اخبار سازمان / گزارش ویژه
يکشنبه   ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۶:۰۱
کد خبر: ۱۸۹۴
تعداد بازدید: ۱۶۷۸
در نشست خبری مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر مطرح شد؛

برگزاری رویداد نمایشگاهی مسئله‌محور در اسفند/ رشد سود خالص سازمان اقتصادی کوثر در سال ۱۴۰۱

دکتر فخاری در نشست خبری با اصحاب رسانه از برگزاری رویداد نمایشگاهی مسئله‌محور با تأکید بر اقتصاد دانش‌بنیان از دوم تا پنجم اسفند و کلنگ‌زنی ماهانه حداقل یک پروژه از طریق مولدسازی خبر داد.

برگزاری رویداد نمایشگاهی مسئله‌محور در اسفند/ رشد سود خالص سازمان اقتصادی کوثر در سال ۱۴۰۱

 

به گزارش روابط عمومی سازمان اقتصادی کوثر، دکتر ناصر فخاری مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر در نشست خبری که با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه در محل این سازمان برگزار شد، در خصوص چالش‌های صاحبان ایده و لوازم پیشرفت اظهار کرد: در شرایطی که دنیا در حال توسعه است و ما در حال پیشرفته‌تر شدن هستیم، جوانان و نخبگان ما برای تحقق این موضوع نیاز به بستر‌هایی دارند و ما باید چالش‌های آن‌ها را رفع کنیم؛ اولین چالش عدم شناخت و عدم دسترسی به بازار است، یکی از دلایل همیشگی مهاجرت‌ها این است که نخبه ما می‌بیند کسی از علم او استفاده نمی‌کند. البته معضل اشتغال هم هست، اما این موضوع متفاوت است، گاهی نخبه ما شغل دارد، اما در آن شغل از علم او استفاده نمی‌شود که این موضوع هم باعث ناامیدی او می‌شود.

 

دکتر فخاری افزود: مشکل بعدی نخبگان مسئله سرمایه‌گذاری است؛ همچنین گاهی اوقات نه‌تن‌ها برای علم نخبگان سرمایه‌گذاری نمی‌شود بلکه حتی کسی علم و ایده آن‌ها را نمی‌بیند و بسیاری از افراد به روش‌های سنتی عادت کرده‌اند و به دنبال بکارگیری روش‌های جدیدتر و تحول نیستند.

 

وی در همین زمینه ادامه داد: معضل بعدی صاحبان فکر و ایده مسیر پیچیده رسیدن از ایده تا محصول و بروکراسی‌ها و دیوان‌سالاری‌هایی است که بر سر راه آن‌ها قرار دارد.

 

برگزاری رویداد نمایشگاهی مسئله‌محور در اسفند

 

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر با اشاره به رویداد نمایشگاهی مسئله‌محور این سازمان تصریح کرد: در شرایطی که این ۴ معضل بر سر راه صاحبان فکر و ایده وجود دارد، سازمان اقتصادی کوثر به عنوان یک مجموعه بزرگ و کم‌نظیر در کشور که حوزه‌های کشاورزی، صنعتی، ساختمان‌سازی و... فعالیت دارد، ظرفیت بزرگی برای نخبگان محسوب می‌شود تا از ایده‌های آن‌ها استفاده شود. بر این اساس از تاریخ دوم تا پنجم اسفند به مدت ۴ روز رویداد نمایشگاهی مسئله‌محور با تأکید بر اقتصاد دانش‌بنیان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

 

وی ادامه داد: در این رویداد نوآورانه ۱۲۴ مسئله که نیاز‌های نوآورانه و فناورانه ۳۷ شرکت تابعه سازمان اقتصادی کوثر است عرضه می‌شود و صاحبان ایده، شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاهیان می‌توانند در این زمینه‌ها با ما همکاری داشته باشند.

