اخبار سازمان / گزارش ویژه
سه‌شنبه   ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ / ۲۰:۰۱
کد خبر: ۱۳۹۵
تعداد بازدید: ۳۳۳۱

گفت و گوی مدیرعامل سازمان با خبرنگاران در نشست خبری خرداد ماه ۱۴۰۰

در نشست خبری مدیر عامل سازمان اقتصادی کوثر در ۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۰ رویکرد‌ها و فعالیت¬های برجسته سال گذشته این سازمان در حضور خبرنگارانی از رسانه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته و گرایش بیشتر این سازمان به فعالیت‌های حوزه‌ی کشاورزی مجددا تاکید شد.
گفت و گوی مدیرعامل سازمان با خبرنگاران در نشست خبری خرداد ماه ۱۴۰۰
 
به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان اقتصادی کوثر، محمدرضا اسکندری مدیر عامل و نایب رئیس هیئت مدیره سازمان، در نشست رسانه ای امروز ۱۸ خرداد ۱۴۰۰، فعالیت‌­ها و رویکرد‌های اخیر این سازمان متبوع را ارائه و سپس به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. این مراسم با قرائت قرآن کریم و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و با حفظ فاصله­‌ی اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز شد.
 
محمدرضا اسکندری تحریم شکنی و ارز آوری را گامی ضروری در جهت پیشبرد صنعت و اقتصاد کشور و لبیک به دستورات رهبری دانسته و وظیفه­‌ی سنگین اصحاب رسانه را بیان مشکلات جامعه به خصوص قشر کشاورزان دانست؛ زیرا آن را گامی در راستای آگاهی عمومی در مورد این مسائل می­داند.  
 

خودکفایی در دستگاه هوشمند جوجه کشی


در ۲۱ اسفند ماه سال گذشته و مصادف با روز بزرگداشت مقام شهدا، ۱۹ پروژه مختلف سازمان اقتصادی کوثر مشتمل بر ۱۵ پروژه‌ی بهره‌برداری و ۴ پروژه‌ی کلنگ زنی با ارزش سرمایه گذاری بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان به مرحله افتتاح رسید. محمدرضا اسکندری در تشریح چند نمونه از این پروژه‌ها که با امنیت غذایی و خودکفایی کشور مرتبط بودند به ساخت ماشین هوشمند جوجه کشی صنعتی اشاره کرد و اظهار داشت که پیش از این کشور به واردات این دستگاه کاملا نیازمند بود، اما از مدت‌ها قبل فرایند مطالعه و مهندسی ساخت این دستگاه در سازمان کلید خورد تا اینکه حدود پنج ماه پیش نسخه‌ی صنعتی شده‌ی دستگاه ساخته و آزموده شد. در ۲۱ اسفند ماه نیز اولین دستگاه‌ها در استان‌های گیلان و زنجان بر مدار تولید قرار گرفت. در مدت کار دستگاه، عملکرد آن بهتر از نمونه خارجی تشخیص داده شد. هم اکنون ظرفیت تولید سالانه دستگاه ۲۰۰ واحد است و این میزان از کل نیاز کشور که ۱۰۰ دستگاه در سال است بیشتر می‌باشد. قیمت رقابتی آن نیز مزید بر علت است تا امکان صادرات آن فراهم بیاید. به بیان اسکندری، قیمت دستگاه خارجی ۱۸۰ هزار دلار می‌باشد که بهای تمام شده نمونه داخلی آن نصف این مقدار است.

 

گفت و گوی مدیرعامل سازمان با خبرنگاران در نشست خبری خرداد ماه ۱۴۰۰


توجه به ظرفیت‌ها برای رفع نیاز‌ها

 

مدیرعامل سازمان در ادامه ضمن تکیه بر ضرورت شناخت توانمندی‌های داخلی کشور اذعان کرد: ارزش یک پروژه زمانی بیشتر می‌شود که با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و برای رفع نیاز‌های داخلی طراحی شده باشد. احداث واحد گاومیش‌داری ۱۰۰۰ رأسی در شوش، استان خوزستان یکی از پروژه‌های شاخص ماست که تا کنون ۳۰-۴۰ درصد در ساخت فضا‌های واحد گاوداری پیشرفت حاصل شده است. اجرای پروژه نیروگاه بیوگاز دامی در مجموعه کشت و صنعت شریف آباد نیز که می-تواند تحولی در صنعت دامداری کشور ایجاد کند، طی ۱۳-۱۴ ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. این پروژه نیاز به وارد کردن انرژی از خارج مجموعه را به صفر می‌رساند و دانش فنی آن نیز قابل توسعه خواهد بود.

