اخبار سازمان / گزارش ویژه
سه‌شنبه   ۱۶ آذر ۱۴۰۰ / ۲۳:۰۴
کد خبر: ۱۴۴۱
تعداد بازدید: ۱۸۰۷

نشست هم اندیشی کارکنان واحدهای بیمه شرکت های تابعه با مدیرعامل سازمان

دکتر ناصر فخاری، مدیرعامل و نائب رئیس هیئت مدیره سازمان صبح امروز با برخی از کارکنان و کارشناسان واحد‌های بیمه شرکت‌های تابعه و ستاد سازمان دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان اقتصادی کوثر امروز، سه شنبه ۱۶ آذرماه ۱۴۰۰ دکتر ناصر فخاری مدیرعامل و نائب رئیس هیئت مدیره سازمان با جمعی از کارکنان و کارشناسان واحد‌های خدمات بیمه شرکت‌های تابعه و ستاد سازمان دیدار و گفتگو کرد. در این جلسه فرآیند‌ها و روش‌های جاری ارائه خدمات بیمه تکمیلی توسط کارشناسان مدعو از شرکت‌های تابعه و ستاد سازمان آسیب شناسی شد و پیشنهاداتی برای رفع برخی مشکلات این واحد‌ها در ارائه هرچه بهتر خدمات مورد مطالبه کارکنان مرور گردید. در انتهای این نشست مدیرعامل سازمان ضمن بیان رهنمون‌های خود، برنامه‌های مد نظر مدیریت برای رفع کامل دغدغه‌های کارکنان سازمان و افزایش سطح رضایتمندی از خدمات این واحد را مطرح کرد.

مدیرعامل سازمان رضایتمندی و کیفیت عملکرد نیروی انسانی را یکی از عوامل اصلی سود و زیان شرکت‌ها برشمرد و افزود: ما مدیران تنها سودآوری شرکت‌ها را می‌بینیم، ولی در اغلب اوقات به عامل این سودآوری توجه نمی‌کنیم. یکی از عوامل ارتقای بهره وری عملکرد نیروی انسانی، احساس رضایتمندی و مشاهده تحقق عدالت اداری در مجموعه کاری خود است. باید توجه داشت که خلأ احساس عدالت و استیفای حقوق در بین کارکنان، گاهی حتی با وجود پرداخت هزینه‌های مادی و معنوی نیز دیده می‌شود و این موضوع منجر به پائین آمدن راندمان کلی سازمان و شرکت‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: گاهی این احساس فقدان اجرای عدالت در نتیجه نبود شفافیت است، به طور مثال عدم آگاهی کارکنان نسبت به طریقه ارزیابی‌ها و بررسی‌های پرداخت هزینه‌های درمانی خود که در نتیجه شفاف نبودن فرآیند‌های مربوطه است، منجر به احساس بی عدالتی یا پایمال شدن حقوق در فرد می‌شود. دکتر فخاری شیوه پرداخت کامل هزینه‌های درمانی کارکنان را یکی دیگر از عواملی دانست که می‌تواند منجر به ابهام در مورد احقاق حق کارکنان شود و ادامه داد: بهتر است شیوه تسویه حساب و پرداخت‌های بیمه بازنگری شود، چراکه برای مثال ممکن است بیمه پرداخت‌های کارکنان را به صورت خرد خرد انجام دهد که در این شیوه حتی در صورت کامل بودن پرداخت نیز موجبات شبهه عدم تسویه حساب درست فراهم خواهد شد.

فخاری اصلاح مقررات و اصلاح فرآیند‌ها و تعهدات عادلانه طرفین قرارداد‌های بیمه‌ای سازمان را گام ضروری بعدی در بهبود خدمت رسانی واحد‌های بیمه سازمان نام برد و ادامه داد: باید روشن شود چه کسی چه تعهداتی دارد و چه کسی چه بهر‌ه ای می برد. شرکت‌های بیمه هم بنگاه‌های اقتصادی محسوب می‌شوند و مسلماً به دنبال منافع اقتصادی خودشان هستند، بنابراین نیاز هست در عقد قرارداد‌های بیمه گر و بیمه گزار، منافع کارکنان سازمان نیز به خوبی لحاظ شود و قرارداد‌ها به صورت نفع یک سویه منعقد نشوند. بیمه‌ها تحلیل آماری انجام میدهند و کاملاً با هدف به سراغ مشتری خود می‌روند و مشتری هم [که در این مورد سازمان ماست]که می‌خواهد خدمات آن شرکت بیمه را اخذ کند، باید در امتیازدهی و اخذ امتیاز کاملاً هوشیار و آگاه باشد.