 

دکتر فخاری افزود: ما به وسیله طرح این مسئله‌ها به دنبال حل مسائل اساسی مجموعه‌های خود و افزایش بهره‌وری و سودآوری هستیم؛ این امر همچنین برای صاحبان ایده، رشد کسب‌وکار و به ثمر نشستن ایده را به همراه دارد. معمولاً این طور است که صاحبان ایده در نمایشگاه‌ها توانایی‌های خود را عرضه می‌کنند تا دیگران توانایی‌های آن‌ها را شناسایی کنند و از آن‌ها دعوت به همکاری کنند، بنابراین آن‌ها مسیر سختی را می‌پیمایند، اما در این رویداد نوآورانه ما نیاز‌ها و مسئله‌های خود را مطرح می‌کنیم تا صاحبان ایده اگر برای آن‌ها راه‌حلی دارند، با ما همکاری کنند.

 

 

رونمایی از سامانه هوشمند و یکپارچه سازمان اقتصادی کوثر

 

وی در خصوص سامانه هوشمند و یکپارچه سازمان اقتصادی کوثر اظهار کرد: من در نشست خبری قبلی این وعده را دادم که در دهه فجر سامانه هوشمند و یکپارچه‌ای را رونمایی کنیم که همه عملیات بازرگانی، نیروی انسانی، خریدوفروش، انبار، اموال، خزانه و... در سازمان اقتصادی کوثر را به نمایش می‌گذارد. در رویداد نمایشگاهی مسئله‌محور از این سامانه رونمایی خواهیم کرد و عملکرد سازمان اقتصادی کوثر در اختیار دستگاه‌های اجرائی و نظارتی قرار می‌گیرد.

 

دکتر فخاری تأکید کرد: این سامانه به ما کمک می‌کند که در این شرایط نابسامان اقتصادی کشور و دنیا بتوانیم تصمیم به‌هنگام بگیریم تا سفره مردم به درستی مدیریت شود و همچنین به شفافیت و جلوگیری از فساد هم کمک می‌کند.

 

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر درباره راهبری «اقتصاد رهنما» گفت: دومین وعده ما پیاده‌سازی مؤلفه‌های اقتصاد رهنما بود که متشکل از رفاه، هوشمندسازی، نوآوری، مولدسازی و استعدادیابی است. بر این اساس سامانه امصاک (سامانه استعدادیابی مدیران صالحِ کارآمد) رونمایی شد و نزدیک به ۱۵ ماه از فعالیت آن می‌گذرد و انتصابات از درون استعدادیابی‌های این سامانه انجام می‌شود. در زمینه نوآوری هم، آن ۱۲۴ مسئله که ذکر شد، طی این چند ماه شناسایی شد تا نخبگان برای حل مسئله دعوت شوند.

 

کلنگ‌زنی ماهانه حداقل یک پروژه از طریق مولدسازی

 

دکتر فخاری ادامه داد: مولدسازی هم که امروز به عنوان بحث روز مطرح است، عملیات آن در سازمان اقتصادی کوثر از حدود ۱۵ ماه پیش آغاز شده است. اینکه ما اموال غیرمولد خود را ۴۰ سال است نگه داشته‌ایم و ارزش آن‌ها با تورم چند برابر شده است روش درستی نیست چراکه ما ملّاک نیستیم و این روش افتخار مدیریتی محسوب نمی‌شود، اگر ما این دارایی‌های غیرمولد را در تولید استفاده کنیم هنر مدیریت است. مولدسازی اولاً به این معناست که این اموال غیرمولد را به تولید برسانیم و ثانیاً با استفاده از آن‌ها بتوانیم مسئله‌ها را حل کنیم.

 

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر افزود: بالا رفتن ارزش اموال برای ما خاصیتی ندارد، چراکه وظیفه ما رفع مشکلات جامعه ایثارگری است؛ امروز بسیاری از پدران و مادران شهدا و ایثارگران از دنیا رفته‌اند و خود آن‌ها هم یا از دنیا رفته‌اند یا پا به سن گذاشته‌اند، ولی ما هنوز نتوانسته‌ایم این اموال را مولد کنیم و برای حل مشکلات آن‌ها بکار بگیریم. ما در دوره اخیر با اجرای مولدسازی توانسته‌ایم به طور ماهانه یک پروژه را کلنگ بزنیم که بخش رفاه راهبری اقتصاد رهنما را به پیش می‌برد.