 

دولت به جای حمایت از تولید، بیشتر دخالت در تولید کرده است

 

محمدرضا اسکندری از سنگ‌اندازی‌های برخی دستگاه‌های دولتی در مسیر تولید گله کرد و برای مثال توقف فرآیند افتتاح پروژه‌ی کشت و صنعت نگار بردسیر را مورد اشاره قرار داد. مدیر عامل سازمان اقتصادی کوثر سختی دریافت مجوز برای شروع تولید، بهانه‌های حمایت از محیط زیست و بروکراسی‌های اداری پیچیده را از مانع‌های مهم سرمایه گذاری و تولید در کشور شمرد. به عقیده‌ی اسکندری کشور هلند با نزدیک ۱۷ میلیون نفر جمعیت و کشور دانمارک با نزدیک ۵ میلیون نفر جمعیت مساحتی شبیه به سه استان شمالی کشور ما دارند، اما از نظر تولید و صادرات محصولات گوشتی و لبنی جزو کشور‌های برتر جهان به شمار می‌روند. در کشور ما نیز باید موانع تولید رفع گردند به شرطیکه عوامل نفوذ و مدیرانی که با مسئولیت حوزه خود تعارض منافع دارند کنار گذاشته شوند. برای مثال اگر قوانین اجازه بدهند تا از سواحل کشور برای تولید ماهی و یا تولید گیاهان علوفه‌ای استفاده شود جهشی در تولید این محصولات روی خواهد داد.
 
گفت و گوی مدیرعامل سازمان با خبرنگاران در نشست خبری خرداد ماه ۱۴۰۰
 
 

افزایش فعالیت کشاورزی سازمان و واگذاری تدریجی سایر فعالیت‌ها

 

نکته‌ی مهم دیگر سخنان اسکندری اشاره به گسترش فعالیت‌های کشاورزی در این سازمان از جمله ورود تخصصی به حوزه‌ی زراعت و باغبانی و محدودتر کردن فعالیت‌های سازمان در سایر بخش‌ها از طریق واگذاری به بخش خصوصی در بازار سرمایه بود. از جمله گسترش فعالیت‌های این سازمان در صنایع پیشین و پسین کشاورزی شامل صنایع غذایی و فراوری است. بهره-برداری از کارخانه رب در فاز اول پروژه‌ی به‌چین سامین و برنامه ریزی برای تولید ترشیجات و سایر فراورده‌های مشابه در فاز‌های بعدی مثالی بود که محمدرضا اسکندری به خبرنگاران ارائه داد. اما ایجاد ارزش افزوده در محصولاتی که ایران ظرفیت تولید قابل قبولی در آن‌ها دارد نیز حائز اهمیت است. برای مثال ایران جزو ۵-۶ کشور برتر تولیدکننده انگور در جهان است و از همین رو تولید روغن هسته‌ی انگور می‌تواند راهی برای ارتقای ارزش افزوده این محصول باشد و از همین روی ما اولین واحد استخراج روغن هسته انگور با ظرفیت بالا در کشور را افتتاح کردیم. پیش از افتتاح این پروژه همه‌ی روغن هسته انگور موجود در کشور وارداتی بود. در مورد روغن سبوس برنج نیز همین موضوع صدق می‌کند. در ایران سالانه بیش از ۳ میلیون تن شلتوک تولید می‌شود که از آن ۹۰۰ هزار تن سبوس حاصل می‌شود. از این مقدار سبوس می‌توان حدود ۱۰۰ هزار تن روغن استحصال کرد که ارزش غذایی بسیار زیادی دارد و این کار در مجموعه‌ی خاور دشت در علی‌آباد استان گلستان انجام خواهد شد و با برند روغن جهان بانو وارد بازار می‌شود.
 
