بازنشر / اقتصادی
چهارشنبه   ۱۵ تير ۱۴۰۱ / ۱۷:۱۷
کد خبر: ۱۷۴۷
تعداد بازدید: ۴۶۰

اختصاص حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع به زیرساخت‌های صنعتی

معاون وزیر صمت گفت: حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع در سفر‌های استانی رئیس جمهوری برای موضوعات مرتبط با زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور مصوب شده است.

اختصاص حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع به زیرساخت‌های صنعتی

به گزارش خبرگزاری صداویسما به نقل از سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران؛ علی رسولیان در نشست مشترک با مدیران عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها که در حاشیه آیین گرامیداشت دهه تولید و تجارت و روز ملی صنعت و معدن برگزار شد، اظهار داشت: برنامه‌های خوبی در دهه تولید و تجارت در استان‌ها برگزار شد، و عملکرد شرکت‌های استانی نیز در این حوزه مورد قبول وزیر و مجموعه وزارتخانه بود، که این عملکرد با انعکاس صحیح اقدامات و دستاوردها، به ارتقاء عملکردی وزارت صنعت، معدن و تجارت نزد آحاد جامعه منجر شد.

وی با بیان این‌که مدیران عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها با تمام تلاش درحال دفاع از موقعیت صنعت، معدن و تجارت در استان متبوع خود هستند، افزود: عملکرد شرکت‌های استانی به‌صورت مداوم در بازه‌های زمانی سه ماهه مورد بررسی و پایش قرار می‌گیرد و علاوه بر برنامه‌ها و شاخص‌های مجامع و بودجه، برنامه‌های ویژه‌ای نیز در سطح ملی با درنظر گرفتن برش‌های استانی در دستور کار قرار دارد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، سفر‌های استانی رئیس جمهور در دولت سیزدهم را بسیار مثبت، کارآمد و اثربخش ارزیابی و اضافه کرد: در این سفر‌ها حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان منابع برای زیرساخت‌ها و پروژه‌های عمرانی در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور مصوب شده است.

واگذاری الکترونیکی زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی با جدیت تمام دنبال می‌شود

رسولیان در بخش دیگر سخنان خود با تأکید بر این‌که موضوع واگذاری الکترونیکی زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور با جدیت تمام دنبال می‌شود، ادامه داد: این موضوع قولی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت به نمایندگان مجلس شورای اسلامی داده است و ما نیز انجام این موضوع را تعهد کرده و اطمینان داریم واگذاری الکترونیکی در راستای شفاف سازی و حذف امضا‌های طلایی، دستاورد‌های مثبتی را دربر خواهد داشت.

وی در ادامه با بیان این‌که بیش از ۹۹ هزار قرارداد حق بهره برداری و واگذاری زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور منعقد شده است، اظهار داشت: از این تعداد قرارداد، افزون بر ۴۹ هزار مورد به بهره برداری از واحد صنعتی و تولید منجر شده است، که در این راستا، آیین نامه ارزیابی کیفی برای به تولید رسیدن قرارداد‌های راکد و جدید در دست اقدام می‌باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به برنامه آمایش سرزمینی بخش صنعت، معدن و تجارت در کشور بیان کرد: این برنامه ملی، برش‌های استانی و شهرستانی دارد، مناطق مختلف تقسیم بندی شده است و به مناطق کمتر برخوردار صنعتی با نگاه ویژه‌ای توجه می‌شود. همچنین الگوی منطقه‌ای و کالایی تعریف می‌شود و برنامه‌های توسعه‌ای بر اساس این الگو پیش خواهد رفت.

با تشکل‌های بخش خصوصی هم افزایی و تعامل شود

رسولیان در ادامه با تأکید بر ضرورت هم افزایی با تشکل‌های بخش خصوصی افزود: همراهی خوبی در سطح وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با تشکل‌های صنفی و انجمن‌های تخصصی وجود دارد، و این هم افزایی در شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها نیز به وضوح قابل مشاهده است.