 

برگزاری رویداد نمایشگاهی مسئله‌محور در اسفند/ رشد سود خالص سازمان اقتصادی کوثر در سال ۱۴۰۱

 

رونمایی از سامانه بامک (بازار مشترک کوثر)

 

وی در خصوص سامانه «بامک» توضیح داد: موضوع دیگری که در نمایشگاه به آن می‌پردازیم، سامانه بامک (بازار مشترک کوثر) است. در این سامانه همه محصولات و خدمات شرکت‌های تابعه سازمان اقتصادی کوثر عرضه می‌شود تا در معرض دیدگان همه قرار گیرد تا از آن استفاده کنند؛ در مرحله اول فقط جامعه ایثارگری با تسهیلات ویژه از این سامانه استفاده می‌کنند و بعد به کل کشور تسری داده می‌شود.

 

دکتر فخاری تصریح کرد: سازمان اقتصادی کوثر با همکاری دانشگاه تهران یک مرکز علمی تحت عنوان «مرکز تحقیقاتِ علوم و فناوری‌های هوشمند کوثر» ایجاد کرده است؛ در این مرکز سامانه‌هایی مانند بامک توسعه می‌یابند که برای ایجاد شفافیت در راستای مدیریت بهتر سفره مردم و تسهیل نظارت برای مبارزه با فساد مؤثر هستند. قطعاً در آینده مجموعه‌های دیگر هم در کشور به این سمت حرکت می‌کنند که هوشمندسازی را از این طریق پیگیری کنند.

 

پیشنهاد به سازمان امور مالیاتی برای اتصال به سامانه مؤدیان مالیاتی

 

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر در رابطه با پرداخت مالیات این سازمان توضیح داد: بخش کشاورزی که یکی از حوزه‌های فعالیت ماست، در کشور به طور کلی معاف از مالیات است؛ در سایر بخش‌ها مانند صنعت و ساختمان، مالیات خود را به صورت کامل پرداخت می‌کنیم. حتی با وجود اینکه ما در بسیاری از موارد دانش‌بنیان هستیم و در کشور ما دانش‌بنیان‌ها در بخش خصوصی معاف از مالیات هستند، سازمان اقتصادی کوثر به دلیل اینکه یک نهاد حاکمیتی است، مالیات خود را پرداخت می‌کند.

 

وی افزود: من در مکالمه‌ای که با رئیس سازمان امور مالیاتی داشتم، به ایشان پیشنهاد کردم سامانه‌های مذکور ما به سامانه مؤدیان مالیاتی متصل شود و دفاتر و اظهارنامه‌ها جمع شوند تا سازمان امور مالیاتی همه تراکنش‌های ما را ببیند و به لحظه مالیات ما را دریافت کند.

 

برگزاری رویداد نمایشگاهی مسئله‌محور در اسفند/ رشد سود خالص سازمان اقتصادی کوثر در سال ۱۴۰۱

 

تولید ۷۵ درصد تولید مرغ اجداد کشور در سازمان اقتصادی کوثر

 

دکتر فخاری در خصوص اقدامات سازمان اقتصادی کوثر در حوزه مرغ اجداد، گفت: اینکه کشور‌های مستکبر ادعا می‌کنند غذا و دارو مشمول تحریم‌ها نیست، یک دروغ بزرگ است؛ در حوزه مرغ اجداد، نژادِ آرین که از سال ۸۰ در تولید کشور حذف شده بود، از سال ۹۸ و در پی تحریم‌ها با دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر احیای نژاد ایرانی، به چرخه تولید بازگشت.

 

وی ادامه داد: در این زمینه سازمان اقتصادی کوثر داوطلب شد و در حال حاضر ضمن صادرات این نژاد، بیش از ۸۰ درصد تولید نژاد آرین توسط این سازمان سامان می‌یابد.

