اخبار سازمان / گزارش ویژه
چهارشنبه   ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ / ۰۱:۱۸
کد خبر: ۱۹۶۳
تعداد بازدید: ۱۲۸۷

توسعه منابع انسانی در اولویت برنامه‌ریزی برای رشد سازمانی قرار دارد

 

به گزارش روابط عمومی سازمان اقتصادی کوثر، دکتر ناصر فخاری مدیرعامل سازمان، روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ در آیین اختتامیه دهمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه منابع انسانی که به همت انجمن علمی آموزش و توسعه منابع انسانی ایران با حضور اساتید، فرهیختگان؛ دانشجویان و صاحب‌نظران فعال در عرصه آموزش و منابع انسانی در محل مرکز همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد؛ اظهار کرد: در ساختار جدید از ما خواستند که دیگر به افراد نگویید این‌ها منابع انسانی هستند بلکه بگویید آن‌ها سرمایه‌های انسانی هستند. حال آنکه باید دید اثر آن را در کجا می‌توان مشاهده کرد؟

فخاری در ادامه افزود: با تغییر نام یک ساختار هیچ اتفاقی در اصل ساختار رخ نخواهد داد و در واقع انسان‌ها کاری را که بلد هستند انجام می‌دهند و نه آن کاری را که باید انجام بدهند.

 

توسعه منابع انسانی در اولویت برنامه‌ریزی برای رشد سازمانی قرار دارد


مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر گفت: در تجربیات گذشته که به همراه برخی از دیگر اساتید در دانشگاه شهید بهشتی داشتیم به ارزیابی تعدادی از مدیران پرداختیم و به نتایجی رسیدیم که تلاش نمودیم برخی از آن‌ها را در مجموعه تحت مدیریت خود به کار ببندیم.

وی با اشاره به ارکان اساسی سازمان‌ها ادامه داد: در همه سازمان‌ها سه رکن وجود دارد: ۱. ساختار ۲. برنامه ۳. نیروی انسانی. ما در جلسه‌ای که با برخی صاحب نظران و سیاست‌گذاران داشتیم، اعلام کردیم که روی برنامه در حال کار هستیم و فکر می‌کنیم که مشکلات ما در نظام برنامه‌ریزی است و مهم‌ترین بخش این مشکل؛ عدم رسوخ اندیشه رهبر انقلاب در این نظام برنامه‌ریزی است.

فخاری اظهار کرد: به همین دلیل به بررسی و تحلیل منویات رهبر فرزانه انقلاب در حوزه برنامه‌ریزی پرداختیم و حاصل این بررسی و تحلیل تبدیل به برنامه شد.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر افزود: از میان سه رکن اساسی سازمان، به نظر می‌رسد نیروی انسانی مهم‌تر از دو رکن دیگر است چراکه نویسنده برنامه و تدوین‌کننده ساختار و مجری آن همان نیروی انسانی است. پس نتیجه این است که اگر بخواهیم به این سه رکن اهمیت بدهیم و بگوییم در اداره یک سازمان کدام یک از سه رکن مهمتر است؛ باید بگوییم که نیروی انسانی در اولویت است.

وی با اشاره به لزوم اصلاح سیستم در سازمان گفت: تحقق این امر به نیروی انسانی برمیگردد و برای تحقق آن باید شایسته‌ترین‌ها را انتخاب کنیم. مدل شایستگی که معمولا از آن صحبت می‌کنیم شامل سه رکن استعداد، دانش و مهارت و انگیزه (رویکرد) است. گاهی شایستگی عمومی افراد در مدیریت را بررسی می‌کنیم، اما به شایستگی تخصصی افراد کاری نداریم و یا بالعکس که این خود مشکل جدیدی را در سیستم ایجاد می‌کند.

فخاری در ادامه افزود: ما در سازمان اقتصادی کوثر چند بُعد را برای مدل‌سازی احصاء کردیم که شم تجاری با توجه به اینکه ما واحد تولیدی و کسب و کار هستیم، نتیجه گرایی با توجه به اینکه ما با برنامه و بودجه کار می‌کنیم و باید کار ما در نتیجه به تحقق درآمد و بودجه بیانجامد؛ دارا بودن تفکر تحلیلی، نگاه استراتژیک، چون آینده کسب و کار‌ها تغییر می‌کند و توان اقناع‌سازی از جمله آنهاست. پرسنل خود را با این چند رکن سنجیده‌ایم.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر اظهار کرد: از نظر ما یک مربع فساد در قواعد کلان مدیریتی وجود دارد که معتقدیم باید این مربع را در بسیاری از سازمان‌ها شکست تا سیستم کارآمد بشود. یک ضلع این مربع فساد یا ناکارآمدی، افراد ذینفع هستند که یا رشوه دریافت میکنند یا منافع اقتصادی یا پست میگیرند و صاحب امضای طلایی می‌شوند. دومین ضلع این مربع افرادی هستند که خود را عقل کل می‌دانند و در برابر اصلاح فرایند در سازمان مقاومت می‌کنند. ضلع سوم این مربع افراد جاهل به امور هستند و یا دانش، مهارت و تجربه ندارند. ضلع چهارم کسانی هستند که تعصب به تصمیمات گذشته دارند و در برابر به روز رسانی تصمیمات بر اساس اقتضائات اصولی مقاومت می‌کنند و جبهه می‌گیرند.