وی با بیان این‌که انتظارات مردمی از وزارت صنعت، معدن و تجارت بسیار بالاست، اضافه کرد: باید به انتظارات و توقعات مردم توجه جدی داشت و در موضوعاتی مانند فسخ قرارداد و خلع ید، ضمن مدیریت موضوعات پیرامونی و رعایت عدالت، در واگذاری‌ها نیز اهلیت و صلاحیت فردی مورد تأکید و توجه قرار گیرد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین با تأکید بر ضرورت نظارت بر پروژه‌های عمرانی و زیربنایی، از مدیران عامل شرکت‌های استانی تابعه خواست تا دارایی‌های خود را در حوزه‌های زمین، آب، برق و دیگر زیرساخت‌ها ارتقاء دهند و در این حوزه، مدیریت توسعه گرا داشته باشند.

ظرفیت احداث حدود ۱۵ شهرک صنعتی بزرگ مقیاس را در کشور داریم

رسولیان با بیان این‌که ظرفیت پیاده سازی و احداث حدود ۱۵ شهرک صنعتی بزرگ مقیاس را در کشور داریم، ادامه داد: برخی از استان‌ها این ظرفیت و پتانسیل را دارند؛ لذا مدل‌های احداث این گونه شهرک‌ها که از لحاظ آب، برق و پساب، خود تأمین هستند باید طراحی شود، و مدل‌های مشارکتی نیز تأثیرگذاری خود را خواهد داشت.

وی همچنین با تأکید بر ضرورت کاهش مدت زمان فرآیند‌ها و بروکراسی‌های دست و پا گیر اداری در مجموعه شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها گفت: سال گذشته در حوزه احیاء واحد‌های صنعتی راکد، عملکرد بسیار خوبی داشتیم، که این برنامه امسال هم با جدیت بیشتری تداوم خواهد یافت، و لازم است با تعامل و هم افزایی همه جانبه، از ظرفیت کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان برای بهبود فضای کسب و کار صنعتگران و تولید کنندگان استفاده بهینه شود.

هدف گذاری برای استفاده از یک هزار لیتر بر ثانیه پساب شهری و افزودن ۶ هزار هکتار به اراضی صنعتی

معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز در این نشست با تأکید بر ضرورت مدیریت صحیح منابع با توجه به محدودیت‌های مالی و صرفه جویی در هزینه‌ها اظهار داشت: مدیران عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها باید دقت در برآورد‌های فنی و استفاده از شیوه‌های نوین و ارتقاء کیفیت در پروژه‌ها را مد نظر قرار دهند.

فتحعلی محمدزاده با بیان این‌که اجرای پروژه‌های اساسی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی تابعه باید در ابتدا در دستور کار قرار گیرد، افزود: باید نگاهی دقیق به قوانین، مقررات، استعلام‌ها و رعایت شئونات عمومی و خصوصی در قرارداد‌ها و قوانین داشته باشیم و رفع عوارض پروژه‌ها برای جلوگیری از مشکلات آتی به‌صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد.

وی همچنین بر اجرای پروژه‌ها در بازه زمانی مورد نظر تأکید و اضافه کرد: با توجه به وجود ظرفیت‌های لازم و تعریف برش‌های استانی، جلب مشارکت بخش خصوصی در احداث شهرک‌های صنفی در سال جاری مورد نظر می‌باشد.

معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان این‌که امسال یک هزار لیتر بر ثانیه استفاده از پساب شهری در بخش صنعت هدف گذاری شده است، ادامه داد: همچنین سال گذشته حدود ۹ هزار هکتار به اراضی در اختیار شهرک‌ها و نواحی صنعتی اضافه شده است و امسال نیز برای اضافه شدن شش هزار هکتار دیگر هدف گذاری شده است.

محمدزاده درخصوص مشارکت در احداث پست‌های برق شهرک‌ها و نواحی صنعتی نیز بیان کرد: امسال برای ساخت ۵۲ پست برق به‌صورت مشارکتی با وزارت نیرو هدف گذاری کرده‌ایم. از ابتدای سال تا کنون هم ۳۰ پست برق نهایی شده است.