 

دکتر فخاری در همین زمینه افزود: همچنین در یکی از شرکت‌های تابعه سازمان یک جوجه اجداد ایرانی دیگر غیر از آرین تولید می‌شود. در حال حاضر ۷۵ درصد تولید مرغ اجداد کشور (چه سویه داخلی و چه سویه خارجی) در شرکت‌های زیرمجموعه سازمان اقتصادی کوثر انجام می‌شود و بیش از ۵۰ درصد تولید جوجه کشور از نژاد‌های بومی‌شده است.

 

دلیل اصلی افزایش قیمت دام و طیور عدم سیاست‌گذاری باثبات است

 

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر درباره افزایش قیمت‌های اخیر در حوزه دام و طیور اظهار داشت: بخشی از این افزایش قیمت‌ها به دلیل استفاده از سویه‌هایی با مصرف نهاده بالاتر، بخشی از آن به دلیل افزایش نرخ ارز نهاده‌های دامی از ۴۲۰۰ هزار تومان ۲۸۵۰۰ تومان و بخش دیگری از آن به دلیل فرسودگی فارم‌هاست. از همه این‌ها مهمتر، عدم سیاست‌گذاری باثبات و تصمیم‌گیری‌های روزانه در حوزه دام و طیور است؛ با این و ضعیت تولیدکنندگان قابلیت برنامه‌ریزی ندارند. بهترین روش در این زمینه این است که واردات و صادرات به عرضه و تقاضا متصل شود.

 

برگزاری رویداد نمایشگاهی مسئله‌محور در اسفند/ رشد سود خالص سازمان اقتصادی کوثر در سال ۱۴۰۱

 

شرکت‌های زیان‌ده را به جای انحلال، در شرکت‌های پویا ادغام کردیم

 

دکتر فخاری در رابطه با شرکت‌های زیان‌ده اظهار کرد: ما آن دسته از شرکت‌های زیرمجموعه سازمان اقتصادی کوثر که زیان‌ده بودند یا درون زنجیره نبودند، به جای انحلال، در شرکت‌های پویا و توانمند ادغام کردیم. با این روش آن دسته از فعالیت‌هایی که قابل امتداد است، ادامه می‌یابد و سرمایه‌های مازاد آن برای افزایش تولید، تبدیل به نقدینگی می‌شود.

 

فعالیت ۸ شرکت سازمان اقتصادی کوثر در بازار سرمایه

 

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر با اشاره به شرکت‌های بورسی سازمان اقتصادی کوثر گفت: ما در حال حاضر ۸ شرکت بورسی داریم و اگر شرایط مناسب باشد ۷ شرکت دیگر را هم سال آینده وارد چرخه بورس می‌کنیم. این موضوع نشان می‌دهد که ما تا همین الآن هم گام‌های بلندی در زمینه شفافیت برداشته‌ایم، اما شفافیت کامل زمانی محقق می‌شود فعالیت‌های ما به صورت کامل وارد بورس شود تا علاوه بر رئیس سازمان اقتصادی کوثر، همه مسئولان و سهامداران از جزئیات عملکرد شرکت‌ها و صورت‌های مالی اطلاع داشته باشند.

 

برگزاری رویداد نمایشگاهی مسئله‌محور در اسفند/ رشد سود خالص سازمان اقتصادی کوثر در سال ۱۴۰۱

 

رشد سود خالص سازمان اقتصادی کوثر در سال ۱۴۰۱

 

وی تصریح کرد: چند وقت پیش یک برداشت اشتباهی در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد مبنی بر اینکه سازمان اقتصادی کوثر در سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان و در سال گذشته ۴۵۰ میلیارد تومان سود خالص داشته است. این عدد صحیح و علتش این است که در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۴۵۰ میلیارد تومان سهام فروخته شده که این موضوع در سال ۱۴۰۰ تکرار نشده است و آن عددی که اعلام شد سود عملیاتی نیست؛ سود عملیاتی سال سازمان اقتصادی کوثر در سال ۱۳۹۹ حدود ۲۰۰ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۵۰ میلیارد تومان بوده است.

 

دکتر فخاری افزود: سود خالص عملیاتی سازمان اقتصادی کوثر (بدون در نظر گرفتن فروش سهام) در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان است و شرکت‌های ما بین ۲ تا ۴ برابر رشد سودآوری داشتند که نشان می‌دهد همکاران من یک موفقیت بزرگ به دست آوردند.

