گیرنده شود که تا کنون حدود ۲۵ درصد آن تحقق یافته و باید دام‌های گیرنده جنین تحت مراقبت‌های لازم باشند تا مدت ۹ ماه دوره آبستنی را به سلامت طی کرده و شاهد متولد شدن اولین گوساله نژاد خالص سمینتال از نژاد مادری و پدری اصلی آن در مجموعه اشراق باشیم. 


قطع وابستگی مجموعه به تأمین کنسانتره مصرفی مورد نیاز دام‌ها با راه اندازی کارخانه خوراک سازی


مدیرعامل شرکت اشراق اظهار داشت: در راستای تحقق اهداف سازمان مبنی بر تکمیل حلقه‌ای زنجیره تأمین و تولید کارخانه خوراک سازی اشراق در مجاورت مزرعه سعد آباد این شرکت راه اندازی شده است. سه مزرعه تقی آباد، سعد آباد و فخر آباد در شهرستان ورامین متعلق به شرکت کشت و صنعت اشراق بوده که سر جمع این واحد‌ها با ظرفیت تکمیل شده دارای بیش از ۷۰۰۰ رأس دام خواهند بود که تأمین خوراک مصرفی و کنستانتره روزانه این تعداد دام برای این مزارع روزانه حدود ۶۰ تن برآورد می‌شودکه با محاسبه هزینه‌های سود واحد فروشنده این نهاده‌ها و همچنین هزینه حمل و نقل مضاعف برای هر کیلو ازمحصول تولیدی مبلغ قابل توجهی بوده که کاهش آن اثرات قابل توجهی در افزایش بازدهی فعالیت و سودآوری شرکت در این حوزه را در پی خواهد داشت.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه سازمان اقتصادی کوثر و هلدینگ کشاورزی در تولید گوشت و مرغ چندین مجموعه تولیدی را شامل می‌شود وجود کارخانه خوراک سازی می‌تواند به زنجیره تولید و این اهداف کمک کرده و در تامین نهاده برای شرکت‌های تولیدی زیر مجموعه با حذف واسطه‌ها به طور مستقل عمل کند.

 

گامی بلند به سوی خودکفایی در دام سنگین با طرح انتقال جنین سمینتال


استفاده از امکانات موجود و کاهش هزینه با چشم انداز بلند مدت


سلیمان فلاح ضمن تشکر از دکتر باروتکوب مدیرعامل محترم شرکت سرمایه گذاری کشاورزی کوثر و دکتر محمدی مدیرعامل شرکت گوشت مرغ ماهان گفت: با همکاری و مشارکت این عزیزان توانستیم قسمتی از امکانات بلااستفاده مانده مجموعه را به یک کارخانه خوراک سازی مدرن تبدیل کرده و با خرید تجهیزات و دستگاه‌های مناسب با صرف هزینه حدود یک میلیارد تومان علاوه بر توان تولید روزانه حدود ۶۰ تن محصول مدنظر منجر به ایجاد شغل پایدار برای ۷ نفر نیز شده است.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت اشراق از تولید روزانه ۶۰ تن کنسانتره دام پس از افتتاح رسمی خبر داد که همین مقدار می‌تواند سالیانه بالغ بر ۳ میلیاردتومان صرفه اقتصادی برای این شرکت در بر داشته باشد که با افزایش تولید در صورت تأمین نهاده مورد نیاز برای سایر شرکت‌های زیرمجموعه گروه کشاورزی این روند قابل افزایش نیز خواهد بود. به علاوه اینکه با دریافت پروانه بهره برداری و تولید بیشتر در آینده قادر خواهیم بود با رعایت صرفه و صلاح مجموعه با هدف تولید مازاد جهت فروش و درآمدزایی نیز مدنظر قرارگیرد.

دکتر سلیمان فلاح در پایان پشتکار سازمان اقتصادی کوثر و هلدینگ کشاورزی را در اجرای طرح‌های بلند مدت قابل تقدیر دانسته و افزود: نگاه بلند مدت این سازمان و هلدینگ در حمایت از طرح‌هایی که منجر به خود کفایی کشور در عرصه تولید دام سبک و سنگین می‌شود در کنار حذف واسطه‌ها در زنجیره تولیدی شرکت‌ها نتایج اثر بخش و سودآوری خوبی را در پی خواهد داشت که قابل تقدیر است. در این راستا شرکت کشت و صنعت اشراق هم مشوق و همراه بوده و همواره در تلاش هستیم تا غذای سالم و مطمئن را برای سفره بخشی از مردم عزیز کشورمان مهیا نماییم.
 
انتهای پیام / 
 
آخرین اخبار

سخن‌نگاشت | پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳

پیام تسلیت دکتر فخاری برای درگذشت والده دکتر باقری

امروز فرزند شهید بودن یک آزمون است

طی مقدمات عملیات ساخت پروژه رفاهی نوشهر

کوثر راهی جز نخبه محوری و نقشه های دانش بنیان ندارد

آیت الله رئیسی در افتتاحیه نمایشگاه روایت خدمت 

تبیین دستاوردها در نمایشگاه روایت خدمت

علی عفتی مدیرعامل شرکت مرغ اجداد زربال شد

لزوم نگرش راهبردی به نفت

دعوت مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر به حضور در انتخابات

گام های پایانی معین کوثر تا هوشمندسازی

میثم صفرزاده فرمانده بسیج سازمان اقتصادی کوثر شد

کیفیت بالا بازار بتلند را به رشد سه برابری رساند

ارتقاء جایگاه زاگرس در میان نیروگاه های کشور

پیام تسلیت دکتر فخاری بخاطر درگذشت مادر شهیدان اسماعیلی

گزارش تصویری | حضور دکتر فخاری در نمایشگاه مطبوعات

چگونه سهم مردم در اقتصاد افزایش می یابد؟

اقتصاد با تامین مالی پروژه های توسعه تولید رشد میکند

مدرس زاده معاون توسعه همکاری های بخش خصوصی معاونت علمی ریاست جمهوری شد

دو گزارش از شرکت کشت و صنعت خاوردشت

پربازدیدترین اخبار