وی یادآور شد: احداث این پست‌های برق به‌صورت مشارکت ۴۰ درصدی توانیر، ۳۰ درصدی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه و ۳۰ درصد نیز با مشارکت سازمان برنامه و بودجه کشور است.

الکترونیکی شدن تمامی فرآیند‌ها در دستور کار است

در ادامه این نشست، معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران یکی از برنامه‌های دارای اولویت این سازمان را الکترونیکی شدن تمامی فرآیند‌های اجرایی اعلام کرد و گفت: حدود ۵۰ فرآیند در این راستا طراحی شده است که از مشورت صاحب نظران و تشکل‌های بخش خصوصی نیز در این زمینه استفاده خواهیم کرد.

رضا غلامی با تأکید بر اهمیت ارائه خدمات میز خدمت به متقاضیان افزود: وقتی به سمت هوشمند سازی می‌رویم، پس فرآیند‌های ما نیز باید الکترونیکی و در بستر هوشمند اتفاق بیفتد.

وی با بیان این‌که درحال طراحی سامانه جامعی در راستای هوشمند سازی سازمان هستیم، اضافه کرد: تا کنون نیز در این حوزه موفقیت ۶۰ تا ۷۰ درصدی را کسب کرده‌ایم.

معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از مدیران عامل شرکت‌های استانی تابعه خواست تا در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و کمیته‌های برنامه‌ریزی شهرستان‌ها، اعتبارات لازم را با هم افزایی و تعامل بین بخشی برای تحقق اهداف سازمانی جذب نمایند.

غلامی همچنین با اشاره به این‌که ۴۷ هزار طرح درحال ساخت و ساز در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور وجود دارد، ادامه داد: پایش و رصد مداوم این طرح‌ها ضرورت دارد که باید با جدیت و اهتمام ویژه‌ای دنبال شود.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز در بخش دیگر این نشست، از مدیران عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها برای همکاری در برگزاری نخستین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی صنایع کوچک و متوسط قدردانی کرد.

عزیزاله قربانی گفت: این نمایشگاه همزمان با دهه تولید و تجارت، در کنار برگزاری نشست سراسری فن بازارها، نقطه عطفی در معرفی هرچه بهتر توانمندی شرکت‌های دانش بنیان، فناور، نوآور و استارت آپ بوده است.

 
آخرین اخبار

سخن‌نگاشت | پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳

پیام تسلیت دکتر فخاری برای درگذشت والده دکتر باقری

امروز فرزند شهید بودن یک آزمون است

طی مقدمات عملیات ساخت پروژه رفاهی نوشهر

کوثر راهی جز نخبه محوری و نقشه های دانش بنیان ندارد

آیت الله رئیسی در افتتاحیه نمایشگاه روایت خدمت 

تبیین دستاوردها در نمایشگاه روایت خدمت

علی عفتی مدیرعامل شرکت مرغ اجداد زربال شد

لزوم نگرش راهبردی به نفت

دعوت مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر به حضور در انتخابات

گام های پایانی معین کوثر تا هوشمندسازی

میثم صفرزاده فرمانده بسیج سازمان اقتصادی کوثر شد

کیفیت بالا بازار بتلند را به رشد سه برابری رساند

ارتقاء جایگاه زاگرس در میان نیروگاه های کشور

پیام تسلیت دکتر فخاری بخاطر درگذشت مادر شهیدان اسماعیلی

گزارش تصویری | حضور دکتر فخاری در نمایشگاه مطبوعات

چگونه سهم مردم در اقتصاد افزایش می یابد؟

اقتصاد با تامین مالی پروژه های توسعه تولید رشد میکند

مدرس زاده معاون توسعه همکاری های بخش خصوصی معاونت علمی ریاست جمهوری شد

دو گزارش از شرکت کشت و صنعت خاوردشت

پربازدیدترین اخبار