 

ظرفیت فراوان است، اما اجازه‌ی بهره‌برداری نمی‌دهند

 
 
در این نشست خبری مدیرعامل و نائب رئیس هیئت مدیره سازمان بر استفاده از ظرفیت‌های داخلی در کشور تاکید ویژه‌ای داشت و گله‌ی رهبری از کاهش قدرت تولید کشور را ناشی از عدم توجه مسئولان به ظرفیت‌های داخلی دانست. وی افزود: ما در سازمان اقتصادی کوثر فناوری تولید تخم چشم زده‌ی تمام ماده ماهی را توسعه داده‌ایم، اما عوامل نفوذ اجازه‌ی پیشرفت نمی‌دهند. نیاز سالانه کشور به تخم چشم زده سالانه ۲۵۰ میلیون قطعه است در حالی که امروز مجوز واردات برای ۵۰۰ میلیون قطعه صادر می‌شود. با این روش اصلا نمی‌توان از تولید داخل حمایت کرد. از این مثال‌ها زیاد است، ولی ما سعی کرده‌ایم بدون تکیه بر دولت کار خودمان را پیش ببریم. تولید جلبک علوفه‌ای در سواحل کشور یکی از پروژه‌هایی است که در صورت گسترش پیدا کردن نه تنها می‌تواند علوفه‌ی مورد نیاز کشور را تأمین کند، بلکه در تقویت معیشت ساحل نشینان نیز می‌تواند نقش به سزایی داشته باشد.
 
گفت و گوی مدیرعامل سازمان با خبرنگاران در نشست خبری خرداد ماه ۱۴۰۰
 
محمدرضا اسکندری احیای لاین مرغ آرین را نقطه‌ی عطف فعالیت‌های سازمان اقتصادی کوثر دانست و آن را مقدمه‌ای بر خودکفایی در تولید مرغ اجداد که امروز ۲۵۰-۲۶۰ هزار قطعه در سال واردات داریم برشمرد. وی با اینکه به نحوه‌ی مدیریت و حمایت از مرغ لاین آرین توسط مقامات دولتی انتقاد داشت، ولی احیاء این لاین و مشاهده‌ی نتایج آن را در بازار امیدوار کننده خواند و در ادامه‌ی این پروژه به تولید لاین کاملاً بومی کوثر ۷ اشاره کرد. ایشان ظرفیت صادراتی ایران به کشور‌های همسایه با ۷۰۰ میلیون نفر جمعیت را یک فرصت عظیم دانسته و اظهار کرد که ایران می‌تواند از این بازار بزرگ بهره‌مند شود به شرطیکه مسئولین به این حوزه همت بگمارند.
 
مدیرعامل و نائب رئیس هیئت مدیره سازمان در نهایت پیرامون بهبود شرایط اجرایی کشور پس از انتخابات ریاست جمهوری پیش رو با انتخاب رئیس جمهوری که به حمایت از تولید داخل مقید باشد ابراز امیدواری کرد.
انتهای پیام /
 
 
 
آخرین اخبار

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

جهش تولید، عامل مهمی در تقویت معیشت مردم است

اقتصاد کشور با خودکفایی های کوثر توانمندتر شد

افزایش تولید کلزا در مزارع پیشگامان توسعه کشاورزی کوثر

بهره برداری از "داشبورد رصد بازار مسکن" در گروه معین کوثر

اخذ گواهینامه IR توسط شرکت مرغک

نماینده بنیاد شهید گواهینامه بین المللی حمایت از حقوق معنوی را از آن خود کرد

سخن‌نگاشت | پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳

پیام تسلیت دکتر فخاری برای درگذشت والده دکتر باقری

امروز فرزند شهید بودن یک آزمون است

طی مقدمات عملیات ساخت پروژه رفاهی نوشهر

کوثر راهی جز نخبه محوری و نقشه های دانش بنیان ندارد

آیت الله رئیسی در افتتاحیه نمایشگاه روایت خدمت 

تبیین دستاوردها در نمایشگاه روایت خدمت

علی عفتی مدیرعامل شرکت مرغ اجداد زربال شد

لزوم نگرش راهبردی به نفت

دعوت مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر به حضور در انتخابات

گام های پایانی معین کوثر تا هوشمندسازی

میثم صفرزاده فرمانده بسیج سازمان اقتصادی کوثر شد

کیفیت بالا بازار بتلند را به رشد سه برابری رساند

پربازدیدترین اخبار