مدیرعامل و نائب رئیس هیئت مدیره سازمان با اشاره به خدمات بیمه‌ای ارائه شده توسط برخی شرکت‌های خوش‌نام این حوزه در کشور، تسریع در فرآیند پرداخت هزینه‌های درمانی کارکنان تا حداقل زمان ممکن و توجه به افزایش سطح رضایتمندی پرسنل سازمان از خدمات این حوزه را خواستار شد و ادامه داد: به هر حال افزایش سطح رضایتمندی کارکنان از خدمات بیمه طرف قرارداد، در ادامه همکاری سازمان با این شرکت شرط اول ماست و این رضایتمندی که در حال حاضر طبق نظرسنجی‌های ارائه شده شرکت‌های تابعه زیر ۵۰ درصد است، باید پس از پایان ۶ ماهه نخست سال به بالای ۸۰ درصد برسد. لازم است تا شاخص‌های رضایتمندی کارکنان از خدمات بیمه‌ای احصاء و لیست شوند و سپس این شاخص‌ها پیوست تمامی قرارداد‌های بیمه‌ای باشد تا شرکت‌های ارائه دهنده خدمات بیمه‌ای بدانند که نکات کلیدی مورد نظر ما کدام‌ها هستند. در تمامی قرارداد‌های بیمه هر کسی که از طرف سازمان با شرکت ارائه دهنده خدمات بیمه مذاکره میکند باید به یاد داشته باشد که ما وکیل کارکنان هستیم تا حق او را استیفا بکنیم، چراکه بخشی از هزینه مربوطه را خود کارمند پرداخت میکند و باید حق او را حفاظت کرد؛ لذا رفع تمام معضلاتی که در این جلسه بیان شد حقوق مسلم کارکنان است و باید در قرارداد آتی سازمان با هر شرکت بیمه ای، لحاظ شوند.

ایشان برخی گلایه‌های مطرح شده مدعوین در این نشست نظیر مطالبه عکس قبل و بعد از درمان دندانپزشکی برای پرداخت هزینه درمان را، مختص واحد بیمه سازمان ندانست و آن‌ها را در زمره مقررات جاری و عرف تمامی شرکت‌های بیمه‌ای قرار داد که باید رعایت شوند.
مدیرعامل سازمان با تأکید بر لزوم برگزاری دوره‌های آموزشی آشنایی کارکنان با حقوق خود در قبال خدمات بیمه‌ای گفت: برخی گلایه‌ها نشان میدهند که پیرامون کم و کیف آئین نامه‌های نظام پرداخت خسارت بیمه‌ها آموزش کافی داده نشده است. لازم است مفاهیم کلی بیمه و مفاد مندرج در قرارداد هر سال تبدیل به یک جزوه آموزشی شود و در اختیار کارکنان و مسئولین بیمه شرکت‌ها گذاشته شود. حتی بهتر است این موضوع جزو سرفصل‌های آموزشی مصوب سازمان قرار گیرد و هر سال استادی از واحد بیمه دعوت شده و طی یکی دو جلسه این جزوه و مراحل حائز پرداخت شدن خسارت‌های درمانی را به کارکنان آموزش بدهد تا همه از حقوق خود مطلع باشند.

وی با اشاره به اولویت سازمان برای حمایت و همکاری با بیمه دی، توجه به مطالبات و رضایتمندی کارکنان در چگونگی ارائه خدمات این بیمه را خواستار شد و ادامه داد: بیمه دی این توانایی را دارد که خدمات خواسته شده توسط کارکنان ما را در تراز سایر بیمه‌ها و حتی بالاتر از آن‌ها ارائه دهد و بنای ما بر حمایت و ادامه همکاری با بیمه دی است، مگر اینکه مطالبات به حق کارکنان برآورده نشود و هیچ راهی جز قطع همکاری باقی نمانده باشد. ما و بیمه دی جزو یک خانواده هستیم و منافع همدیگر را دنبال می‌کنیم، ولی اگر بیمه یا هر بخش دیگری از این خانواده، احساس کند که در خدمت دهی به کارکنان هر سازمانی انحصار دارد رشد نخواهد کرد.

فخاری با اشاره به برخی گله مندی‌های بیمه دی نسبت به تأخیر در پرداخت مطالبات آن ها، توجه جدی مدیران عامل شرکت‌های تابعه سازمان به واریز به موقع حق بیمه کارکنان خود به حساب شرکت ایمن آسایش کوثر و تعامل سازنده این شرکت با بیمه دی را خواستار شد و افزود: البته گلایه‌ای که بیمه دی از ما می‌کند این است که پرداخت‌های سازمان به موقع به حساب آن شرکت واریز نمی‌شود، که طبق صحبت‌های همکاران واحد بیمه سازمان، این مشکل در نتیجه عدم پرداخت به موقع حق بیمه توسط برخی شرکت‌های تابعه است. برای رفع این مشکل لازم است کیفیت پرداخت حق بیمه توسط شرکت‌های تابعه در کارنامه عملکرد مدیران عامل لحاظ شود. چراکه عدم احساس مسئولیت مدیرعامل یک شرکت و تخطی از پرداخت به موقع حق بیمه کارکنان خود، باعث تحت الشعاع قرار گرفتن حق و حقوق کارکنان آن شرکت و نیز سایر شرکت‌های تابعه می‌شود.