 

پیش‌بینی رشد حداقل ۱۰۰ درصدی در بودجه سال آینده

 

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر تصریح کرد: روزی که ما اعلام کردیم می‌خواهیم رشد ۳۰۰ درصدی داشته باشیم، خیلی‌ها گفتند چنین چیزی ممکن نیست؛ ما این اتفاق را با روش‌هایی مانند جلوگیری از فعالیت شرکت‌های زیان‌ده و تقسیم سود کمتر از سمت مولدسازی و تأمین مالی از سمت بازار سرمایه رقم زدیم که باعث شد شرکت‌های ما در بحران‌هایی مانند نواسانات نرخ ارز با آسیب کمتری از این گردنه عبور کنند. ما برای سال آینده رشد حداقل ۱۰۰ درصدی را در بودجه پیش‌بینی کردیم.

 

جنس نیاز‌های مطرح‌شده در نمایشگاه مسئله‌محور، نوآورانه و فناورانه است

 

دکتر علیرضا یوزباشی مدیرعامل موسسه توسعه کسب‌وکار رویش کوثر در این نشست در خصوص جزئیات محصولاتی که در نمایشگاه به نمایش درمی‌آیند، گفت: جنس مسائلی که ما در سازمان اقتصادی کوثر احصاء کردیم، نوآورانه و فناورانه است و ما ۷ گروه تخصصی خواهیم داشت؛ لذا جامعه هدف ما ۷۰۰۰ شرکت دانش‌بنیانی هستند که در سرمایه‌گذاری مشکل دارند. حوزه‌هایی هم که ما مسائل را در آن‌ها احصاء کردیم، شامل صنعت، معدن، کشاورزی، طیور، مالی و... می‌شوند و در این بخش‌ها قرار است از صاحبان ایده حمایت کنیم.


مدیرعامل موسسه توسعه کسب‌وکار رویش کوثر افزود: با دستوری که ریاست محترم سازمان اقتصادی کوثر دادند، شرکت‌های زیرمجموعه سازمان در سال ۱۴۰۱ موظف شدند حداقل یک مسئله خود را از طریق نوآورانه حل کنند؛ لذا ما از شرکت‌هایی که از ایده‌های نوآورانه و فناورانه بهره‌گیری کنند، حمایت می‌کنیم.

 

برگزاری رویداد نمایشگاهی مسئله‌محور در اسفند/ رشد سود خالص سازمان اقتصادی کوثر در سال ۱۴۰۱  

 

انتهای پیام/

 

آخرین اخبار

سخن‌نگاشت | پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳

پیام تسلیت دکتر فخاری برای درگذشت والده دکتر باقری

امروز فرزند شهید بودن یک آزمون است

طی مقدمات عملیات ساخت پروژه رفاهی نوشهر

کوثر راهی جز نخبه محوری و نقشه های دانش بنیان ندارد

آیت الله رئیسی در افتتاحیه نمایشگاه روایت خدمت 

تبیین دستاوردها در نمایشگاه روایت خدمت

علی عفتی مدیرعامل شرکت مرغ اجداد زربال شد

لزوم نگرش راهبردی به نفت

دعوت مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر به حضور در انتخابات

گام های پایانی معین کوثر تا هوشمندسازی

میثم صفرزاده فرمانده بسیج سازمان اقتصادی کوثر شد

کیفیت بالا بازار بتلند را به رشد سه برابری رساند

ارتقاء جایگاه زاگرس در میان نیروگاه های کشور

پیام تسلیت دکتر فخاری بخاطر درگذشت مادر شهیدان اسماعیلی

گزارش تصویری | حضور دکتر فخاری در نمایشگاه مطبوعات

چگونه سهم مردم در اقتصاد افزایش می یابد؟

اقتصاد با تامین مالی پروژه های توسعه تولید رشد میکند

مدرس زاده معاون توسعه همکاری های بخش خصوصی معاونت علمی ریاست جمهوری شد

دو گزارش از شرکت کشت و صنعت خاوردشت

پربازدیدترین اخبار