 

توسعه منابع انسانی در اولویت برنامه‌ریزی برای رشد سازمانی قرار دارد


وی افزود: ما در شایسته‌گزینی ضمن اینکه مهارت و رویکرد افراد را می‌سنجیم باید حواسمان باشد که اگر این فرد در مربع فساد باشد قطعا آن فرد، شایستگی برای کار مورد نظر ندارد. ابزار‌هایی که ایجاد می‌کنیم نباید هدف تلقی شود و برای انتخاب افرادی است که دارای توانایی ایجاد تحول و بهبود اوضاع باشند و در برابر تغییر مثبت مقاومت نکنند.

فخاری در ادامه گفت: ما در زیرمجموعه‌های سازمان اقتصادی کوثر تعداد ۱۱۸۰ نفر از کارکنان را مورد ارزیابی قرار دادیم و از این تعداد ۱۹۲ نفر از کارکنان خانم بودند. ۴۳ درصد از افراد ارزیابی شده نمره قابل قبول گرفتند. تعدادی از افراد ارزیابی شده در دسته توسعه یافته‌ها قرار گرفتند که دارای شم تجاری، کنترل هوش هیجانی، تفکر تحلیلی و قدرت اقناع‌سازی بوده و نمره قبولی بالای ۶۰ دریافت کرده‌اند.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر اظهار کرد: نتایج این ارزیابی که در سازمان اقتصادی کوثر صورت گرفت منجر به افزایش بیش از صد درصدی سود خالص در سال ۱۴۰۱ شد.

وی در پایان تحقق کسب موفقیت‌های پی در پی برای سازمان را بر پایه‌ی منابع انسانی و شایستگی مدیران دانست و افزود: کانون ارزیابی مدیران که به نام امصاک (استعدادیابی مدیران صالح کارآمد) در سازمان اقتصادی کوثر تشکیل شده نقطه عطف تحول در این سازمان بود و البته حرکت در مسیر اصلاح و عبور از نقاط ضعف در سازمان همچنان ادامه خواهد داشت.

لازم به ذکر است انجمن علمی آموزش و توسعه منابع انسانی ایران ضمن معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف دهمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه منابع انسانی، در این مراسم از دکتر ناصر فخاری به عنوان "رهبر برجسته و تحول آفرین در عرصه آموزش و توسعه منابع انسانی" تجلیل بعمل آورد.

 

 

انتهای پیام/

 

آخرین اخبار

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

جهش تولید، عامل مهمی در تقویت معیشت مردم است

اقتصاد کشور با خودکفایی های کوثر توانمندتر شد

افزایش تولید کلزا در مزارع پیشگامان توسعه کشاورزی کوثر

بهره برداری از "داشبورد رصد بازار مسکن" در گروه معین کوثر

اخذ گواهینامه IR توسط شرکت مرغک

نماینده بنیاد شهید گواهینامه بین المللی حمایت از حقوق معنوی را از آن خود کرد

سخن‌نگاشت | پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳

پیام تسلیت دکتر فخاری برای درگذشت والده دکتر باقری

امروز فرزند شهید بودن یک آزمون است

طی مقدمات عملیات ساخت پروژه رفاهی نوشهر

کوثر راهی جز نخبه محوری و نقشه های دانش بنیان ندارد

آیت الله رئیسی در افتتاحیه نمایشگاه روایت خدمت 

تبیین دستاوردها در نمایشگاه روایت خدمت

علی عفتی مدیرعامل شرکت مرغ اجداد زربال شد

لزوم نگرش راهبردی به نفت

دعوت مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر به حضور در انتخابات

گام های پایانی معین کوثر تا هوشمندسازی

میثم صفرزاده فرمانده بسیج سازمان اقتصادی کوثر شد

کیفیت بالا بازار بتلند را به رشد سه برابری رساند

پربازدیدترین اخبار