در ادامه این نشست مهدی آل ابراهیم سرپرست معاونت توسعه منابع و پشتیبانی سازمان با اشاره به تأکیدات مقام عالی سازمان نسبت به تحقق عدالت اداری در تمامی سطوح و قدردانی از اهتمام ایشان به تشکیل این جلسه، به برخی ایده‌های مطرح شده در نظرسنجی‌ها نظیر ارائه مدل‌های مختلف خدمتیِ بیمه با هزینه‌های پرداختی متفاوت برای سطوح مختلف کارکنانِ داوطلب اشاره کرد و ضمن نقد چنین روش‌هایی گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در شرایط فعلی و در برخی شرکت‌های تابعه، گاهی سهم کارفرما و کارگر در میزان پرداخت حق بیمه‌ها متفاوت است و این اختلاف سطوح منجر به ایجاد حس بی عدالتی و نارضایتی در بین پرسنل شده است که ما در وهله اول به دنبال آنیم تا مساوات و عدالتی در این حوزه ایجاد نماییم. ضمن اینکه تجربه به بنده آموخته که اگر در نحوه ارائه خدمات اختلاف وجود داشته باشد و پرداخت‌های متنوع بیمه‌ای از طرف کارکنان انجام شود، حتی اگر در سال‌های ابتدایی این تفاوت‌های ریالی با رضایت کامل کارکنان پرداخت شود منتهی طی سال‌های آتی و به مرور زمان علت این تفاوت پرداخت‌ها دیده نمی‌شود و افراد فقط تفاوت دریافتی‌های بیمه‌ای را می‌بینند و لذا مجموعه دوباره دچار چالش شده و احساس بی عدالتی در بین کارکنان ایجاد می‌شود. اما اگر بخواهیم تفاوتی قائل شویم؛ بهتر است این تفاوت در قدرالسهم پرداختی شرکت‌ها و سهم کارکنان برای پوشش حق بیمه دیده شود و برای کاهش فشار مالی در شرایط خاص اقتصادی کنونی، سعی کنیم در موضوع درصد پرداختی کارکنان، توجه به سمت قشر کارگری و کارمندی باشد تا قشر مدیران.

همچنین سرپرست معاونت توسعه منابع و پشتیبانی سازمان با تأکید بر اهتمام این معاونت برای فراهم آوردن ملزومات افزایش رضایتمندی کارکنان سازمان نسبت به کم و کیف ارائه خدمات بیمه‌ای افزود: مقرر شده تا هر شش ماه یک بار تمامی همکاران حوزه بیمه‌ای شرکت‌های تابعه با محوریت شرکت ایمن آسایش کوثر جلسه دوره‌ای داشته باشند و البته جهت جمع بندی نکات مطرح شده در این نشست به منظور بهره برداری در تنظیم مفاد قرارداد با شرکت بیمه گر، طی هفته پیش رو جلسه‌ای در معاونت توسعه منابع و پشتیبانی خواهیم داشت تا دغدغه‌های به حق کارکنان سازمان برطرف شده و با یاری خدا فرآیند‌های مربوطه تسهیل و بهبود یابند.


 
انتهای پیام/ 
 
آخرین اخبار

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

انتصاب سرپرست شرکت صنایع ماشین های الکتریکی جوین

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

جهش تولید، عامل مهمی در تقویت معیشت مردم است

اقتصاد کشور با خودکفایی های کوثر توانمندتر شد

افزایش تولید کلزا در مزارع پیشگامان توسعه کشاورزی کوثر

بهره برداری از "داشبورد رصد بازار مسکن" در گروه معین کوثر

اخذ گواهینامه IR توسط شرکت مرغک

نماینده بنیاد شهید گواهینامه بین المللی حمایت از حقوق معنوی را از آن خود کرد

سخن‌نگاشت | پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳

پیام تسلیت دکتر فخاری برای درگذشت والده دکتر باقری

امروز فرزند شهید بودن یک آزمون است

طی مقدمات عملیات ساخت پروژه رفاهی نوشهر

کوثر راهی جز نخبه محوری و نقشه های دانش بنیان ندارد

آیت الله رئیسی در افتتاحیه نمایشگاه روایت خدمت 

تبیین دستاوردها در نمایشگاه روایت خدمت

علی عفتی مدیرعامل شرکت مرغ اجداد زربال شد

لزوم نگرش راهبردی به نفت

دعوت مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر به حضور در انتخابات

گام های پایانی معین کوثر تا هوشمندسازی

پربازدیدترین اخبار